نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
16. آذر 1402 - 12:44
تحلیل‌گر مسائل سیاسی گفت: دانشجویان توانستند در هرجایی که انقلاب نیاز داشت برای سلامت و ضمانت حرکت صحیح انقلاب همچون دیدبانی آگاه و تیزهوش و با نگاه دوراندیشانه از انقلاب صیانت کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، یدالله مرادی، تحلیل‌گر مسائل سیاسی در گفتگوی اختصاصی با این پایگاه خبری تحلیلی در خصوص نقش جنبش دانشجويی در مبارزه با امپرياليسم، گفت:16 آذر را باید از چند جهت مورد ارزیابی قرارداد، بعد از 28 مرداد سال 32 وقتی کودتای سنگین و ننگین رژیم پهلوی با همکاری و طراحی آمریکا و نیز سکوت اروپا شکل گرفت یک شرایط خفقانی بر کشور حاکم شد و بعد از کودتا رژیم پهلوی نیز مخالفین، منتقدین، چهره‌های ملی، مذهبی، سیاسی و حتی چهره‌های مطرح اهل‌قلم را در یک یورش به زندان انداخت.

کودتای 28 مرداد و اهداف آمریکایی‌ها

وی افزود: در چنین وضعیت اجتماعی و سیاسی "ریچارد نیکسون" معاون رئیس‌جمهور وقت آمریکا تصمیم گرفت که سفری به ایران داشته باشد که به شاه پهلوی قوت قلب دهد، به تعبیری وی را مورد تفقد قرار دهد تا بتواند اداره متزلزل کشور را به دلیل نارضایتی‌ها و مشکلات متعدد به دست گیرد که به‌نوعی هم بتواند آمریکایی‌ها را به  هدف اصلی‌شان برساند.

مرادی در ادامه تصریح کرد: هدف اصلی آمریکایی‌ها بازار نفت ایران بود، بازار نفتی که انگلیسی‌ها قبلاً بر آن حاکمیت داشتند و عملاً در اینجا یک جابجایی بین دو قدرت استعماری کهن و نوین شکل گرفت، اگر روزی انگلیسی‌ها با سرکوب قیام‌های جنوب و با تحمیل قراردادهای ننگین عملاً سکان امورات نفت ایران را بر عهده گرفتند، حالا هم فرصت دیگری پیش‌آمده بود که آمریکایی‌ها در ظاهر باروحیه کمک و نجات و با شعار همزیستی و همکاری بیایند و قدرت خودشان را بر نفت ایران مسلط کنند و نفت را در قبضه قدرت استعماری خودشان قرار دهند.

تحلیل‌گر مسائل سیاسی تصریح کرد: در چنین بستری که گروه‌های سیاسی همچون حزب توده که داعیه مبارزات کارگری  و نیز داعیه مبارزت آزادی بخشی را داشت هم به سازش، سکوت و انزوا کشیده شد و عملاً با وضع موجود کنار آمد چراکه این گروه در طول کودتا هم مقاومتی از خودشان به نمایش نگذاشتند.

روحیه عدالت‌طلبی دانشجویان

مرادی در ادامه گفت: بنابراین در چنین بستری ندای حق‌طلبانه و فریاد عزت خواهی و مبارزه با استبداد و استعمار از گلوی جوانان آینده دار و انقلابی آن روز بیرون آمد، جوانان دانشجویی که روح آرمان‌گرایی و فریاد ملت ایران را در عالم سکوت آن روزها شکستند. لذا ندای دانشجویان در 16 آذر 32 به سراسر ایران‌زمین تبیین شد، چراکه در اعتراض به سفر "نیکسون" که اولین قرارداد را می‌خواستند امضا کند و کنسرسیوم نفتی را جایگزین انحصار قبلی انگلستان کنند، این روحیه عدالت‌طلبی، مبارزه‌طلبی و شهادت‌طلبی دانشجویان بود که باهم تلفیق شد و در دانشکده پلی‌تکنیک دست به اعتراض زدند و بی‌رحمانه موردحمله قرار گرفتند که سه تن هم از دانشجویان به شهادت رسیدند.

مرادی در ادامه بیان کرد: آن هنگام بود که خون گرم دانشجویان در رگ جامعه خفته ایران بیداری و حرکت جدیدی ایجاد کرد و جاری شدن این خون تحولات بعدی را به دنبال آورد، یعنی با اعتراضات گسترده، جریان‌های سیاسی را کمک کرد تا از خفتگی بیدار شوند و به خود آیند که آمریکایی‌ها چگونه آن‌ها را با شعارهای زیبا تحت نام توسعه و پیشرفت سرگرم کرده بودند. لذا فریاد دانشجویان روشن کردن جرقه آتش اعتراضی بود که در سال‌های 41 و 42 و43 شعله کشید و باعث بیداری جامعه شد.

16 آذر به قیام 15 خرداد انجامید

تحلیل‌گر مسائل سیاسی تصریح کرد: آن روزها تکیه حضرت امام (ره) بر همین دانشجویان و جامعه علمی کشور بود، لذا همین دانشجویان بودند که هم به‌عنوان طلبه و هم به‌عنوان دانشجو، قیام 15 خرداد را شکل دادند و علیه ظلم‌ها و طرح‌های ننگین نظام پهلوی اعتراض کردند،16 آذر به قیام 15 خرداد انجامید، قیام 15 خرداد بود که به پیروزی انقلاب در سال 57 منجر شد.

مسیر مبارزه با آمریکا

وی افزود:16 آذر ازاین‌جهت حائز اهمیت است که نقطه آغاز انقلاب اسلامی است و به‌نوعی مسیر حرکت انقلاب را به جامعه نشان داد، 16 آذر مسیر مبارزه با امریکا را با شهادت دانشجویانی همچون مصطفى بزرگ نیا، آذر شریعت رضوى و احمد قندچى نشان داد؛ بنابراین ندای فریاد طلبی و فریادخواهی دانشجویان با پیروزی انقلاب اسلامی روزنه‌ای پیدا کرد برای ایجاد تحول در جامعه و همین افراد بودند که انقلابی بزرگ‌تر از انقلاب اول را در 13 آبان 58 شکل دادند و آن تسخیر لانه جاسوسی بود که رأس نظام سلطه را نشانه رفتند.

وی افزود: بنابراین دانشجویان این‌گونه تشخیص دادند و خوب هم به هدف زدند و بازهم درحرکت‌های دیگر انقلاب همچون جنگ تحمیلی جان‌فشانی‌ها کردند و هنوز هم فریاد علم، آگاهی، مقاومت و مبارزه با دشمن به هر شکلی شنیده می‌شود. باید توجه داشت که هرگاه تشخیص دانشجو دقیق باشد پس اسیر جو و شعارهای رنگارنگ هم نمی‌شود، هرچند خیلی‌ها هم تلاش کردند که این قشر را مصادره کنند، دانشجویان توانستند در هرجایی که انقلاب نیاز داشت برای سلامت  و ضمانت حرکت صحیح انقلاب همچون دیدبانی آگاه و تیزهوش و با نگاه دوراندیشانه از انقلاب صیانت کنند.

ناکامی دشمن در انحراف جنبش‌های دانشجویی

وی بیان کرد: امروز هم دانشجویان همین وظیفه رادارند و از دل همین دانشگاه‌ها بود که فخری زاده‌ها، شهریاری‌ها، رضایی‌ها و ...بیرون می‌آیند، امروز هم می‌بینیم که دشمن وقتی نتوانست جنبش‌های دانشجویی را در این مملکت مصادره کند، وقتی از انحراف جنبش‌های دانشجویی ناکام شد اینجا بود که به ترور روی آوردند.

تحلیل‌گر مسائل سیاسی تصریح کرد: حتی دشمن دیگر دنبال سیاسیون و دولتمردان نمی‌روند و به سراغ مغزهای اهل علم و پرورش‌یافته محیط‌های دانشجویی می‌روند چراکه برای منافع آن‌ها خطرآفرین هستند، شخصیت‌هایی بزرگی همچون  فخری زاده‌ها مانع سلطه‌طلبی نظام نوین امپریالیسم هستند، شهریاری‌ها با پرورش دانشجویان نخبه و دانشجویان آگاه و بروز خلاقیت‌های علمی دانشگاهی این بسترها را آماده می‌کنند که جنبش دانشجویی همیشه زنده، بانشاط و در میدان مبارزه با استکبار آماده باشد.

وی گفت: روح دانشجویی، نگاه جوانی و عدالت‌طلبی همیشه در بین جوانان دانشجو وجود داشته که مورد طمع دشمنان بوده است در کشورمان جنبش‌های دانشجویی عمری طولانی دارند و همیشه با مظاهر ظلم، فساد، بی‌عدالتی، استبداد و استعمار به‌خوبی مبارزه کرده‌اند.

مرادی در ادامه افزود: برخی‌ها هم سعی کردند به دانشجویان آدرس‌های انحرافی بدهند اما این روح شناخت و معرفت دانشجویان بود که موجب شد در مسیر حرکت انقلاب به‌درستی و شایستگی گام بردارند و نقش‌آفرین باشند، جنبش‌های دانشجویی ما ویژگی‌اش بومی‌سازی و بومی‌گرایی درونی بود آن‌هم بر مبنای عدالت‌طلبی و مبارزه با استبداد و ظلم.

تعالی‌بخش مسیر انقلاب

وی اظهار کرد: در اوایل انقلاب سازمانی همچون مجاهدین خلق تلاش می‌کرد تا از دانشجویان یارگیری کند و کمونیست‌ها و حزب توده هم می‌خواستند از همین وضعیت استفاده کنند اما درنهایت این آگاهی دانشجویان ما بودند که در سایه رهنمودهای حضرت امام (ره) تعالی‌بخش مسیر انقلاب شدند. جریان اصیل دانشجویی هنوز خط صحیح مبارزه خودش با استکبار جهانی و امپریالیسم را گم نکرده است.

انتهای خبر/

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها