نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
10. خرداد 1396 - 16:47
برخی موسسه های مالی و اعتباری غیرمجاز که با استفاده از نام بانک مرکزی در کهگیلویه و بویراحمد پول های سپرده گذران را جمع آوری و در موسسه خود سرمایه گذاری کرده اند این روزها با اعلام ورشکستگی موجب اعتراض مالباختگان قرار گرفته اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،به نقل از پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس ، روزی که موسسه های مالی و اعتباری بدون مجوز و با استفاده از نام بانک مرکزی در کهگیلویه و بویراحمد شعب خود را یکی پس از دیگری دایر کردند هیچکس فکر نمی کرد چند سال بعد به یکباره ورق برگردد و همه انها تو زرد از آب دربیایند.

نبود نظارت بانک مرکزی براینگونه موسسات ، طمع سپرده گذاران برای بهره مندی از سود بیشتر و افزایش شعب این موسسات در سراسر کشور از جمله دلایلی است که می توان گفت این موسسه های مالی و اعتباری غیرمجاز توانستند اعتماد مردم را جلب کنند و با اخذ پول های مردم بعد از مدتی اعلام ورشکستگی کنند.

در استان کهگیلویه و بویراحمد که فقر و بیکاری بیداد می کند و تنها منبع درامد مردم این استان کشاورزی، دامداری، کارگری، فروش گیاهان کوهی و سایر مشاغل آزاد است و برخی درآمدی را که از این راه با هزار رنج و بدبختی کسب کرده اند را به منظور بهره مندی از سودهای کلان به موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز سپرده اند.

اعتراض مالباختگان کهگیلویه و بویراحمدی  و سکوت موسسه اعتباری آرمان و توسعه 

از موسسات اعتباری که این روزها در سراسر کشور و استان کهگیلویه و بویراحمد سر و صدای سپرده گذران را درآورده و درب شعب خود را بر روی مالباختگان بسته است موسسه اعتباری توسعه( تعاونی وحدت) و موسسه اعتباری آرمان (امید جلین) که با تغییر تابلوهای خود به( کاسپین، فردوسی) در شهر ها  به راحتی دایر و به فعالیت می پرداخت .

این امر درحالی انجام شده است که تغییر تابلو میباست با مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران صورت پذیرد و تغییر یک شبه تابلوهای موسسات غیر مجاز بدون مجوز بانک مرکزی برخلاف ضوابط اداری و بدون هماهنگی بوده و برخی موسسه های اعتباری دارای مجوز هیچگونه مسئولیتی در قبال سپرده گذاران این موسسات ندارد.

جمعی از سپرده‌گذاران موسسه مالی و اعتباری آرمان ظهر روز دوشنبه( 8 خرداد 96)  با تجمع در مقابل استانداری کهگیلویه و بویراحمد نسبت به اتفاقات اخیر در این موسسه معترض شدند.

برخی از تجمع کنندگان گفتند: وقتی میخواستیم در این موسسه سپرده‌گذاری کنیم گفتند که موسسه دارای مجوز از بانک مرکزی است اما بعد از گذشت چند سال از فعالیت به ما می‌گویند که موسسه مجوز نداشته و بعد از اینکه سرمایه خود را در این موسسه قرار دادیم کسی حاضر به پاسخگویی ما نیست.

سپرده‌گذاران این موسسه ادامه دادند: وقتی می‌خواستیم حساب‌های خود را از موسسه خارج کنیم اجازه ندادند و گفتند سود موسسه ۲۵ درصد است اما حالا با وجود آمدن این مشکلات می‌گویند خودتان طمع کردید و پولتان را در موسسه قرار دادید.

معاون استاندار: مشکلات پیش آمده موسسه آرمان تنها مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد نیست

در ادامه مجید محنایی معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با حضور در جمع تجمع کنندگان افزود: مشکلات پیش آمده موسسه آرمان تنها مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد نیست و در سایر استان‌ها شاهد این موضوعات و مشکلات هستیم.

وی ادامه داد: سپرده‌گذاران موسسه آرمان مشکلات خود را به صورت مکتوب ارائه دهند که ما این موضوع را به مسؤولان بانک مرکزی و وزارت کشور گزارش می‌دهیم.

اعلام موضوع به وزارت کشور و تشکیل کمیته بحران در استان

محنایی اضافه کرد: امروز موضوع را به وزارت کشور گزارش می‌دهیم و در این خصوص کمیته‌ بحران تشکیل می‌دهیم و این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

 همچنین جمعی از سپرده گذاران یاسوجی در اعتراض به تعطیلی موسسه اعتباری توسعه استان جلوی این موسسه در یاسوج تجمع کردند.

پول های مان را برگردانید

تنها دور روز از این ماجرا نگذشته بود که صبح امروز نیز جمعی از مال باختگان موسسه اعتباری توسعه در جلوی این موسسه اعتباری حوالی بلوار مطهری تجمع کرده و خواستار دریافت سپرده های خود از این  موسسه شدند.

 تجمع مالباختگان در یاسوج  و گچساران 

برخی از این افراد با بیان اینکه بیش از 500 میلیون تومان سرمایه در این موسسه دارند، گفتند: در چند هفته اخیر برای رسیدگی به امورات مالی به این موسسه مراجعه کردیم اما با جواب منفی برداشت از حساب خود مواجهه شدیم و چند هفته ای است که مسئولان این موسسه با تعطیلی تمامی شعب خود در سطح استان و حتی کشور از جواب دادن به سپرده گذاران امتناع می کنند.

درخواست مالباختگان از تاجگردون

صبح امروز جمعی از سپرده‌گذاران گچسارانی موسسه توسعه با تجمع جلوی منزل نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی و سردادن شعار تاجگردون تاجگردون حق مارا برگردون خواستار بررسی و رسیدگی مشکلات پیش آمده اخیر شدند.
براین اساس تجمع کنندگان با در دست داشتن پارچه نوشته های اعتراضی مبنی بر این بود جواب حضور حداکثری پای صندوق‌های رای؟ ما پولمان را می‌خواهیم! به محل موسسه آرمان رفته و تجمع خود را ادامه داده اند.

باید دید پیگیری مسئولان کشور و استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص سپرده های مالباختگان هم استان در موسسه های اعتباری توسعه و آرمان به کجا خواهد رسید.

انتهای پیام/م

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها