نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
16. مهر 1397 - 10:57
"نادر مهدوی" و ۹ دلاور دریادل همرزمش در ماجرای ۱۶ مهر سال 66 جانانه در برابر زورگویی و تعدی گری ناوگان دریایی آمریکا در خلیج فارس با اراده ای پولادین ایستادند و با در هم شکستن هیمنه پوشالی استکبار دست به کار خیلی بزرگی زدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، بیش از ۸۰۵ میلیارد بشکه ذخایر نفتی و بیش از ۷۰ تریلیون متر مکعب ذخیره گاز طبیعی از جمله ویژگی های منحصر به فرد خلیج فارس است که آن را به بزرگترین مخزن انرژی در جهان تبدیل کرده است.سهولت استخراج، هزینه پایین تولید و سهولت در حمل و نقل نفت به دلیل اتصال این آبراه استراتژیک به آبهای آزاد از طریق تنگه هرمز و همچنین ترانزیت حجم زیادی از کالا، سبب شده تا همواره از اهمیت ژئوپلیتیک و تاثیرگذاری در عرصه های سیاسی و اقتصادی برخوردار باشد.

حضورآمریکا درخلیج فارس به بهانه تامین امنیت

با آغاز طرح های توسعه ای در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، قدرت های بیگانه با بهانه های چون تأمین امنیت شرکت‌های نفتی و یا مبارزه با کمونیسم رفته رفته حضور خود در این منطقه را پررنگ کردند و پس از آن نیز با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی این کشورهای با انعقاد پیمان های نظامی_امنیتی با قدرت های فرامنطقه ای، بهانه هایی چون تامین امنیت خود و امنیت انرژی را از جمله علل انعقاد اینگونه پیمان ها نام می برند. ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در بحرین را می توان اصلی ترین نیروی خارجی مستقر در خلیج فارس برشمرد.

ماجرای امریکا و ناامنی درخلیج فارس

علاوه بر ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده در بحرین، کشورهای عربستان، امارات، قطر و عمان نیز پایگاه های زمینی، دریایی و هوایی آمریکا را در خود جای داده اند.در حالی که بهانه حضور نیروهای فرامنطقه ای در خلیج فارس تامین امنیت بوده است، اما بررسی ها نشان می دهد که در طول سال های گذشته این حضور به طور فزاینده ای ناامنی را افزایش داده تا آنجایی که فرمانده منطقه یکم دریایی سپاه در بندرعباس می گوید: در بین سال‌های ۱۹۸۷ و ۸۸ میلادی که پای آمریکا به بهانه تامین امنیت به منطقه خلیج فارس باز شد آمارها نشان می‌دهد که حضور شیطنت‌آمیز آمریکا سبب شد که ناامنی در خلیج فارس به ۹ برابر افزایش یابد.

اشاره این فرمانده نظامی به تجاوز تفنگداران انگلیسی در سال ۱۳۸۶ و تفنگداران آمریکایی در سال ۱۳۹۴به آب های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران است که در هر دو مورد با قاطعیت و اقتدار نیروی دریایی سپاه مواجه و باعث دستگیری متجاوزان به آبهای ایران شد.

توسعه قایق های تندروسپاه پاسداران

این درحالی است که قایق های تندرو  و شناورهای راهبردی را می توان یکی از برگ های برنده اصلی جمهوری اسلامی ایران در هر نبرد دریایی برشمرد، استفاده از قایق های تندرو ریشه در دوران دفاع مقدس و جنگ نفتکش ها دارد که در آن زمان ضرباتی را به دشمنان وارد کردو روند توسعه قایق های تندرو پس از جنگ تحمیلی ادامه یافت و امروز ایران اسلامی طیف وسیعی از قایق های تندرو را در نمونه های مختلفی از جمله ذوالفقار، ذوالجناح، عاشورا، آذرخش، سراج و... در اختیار دارد.

تحقیراستکبار درخلیج فارس

اگر چه یک وبگاه انگلیسی در تحلیلی اذعان کرده که نیروی دریایی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران با اتکا بر تاکتیک‌های نبرد نامتقارن خود، بارها آمریکایی‌ها و انگلیسی ها را در خلیج فارس تحقیر کرده است.

وبگاه «میدل ایست مانیتور» در این مطلب با اشاره به اهمیت راهبردی تنگه هرمزنوشت: "تنگه هرمز، مهم‌ترین شریان نفتی جهان است که 30درصد نفت مورد نیاز جهان از آنجا عبور می‌کند و بستن کوتاه مدت آن، تاثیر شدیدی بر اقتصاد جهان داشته و ادامه آن نیز پیامدهای سیاسی به همراه دارد".

این وبگاه نیز درادامه نوشته است:"سپاه پاسداران ایران به وضوح معتقد است که دکترینش درباره جنگ دریایی غیرمتعارف که متکی بر قابلیت‌های حمله قایق‌های تندرو بوده آنقدرکافی است که نه تنها تنگه هرمز را ببندد، بلکه به طور موفقیت آمیزی با نیروی دریایی آمریکا برای زمانی طولانی درگیر باشد."

زیربنای افتخارات نیروی دریایی سپاه

با این تفاسیر 16مهرماه به عنوان روز نیروی در‌یایی سپاه در تقویم ملی کشور ثبت شد‌‌، روزی که  سند هویت و سنگ زیرین بنای افتخارات نیروی دریایی سپاه پاسداران در خلیج فارس به شمار می آید ودر چنین روزی هیمنه سرسلسله استکبارجهانی (آمریکای جنایتکار) با حماسه چند پاسدار جوان مؤمن دریادل در هم شکست و هیبت پوشالی اش فرو ریخت.

رشادت شهید مهدوی و یارانش درخلیج فارس

"نادر مهدوی" و ۹ دلاور دریادل همرزمش به عنوان نماینده‌هایی از جامعه همیشه آماده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در ماجرای ۱۶ مهر سال ۱۳۶۶ مستقیم و بی‌واسطه و در عین حال جانانه و پهلوانانه در برابر زورگویی و تعدی گری ناوگان دریایی آمریکا با کمترین امکانات در شرایط بسیار سخت و دشوار آن روزهای خلیج فارس با با اراده ای مصصم وپولادین  ایستادند و با درهم شکستن هیمنه پوشالی ابرقدرتی به نام آمریکا آنهم در دریا دست به کار خیلی بزرگی زدند .ساقط شدن بالگرد پیشرفته آنها، تلف شدن تعدادی از نفرات و وارد شدن خسارت به بخشی از شناورهای آنان در این ماجرا در برابر آن ضربه سنگین، چیزی به حساب نمی آمد.

شهید مهدوی و یارانش به عنوان یکی از هسته‌های اولیه وعملیاتی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که با پیروی از مکتب عاشورا، حماسه به یادماندنی ۱۶ مهر ۱۳۶۶را خلق کرد، علاوه بر درس‌هایی که به متجاوزان و تعدی‌گران داد، خونی تازه و در عین حال سرشار از جرأت، جسارت، ابتکار، خلاقیت، نهراسیدن از دشمن، ایمان به هدف و باور به تحقق وعده های خدا را در جان نیروهای انقلاب تزریق کرد تا امتداد این نسل به پشتوانه دانش، توانمندی و قدرتی که کسب کرده است، مملو از این باور خدشه ناپذیر شود که می‌توان با اتکای به چنین قدرت فراهم آمده اطمینان بخش، در برابر مدعی ترین قدرت‌های سلطه جو و استکباری عالم ایستاد.

دشمنی های دشمنان بایستی شناخته بشود

مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در خصوص حماسه شهید نادر مهدوی و هم رزمانش چنین فرمودند: " امثال نادر مهدوی و آن هایی که همراه او بودند، آن کسانی که آن کارهای بزرگ را انجام دادند، برق چشم گرفتند از دشمن؛ آبرو دادند به ملت ایران و قدرت نظام اسلامی را و جمهوری اسلامی را به رخ دشمن کشیدند؛ اینها باید یادشان زنده بماند؛ اینها باید در تاریخ مکتوب و تاریخ شفاهی، نامشان و یادشان برجسته شود؛ همچنان که دشمنی های دشمنان هم بایستی شناخته بشود".

درهم شکسته شدن هیمنه و هیبت آمریکا در خلیج فارس 

اگرچه صدها عملیات ریز و درشت و سرنوشت ساز مقابله به مثل دریایی توسط ناوگروه شهید مهدوی، تغییر معادله تحولات جنگ تحمیلی توسط نیروی دریایی در خلیج فارس، به استیصال کشاندن کشورهای حامی صدام در خلیج فارس به ویژه مستاصل کردن حامیان مالی و اقتصادی این رژیم در منطقه، رساندن پیام مظلومیت ملت ایران سوار بر امواج خبری رخدادهای خلیج فارس که دنیا روی این نقطه تمرکز و حساسیت ویژه ای داشت و دهها مورد مشابه را اگر در یک کفه ترازوی ارزیابی قرار دهیم، بی تردید یک چیز دیگر را اگر در کفه دیگر این ترازو بگذاریم شاید به راحتی این دو کفه با یکدیگر برابری کنند و بلکه این کفه سنگین تر هم دیده شود و آن چیزی نیست جز درهم شکسته شدن هیمنه و هیبت آمریکا در خلیج فارس توسط شهید مهدوی و همرزمانش.

این درحالی است که دریادارعلیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پیشتر درمراسم پاسداشت حماسه دستگیری تفنگداران متجاوز آمریکایی درخلیج فارس گفته بود که آمریکایی‌ها، انگلیسی‌ها، کانادایی‌ها و استرالیایی‌ها هر کدام به گونه‌ای گوشمالی و تاوان ذلت باری از تجاوز به آب‌های ایران در خلیج فارس را تجربه و پرداخت کرده‌اند. 

عاقبت سیاه درانتظار دشمنان انقلاب

وی با یادآوری حقارت تفنگداران آمریکایی در جریان تجاوز به آب‌های سرزمین جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۴ افزوده بودکه دشمن در خلیج فارس دست از پا خطا کند و بخواهد حرمت منافع و مرزهای جمهوری اسلامی ایران را نادیده بگیرد، با سیلی سنگین و پشیمان کننده فرزندان پاسدار ملت در دریا مواجه خواهد شد.

فرمانده نیروی دریایی سپاه نیز دراین آیین گفته بودکه حافظه تاریخی نشان می‌دهد کسانی که نسبت به حریم ملت انقلابی ایران، تعرضی کردند هر کدام به عاقبتی سیاه دچار شدند که صدام یکی از آنان بوده است. 

وی درادامه این مراسم خاطر نشان کرده بودکه دورانی که همه دولت‌ها و ملت‌ها را برده خود بخواهید گذشته و در عصر حاضر دولت‌ها و ملت‌های فراوانی هستند که دیگر نمی‌خواهند برده و فرمانبردار شما باشند. 

اقتداردر سایه ایمان به خدا

تنگسیری دراین مراسم نیز قدرت مردم و جوانان انقلابی ملت در نیروی دریایی سپاه را نشأت گرفته از قدرت توکل و ایمان به خدا توصیف کرده وگفته بود: دشمن ممکن است مدرن ترین ابزار جنگی را در اختیار داشته باشد اما برابر اراده برگرفته از ایمان فرزندان این ملت، چاره‌ای جز ترس، تمکین و ناکامی نداشته و نداردوآن چه تا کنون از موفقیت‌ها حاصل شده است، مرهون لطف و عنایت خدا است و مادامی که بنده مخلص او باشیم، از الطاف و عنایات او برخوردار خواهیم بود. 

 باید توجه داشت که علیرغم خواست دشمنان و بدخواهان و به رغم همه دسیسه ها و نیرنگ های آنان، چراغ انقلاب اسلامی ایران نه تنها کم فروغ تر نشده که هر چه از عمر آن گذشته بر فروغ و روشنایی آن افزوده شده است. 

راه شهیدان همچنان ادامه دارد

یک بار دیگر یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس و همه شهدای انقلاب اسلامی را گرامی می داریم وبر روح و روان مطهر شهیدان نادر مهدوی، بیژن گرد، غلامحسین توسلی، نصرالله شفیعی، خداداد آبسالان، مجید مبارکی و مهدی محمدیها که در ماجرای تجاوز و تعدی ناوگان دریایی آمریکا در خلیج فارس، جانانه ایستادند و به مقابله با آنان برخاستند و علاوه بر وارد ساختن خسارات قابل توجه به آنان و ساقط کردن بالگرد پیشرفته و گرفتن تلفات انسانی از آنان، غرور و هیمنه آنها را در هم شکستند و در نهایت خود نیز شهد شیرین شهادت نوشیدند،  درود می فرستیم و در سالروز حماسه جاویدان و شهادت افتخار آمیزشان، با همه آنان تجدید عهد و پیمان کرده و بر ادامه راهشان  هم قسم می شویم.

انتهای پیام

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها