نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
10. مهر 1402 - 7:41
ترس و سوال بی‌جواب شهروندان:
داستان تکراری سگ‌های ولگرد درگچساران+تصاویر
جولان سگ‌های ولگرد در نقاط مختلف گچساران، موجب گلایه شهروندان شده و همگان خواستار جمع‌آوری این حیوانات هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،امروزه ازدیاد سگ‌های ولگرد در شهرستان گچساران به یکی از معضلات بزرگ شهروندان تبدیل‌شده و حملات گاه‌وبیگاه این حیوانات به مردم، مخصوصاً کودکان موجبات نگرانی‌ خانواده‌ها را فراهم آورده و چالش‌های زیادی را برای اقشار مختلف مردم ایجاد کرده است. آمارها نشان می‌دهد تنها در پنج‌ماهه اول امسال نزدیک به 163 نفر در گچساران دچار سگ گزیدگی شده‌اند که بیشتر گزارش‌ها نیز مربوط به حمله سگ‌های ولگرد بوده است.

این در حالی است که پرسه زدن سگ‌های بلا صاحب در کوچه‌ها،خیابان‌ها و معابر گچساران باعث سلب آسایش و آرامش مردم شده و از سوی دیگر ترس و وحشت کودکان را به دنبال داشته است. متأسفانه گاهی اوقات خیابان‌ها و حتی میدان‌های اصلی دیار بام نفت ایران نیز جولانگاه این حیوانات ولگرد شده که این وضعیت، چهره شهر را زشت و نازیبا کرده است.

با این تفاسیر یکی از شهروندان گچسارانی در این خصوص می‌گوید: از مسئولان مربوطه درخواست داریم که نسبت به ساماندهی سگ‌های ولگرد در سطح شهر اقدام کنند چراکه وجود این سگ‌ها موجب گلایه‌های مردم شده است. حقیقتاً وقتی‌که با خانواده در کوچه‌ و خیابان حضور پیدا می‌کنیم نسبت به وجود سگ‌های ولگرد ترس داریم، هرچند ازلحاظ بهداشتی هم خطراتی متوجه شهروندان خواهد بود.

وی می‌افزاید: سگ‌های ولگرد گاهی به‌صورت گروهی در نقاط مختلف شهر پرسه می‌زنند و شب‌ها با سروصدای زیاد موجب برهم زدن آسایش شهروندان می‌شوند.

شهروند دیگری این‌چنین بیان می‌کند: مشکلات بهداشتی این حیوانات از یک‌سو و حرکت گروهی برای یافتن غذا از طرف دیگر نه‌تنها چهره نازیبایی به شهرمان داده، بلکه موجب ایجاد ترس و وحشت در بین شهروندان شده و گاهی شاهد حمله و یا گازگرفتگی برخی افراد توسط این حیوانات هستیم.

وی ادامه می‌دهد:متأسفانه تعداد سگ‌های ولگرد به‌اندازه‌ای در محلات و پس‌کوچه‌های شهرمان افزایش پیداکرده که حتی ترس از حضور آن‌ها در مردم وجود دارد و در این سال‌ها اقدام خاصی نیز برای جمع‌آوری آن‌ها مشاهده نشده است. اول صبح مجبور هستم فرزندانم را تا مدرسه همراهی کنم که مبادا موردحمله سگ‌های ولگرد قرار گیرند متأسفانه حضور سگ‌های ولگرد در حال افزایش است و از مسئولان خواهش می‌کنم تا هرچه سریع‌تر نسبت به جمع آوردی و ساماندهی این حیوانات اقدام کنند.

بااین‌وجود به نظر می‌رسد در ابتدا مردم باید احساسات خود را در رابطه با سگ‌های ولگرد کنترل کنند و از تغذیه آن‌ها خودداری نمایند و هرآن چه به‌عنوان زباله در منزل تلقی می‌شود چه خشک و چه تر باید در اختیار سیستم دفع زباله شهرداری‌ها قرار بگیرد. اگرچه مسئولان نیز موظف هستند پیش از وقوع فاجعه برنامه مشخصی را برای جمع‌آوری، عقیم‌سازی و ساماندهی این حیوانات هم در نظر بگیرند.

عضو شورای شهر دوگنبدان پیش‌تر در گفتگو با رسانه‌ها در این خصوص گفته بود که یکی از دغدغه‌های به‌حق مردم جمع‌آوری سگ‌های بلا صاحب است که علاوه بر مشکلات آزار و اذیت، مشکلات بهداشتی را نیز برای شهروندان به همراه خواهد داشت. با هماهنگی که انجام دادیم، سگ‌های بلا صاحب در حال جمع‌آوری در سطح خیابان‌ها هستند و این سگ‌ها با رعایت موارد بهداشتی در مکانی خارج از شهر نگه‌داری می‌شوند. سگ‌ها زنده گیری شده و به مرکزی برای عقیم‌سازی، طی دوران نقاهت و درنهایت رهاسازی در مناطق دوردست بیابانی منتقل می‌شوند.

غلامرضا شکوهی پور در ادامه نیز بیان کرده بود که ضمن اقدامات پیشگیرانه و کنترلی در خصوص سگ‌های ولگرد و بدون صاحب، سگ‌های نژاد دار با هماهنگی اداره دامپزشکی به‌عنوان سگ گله به متقاضیان واجد شرایط واگذار می‌شوند. گاه مشاهده می‌شود که تعدادی از سگ‌های بدون صاحب جمع‌آوری‌شده از سطح سایر شهرها نیز در اطراف گچساران رها می‌شوند که همین مسئله منجر به افزایش جمعیت این حیوانات می‌شود.

وی تصریح کرده بود که شهرداری در خصوص جمع‌آوری سگ‌های ولگرد وظیفه دارد سگ‌ها را زنده گیری، واکسینه و عقیم کنند و در مراکز ویژه خارج از مناطق مسکونی نگهداری کنند؛ ولی در مقابل افرادی که حامی سگ‌ها هستند مانع از جمع‌آوری سگ‌های ولگرد از سطح شهرها می‌شوند و با تجمع و اعتراض خود خواهان لغو این اقدام هستند.

عضو شورای شهر دوگنبدان در پایان نیز بیان کرده بود که این دوقطبی حیوان‌دوستی و حیوان آزاری و در کنار آن حمایت از حیوانات به‌صورت غیراصولی شرایط را دشوار کرده که یک چالش در حوزه ساماندهی سگ‌های ولگرد به شمار می‌رود. ما طرح جمع‌آوری سگ‌های ولگرد از سطح خیابان‌ها و اطراف شهر که موجب نارضایتی و ترس شهروندان شده را به‌صورت مکرر و دوره‌ای انجام داده‌ایم و زین پس هم اجرا خواهد شد.

این در حالی است که معاون خدمات شهری شهرداری دوگنبدان هفته گذشته در نشست شورای سلامت گچساران به طرح جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در این شهرستان اشاره کرد و گفت: در راستای جمع‌آوری سگ‌های بی‌صاحب شهرداری اقدامات خوبی را تاکنون انجام داده و تعدادی از سگ‌های ولگرد تا حدودی جمع‌آوری و درجاهای دیگر رهاسازی و یا به عشایر تحویل داده‌شده‌اند.

غفار قنبری بیان کرد: تاکنون ۴۰۰ قلاده سگ توسط شهرداری دوگنبدان عقیم‌سازی و ازلحاظ بیماری پاک‌سازی‌شده است. سه‌نقطه را برای جمع‌آوری سگ‌های ولگرد پیش‌بینی کردیم که متأسفانه دو مورد آن‌ها اعتراضاتی را به همراه داشته است، در حال حاضر نقطه دیگری را انتخاب و در حال اجرای اقدامات اولیه برای این کار هستیم.

رئیس شبکه بهداشت و درمان گچساران در ادامه نشست شورای سلامت با اشاره به وجود سگ‌های بلا صاحب در این شهرستان نیز تصریح کرده بود: متأسفانه تعداد سگ‌های بلا صاحب در حوزه شهر و روستا زیاد شده و این افزایش باعث ایجاد مشکلاتی در سطح شهرستان شده‌اندبه‌طوری‌که در ۵ ماهه نخست امسال ۱۶۳ مورد گزیدگی توسط سگ‌ها در گچساران رخ‌داده است.

 وی بیان کرده بود که شهروندان گچسارانی باید آگاهی لازم را داشته باشند و نسبت به غذا دادن سگ‌های ولگرد نیز حساسیت کمتری داشته و این اقدام را انجام ندهند تا سگ‌ها برای حضور بیشتر در شهر عادت نکنند.

بر این اساس بحران افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد هم برای انسان و هم حیوانات و محیط‌زیست بیش‌ازپیش دردسرساز شده است. متأسفانه قوانین سازمان‌یافته‌ای برای حل این بحران وجود ندارد و جای خالی آموزش‌های مرتبط و عملی برای مقابله با سگ‌های ولگرد به‌شدت احساس می‌شود.  با توجه به اینکه جمع‌آوری و تزریق واکسن به سگ‌های ولگرد هزینه‌های زیادی تحمیل می‌کند نیاز است مدیریت شهری گچساران با همکاری انجمن‌ها و دوستداران محیط‌زیست و...اقدامی نوین، کاربردی و جدید درزمینهٔ کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد و جمع‌آوری این حیوانات داشته باشند تا شاهد کاهش آسیب‌ به شهر و حتی خود این حیوانات باشیم. بر طبق منابع علمی، سگ‌ها بسته به اینکه متعلق به کدام زیر جمعیت باشند می‌توانند برای محیط‌زیست و حیات‌وحش مشکل‌ساز باشند. دقیقاً به همین دلیل برنامه مدیریت جمعیت سگ‌ها ضروری است.

انتهای خبر/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها