نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
25. خرداد 1396 - 16:02
کهگیلویه و بویراحمد با داشتن 20 درصد جنگل‌های حوزه زاگرس از گذشته تاکنون دارای یک پوشش جنگلی مناسب بوده ولی متاسفانه سالانه به دلیل اقلیم، سخت‌گذر بودن و تعرض‌به عرصه‌های منابع طبیعی وآتش سوزی‌ها در سایه بی مهری مسئولان و متولیان امر، رو به سوی نابودی می‌رود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،اواخر بهار و فصل گرما و تابستان که فرا می رسد کم کم جنگل ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد خود را برای سوختن و خاکستر شدن آماده می کنند و رسانه ها نیز با تیترهای جورواجور آتش سوزی در جنگل ها و مراتع را اطلاع رسانی می کنند اما چیزی که در سالهای اخیر تاکنون تکرار می شود آتش سوزی است و بس.

در روزهای گذشته آتش از چهارطرف جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد را در محاصره قرار داد، جنگل‌های استانی که بعد از شمال بیشترین پوشش جنگلی را به خود اختصاص داده و متنوع ترین پوشش گیاهی و تنوع زیستی را در خود جای داده است.

وجود بافت کوهستانی و سخت گذر بودن مهمترین عامل افزایش خسارت ناشی از آتش سوزی در مراتع و جنگل های این استان است و بیش از 80 درصد آتش سوزی های کهگیلویه و بویراحمد در مناطق سخت گذر این استان رخ می دهد که تا رسیدن نیرو های امدادی بخش وسیعی از جنگل از بین رفته است.

این درحالی است که از 20 خردادماه جاری تاکنون سه آتش سوزی در منطقه حفاظت شده کوه دیل رخ داده است که در آتش سوزی نخست 15 هکتار و آتش سوزی دوم 10 هکتار از جنگل‌های این منطقه را خاکستر کرد.

عبدال دیانتی نسب رئیس حفاظت محیط زیست گچساران دراین خصوص گفت: سومین آتش سوزی منطقه حفاظت شده کوه دیل از ظهر روز گذشته شروع و ساعت 2 بامداد امروز مهار شد اما امدادگران برای پیشگیری از فوران دوباره هنوز در منطقه حضور دارند. 

وی افزود:بدلیل سخت گذر بودن و صعب العبور بودن منطقه نیروهای مردمی و امدادگران با استفاده از بالگرد شرکت نفت و گاز گچساران به محل حادثه اعزام شدند که وسعت این آتش سوزی از سوی کارشناسان در حال بررسی است. 

دیانتی نسب  درادامه بیان کرد:نخستین آتش سوزی امسال منطقه حفاظت شده دیل به دلیل روشن کردن آتش از سوی یک زنبوردار آغاز شد و با وجود مهار آن اما دوباره در نقطه‌ای دیگر فوران کرد. 

وی می گوید: درختان بلوط، ارزن و بادام کوهی از مهم‌ترین پوشش گیاهی این منطقه است ومنطقه حفاظت شده دیل با 10 هزار هکتار مساحت در 35 کیلومتری شمال غربی گچساران واقع شده است.

عزت‌الله بهشتی‌فرد مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به فصل گرما و احتمال هرگونه آتش سوزی در مناطق جنگلی و مراتع این استان، آتش‌بر در مناطق حساس ایجاد می‌شود،جنگل‌های استان کهگیلویه وبویراحمد نیاز به آتش‌بر به عنوان راه دسترسی برای اطفاء حریق دارند و در این زمینه پیش بینی‌های لازم انجام شده است.

وی با بیان اینکه این استان 20 درصد جنگل‌های حوزه زاگرس را دارد بیان کرد: جنگل‌های استان با کمبود آتش‌بر مواجه بوده و در صورت تامین اعتبار این آتش‌برها در مناطق دارای جنگل‌های انبوه و حساس به آتش سوزی ایجاد می‌شود.

بهشتی‌فرد خواستار حضور دیده‌بان‌ها در مناطق بحرانی شد و افزود:  نظارت یگان حفاظت بر عملکرد دیده بان‌ها جزو ضروریات بوده و در این زمینه هیچ گونه کم‌کاری پذیرفتنی نیست.

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: هماهنگی با شوراها اسلامی و دهیاران روستاها وهمکاری آن‌ها وشناسای افراد با نفوذ و متعهد در مناطق مختلف جهت همکاری و کمک در مواقع آتش سوزی جزو برنامه‌های در دستور این اداره کل است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه سال گذشته در 75 فقره آتش‌سوزی در جنگل‌های استان، یک هزار و 296 هکتار از جنگل‌ها و مراتع استان در آتش سوخت، گفت: دلایل عمده این آتش‌سوزی‌ها شکارچیان، طبیعت‌گردان و کشاورزان هستند.

عزت‌الله بهشتی‌فرد با طرح این مسأله تکراری که این نهاد با کمبود نیروی انسانی در راستای حفاظت از جنگل‌ها و مراتع روبرو است، افزود: به دلیل سخت‌گذر بودن، شیب‌های تند کوه‌ها و مسافت طولانی تا محل وقوع آتش‌سوزی، کار اطفای حریق به سختی انجام می‌شود.

با این وجود معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: تعداد آتش سوزی های جنگلها و مراتع استان زیاد است.

پژمان نیک اقبالی در جلسه شورای اداری استان افزود: مقابله با آتش سوزی منابع و مراتع مختص یک دستگاه خاص نیست و گاهی نیاز است همه دستگاه ها در این راستا همکاری داشته باشند.

وی بیان کرد: همه دستگاه های استان موظف هستند یک تیم ۵ نفره با ظرفیت خودرویی و  مشخصات برای کمک رسانی در مواقع آتش سوزی معرفی کنند  .

باید توجه داشت که کهگیلویه و بویراحمد با داشتن 20 درصد جنگل‌های حوزه زاگرس از گذشته تاکنون دارای یک پوشش جنگلی مناسب بوده ولی متاسفانه سالانه به دلیل اقلیم، سخت‌گذر بودن و تعرض‌هایی که به عرصه‌های منابع طبیعی در فصل پائیز موقع کاشت ودر بهار بوته کنی گیاهان و تابستان به لحاظ پوشش جنگلی وآتش سوزی‌ها در سایه بی مهری مسئولان و متولیان امر رو به سوی نابودی می‌رود.

انتهای پیام/م

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها