نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
19. تير 1395 - 19:06
اظهارات برخی اصلاح طلبان در ماه های اخیر نشان می دهد که این طیف سیاسی بدشان نمی آید در انتخابات ۹۶ یک کاندید اصلاح طلب را نامزد و از او حمایت کرده و به عبارتی از حسن روحانی عبور نمایند.

به گزارش آفتاب جنوب،"ما اصلاح طلبان نگرانیم که آرای سه سال قبل رئیس جمهور در سال ۹۶ تکرار نشود،دولت با این حقوق های نجومی و فسادها به اصلاح طلبان ضربه زد و شاید در ظاهر نگویند ولی اکثر اصلاح طلبان در باطن به دنبال عبور از روحانی و چهره های جدید برای جایگزینی او هستند.”این بخشی از اظهارات روز گذشته محمد زارع فومنی دبیر کل حزب مردمی اصلاحات است که قابل تامل است.

 

حسن روحانی توانست با کمک اصلاح طلبان و کناره گیری محمدرضا عارف به نفع وی در انتخابات خرداد ۹۲ به ریاست جمهوری برسد هر چند که هیچگاه عارف و اکثریت اصلاح طلبان از کناره گیری یک اصلاح طلب شناسنامه دار به نفع کسی که پیشینه اصولگرایی دارد رضایت نشان ندادند و تنها به خاطر مصلحت هایی تن به این خواسته هاشمی رفسنجانی و برخی شخصیت ها داده زیرا اصلاح طلبان بر این باورند به دلیل داشتن پایگاه مردمی، روحانی باید کناره گیری می کرد نه محمد رضا عارف.

 

بعد از انتخابات ریاست جمهوری که جریان اعتدال توانست به پیروزی رسیده و اصلاح طلبان در کابینه دولت تدبیر و امید حضور ملموسی داشته باشند،این طیف سیاسی چشم به انتخابات مجلس شورای اسلامی دوخت تا با بیرون کردن تندروها و اصولگراها از مجلس دهم اکثریت مجلس و هیئت رییسه آن را بعد از سه دور متوالی به دست آورند که رد صلاحیت های گسترده،باعث تضعیف آنان گشت و هرچند با این نابرابری در رقابت با اصولگرایان توانستند به نتایج چشمگیری خصوصا در حوزه تهران دست یابند اما به دلیل وجود اعضایی که چندان پایبند به آرمان اصلاح طلبی نبودند نتوانستند ریاست مجلس دهم را در دست بگیرند.

 

برخی تحلیل گران بیان داشته اند که در انتخابات هیات رئیسه مجلس دهم دولت بیشتر تمایل به ریاست لاریجانی داشته تا عارف و به همین دلیل اصلاح طلبان و شخص محمد رضا عارف از دولت ناراضی است زیرا وی معتقد بوده که به خاطر کنار رفتن وی حسن روحانی توانست رئیس جمهور شود و به نوعی دولت ادای دین نکرده است.

 

 با نگاهی به دیدگاه های تئوریسین های اصلاح طلبی وکارنامه سیاسی این طیف کاملا مشهود است که آنان نمی خواهند قیم سیاسی خارج از اصلاح طلبی داشته باشند و بر این باورند که تنها یک اصلاح طلب شناسنامه دار می تواند آرمان های اصلاح طلبی را دنبال کرده و چندان به حسن روحانی هرچند که به نوعی پا به راه و مسلک اصلاح طلبی گذاشته اما در برخی موارد از وی راضی نیستند.

 

اظهارات فومنی و برخی اصلاح طلبان در ماه های اخیر نشان می دهد که این طیف سیاسی بدشان نمی آید در انتخابات خرداد ۹۶ یک کاندید اصلاح طلب را نامزد و از او حمایت کرده و به عبارتی از حسن روحانی عبور نمایند اما پروژه عبور تنها در صورتی موفق خواهد بود که محمود احمدی نژاد به میدان نیاید.

 

از روزاول و در ماه های اخیر فشارها به دولت و ناکارامد نشان دادند و  بدبین کردن اذهان عمومی به کارنامه دولت تدبیر و امید شدت گرفته است و محمود احمدی نژاد نیز از پیله سکوت خارج و سفرهای استانی خود را آغاز کرده و از طرف دیگر فعالان سیاسی اصولگرایی در استان ها با تشکیل شورای تبیین گفتمان امام و انقلاب کم کم خود را آماده فعالیت برای احمدی نژاد کرده و اگر اصلاح طلبان رویکرد دیگری جزء حمایت از روحانی را دنبال نمایند خطر شکست در انتخابات ۹۶ قطعی می شود.

 

وزارت کشور با پیشنهاد طرحی به شورای نگهبان قصد دارد انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم را یک ماه زودتر برگزار نماید که در صورت موافقت شورای نگهبان این انتخابات حدود ده ماه دیگر در اردیبهشت ماه برگزار می گردد.

 

باید دید اگر احمدی نژاد قصد شرکت در انتخابات پیش روی را نداشته باشد پروژه عبور از روحانی توسط اصلاح طلبان رسما کلید خواهد خورد؟آیا برخی از اصولگرایان در تقابل با کاندید اصلاح طلبان حاضر به حمایت از روحانی هستند؟

احسان دری

انتهای پیام/م

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها