نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
6. آذر 1399 - 12:09
این جوان گچسارانی معتقد است که برای رسیدن به هدف هیچ دستی بالاتر از دست خدا نیست و برای شروع کار الزاما نباید سرمایه مالی هنگفتی در دست داشت اگرچه پیش بردن کارها در عین بهره‌مندی از دانش است که افراد را به موفقیت می‌‌رساند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،امروزه،کارآفرینی در قالب راه‌اندازی استارت‌آپ‌های مبتنی بر فناوری‌های جدید و پیشرفته ،به یکی از موضوعات جذاب برای صاحبان ایده،مخترعین و نوآوران بدل شده است ،چرا که حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان و اهمیت یافتن نقش دانش و فناوری در فضای رقابتی عصر حاضر، موجب شده تا برخی شرکت‌های استارت‌آپی به ظاهر کوچک و ناتوان، مچ رقبای بزرگ تر خود را خوابانده و به نوعی هم نبض بازار را در دست بگیرند.

بنابریان در کشور عده‌ای از جوانان هستند که معتقدند سکوی پرش برای رسیدن به کسب وکار مناسب، علاوه بر پیمودن مدارج علمی بالا و وجهه اجتماعی خوب فقط با اراده و تلاش خود فرد بدست می آید که یکی از این جوانان گچسارانی موفق در این زمینه نیز مهندس"محسن صالحی" است  که توانسته امروز با تکیه بر همین اعتقاد به ایجاد یک کارآفرینی(استارت آپ) موفق همت گمارد.

وی کارشناس ارشد بیوتکنولوژی کشاورزی است که مدیرعامل شرکت های فنی مهندسی جهاد کشاورزی گچساران، مدیر کانون بسیج مهندسین گچساران، ثبت اختراع و برگزیده جشنواره اختراعات وزارت دفاع(ثبت اختراع پانسمان هوشمند پلیمر آلژینات و پلی وینیل الکل با خاصیت آنتی اکسیدانی آویشن )،مشاوره کشاورزی مجمع نمایندگان استان های خراسان در مجلس ، مدیر فروش شرکت کشاورزی AMC اردن در ایران را در کارنامه دارد،وی هم اکنون مدیرعامل شرکت شمیم کیمیای پارسیان تهران را عهده دار است.

 این جوان موفق گچسارانی معتقد است که برای رسیدن به هدف هیچ دستی بالاتر از دست خدا نیست و برای شروع کار الزاما نباید سرمایه مالی هنگفتی در دست داشت و این نکته هم بسیار حائز اهمیت است که پیش بردن کارها در عین بهره‌مندی از دانش است که افراد را به موفقیت می‌‌رساند.

به همین بهانه و به مناسبت گرامیداشت هفته بسیج با این جوان کارآفرین بسیجی به گفت‌وگو نشستیم تا علت موفقیتش را از زبان خود او جویا شویم.

*ایده اپ "زاگرد "از کجا شروع شد؛ قبل از آن مشغول به چه فعالیتی بودید؟

ببینید کسب و‌ کار‌ های اینترنتی سالهای زیادی است در دنیا با زندگی ماشینی سازگار شده و در ایران هم در دهه اخیر روش های مختلفی از خدمات جایگاه خودش را به فضای دیجیتال داده است.

رفته رفته اکثر کسب و‌کارها ناچار به تبدیل شدن از فضای سنتی به فضای اینترنتی هستند، اما باز در خیلی از سبک های خرید و فروش‌ و ‌بعضی کسب ‌و‌کارها هنوز‌ مشتری نتوانسته اعتماد لازم را برای ورود به این فضا کسب کند یا اینکه فضای کسب و‌کار ‌اینترنتی قوی در آن زمینه هنوز وارد عرصه نشده است.

بنده مدتی در جهاد کشاورزی گچساران کار می کردم ،بعدها هم وارد شرکت های خصوصی کشاورزی شدم که در ابتدا یک شرکت تولید کننده کود بود ،سپس یک شرکت وارد کننده کود کشاورزی، مدتی هم در یک شرکت تولید کننده سموم شیمیایی و در آخر هم با یک شرکت وارد کننده بذر و‌سموم نیز همکاری داشتم.

با این تفاسیر باید گفت "ایده زاگرد" در سال ۹۵ شکل گرفت که به ماموریتی در استان خوزستان رفته بودم و در مسیر برگشت در دمای ۴۵ درجه سانتی گراد زیر یک پل در جاده دزفول کشاورزی را مشاهده کردم که چفیه خیسی روی سرش انداخته و پیاز و سیب زمینی می فروخت، ۲ گونی ۱۰ کیلویی از کشاورز خریدم هر کیلو ۳۵۰ تومان و همین طور در مسیر دیگری نیز گوجه خریدم ۳۵۰ تومان؛ بنابراین بعد از برگشت به تهران قیمت ها را در میوه فروشی محل که مناسب هم می فروخت ۱۳۷۰ تومان در هر کیلو دیدم که این موضوع برایم به دغدغه ای تبدیل شد.

چه مراحلی را طی کرده‌اید تا به وضعیت کنونی رسیده است؟

معتقدم باید ابتدا نیاز بازار را شناخت و بعد به میدان آمد،سال ۹۶ پلتفرم "زاگرد" رو نوشتم و سال ۹۷ با یک تیم شروع کردیم که نتیجه نهایی برایم مطلوب نبود و در سال ۹۸ با یک تیم قوی دانش بنیان استارت آپ دانشگاه شریف کار را تمام کردیم و "اپلیکیشن زاگرد" را منتشر کردیم.

هرچند "زاگرد" یک برنامه(اپ) تخصصی خرید و فروش در بازار کشاورزی است که می تواند در پنج گروه همچون فروش نهاده های کشاورزی (کود،سم، بذر، نهال، نشا)، گروه دوم دام ،طیور ،شیلات و فرآورده های دامی؛ گروه سوم نیز محصولات کشاورزی و دارویی ( محصولات باغی، زراعی، گیاهان دارویی و گل های زینتی)؛گروه چهارم ماشین آلات و املاک کشاورزی و گروه پنجم نیز استخدام و بازاریابی در بخش کشاورزی به کمک شما بیاید.

*مجوز شما برای فروش چه کالاهایی است؟

در فاز اول ما یک پلتفرم کلی در بخش کشاورزی ایجاد کردیم که ممکن است در ادامه نیش مارکت "زاگرد" هم تخصصی تر شود،به هرحال مجوز فروش خاصی نگرفتیم و در مراحل ثبت مالکیت معنوی هستیم و بعد از ثبت محصولات زاگرد برای فروش انجام خواهد شد.

*برای آینده فکر یا تصمیمی برای گسترش تجارت‌تان دارید؟

باید گفت که فعلا شروع فعالیت مان در شهر تهران بوده ولی بعد از توسعه اپلیکیشن در فاز دوم نیز استان های با پتانسیل کشاورزی همچون کهگیلویه و بویراحمد را در برنامه نیز خواهیم داشت.

*اشتغال زایی برای چند نفر؟ و فکر می‌کنید رقیب داشته باشید؟

هم اکنون زاگرد با ۹ نفر مشغول فعالیت است که در آینده نیز بیشتر هم خواهد شد،قاعدتا رقیب در بخش کشاورزی وجود دارد و این خوب است چرا که ناچار به نوآوری هستیم.

*در این مدت شکست هم داشته‌اید؟

باید توجه داشت که فروش مستقیم هنوز نداریم و خرید و فروش بین آگهی دهنده ها اتفاق می افتد،سرمایه گذار شتاب دهنده استارت آپ خوب است اما اگر‌در این زمینه کار‌نکرده‌باشی کمی کار‌سخت پیش خواهد رفت.

شکست هم بله در ابتدای راه سال ۹۷ که خروجی برنامه موفقیت آمیز نبود ولی باز ادامه دادیم،در حال حاضر شاید به موفقیت مورد هدف نرسیده باشیم اما‌ تمام تلاشمان این است که در مسیر درست برای رسیدن به هدف حرکت کنیم.

صحبت پایانی؟

این نکته هم مورد توجه است که در فاز دوم برنامه مشتری مداری بیشتر مد نظر خواهد بود معتقدم  که مسیر حرکت تکنولوژی دنیا در فضاهای با ارتباط مستقیم کمتر خواهد بود و انسان برای مدیریت زمان و حذف تایم های غیر ضروری رفتن به فروشگاه ، مراکز خرید و امثالهم ناچار است از  فضای آنلاین بهره ببرد پس تلاش کنید بزینس‌خود را وارد‌ عرضه دیجیتال کنید ، شاید کمی زمان‌ ببرد ولی شما از فضای سنتی پخش تراکت‌خیلی جلوتر‌ و‌کم هزینه تر خواهید بود.

با تشکر از "محسن صالحی" مدیراسبق کانون بسیج مهندسین گچساران که در این گفتگو ما را یاری کردند.

انتهای پیام/

 
 
 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها