نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
19. مهر 1395 - 19:56

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، "محمد رضا محمودی" از جمله مداحان پرآوازه گچساران است که سالهاست به ذکر و مدح خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام می پردازد، 42 ساله است واز همان دوران کودکی بچه مسجدی بوده و در شمار کسانی است که از دوران تحصیلی ابتدایی واز سر عشق به اهل بیت علیهم السلام ، به جمع مداحان و مرثیه سرایان پیوسته و در این راه مسیرها و سنگلاخ های سخت و طولانی را پیموده است.

 

 

بسیاری از گچسارانی ها شیفته جاذبه های سبک مداحی او هستند،اما "محمدرضا"  آنچه را که در مداحی اش به عنوان موفقیت از آن یاد می شود چیزی جز عنایت اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام نمی داند؛ بسیاری از جوانان ،پیران و پیشکسوتان عرصه ارادت به سید الشهداء(ع) سبک مداحی اش را اقتباس از مداح و حماسه سرای خوزستانی سال‌های دفاع مقدس "حاج صادق آهنگران" می دانند.

 

اما آنچه که موجب شد در ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان آقا ابا عبدالله الحسین(ع) به سراغش بیاییم ودر گفتگویی پای سخنان این مداح گچسارانی بنشینیم ،صرفا ادب و تواضع و نیز اظهار معرفت او به اهل بیت علیهم السلام بود و ان شاءالله این جلوه روشن همواره در آینه رفتار و گفتار او مشهود بماند.

 

 از شروع مداحی‌تان برای‌مان بگویید؟

متولد منطقه کوت عبدالله (کارون)اهواز هستم که از همان دوران تحصیلی ابتدایی در تک خوانی گروه سرود و برنامه های صف صبحگاهی مدرسه فعالیت داشتم و نیز با حضور در برنامه های مذهبی مسجد محله آنهم به صورت دعا خوانی، به نوعی آغاز کار مداحی ام در آن دوران بود.

 

بیشترین تاثیر را چه كسی در مداحی شما داشته است؟

مداحان خوزستانی از جمله حاج صادق آهنگران ،حاج حسین فخری،حاج رضا نبوی و نیز عبدالرضا حیاتی شاعر و نویسنده ای که خیلی بر گردنم حق دارند؛ می توان گفت بیشترین تاثیر را در مداحی ام داشته اند.

 از نظر خودتان بزرگترین عیب و حسن شما در مداحی چیست؟

البته  این سوال را مخاطبین من باید جواب دهند،اما به نظرم عیبم این است که هنوز خودم را در جایگاه مداحان واقعی نمی بینم چرا که این جایگاه دارای شان و منزلتی بس بزرگ و بسیارمقدس است.از محاسن مداحی ام به نوعی می توان گفت که در هر مجلس و برای هر سنی که باشد می توانم به لطف خدا اجرای مداحی داشته باشم.

 

درباره سبک هایی که می خوانید توضیحاتی بدهید؟

البته معتقدم که سبک یک مداح در مداحی هر چه که باشد باید خدا پسندانه باشدتا جوان پسند، بنابراین در زمینه فعالیت مداحی ام بیشتر از سبک های حماسی،ولایی و سنتی استفاده می کنم.

 

برای جوانان و علاقمندان به امام حسین (ع) و مداحی چه سخنی دارید؟

برای جوانان و علاقمندان به ابا عبدالله(ع)کوچک تر از آن هستم که سخنی بگویم اما توصیه ای به آنها دارم که نگاه و تاملی به عمق راه ،هدف و چگونگی شهادت ابا عبدالله الحسین (ع) داشته و برفلسفه و عوامل جاودانگی نهضت عاشورا نیز بیشتر توجه داشته باشند.

 

آیا شعر یا نوحه خاصی وجود دارد که به آن وابستگی داشته باشید؟

جاده و اسب مهیا است بیا تا بریم -کربلا منتظر ماست بیا تا برویم.

 

زیباترین خاطره خودتان را از کار مداحی یا نوحه‌خوانی بگویید؟

یاد دارم که در زمان نوجوانی در مسجد محله مان مداح بزرگواری به زبان عربی نوحه می خواند که بعد از اتمام نوحه اش نوبت به بنده رسید،شروع به نوحه خوانی متفاوت به زبان فارسی کردم اما در کمال تعجب دیدم سینه زنان یکی پس از دیگری جایگاه سینه زنی را ترک می کنندکه در نهایت خودم ماندم و میکروفون.

 

دنبال مقبولیت هستید یا شهرت؟

در مداحی به دنبال مقبولیت هستم که ان شاءالله مقبول درگاه احدیت قرار بگیرد،اما معروفیت گرفتاری های خاص خودش را هم دارد.

 

اهل مطالعه هستید؟ چه كتبی را مطالعه می‌كنید و چند كتاب معرفی كنید؟

بله،کتابهایی مانند حماسه حسینی،روضه های رهبری،لهوف سید بن طاووس،روضه های شیخ شوشتری و دیگر کتابهای مذهبی .

 

آیا تاكنون كلاس مداحی داشتید؟

در دوره های مداحی که از طرف بسیج مداحان در تهران،اهواز و یاسوج برگزار شده بود شرکت کردم.

 

فرق بین مداحی دیروز و امروزچیست؟

خیلی تفاوت دارد بین مداحی امروز و دیروز ،امروز امکانات و زمینه ها از قبل بیشتر بوده و تاکیدات و رهنمودهای امام خامنه ای تایید مطالب فوق است.

 

دوست دارید مخاطب شما چگونه باشد؟

دوست دارم مخاطبانم اهل بصیرت و نکته بین باشند.

 

نظر شما در رابطه با وارد شدن مداح به عرصه سیاست چیست؟

یک مداح باید سیاسی باشد ولی سیاست زده نباشد، یک مداح نباید در برابرمعضلات و انحرافات در جامعه بی تفاوت بماندو باید هر روز سپاه حق و باطل را بشناسد و بشناساندو بر شناخت معرفتی‌ خود روزبه روز بیافزایند.

 

تاثیر مداحی در زندگی شخصی شما چطور است؟

یکی از اساتیدم همیشه می گفت: "یک مداح به مثابه زائر خانه خدا می ماند که لباس احرام به تن دارد و مشغول عبادت است". یک مداح باید به طور دائم در حالت معنویت قرار گیرد وبداندکه موردتوجه  امام زمان(عج) قرار دارد و بر فعالیت و زندگی روزمره خود مواظبت نماید.در حقیقت نوکری سید الشهداءعلیه السلام به یک مداح در زندگی شخصیت وهویت می بخشد.

 

نظر شما درباره جوانانی كه تازه پا به این راه گذاشتند چیست؟

متاسفانه برخی جوانان در همان بدو ورودبه عرصه مداحی به دنبال معروفیت و مطرح شدن هستندکه درادامه باعث بوجود آمدن معضلات و مشکلاتی برای آنها خواهد شد وباید توجه کنند به طور صحیح و با برنامه ریزی و صبورانه در این وادی حرکت کنند.

 

با كدام یك از مداحان گچسارانی یا کشوری بیشتر در ارتباط هستید؟ 

با مداحانی همچون حاج رضا نبوی ،حاج مهدی رضایی،سید عین الله رضایی،جواد ویسی،کمائی،قشقایی،اردکانی،اکوان پور،حجازی،شجاعی و دیگر همشهریانم که بنده کوچک همه آنها هستم و نیز با حاج محمد رمضانی مسئول هیات رزمندگان اسلام و نیز با برادران رجبی،حسینی و حکمتی از دیگر هیات داران این شهرستان نیز ارتباط نزدیکی دارم.

 

شرط کار یک مداح خوب شدن و مداح خوب ماندن چیست؟

ولایی بودن و ولایی ماندن ، گوش به حرف و اشاره رهبری بودن شروط کار یک مداح خوب است، یک مداح باید این مهم را آویزه گوشش کند که هیچگاه از ارزشهای والای انقلاب و نام و یاد شهداءغافل نشود.

 

برای جذب جوانان به جلسات اهل‌بیت(ع) چه می كنید؟

از اشعاری که قدرت تفکر ، اخلاق و معلومات مخاطب را بالا ببرد استفاده می کنم .یک مداح خوب نباید فقط به دنبال بیان اشعار عاطفی و تحریک احساسات مخاطب باشدودر ضمن نباید از فریضه امر به معروف و نهی از منکر نیز غافل شد.

 

نقش و وظیفه مداح در مقابله با جنگ نرم دشمنان چیست؟

امروز وظیفه یک مداح روشنگری و بصیرت افزایی است ،باید دانست که درعرصه جنگ نرم مقابله نظام اسلامی با تمام دنیاست، به برکت انقلاب اسلامی و لطف و عنایت الهی و ائمه اطهار علیهم السلام و رهبری داهیانه مقام معظم رهبری تا به امروز دشمن جرأت رویارویی با ما را نداشته است.یک مداح با اشعار و نوحه های تاثیرگذار و پرمحتوا باید دلها را به سوی حقیقت نورانی اهل بیت علیهم السلام جذب کند.

 

حرف پایانی؟

روی دستش، پسرش رفت، ولی قولش نه!
نیزه ها تا جگرش رفت، ولی قولش نه!

این چه خورشیدِ غریبی ست که با حالِ نزار،
پای نعشِ قمرش رفت، ولی قولش نه!

شیر مردی که در آن واقعه هفتاد و دو بار،
دستِ غم بر کمرش رفت، ولی قولش نه!

انتهای پیام/م

دیدگاه‌ها

کاش یه مصاحبه هم داشته باشید با مداح اهل بیت حاج مازیار قشقایی تا بیشتر با ایشان آشنا شویم متشکرم
با سلام خدمت شما مخاطب گرامی.مصاحبه با مداح ارزشمند شهرمون برادر قشقایی در لینک زیر موجود است. (خواننده ای که از امام حسین (ع)شفا گرفت و مداح شد+تصاویر) http://www.aftabejonoob.ir/node/65471/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها