نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
2. فروردين 1397 - 13:44
کهگیلویه وبویراحمد در کنار طبیعت زیبای خود، مردمانی مهربان و مهمان‌نواز دارد که دلشان پر از عشق و محبت به ایرانیان است و چشمشان قدمگاه مهمانان و هرچه دارند و ندارند، برای میهمانان خود در طبق اخلاص می‌گذارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،کمتر کسی است که پای به کهگیلویه و بویراحمد گذاشته اما زبان به تحسین زیبایی‌های خدادادی این سرزمین بکر و چشم نواز زاگرس جنوبی نگشوده باشد.این سرزمین چهار فصل در میان کوه‌های سر به فلک کشیده زاگرس در جنوب غربی ایران، که نمایشگاهی از تنوع آب و هوایی، کوه، رود، جنگل، دشت، چشمه، آبشار و گل‌های دیدنی است، قرار دارد.


استان کهگیلویه و بویراحمد در میان استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، فارس، بوشهر و خوزستان قرار گرفته و به عنوان کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب کشور شناخته شده است.

وجود دو نوع آب و هوای سردسیری وگرمسیری در کهگیلویه و بویراحمد بر زیبایی آن افزوده است. در زمانی که گلهای بهاری در مناطق گرمسیری از جمله شهرستانهای کهگیلویه، گچساران، باشت، چرام، بهمئی و لنده روییده‌اند در مناطق سردسیری بویراحمد و دنا برف کوه ها و دشت ها را سفید پوش کرده و فاصله این دو آب و هوای متفاوت کمتر از یک ساعت است.

در کنار این زیبایی ها، اماکن بازمانده از دوران باستان و پس از اسلام نیز حکایت از تاریخ کهن این سرزمین دارد. قبرستان لما، پل پاتاوه، پل بریم، بلاد شاپور، چارطاقی خیرآباد و .. همه و همه این سرزمین را با تاریخ کهن ایران پیوند می‌زنند.

همچنین این استان یکی از اصلی ترین مکانهای زیست عشایر ایران است که شیوه‌های زندگی جذاب آنها و تعامل زیبایی شان با طبیعت یکی از زیباترین و کمیاب‌ترین جلوه‌های گردشگری ایران را رقم زده است.

شهر یاسوج به دلیل جاذبه های طبیعی، توریستی و گردشگری به عنوان پایتخت طبیعت ایران شناخته شده است. این شهر با زیبایی های چشم نواز همچون قطعه حریری سبز در دامنه های دنای شرقی قرار گرفته و به واسطه این زیبایی ها و آب وهوای مطبوعش، هر ساله در فصل بهار و تابستان، پذیرای گردشگران وعلاقه مندان به طبیعت است.

 گرداگرد این شهر را رودهای خروشان بشار و مهریان و کوههای سر به فلک کشیده دنا با پوشش جنگلهای بلوط و بنه فرا گرفته است به طوری که برخی این منطقه را شمال جنوب می نامند.

آبشاریاسوج

اصلي ترين جاذبه گردشگری شهر ياسوج آبشار زيبا و معروف این شهر است ، اين آبشار در فاصله 2 کيلومتری مرکز شهر و در شمال شهر ياسوج واقع است و هر ساله مورد توجه گردشگران و توريست های ايراني و خارجی قرار می‌گيرد آب‌ چشمه‌هايی كه‌ از دل‌ كوه‌های زاگرس‌ جوشيده‌ در دو كيلومتری‌ شمال‌ شهر ياسوج‌ آبشاری‌ به‌ ارتفاع‌ ده‌ متر را به‌ منظر تماشا گذاشته‌ است‌.

چشم‌انداز اين‌ آبشار، نهرهای آب‌ در بستر مارپيچ‌ مشبک‌، باغ‌های‌ ميوه‌، مراتع‌ سرسبز و پر از گل‌های رنگارنگ‌ است‌، كه‌ چشم‌ بيننده‌ را خيره‌ می‌سازد. هر ساله‌ آبشار ياسوج‌ در فصل‌ بهار، تابستان‌ و پاييز پذيرای‌ گردشگران‌ است‌.

پارک بزرگ کوهستان

پارک جنگلی یا پارک بزرگ کوهستان یاسوج مساحتی نزدیک به یک هزار هکتار دارد و بزرگ‌ترین پارک جنگلی در جنوب کشور محسوب می‌شود،این پارک در شمال شرق شهر یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد، واقع شده و بخشی از حوزه‌ی آبخیز رودخانه‌ بشار محسوب می‌شود.

پارک روی شیبی است که نمای زیبایی از شهر را برای بازدیدکننده به ارمغان می‌آورد.پارک جنگلی یاسوج پس از آبشار یاسوج مهم‌ترین و محبوب‌ترین جاذبه‌ی گردشگری منطقه است و طبیعت آن حتی مردم محلی را همچنان به سوی خود می‌کشاند. 

تنگ مهریان

مهریان نام روستایی دراستان کهگیلویه وبویراحمد است که در شهرستان بویراحمد ، بخش مرکزی ، دهستان سررودشمالی قرار دارد.ارتفاع متوسط آن ازسطح دریا 1850مترمی باشد و از نظرطبیعی نیزمیان رودخانه مهریان درشرق و کوههای دناکه درشمال آن قرار دارد محصورشده است .

در واقع روستای مهریان یک دشت پای کوهی است که سه عنصر اصلی طبیعی یعنی کوه،دشت ورودخانه اقلیم آن را کنترل می کند ، بگونه ای که با داشتن اقلیم سرد ومرطوب کوهستانی یکی از مناسب‌ترین اقلیم‌های قابل زیست کشور را بوجود آورده است.

در این مکان رودى با کش وقوس و پیچیدگى خاص با رنگ آمیخته به سبز و فیروزه اى، در دره اى نه چندان عمیق انگارى فرش سبز مواجى را به نمایش گذاشته است. درختان زیبایى اطراف این رودخانه سر خم کرده اند، گویی عاشقانى هستند که به ستایش این فرش فیروزه اى مى پردازند.

گچساران بام نفت ایران

شهر نفت خیز گچساران با تولید سالانه 25 درصد نفت وگاز کشور به عنوان بام نفت ایران شناخته شده و به دلیل نزدیکی به بنادر گناوه و دیلم، در مسیر ترانزیتی خلیج فارس به مرکز کشور قرار گرفته است.این شهرستان دارای اماکن زیارتی و سیاحتی فراوانی است که سالانه پذیرای هزاران گردشگر داخلی و خارجی هستند.

 آب وهوای مفرح، طبیعت بکر، وجود جاذبه های گردشگری در بخش های طبیعی، تاریخی و مذهبی این شهرستان را به قطب اصلی گردشگری نوروزی در کهگیلویه و بویراحمد تبدیل کرده است. 

این روزها دیار بام نفت ایران با طراوت طبیعت سرسبز، بهار زودروس،جوشش چشمه سارها، وجود رودخانه های خروشان،سدهای بزرگ با سواحل بی بدیل و جاذبه های تاریخی هزاران نفر از طبیعت دوستان را به خود جلب کرده است. 

گچساران میزبان شایسته زائران بی بی حکیمه(س)

حرم مطهر حضرت بی بی حکیمه (س) در 80 کیلومتری جنوب گچساران و بقاع متبرکه به ویژه امامزاده جعفر(ع) در20 کیلومتری شرق این شهرستان تجلی خانه مهر الهی برای زائران این مکان های مذهبی است. 

دریاچه زیبای سدکوثر ، حلاوت ماهیگری آن و وجود زیرساخت های تفریحی در طلیعه بهار با طراوت بی مانند جان انسان را حیاتی دوباره می بخشد. دشتک دیل، دشت آبریگون با جنگل های بلوط، قلات گناوه، آبشار رودبال و روستای مارین ماسوله جنوب ایران با طبیعت دل انگیز و جان بخش بهاری چون بهشتی جاودان یادآور شکوه عظمت الهی است. 

امامزاده بی بی حکیمه(س)

حرم مطهر بی بی حکیمه (س)، خواهر امامرضا(ع)، که در 80 کیلومتری جنوب شهر گچساران قرار دارد، سالانه میزبان هزاران عاشق اهل بیت عصمت و طهارت از سراسر ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

شهر کهنه دهدشت

این محدوده تاریخی که در کنار شهر جدید دهدشت قرار دارد و آن را بلاد شاپور نیز می نامند، با وسعت 40 هکتار، قدمت تاریخی آن دستکم به دوران صفویه بر می گردد.این شهر که روزگاری پر رونق را پشت سر گذاشته دارای برج و بارو وارگ بوده که هم اکنون بخشهایی از آن باقی مانده است.

نگاهی به جغرافیای محل نشان می‌دهد که این شهر به واسطه قرار گرفتن بر سر راه پایتخت صفویان به بنادر جنوبی و نیزنزدیکی به شهر ارجان یا بهبهان کنونی نقش موثری در تجارت آن زمان ایفا می کرده است. شهر دارای آب و هوای گرمسیری است و معماری آن نیز از معماری عصر صفوی الهام گرفته است.

بلاد شاپور تجلی معماری دوران صفوی

بلاد شاپور (شهر هفت گنبد) در دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه یکی از شهرستانهای استان کهگیلویه و بویر احمد واقع شده که این شهرستان از شمال به شهرستانهای باغ ملک، ایذه، بویراحمد و از جنوب به شهرستان گچساران و بهبهان از غرب به شهرستان رامهرمز، و از شرق به شهرستانهای بویراحمد، نورآباد ممسنی و گچساران محدود می شود.

بافت قدیمی شهر دهدشت 60 هکتار وسعت در سال 1364 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت تاریخی رسید که به دلیل اینکه هفت امامزاده در هفت گوشه این شهر واقع شده است به شهر هفت گنبد نیز معروف شده است.

بلاد شاپور (شهرهفت گنبد) دارای آب وهوایی گرمسیری است و معماری آن نیز از معماری صفوی الهام گرفته، وفور منابع سنگ گچ در محل سبب  استفاده  فراوان از این ماده شده است و گچ بری ها و طاق و قوسها و کار بندیهای بسیار زیبا هنوز جان و نفس تازه ای به شهر می دهد به طوری که هر فرد آگاه به مسائل معماری و فرهنگی را مجذوب و متحیر می سازد.

ثبت بقعه امامزاده علی(ع) در آثار ملی

آستان مقدس امامزاده علی(ع) مشهورترین بلاد جنوب کشور است که در شهرستان چرام استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.آستان مقدس امامزاده علی(ع) در روستای سادات بخش سرفاریاب از توابع شهرستان چرام در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.

این امامزاده در یکی از روستاهای گردشگری و در دره‌ای معتدل و در 75 کیلومتری شهرستان چرام و در ۸۵ کیلومتری غرب یاسوج مرکز استان واقع شده است.این امامزاده یکی از مهمترین مرقد های زیارتی استان کهگیلویه و بویراحمد و از نوادگام امام محمد تقی(ع) است.

نام این امامزاده در ابتدا ابوعلی یا آل علی و بنا به کثرت الفاظ در گویش محلی به «پیراعلی» سپس به «پیرعلی» بوده و اکنون به امامزاده علی سادات(ع) شهرت یافته است.

نقوش برجسته تنگ سروک

این نقوش در فاصله 50 کیلومتری شمال بهبهان، در شهرستان بهمئی قرار دارد و قدمت آن به 299 میلادی یعنی به دوره اشکانی می رسد و منسوب به شاهزادگان الیمائی است.

چشمه بلقیس

باغ "چشمه بلقیس" در استان کهگیلویه و بویراحمد، در دشتی هموار معروف به شهرک "قلعه کره شهبازی" از توابع شهرستان چرام و در 9 کیلومتری شرق شهر چرام و یک کیلومتری روستای شهرک در میان تپه ماهورها و کوه‌ها واقع شده است.چشمه بلقیس چرام در سال 1338 توسط شخصی به نام اسکندر خان چرامی ایجاد شد.

چشمه بلقیس یکی از جاذبه های مهم گردشگری این استان و از مناطق هدف گردشگری سازمان میراث فرهنگی است.سالانه 600 تا 700 هزار گردشگر از باغ "چشمه بلقیس" چرام واقع در شهر چرام مرکز شهرستان چرام در 160 کیلومتری جنوب غرب یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد دیدن می‌کنند..

رود رونه بهشت طبیعت گردی جنوب ایران

سواحل زیبای رود رونه در شهرستان باشت با محیطی مفرح، طبیعتی چشم نواز و آب و هوایی دلپذیر بهشت گمشده طبیعت گردی در جنوب ایران است.

درخت کهنسال باشت تجلی اعجاز طبیعت

وجود درخت کهنسال سرو دشت لار باشت در کنار آتشکده کوه لار آمیزه‌ای از شاهکارها و هنرمندی‌های انسان و طبیعت است که در آستانه فصل بهار و رستاخیز طبیعت، این زیبایی دوچندان شده است.در کنار این درخت کهنسال آثار تاریخی و باستانی شامل آتشکده کوه لار و گورستان به جا مانده از ایران باستان تابلویی بی نظیر از جاذبه‌های گردشگری است.

این در خت کنار بقعه امامزاده سید محمد قرار دارد و در نزد اهالی منطقه از احترام خاصی برخور دار است. در کنار این درخت کهنسال کتیبه ها ودست نوشته هایی از دوران مختلف و همچنین آتشکده زرتشت وجود دارد. پس از تحقیقات دو ساله کارشناسان و نمونه برداریهای DNA از درخت سن آن 2774 سال تخمین زده شده است.

ارتفاع این درخت 7 متر 45 سانتیمتر و دور تنه آن 7 متر است که یکی از سه درخت کهنسال ایران می باشد. منبع تأمین آب این سرو به صورت طبیعی و اطراف آن با سنگ حصارکشی شده و هم‌چنین آثار تاریخی و باستانی هم‌چون آتشکده زرتشتیان، گنبدها و آب انبارهای قدیمی و قبرستان قدیمی مخصوص زرتشتیان در اطراف آن قرار دارد.

طبیعت سحرانگیز گردنه زیبای شلال دون

طبیعت سحرانگیز گردنه زیبای شلال دون در مسیر جاده ارتباطی گچساران به شیراز جلوه‌ای دیگر از این زیبایی‌هاست.منطقه گردشگری شلالدون در هفت کیلومتری شهر باشت و مسیر ارتباطی جاده ترانزیت گچساران به شیراز قرار دارد.

وجود تپه‌های پوشیده از جنگل، دره‌ها، طبیعت بکر، درختان سر به آسمان کشیده بلوط، بادام، هوای مطبوع و دلپذیر بهاری، علفزارها و گل‌های زرد و قرمز سفره‌ای از خوان بی انتهای خداوندی در این خطه است که هر چشم مشتاقی را حیران می‌کند.

شهر توریستی سی‌سخت

از میان جنگلهای هزار ساله بلوط و سینه کش کوه پایه های سترگ زاگرس جنوبی که می گذری به "سی سخت" می رسی که چون نگینی سبز، سر بر دامن سپید دنا نهاده و آرمیده است.آنجا که کوهها پشت در پشت هم ایستاده و بلوط های هزار ساله زاگرس قد برافراشته اند، چشمه ها می جوشند و رودها می خروشند، شهر سی سخت با طبیعت رازگونه خودنمایی می کند.

شهری در ۳۵کیلومتری شمال غربی یاسوج که نام آن برگرفته ازنام سی پهلوان نامی کی خسرو کیانی و کشته شدن آنان در محلی بنام گردنه بیژن در دل قلل دناست.

در دامنه دنای پرصلابت شهری کوچک با زیبایی‌های خدادادی قرار دارد، شهری که هوای مطبوع آن به همراه چشم اندازهای زیبا، جویبارها و چشمه‌های پرآب، جنگل‌های بلوط، باغ‌های میوه و تاکستان‌های انگور آن را به بهشت گردشگران و مسافران تبدیل کرده است.

شهر سی‌سخت در 35 کیلومتری شمال غربی یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده و در فصول بهار و تابستان گردشگران و مسافران زیادی از نقاط کشور راهی این بهشت زمینی می‌شوند.

دریاچه کوه‌گل

دریاچه کوه‌گل در شمال شرقی شهر توریستی سی‌سخت در «دهانه انبری» گردنه مشهور «بیژن» و تپه‌های کوه‌گل واقع شده است. محل استقرار این دریاچه، یکی از زیباترین نواحی استان کهگیلویه و بویراحمد است که در فصل بهار و تابستان از انواع گل‌های شقایق، گیاهان وحشی و آویشن خوش عطر کوهستان مملو می‌شود.

روستای کریک

روستای کریک در فاصله 15 کیلومتری جنوب غربی شهر توریستی سی‌سخت به ماسوله جنوب ایران معروف است و از مهم‌ترین جاذبه‌های این مقصد گردشگری می‌توان به خانه‌های پلکانی آن اشاره کرد که در ساخت آنها از گل، چوب، خشت و سنگ استفاده شده و می‌تواند مقصد خوبی برای علاقه‌مندان به معماری سنتی باشد.

در کنار اینها نزدیکی این استان به بنادر جنوبی و خلیج نیلگون فارس فرصتی دیگر برای مسافران نوروزی است تا قله‌های دنا و خلیج فارس را با هم در کمتر از نیمروز ببینند.

کهگیلویه وبویراحمد در کنار طبیعت زیبای خود، مردمانی مهربان و مهمان‌نواز دارد که دلشان پر از عشق و محبت به ایرانیان است و چشمشان قدمگاه مهمانان و هرچه دارند و ندارند، برای میهمانان خود در طبق اخلاص می‌گذارند.

انتهای پیام

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها