نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
2. تير 1395 - 11:46
امام جمعه شهرستان گچساران از برخی معضلات فرهنگی و اجتماعی این شهرستان و راهکارهای عام المنفعه برای از بین بردن این معضلات سخن گفت .

به گزارش آفتاب جنوب،حجت الاسلام سید امین الله حجازی در خصوص معضلات فرهنگی و اجتماعی این شهرستان و راهکاری های عام المنفعه برای از بین بردن این معضلات سخن گفت.

نقش آموزش و پرورش در رشد و شکوفایی فرهنگی چقدر حائز اهمیت است ؟ 

آموزش و پرورش شهرستان به دلیل دو مقوله آموزش و پرورش رسالت بزرگی دارد و توجه خاص مدیران این بخش رسالت عظیم پرورش را ارجحتر از آموزش می داند . نقش خانواده در کنار این نهاد حائز اهمیت والایی است. 

با توجه به حربه های دشمنان ، وقتی علیه دین به میدان می آیند نقطه توجه ایادی دشمن نسل نوپاست و این نقش مادر و زن و خانواده است که می تواند هم باعث جامعه اخلاقی و معنوی باشد و دارای حجاب و عفاف شایسته باشد ، اگر به وظیفه درست عمل کند و اگر درست عمل نکند ممکن است باعث شود جامعه مبتلا به معضلات فرهنگی شود. 

بیکاری حاکم بر شهرستان گچساران چقدر در معضلات فرهنگی دخیل است ؟

یکی از علل معضلات فرهنگی، بیکاری بیش از حد معمول شهرمان در سطح کشوراست. در سطح جهان و کشور بیکاری است. اما سطح بیکاری در شهرستان گچساران و باشت با توجه به جمعیتش غیر معمول می باشد. اگر آمار دانش آموزی و پیرها را کم کنیم بالغ بر 18 هزار نفر از جمعیت مانده بیکاران هستند و این رقم فاجعه اقتصادی است .

این در حالی است که یک چهارم ذخائر نفت و گاز کشور از این خطه از سرزمین اسلامی است و این آمار فجیع بیش از حد معمول کشوری است. و اگر چنین چیزی باشد خلاف عدالت است. از این جهت و همچنین به دلیل فاصله طبقاتی فاحش و محرز بخشی از بیشترین معضلات فرهنگی ایجاد می شوند . 

منابع و اعتبارات فرهنگی که در اختیار نهادهای‌مبلغ مذهب و فرهنگ هستند مکفی و قابل تعامل هست؟

نکته مهم، عدم وجود اعتبار مالی برای امور جاری فرهنگ « هدف امور عمرانی نیست ، امور جاری » مثلا از سازمان تبلیغات پرسیده شود چقدر اعتبار برای نشر مبانی دینی دارد؟ از ائمه جمعه ، حوزه های علمیه و از جامعه القرآن ها که در شهر ما پناهی ندارد و کسی صدایش را نمی‌شنود و ماوا و مکانی ندارد، سئوال کنید برای امور جاری فرهنگی چقدر ماهانه در اختیار داریم؟ قطعا جواب نگران کننده ای خواهید شنید. کافیست سری به فضای مجازی و تبلیغات دشمنان نظام اسلام بزنیم و هزینه و اعتبار آنها برای انحراف نسل جوان را مقایسه کنیم که تفاوت فاحش چقدر است . 

نکته بعدی علل معضلات فرهنگی و تبعیض و بی عدالتی در به کارگیری کارمندان در بعضی موارد شغلی است.

سرمنشاء نبود تلاش و کار مداوم فرهنگی در خور شان نسل و فکر جوان در شهرستان چیست ؟ 

با توجه به اینکه هدف جامعه غرب و هدف دشمنان نسل جوان هستند از مسئولان می پرسم ، آیا نحوه عملکرد دینی ما در قبال نسل جوان رضایت بخش است و اگر کسی باشد و بنای هر تلاش فرهنگی داشته باشد اعتبار مالی و امکانات از کجا تامین شود؟ خواهش می‌کنم بحث تحریم ها و مشکلات اقتصادی به عنوان جواب مطرح نشود، دلیل اینکه می‌بینم در سراسر کشور سرمایه های زیادی وجود دارد و در برخی موارد بی جا مصرف می شود. سرمایه موجود هست و ضرورت ایجاد موارد دینی برای جوانان حاکم می کند بدون از فرافکنی نسل جوان را از چنگال دشمن نجات دهیم . 

راهکار پیشنهادی شما چیست ؟ 

با رعایت عدالت و حل مشکل بیکاری ، اعتیاد ، بررسی علل خودکشی ، بررسی علل طلاق ، کارشناسی شود و عملا برای حل آنها اقدامات مقتضی صورت گیرد.

این روزها در فضای مجازی حربه دشمنان با تکثیر تصاویری از سنگ مقبره امام راحل ، راه نفوذ افکار ضد انقلابی را با جنگ نرم ، بسط داده است. نظرتان در مورد مخارج غیر اصولی و به ضعم دشمنان افراط سرمایه چیست ؟

اولا سئوال دارم در موارد دیگری که اعتبارات بیشتر از مرقد امام (ره) هزینه می شود و ضرورت هم ندارد از اعتبارات بیت المال هم هست ، تبلیغات نمی شود اما در مواردی مثل مرقد امام راحل ، بعضی مساجد ، نهادها و حتی حرم امام رضا(ع) تبلیغاتی می‌شوند اگر چه در محدوده تشخیص و اختیار خودم ، در برخی موارد اینچنین هم انتقاد دارم ، اما ممکن است متولیان جواب قانع کننده ای داشته باشند .

آیا تفاوت ایمان نسل دهه شصت و هشتاد که میزبان ضیافت افطارشان هستید فاحش است ؟ 

خیر ، بلکه پخته تر و با ثبات فکری به روزی هستند ، اگر آنروزها طالب نجات اسلام در محدوده مرزی خود بودند الان فراملی فکر می کنند و دلیل بر ایمان این نسل اصرارشان بر اعزام برای دفاع از اسلام در سوریه است. دشمن امیدوار نشود و نسل کنونی ما نه تنها تزلزل ندارد محکم و با آگاهی جدی در میدان است ، اما آنچه تصور می شود که ممکن است تفاوت های بین نسل کنونی و نسل گذشته و آنان با گذشتگانی دیگر باشد ، عللی دارد یکی از علل مهم آن تغییر زمان است ، چهل سال قبل و امروز جوان در ادوار متفاوت است . 

برجسته ترین دلیلش را بیان کنید ؟ 

همان رویکرد تبلیغات و اعتراض دشمن به سبک گرگ در لباس میش است. قبلا دشمن در جبهه ای آشکار و در مقابل‌مان بود ، امروز در لباس دوست و در همه جاست و همانگونه که گفتم در برابر شیطنت دشمن ، ما آنگونه که باید در امور فرهنگ دینی و قرآن و اهل بیت به صورت گسترده باشد ، موثر کار نکردیم و دلیلم اظهار نگرانی های مکرر مقام معظم رهبری در امور فرهنگی است.اینجا نقش آموزش و پرورش ، خانواده و متولیان فرهنگی بروز می کند و باید دید کم کاری از کجاست ؟

در مقوله نوین و حربه دین گریزی در بین برخی افراد چه راهکاری دارید ؟

باید کاری کنیم، واقعیات دین مقدس اسلام و مکتب تشیع برای نسل جوان در حد پاسخگویی به فکر امروز جوان تبیین شود ، چون جوان انسان است و دارای فطرت است و فطرت پاک انسان واقع گراست ، تشنه حقایق و واقعیت است علت اینکه ممکن است جوانی تصور کند که سایر ادیان و مذاهب نسبت به دین اسلام ارجع است ، عدم آگاهی او نسبت به مبانی دینی و محبت های بی بدیل و بی نظیر پیامبر و ائمه در عالم است ، چون حجت الهی بر عصمت و طهارت دین مبین اسلام ترسیم شده و در هیچ دینی به میزان دین اسلام محبت به هم نوع ، حتی جانداران و حیوانات نیامده است .

اشکال در عدم آگاهی از حقایق اسلام است رسالت ما به ویژه رسالت نظام جمهوری اسلامی و دولت مردان ما این است نسل جوان به حقایق آگاه و آشنا شود در آن صورت نظام دولت ما مورد حمایت جدی مردم قرار خواهد گرفت .

مراکز مذهبی مانند جامعه القرآن در گچساران چگونه ترویج و دانش اندوزی دینی دارد ؟

عده ای بانوی فرهنگی و طلبه با قم ارتباط برقرار کردند و دستورالعمل و نحوه آموزش قرآن را از جامعه القرآن قم گرفته اند و بدون حمایت کسی و نهادی در یک خانه ای محقر که شباهت به زندان دارد خدمت می کنند بارها صحبت شده ، ولی کسی پاسخگو نیست ، من جمله برای مکان یابی و زمین ، شخص خودم تماس داشته و اقدام نمودم که بی نتیجه مانده است .جامعه القرآن به قدری مظلوم واقع شده که صدایش به گوش هیچ مسئولی نمی رسد.

پیشبرد اهداف کنگره ملی بی بی حکیمه خاتون (س) به کدام نهایت ختم شد و چه اقداماتی را لازم الاجرا می دانید ؟

پیشنهاد من در مقدمه کنگره بر نتیجه تلاش‌مان از این کنگره این بود که ثمربخشی به دست آوریم، مقطعی نباشد و در پوشش استانی و ملی و بدون ثمر و فصلی نباشد. باید یکسال بعد وضع حجاب و عفاف و رفتارهای فاطمی و خصوصیات بی بی مکرمه را در شهر ببینیم . ثمره دیگرش علی الدوام کار فرهنگی شود ، توقع بود جاده بی‌بی حکیمه (س) مثل جاده اتوبان دوبانده شود ، تا بحث رفع معضلات شود ، آرزوی زیارت‌ها رفع شود، اطراف بی‌بی‌حکیمه(س) هموار و مسطح نیست. باید به طور کارشناسی فکر اساسی شود .

من به مسئولان حق می‌دهم، مقداری زمان می‌برد و هزینه زیادی دارد ، نکته مهم‌تر کمیت هزینه و کمیت زمانی ندارد و آن حاکمیت حجاب و معنویت درون حرم مطهر است.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها