نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
13. مرداد 1397 - 9:42
انتخاب گزینشی خبرنگاران برای حضور در جلسات توسط برخی نهادها و ادارات خصوصا استانداری کهگیلویه و بویراحمد باعث شد که عده ای از خبرنگاران با انتشار بیانیه ای در آستانه روز خبرنگار به آن واکنش نشان دهند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،انتخاب گزینشی خبرنگاران برای حضور در جلسات توسط برخی نهادها و ادارات خصوصا استانداری کهگیلویه و بویراحمد باعث شد که عده ای از خبرنگاران با انتشار بیانیه ای در آستانه روز خبرنگار به آن واکنش نشان دهند.

در زیر متن بیانیه ای که در همین خصوص خطاب به رییس جمهور و استاندار در فضای مجازی منتشر شده است آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

ن وَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُونَ

معنا: نون سوگند به قلم و آنچه مى ‏نویسند 

چندگاهی است دوست داشتیم درد دلمان را رسانه ای کنیم اما واقعا رضایت نداشتیم خوانندگان گرامی این مطلب با شنیدن آن آزرده خاطر شوند . هرچند که پذیرفتن این سطح از ناملایمات که در زیر در مورد آن صحبت رانده ایم برایمان سخت ماند، اما بخاطر مردممان ماندیم و تحمل کردیم!

تنها  یک روز در سال است که  خبرنگار و اسم خبرنگار بزرگ شمرده می شود آن روز که تمام شد احترام به  خبرنگاران تکریم خبرنگاران تا 17 مرداد سال بعد به فراموشی سپرده می شود در هر ساله وقتی در این روز مسئولان مقابل خبرنگاران قرار می گیرند از آینده ای که برای خبرنگاران در نظر دارند صحبت می کنند  و اینکه می خواهیم خبرنگاران را بیمه و کنیم و سایر وعده های شیرین دیگر اما باز هم خبری نیست تا سال بعد.

باید خبرنگار باشی تا متوجه شوی سختی های کار خبرنگار را  باید خبرنگار باشی تا متوجه شوی دنبال یک مدیر دویدن و جواب سربالا شنیدن چقد حوصله ات را سر می برد خبرنگاران زیادی در استان کهگیلویه و بویراحمد زندگی می کنند که مشکلات زیادی دارند اما دم نمی زنند و کار اطلاع رسانی شان را ادامه می دهند.

در شهرهای بزرگ هر خبرنگار مسئول یک حوزه است مثلا خبرنگار سیاسی و اجتماعی و فرهنگی آنها جداست اما در کهگیلویه و بویراحمد هر خبرنگار باید آچار فرانسه باشد یعنی در همه حوزه باید بتواند کار کند شاید خیلی از خبرنگاران یاسوجی مدرک خبرنگاری را نداشته و وارد این کار شده اند اما آنقدر تجربه دارند که از یک کارشناس خبره تر هستند و کار می کنند.

اگر می خواهی اوضاع استان را بدانی سراغ خبرنگاران برو اگر می خواهی شرایط سیاسی اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی استان را بدانی چگونه است سراغ خبرنگاران را بگیر، خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمدی آنقدر تجربه دارند و کار کرده اند که اکنون می توانند یک مدیرکل شوند آنقدر با مردم در ارتباط هستند که اکنون می توانند بهترین مدیریت را داشته باشند.

خبرنگاران یاسوجی کارشان تنها خبرنگاری نیست گاهی به جای یک مدیر وضعیت را رصد می کند و بر اساس آن  رصد خبرهایش را در جامعه منتشر می کند اهمیت کار خبرنگاران  هنوز برای خیلی از مردم مشخص و معین نشده است خبرنگار که باشد آن  مدیری که روی میزش نشسته می داند که  توسط خبرنگاران که نماینده مردم است رصد می شود اگر خوب کار کند تقدیر  و اگر بد کار کند نقد می شود.

صحبت من آن دسته از خبرنگارانی است که چپ و راست برایشان فرق ندارد آن دسته از خبرنگارانی که  برای پول سلیقه اش را در خبری که می خواهد منتشر کند وارد نمی کند خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمدی همواره در تلاش هستند که محرومیت استانشان و مردماشان را داد بزنند و به مسئولان نیز بگویند که نظاره گر عملکردشان هستند.

مناسبت های مختلف از جمله انتخابات که می شود خیلی ها سعی دارند رسانه ها را به سمت خودشان بکشند اما خیلی از رسانه های این استان قلمشان را نمی فروشند تنها در راستای حق و حقیقت می نویسند مردم برای شناخت داوطلب مناسب رسانه ها را دنبال می کنند در کنار این موارد اما گاهی به رسانه ها کم مهری هایی می شود.

رسانه ای رسانه واقعی محسوب می شود که در کنار بیان کردن عملکرد یک اداره استان، نقد نیز داشته باشد آن هم نقد سازنده نه نقد تخریب کننده بسیاری از ادارات کهگیلویه و بویراحمد دوست دارند تنها از آنها تمجید شود اما امکان ندارد همیشه در یک اداره همه چیز گل و بلبل باشد بدون شک نقد هایی نیز وجود د ارد که متاسفانه ادارات این استان تنها به دنبال انتشار گل و بلبل هایشان هستند.

اگر رسانه عملکرد شما را بیان می کند بدون شک نقد هم می کند اگر نقد نباشد پیشرفتی نیز وجود نخواهد داشت متاسفانه در یاسوج اداراتی وجود دارند که رسانه ای که نقدشان می کنند را تحریم کرده اند و تنها رسانه های عملکردی را قبول دارند چون که نقدشان نمی کنند در حالی که اگر می خواهیم پیشرفت  کنیم باید نقد شویم آن  هم نقدی که وارد باشد.

گاهی وقتی برای پیگیری یک مشکل مردم بارها مراجعه می کنیم اما مدیر مورد نظر از پاسخ دادن فرار می کند رسانه باید بنویسد که فلان مدیر پاسخگو نیست مدیران باید همیشه و در همه حال پاسخگوی مشکلات مردم  باشند و انقدر شجاعت داشته باشند که اگر در جایی کوتاهی کرده اند معذرت خواهی کنند خدمت به مردم نعمت بزرگی است که نصیب هر کسی نمی شود مدیران پاسخگوی مردم باشند.

17 مرداد روز شهادت شهید صارمی که به نام روز خبرنگار نامگذاری شده نزدیک است  رسانه های کهگیلویه و بویراحمد که گاهی توسط ادارات مورد بی احترامی قرار می گیرند ضمن احترام به همه مسئولان ممکن است تنها روزی که به اسم روز خبرنگار است  را نیز به مسئولان بدهند تا شاید گرهی از مشکلات مردم باز کنند .

گاهی برخوردهای خارج از شأنی توسط مدیران با خبرنگاران یاسوجی انجام می شود که نه در شان یک مدیر و نه در شان یک خبرنگار است مسئولی که  پاسخگوی رسانه نباشد در حقیقت پاسخگوی مردم نبوده مدیری  که به رسانه بی احترامی کند در حقیقت مردم را نادیده گرفته است ممکن است برخی از خبرنگاران یاسوجی روز 17 مرداد را در مراسم روز خبرنگار در اعتراض به تبعیض مسئولان شرکت نکنند.

گاهی یک خبرنگار در مرکز استان وقتی در جلسات برای پوشش حضور دارند در کنار پوشش خبری آن نشست فکرش به اجاره خانه ای است که عقب افتاده است و یا به عمری است که در حال گذر است و هنوز مشکل بیمه اش حل نشده است و به خانواده اش فکر می کند که هر کدام هزینه هایی دارند و یا با حقوق کم خبرنگاری باید چه کند؟، آری خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمدی با کمترین هزینه سخت ترین کار را انجام می دهند.

این مسائل و مشکلات هرگز باعث نشده  که برخی از خبرنگاران شریف با وجدان ها بیدار خود چشم بر روی حقیقت ببندند، هنوز هستند خبرنگارانی که با جان فشانی و ایثار پای تکلیف و رسالتشان ایستاده اند و خود را فدای آگاهی مردم این مرز و بوم کرده اند. محمودصارمی و خداعفو عبدیانی از خبرنگارانی بود که راه شهادت را برگزید و آنچنان جان خود را در راه اسلام و انقلاب فدا کرد که هر انسان آزاده ای را به تفکر وا می دارد که چگونه تعهد می تواند فریاد حقانیت را به گوش جهانیان برساند، پروازی ملکوتی کردند و این چنین نام خود را در تاریخ ثبت کردند.

حال دیگر فرصت برای بیان درد دلهایمان فرا رسیده است، اکنون که در آستانه روز خبرنگار هستیم ما 15 خبرنگار و فعال رسانه ای استان بدینوسیله با انتشار این بیانیه از حضور در نشست روز خبرنگار که توسط استانداری کهگیلویه و بویراحمد برگزار می شود، خودداری می کنیم و به نوعی حاضر نیستیم که دگر بار بیش از این ناملایمات بر ما مستولی شود و ارزش قلم مان کم ارزش شود.

در اینجا از تمام فعالان رسانه ای و خبرنگاران می خواهیم یکبار هم که شده با هم متحد شوند و در یک فضای ایده آل که دمکراسی بر آن حاکم باشد حرف خود را به کرسی بنشانند و با هشتک #قلم_گزینشی به موج نگرانی نسبت به این موضوع در انواع شبکه های مختلف اجتماعی بپیوندند و یاران خود را در این عرصه تنگ تنها نگذارند.

تا زمانی که شخص استاندار به موضوع ورود نکنند و با مسئله به طور واقعی و مسلم برخورد جدی نکنند هرگز حاضر نیستیم در هیچ کدام از جلسات استانداری حضور پیدا کنیم. بی شک مردم فهیم استان خوب می دانند که بیش از این کاسه صبرمان جای ندارد و تا کنون عشق به آنها مانع از انتشار این بیانیه شده است.

و من الله توفیق

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها