نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
8. تير 1396 - 7:15
اهدای عضو، یادمان نفس هایی است که حبس شدند تا در سینه هایی دیگری بطپند، کلیه ها و کبدهایی که جدا شدند تا به بیماری زندگی بخشند و چشمانی که فروبسته شدند تا عصای سفیدی را از دستی رهانده و دیده ای را بینا کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، اینجا در کهگیلویه و بویراحمد حکایت نفس‌هایی است که زندگی را با رفتنشان معنا کردند و بودن را در نبودشان یافتند و فرشتگان کوچک و بزرگ روحشان تحمل کالبد تن را نداشت و به زندگی، مهرورزی و نوع‌دوستی رنگ دیگری دادند.

اهدای عضو، یادمان نفس هایی است که حبس شدند تا در سینه هایی دیگری بطپند، کلیه ها و کبدهایی که جدا شدند تا به بیماری زندگی بخشند و چشمانی که فروبسته شدند تا عصای سفیدی را از دستی رهانده و دیده ای را بینا کنند.

اهدای اعضای بدن بیماران مرگ مغزی که تا چند سال پیش به خاطر مخالفت خانواده‌ها بندرت انجام می‌شد، در چند سال گذشته به خاطر فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی افزایش‌یافته است به‌گونه‌ای که در بسیاری از موارد افراد با ثبت‌نام در سامانه اینترنتی برای اهدای اعضای بدنشان در صورت مرگ مغزی متعهد می‌شوندبه طوری که  افزون بر پنج هزار نفر از مردم نوع‌دوست و نیکوکار کهگیلویه و بویراحمد فرم اهدای عضو بعد از مرگ را تکمیل کرده‌اند.

سومین اهدای عضو گچساران و دوازدهمین اهدای عضو کهگیلویه و بویراحمد در سال جاری، شب گذشته انجام شد تا کبد و کلیه‌های یک جوان 25 ساله، جان چند بیمار را نجات دهد.

محسن حیدرپورسرپرست بیمارستان شهید رجایی گچساران در این خصوص گفت:اهدای اعضای حیاتی مرحوم "احسان مشایخی مهر" با رضایت خانواده اش و با تلاش تیم پزشکی دانشگاه‌های علوم پزشکی شیراز و یاسوج در بیمارستان شهید رجایی گچساران صورت گرفت.

وی افزود:این جوان ۲۵ ساله ساکن گچساران بر اثر تصادف دچار مرگ مغزی شده بودو۲ کلیه و کبد این مرحوم برای پیوند به بیماران نیازمند به بیمارستان نمازی شیراز انتقال داده شد.

حیدرپورتصریح کرد:این سومین بیمار مرگ مغزی گچساران در سال جاری است که اعضای بدنش اهدا می‌شود که پیش از این ۶ عضو حیاتی کبد، کلیه و قرنیه‌های نوجوان ۱۴ ساله و مرد ۶۶ ساله گچسارانی به بیماران نیازمند در بهار امسال اهدا شده بود.

 ساسان عباسی مسئول هماهنگ‌کننده تیم پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی استان پیشترنیزگفته بود: دو سال گذشته و از ابتدای امسال تاکنون کهگیلویه و بویراحمد در زمینه اهداء عضو بیماران مرگ مغزی به بیماران نیازمند رتبه اول را در کشور به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه تصادفات رانندگی عامل بیشتر مرگ مغزی‌ها در کهگیلویه و بویراحمداست، افزود: بیماری‌های خاص، سکته مغزی و قلبی از دیگر عوامل مرگ مغزی افراد در استان است.

وی با اشاره به اینکه در هر ۱۰ دقیقه یک نفر به لیست انتظار اهداء عضو اضافه می‌شود ادامه داد: در هر ۲ ساعت یک بیمار نیازمند به پیوند جان خود را از دست می‌دهد و در هر ۱۲۲ ساعت یک بیمار با دریافت عضو به زندگی بازمی‌گردد.

عباسی گفت: افراد علاقمند به اهدای عضو می‌توانند به سایت اهدای عضو کشور به نشانی (https://ehda.center) مراجعه کنند و به صورت آنلاین کارت صادر شده خود را دریافت کنند.

وی بیان کرد: مشخصات فرد متقاضی در سامانه کشوری اهدای عضو ثبت می‌شود و این مشخصات در صورت بروز حادثه در تمامی بیمارستان‌های کشور قابل دسترسی است.

مسئول هماهنگ‌کننده تیم پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به اینکه پیوند عضو از جمله موارد تخصصی و فوق تخصصی است که باید شرایط زیادی به طور مشترک بین دهنده و گیرنده وجود داشته باشد افزود: در صورتی که شرایط عضو دهنده و گیرنده یکسان باشند و بیمارانی از استان کهگیلویه و بویراحمد در بیمارستان پیوند اعضای شیراز در لیست انتظار وجود داشته باشند در اولویت هستند.

وی اظهار کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن مردمی باعاطفه و متعهد در تمام طول تاریخ که این خصلت خوب و نیکو را از خودان نشان دادند و الان نیز رتبه اول اهداء عضو بیماران مرگ مغزی در کشور را داریم  و به همین علت از همه آنها تشکر می کنم.

مسول هماهنگ‌کننده تیم پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: مرگ مغزی وقتی برای کسی اتفاق می افتد دیگر امیدی برای برگرداندن آن به زندگی نیست و در دنیا هیچ گزارشی مبنی بر برگرداندن بیمار به زندگی نیست.

عباسی تصریح کرد:از همه شهروندان انتظار دارم وقتی بیماری دچار مرگ مغزی می شود و توسط تیم پزشکی قعطی و تایید شد باید قبول بکنند که این فرد از دنیا رفته است و این فرصتی است که در اوج ناراحتی به دیگر بیماران زمندگی و امید ببخشد.

گفتنی است اهدای عضو جوان 25 ساله گچسارانی دوازدهمین اهدای عضو مردم استان کهگیلویه و بویراحمد در سال جاری است و این درحالی است کهگیلویه و بویراحمد کمتر از 700 هزار نفر جمعیت دارد و این استان در سال گذشته در کشور رتبه نخست را کسب کرده بود.

به‌طور متوسط 82.5 درصد خانواده‌های بیماران مرگ مغزی در کهگیلویه و بویراحمد برای اهدای اعضای بیماران خود رضایت داده‌اند که این رقم در کشور 76 درصد است.واحد فراهم آوری پیوند اعضا از سال 1390 در دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد فعال شده است.

جوان‌ترین اهدا کننده عضو در استان کهگیلویه و بویراحمد کودک 19 ماهه و مسن‌ترین اهدا کننده عضو فردی 71 ساله بوده است.افزون بر ۲۰۰ مورد اهدای عضو در پنج سال گذشته در کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفته است که در این میان افزون بر ۵۵۰ عضو از این افراد مرگ مغزی به بیماران نیازمند پیوند زده شد.

انتهای پیام/م

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها