نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
25. دى 1396 - 13:20
جوانان گچسارانی و به خصوص فارغ التحصیلان جویای کار که چندین سال است در انتظار راه اندازی پتروشیمی این شهرستان هستند بر این باورند که بی عدالتی،تبعیض و پارتی بازی در جذب نیروی انسانی این پروژه همچنان بیداد می کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،در نگاهی سطحی به شهرستان گچساران در نگاه اول جوانان بیکاری را می بینیم که به امید اشتغال و تشکیل زندگی مناسب سال های متمادی از زندگی خود را صرف تحصیل در دانشگاه ها کرده اند، اما آنچه اکنون با آن دست و پنجه نرم می کنند معضل بزرگی به نام بیکاری دردیار بام نفت ایران است.

در نگاه اول و در پی داشتن منابع عظیم نفت و گاز ،می توان گچساران را از شهرستان های متولی و ایجاد اشتغال به شمار آرود که طبق ظرفیت های موجودش می تواند سایه بیکاری را از سر جوانانش برداشته و آفتاب امید را بر زندگانیشان تابانید.

شهرستان گچساران به عنوان یکی از قطب های نفت ایران همواره نقش مهم و تعیین کننده ای در اقتصاد کشور داشته و به همین دلیل به عنوان یکی از شهرهای تاثیرگذار در کشور مطرح است،وجود ذخایر عظیم نفتی و گازی در این منطقه باعث شده تا داشتن صنایع پایین دستی و مرتبط با نفت بتواند گره اقتصادی شهرستان گچساران و شهرهای اطراف را باز کند.

متاسفانه تاکنون پیشرفت زیادی در این خصوص در گچساران دیده نشده و هنوز نتوانسته ایم از نفت خامی که از چاه های اطراف این شهر استخراج می‌شوند در قالب تبدیل به فرآورده های نفتی و اشتغال‌زایی مناسب بهره چندانی ببریم.

یکی از پروژهایی که از سال 81 در دستورکار مسئولان وقت قرار گرفت و کلنگ آن 5 سال بعد به زمین زده شده پتروشیمی گچساران است که پس از گذشت 10 سال هنوز پیشرفت قابل چندانی نداشته است،البته در سال‌های ابتدایی کمبود اعتبار و پس از آن تحریم های کشور مشکلات زیادی را گریبانگیر این پروژه اقتصادی کرد ولی در سال های اخیرگویا این پروژه به قول خود مسئولان روند رو به رشدو نیز پیشرفت های فیزیکی خوبی داشته است.

با این تفاسیر بسیاری از جوانان بیکار گچسارانی به روش ها مختلف گلایه ها و اعتراضات زیادی به نحوه جذب نیرو و همچنین استفاده از نیروی کار غیربومی به مسئولین این پروژه داشته اند؛جوانان گچسارانی  و به خصوص فارغ التحصیلان جویای کار این شهرستان که چندین سال است در انتظار راه اندازی این پروژه هستند بر این باورند که بی عدالتی،تبعیض و پارتی بازی در جذب نیروی انسانی این پروژه همچنان بیداد می کند.

یکی از این جوانان گچسارانی می گوید:اگر مسئولین برای ایجاد مسیری پایدار برای جذب جوانان جویای کار در پتروشیمی  این شهرچاره اندیشی نکنند، موج بیکاری همچون گذشته این شهر را فراخواهد گرفت و بسیاری از جوانان تحصیل کرده مجبورند دیارشان را که سرچشمه انرژی است ترک کنند و برای کار به استان های دیگر بروندکه این اتفاق به شدت دردناک است.

پیرمردهای بیکار دهه شصتی

دیگری می افزاید:سالیان سال است که بسیاری از ما جوانان دهه شصتی با هزاران امید درانتظار جذب و  بکارگیری درپتروشیمی گچساران بودیم اما این روزها وعده های مسئولان سرابی بیش برای ما نبوده است که در واقع بعد از گذشت این همه سال باید به ما لقب "پیرمردهای بیکار" را داد.

وی تصریح کرد:از دوران نمایندگی آقای موحد تا همین الان آقای تاجگردون ،هر نماینده ای پز احداث پتروشیمی گچساران را می داد و با افتخار در برنامه های تبلیغاتی اش آنرا در بوق و کرنا می کرد، البته به نوعی همان وعده های سرخرمن برای جوانان بیچاره این شهر بود.

جوانی که دانشجوی کارشناسی ارشد است،با انتقاد از عملکرد نماینده گچساران ادامه می دهد:جناب تاجگردون تاکی می خواهیدبه این پوپولیست بازی ها و شوهای تبلیغاتی خودتان ادامه دهد،هیچ کدام از نمایندگان پیشین این شهر بیش از 4سال وکالت نکردند و اگر قرار بر کار ، تلاش و رفع معضلات بیکاری جوانان باشد شما درانجام این امور از همه سزاوارترید، آیا بعد از6سال هنوز زمان به ثمرنشستن آن همه و عده ها و منم منم کردن ها نرسیده است؟!.  

مردگان متحرک درگچساران

وی می افزاید:چرا این همه پارتی بازی در جذب و بکارگیری نیرو در پتروشیمی صورت می گیرد، متاسفانه آنهایی که در زمان انتخابات برای آقای نماینده بالا و پایین پریدند و فریاد کشیدند امروز در پتروشیمی جا خوش کرده و من بیچاره باید با چند تخصص با حسرت کنج خانه بنشینم وبه بخاری لم بدم.

دیگری می گوید:مگر من جوان چه گناهی کرده ام که پسر فلان لیدر و فلان ریش سفید بدون دردسر و تنها با پارتی بازی آنهم بدون کوچکترین تخصص وارد پتروشیمی گچساران شده است،وقتی که بیکار باشی، یعنی حق زندگی سالم و درست و حسابی را هم نداری؛ودریک کلام ما جوانان بیکار گچسارانی "مردگانی متحرک" بیش نیستیم.

یک جوان دیگر اینچنین ادامه داد:تعدادجوانان تحصیل کرده گچساران در مقایسه با دیگر شهرهای استان و حتی درسطح کشور،بسیار بالا است و با توجه به وجود منابع عظیم نفت و گاز این میزان بیکاری درگچساران از سوی مسئولان غیر قابل قبول است.

وی ادامه داد:گویا آنچه در دیار بام نفت ایران مرسوم است بکارگیری افراد غیر بومی و اشتغالزایی آنان بر بکارگیری افراد بومی تقدم دارد،که امروز نمونه بارز این بکارگیری را در پتروشیمی گچساران درقالب شرکت های پیمانکاری شاهد هستیم.

یکی دیگر از جوانان اظهارکرد:اولویت استفاده از ظرفیت هایی که در شهرستان وجود دارد با جوانان بومی منطقه است و بهتر است مسئولین گچسارانی در ابتدای بستن قراردادها با شرکت های پیمانکار، یکی از بند های اصلی قرارداد را بکارگیری جوانان بومی منطقه در پروژه ها قرار بدهند.

بکارگیری اتباع افغانی

این درحالی است که بیژن مهدی پور دراین خصوص اظهارکرد:بکارگیری اتباع افغانی در این شهرستان روز به روز در حال افزایش است وبا توجه به سوابق و بازرسی های صورت گرفته، بهانه عدم توانایی و انجام برخی شغل ها توسط جوانان به لحاظ سختی کار برخی کارفرمایان صرفاً به خاطر ندادن بیمه ،حقوق و مزایا نسبت به بکارگیری اتباع افغانی اقدام می کنند.

رئیس  تعاون، کار و رفاه اجتماعی گچساران افزود:این کارفرمایان شرایط کار و کارگاه را عمداً به گونه ای ارائه می دهند که جوان گچسارانی نتواند در کارگاه مشغول به کار شود و همین را برای بکارگیری اتباع بهانه می کنند.

مهدی پور واگذاری کارهای اجرایی به پیمانکاران را از دیگر انتقادات خود برشمردو تصریح کرد: دستگاه های اجرایی واگذاری امور به پیمانکاران بومی را در راستای اشتغال هر چه بیشتر جوانان گچسارانی در اولویت قرار دهند.

مسئولان پتروشیمی باید پاسخگو باشند

وی درادامه با انقاد شدید از نحوه بکارگیری نیرو در پتروشیمی گچساران افزود: اینکه فردی غیربومی در پتروشیمی مشغول بکار شود و از او خواسته شود که منزل خود را به گچساران انتقال دهد تا بومی شهرستان به حساب آمده و مورد ایراد بازرسی های اداره کار و فرمانداری قرار نگیرد برای اداره کار قابل قبول نیست و باید پاسخگو باشند.

مهدی پور گفت:در بازرسی بازرسان اداره کار به یک پیمانکار زیرمجموعه پتروشیمی، آن پیمانکار به صراحت عنوان کرده است که از طرف عوامل پتروشیمی تحت فشار قرار گرفته و با نامه محرمانه و تأکید چندین باره عنوان کرده اند که حق مراجعه به اداره کار را ندارد.

شما بومی‌سازی کرده اید

وی درادامه خطاب به مسئولان پتروشیمی ادامه داد: اینکه افراد ابتدا بکار گرفته شوند و بعد منزل خود را انتقال دهد، این شخص بومی نیست و بلکه شما بومی‌سازی کرده اید.

بکارگیری نیروهای بومی باید در اولویت باشند

مهدی پور با انتقاد از نحوه عملکرد عوامل پتروشیمی گچساران در بکارگیری نیرو و درخواست رشته های مورد نیاز برای این واحد صنعتی، اظهارکرد: جناب امدادی که مسئولیت اصلی و مستقیمی در این زمینه دارند باید اداره کار گچساران را در جریان تعداد نیروها و نوع رشته و تخصص های لازم برای پتروشیمی قرار دهند تا بکارگیری نیروهای بومی در اولویت قرار داده شود و هرچند اینکار باید در ابتدای کار صورت می گرفت.

باید توجه داشت که یکی از مصادیق بی‌عدالتی در دیار نفتخیز گچساران، بی‌عدالتی در جذب نیروی کار است. امری که درد ناشی از آن سال‌هاست که پیکر بام نفت ایران را رنجور و افسرده ساخته است و علی‌رغم اینکه این درد به طرق مختلف انعکاس می‌یابد و راه حل های  آن نیز ارائه می‌شود، معذلک هیچ‌یک از مسئولین شهری به این مسئله توجه جدی نمی‌کند و در پی راه رفع درد ومداوای عرضه شده نیست.

هرچند دولتمردان و مسئولان کهگیلویه و بویراحمد ،عموما وقتی به مشکلات و معضلات حساسیت نشان می‌دهند که آنها تبدیل به بحران شده و اثرات تخریبی آنها به حداکثر خود رسیده باشد یعنی به میزانی که دیگر پیکر اجتماع نتواند آن را تحمل کند.

این درحالی است که کوروش امدادی درباره نحوه بکارگیری درپتروشیمی گچساران گفت: بنده سخنان رئیس تعاون، کار و رفاه اجتماعی گچساران را از طریق رسانه‌ها مطالعه کردم، متاسفانه ما به جای پرداختن به اصل به حاشیه‌ها پرداخته‌ایم که همین امر سبب خراب شدن کار شده است.

مردم ناراضی اند

مسئول حراست پتروشیمی گچساران افزود: در چند نوبت آقای مهدی‌پور به صورت مبهم مصاحبه‌های در خصوص جذب پتروشیمی گچساران انجام داده‌اند که مردم ناراضی هستند و این کلی‌گویی شائبه ایجاد می‌کند.

امدادی تصریح کرد: اینکه جوانان بیکار گچساران را احساساتی کرده و ذهن آنها را تحریک کنیم و در ادامه این امر سبب تجمع و مدعی شدن عده‌ای از این افراد در مقابل پتروشیمی شود، آنجا آقای مهدی‌پور نیست که از این امر دفاع کرده یا توضیح دهد.

بروید شغل ایجاد کنید

امدادی ادامه داد: اگر منظور از نارضایتی این است که ۷ هزار نفر به پتروشیمی مراجعه کرده‌اند و ۵۰۰ نفر از آنها شاغل شده است، برای تعداد باقی مانده ظرفیت اشتغال وجود ندارد و آنها ناراضی هستند، آنها باید از شما ناراضی باشند بروید شغل ایجاد کنید.

وی بیان کرد: پتروشیمی ۵۰۰ نفر ظرفیت و درخواست داشته که آنها را جذب کرده اینکه چرا از طریق شما جذب نشده به من ارتباطی ندارد و دلیل آن را خود شما می‌دانید، پس خواهش می‌کنیم در این امر فرافکنی نشود.

امدادی افزود: ما هرروز آمار شاغلان خود را به تهران ارسال می‌کنیم و امروز یک‌هزار و ۹ نفر آمار خود را به تهران ارسال کردیم و از این تعداد نیز حتی یک نفر اتباع بیگانه وجود ندارد.

مسئول حراست پتروشیمی گچساران ضمن انتقاد از برخی مصاحبه‌های رئیس کار، تعاون و رفاه اجتماعی گچساران گفت: شما از نارضایتی در خصوص جذب در پتروشیمی می‌گویید و بلافاصله از جذب اتباع بیگانه سخن می‌گویید باید بگویم غیرممکن است در پتروشیمی گچساران از اتباع بیگانه یک نفر نیز وجود داشته باشد.

لطفا شائبه ایجاد نکنید

امدادی با اشاره به اظهارات رئیس  تعاون، کار و رفاه اجتماعی گچساران مبنی بر نامه محرمانه عوامل پتروشیمی گچساران به پیمانکار برای عدم مراجعه به اداره کار گفت: شما اگر یک نامه محرمانه از عوامل پتروشیمی به یک پیمانکار دال بر همکاری یا عدم همکاری با اداره کار نشان دادید من همه حرفهای شما را چشم بسته می‌پذیرم، شائبه ایجاد نکنید.

 به هرحال هرچند رفع معضل بیکاری در سرزمین طلای سیاه علی الظاهر خارج از حدود و توانایی‌های مسئولان است، ولی رفع مشکل بی‌عدالتی در جذب نیروی کار، امری است که مسئولان گچسارانی به راحتی توان رفع آن را دارد.

هرچند وجود خیل عظیم جوانان جویای کار گچسارانی طی سال های اخیر و عدم ایجاد توازن در ورود این اقشار جویای کار در این شهر و فقدان توانایی مسئولان استانی و شهرستانی در ایجاد اشتغال برای آنها می‌تواند تبعات منفی بسیاری برای خانواده ها و جوانان ایجاد کند، کما‌اینکه در بسیاری از زمینه‌ها تبعات خود را نشان داده است.

برخی  پتروشیمی گچساران را بسیار بزرگ می کنند

عبدالرحیم رحیمی ،فرماندارگچساران دراین خصوص تصریح کرد: مهاجرپذیری در گچساران و روستاهای اطراف آن بسیار زیاد شده و گچساران شهرستانی صنعتی نیست و تنها تعدادی اداره در آن وجود دارد و یک شرکت نفت و یک پتروشیمی دارد که دوستان پتروشیمی گچساران را بسیار بزرگ کرده و روی آن بسیار مانور داده‌اند.

رحیمی ادامه داد: بسیاری از افراد مراجعه کننده دارای مدرک تحصیلی لیسانس شیمی یا فوق لیسانس و دکترای شیمی هستند که در این خصوص به آنها توضیحات لازم مبنی براینکه در حال حاضر مراحل تجهیز کارخانه  و اسکلت‌سازی پتروشیمی در دست اقدام است؛ داده شده است.

بهره‌برداری ازپتروشیمی در ۵ سال آینده

فرماندار گچساران اظهار کرد:به فرض مثال بهره‌برداری کامل ازپتروشیمی گچساران در زمان تقریبی ۵ سال آینده تحقق خواهد یافت و در حال حاضر سوله، مخزن تخصصی و تجهیزات آن در دست اقدام است و پیمانکار آن در حال حاضر به تعدادی جوشکار و نیاز دارد.

پشیمانی و فرار سرمایه‌گذاردرگچساران

وی در ادامه با اشاره به لزوم توجه به امر سرمایه‌گذاری در گچساران تصریح کرد: متاسفانه در برخی موارد مسائل و حواشی ایجاد می‌شود که سبب فرار یا دلسرد شدن یک سرمایه‌گذار می‌شود،اینکه فلان سرمایه‌گذار ،مورد برخی هجمه‌ها قرار بگیرد سبب پشیمانی و فرار سرمایه‌گذار می‌شود.

رحیمی با بیان اینکه تاکید همه مسئولان و متخصصان بر لزوم حمایت از سرمایه‌گذاران برای تولید کار و اشتغال است، گفت: با این شرایط کسی در گچساران سرمایه‌گذاری نمی‌کند، تنها شانس پتروشیمی گچساران این است که تجهیزات آن از قبل خریداری شده بود اگر اینگونه نبود پتروشیی را تعطیل می‌کردند.

هرچند جمشید مبارکی ،مدیرعامل پتروشیمی گچساران پیشتردر خصوص وضعیت پتروشیمی این شهرستان اینچنین اظهار کرده بود: پتروشیمی گچساران اگر چند سال پیش هم آماده بهره برداری بود به رونق اقتصادی کشور کمک نمی‌کرد، چرا که شرکت‌های بالادستی و پایین دستی آن همزمان باید به تولید برسند تا رونق به وجود بیاید.

نقدینگی مورد نیاز مجتمع در حال تامین است

وی گفت:از جمله شرکت‌هایی که در زنجیره تولید وابسته به هم هستند پالایشگاه بیدبلند است که تقریبا حدود سه میلیارد دلار سرمایه‌ گذاری نیاز دارد که با توجه به ال سی که گشوده شده پیشرفت خوبی دارد و اگر پتروشیمی گچساران راه اندازی نشود آن پالایشگاه هم توجیه  اقتصادی ندارد.

مبارکی با اشاره به سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، اظهار کرد: یکی از اهداف ما ایجاد اشتغال  در این مجتمع است و تاکنون ۲۲۰ میلیون یورو ال سی از طریق بانک توسعه صادرات محقق شده و نقدینگی مورد نیاز مجتمع در حال تامین است.

این در حالی است که عادل نژاد سلیم اواخر شهریور ماه سال گذشته در جلسه بررسی وضع مجتمع پتروشیمی گچساران با بیان این که توسعه صنعت پتروشیمی در کشور، اولویت مهم هلدینگ خلیج فارس است، افزود: پتروشیمی گچساران از تنگناهای خود عبور کرده است و با تجهیزات خریداری شده پتروشیمی گچساران تا سال ۹۷ به بهره‌برداری می رسد.

مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس بر راه اندازی صنایع پایین دستی پتروشیمی گچساران تاکید کرد و گفت: تعهد می‌دهیم در این مسیر کوتاهی نکنیم وپس از این طرح هدف بعدی ما اجرای پتروشیمی دهدشت است که باید آن را به مناقصه بگذاریم.

مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس با اشاره به برنامه ریزی برای اجرای ۳۲ ماهه پالایشگاه بید بلند ۲ گفت: پالایشگاه بیدبلند ۲ که خوراک پتروشیمی‌های شهرستان گچساران و دهدشت را تأمین می‌کند باید وارد مدار شود تا خوراک این دو پتروشیمی مرتفع شود.به همین منظور نگاه ویژه‌ای به راه‌اندازی پالایشگاه بیدبلند ۲ داریم تا بتوانیم خوراک پتروشیمی‌های گچساران و دهدشت را تأمین کنیم.

وی افزود: تکمیل صنایع پایین دستی و پالایشگاه بید بلند ۲ برای ١٤ سال متوقف است و دست به دست می‌چرخد برای بازگرداندن پالایشگاه بیدبلند ۲ به چرخه تولید نیازمند صرف زمان و انرژی زیادی هستیم. مبلغ ۵۰۰ میلیون یورو برای اولین بار از محل فاینانس برای توسعه پتروشیمی‌ها اختصاص داده شده که از این مبلغ ۳۲۰ میلیون یورو به پتروشیمی شهرستان‌های گچساران و دهدشت اختصاص دارد.

وی افزود: عملیات پتروشیمی گچساران با اعتبار ۲۲۰ میلیون یورو در حال انجام است و اکنون ۴۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

علی محمد احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در بازدید از پروژه های عمرانی گچساران،گفت: عملیات احداث کارخانه پتروشیمی گچساران با عبور از مشکلات ،مطابق برنامه ریزی ادامه دارد و امید است که با همت مسئولان تا پایان  سال ۹۷ به بهره برداری برسد.

وی افزود:کارخانه پتروشیمی گچساران در زمینی به مساحت ۱۵۷ هکتار در دست ساخت است که با بهره برداری از این طرح صنعتی بیش از ۲ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می شود.این طرح صنعتی سالانه یک میلیون تن اتیلن تولید و روانه بازارهای مصرف داخلی و خارجی خواهد کرد.

وی اظهارکرد: منابع ریالی و ارزی پتروشیمی گچساران تاکنون امید بخش بوده است.تامین خوراک پتروشیمی گچساران گاز اتان است که مشکلات تامین خوراک و زیرساخت های گاز و آب این طرح صنعتی و اشتغالزا نیز باید از سوی متولیان امر برطرف شود.

باید فضای کسب و کار را بهبود بخشید 

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: دولت تمام عزم خود را برای ایجاد فرصت های شغلی و تقویت آنها به کار بسته است که باید فضای کسب و کار را بهبود بخشید و موانع تولید را مرتفع کردو راه را برای تولید کنندگان باز کنیم.

وی افزود: جذب سرمایه گذاری از خارج برای کشور و جذب سرمایه گذاری برای استان ها از دیگر مناطق، یکی از راههای ایجاد و تقویت فرصت های شغلی است.

ما از هر فکر و پیشنهادی استقبال خواهیم کرد

استاندار کهگیلویه وبویراحمد خاطر نشان کرد: این مسیر در غالب گفتمان اقتصاد مقاومتی است که باید برون گرایی را همراه با درون گرایی توام کرده تا موفق شویم ،خط مش این دولت اعتدال بوده و ما از هر فکر و پیشنهادی استقبال خواهیم کرد.

 به دنبال توسعه در سطح ملی و استانی هستیم

وی گفت: به دنبال توسعه در سطح ملی و استانی بوده و امید می رود تا با استفاده از این فرصت ها بتوانیم شاهد پیشرفت در منطقه شویم ومنابع ای که به استان تزریق می شود نسبت به سایر استانهای دیگر افزایش پیدا کرده است که برخی از استانها با همین میزان منابع وارده با تدابیر و دوراندیشی بهتر پیشرفت کردند.

پروژه هایی عمومی مردم در اولویت 

وی گفت: با مطالعات استان توانستیم یک برنامه ریزی دقیق و یک راهبرد 5 ساله مناسب برای آن تدوین کنیم ،این برنامه به ما کمک خواهد کرد تا بدانیم چه منابع ای وارد استان می شود و آنها چگونه مصرف می شوند که پروژه هایی را که نیاز عمومی مردم در آنها قرار دارند باید در اولویت قرار داده و آنها را تکمیل کنیم.

وی گفت: اگر از لحاظ شاخص های توسعه دیده یک منطقه دارای رشد بیشتری بود و منطقه دیگر در آن این رشد کمتر بوده است این بدان معنی نخواهد بود که باید جلوی رشد منطقه بیشتر توسعه یافته را بگیریم بلکه باید سرعت ریل قطار پیشرفت در مناطق پیشرفت کرده را بیشتر کرده تا منابع از آنها به دیگر مناطق کمتر توسعه یافته سرریز شده و منابع را به این مناطق کمتر توسعه یافته تزریق کنیم.

استاندار کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد: تنوع قومیتی و وجود ذخائر نفت و گاز در حوزه انرژی، گردشگری طبیعی و مذهبی، موقعیت دسترسی این شهرستان به استان فارس و خوزستان و دسترسی به آب توانسته یک فرصت بسیار خوب را در اختیار شهرستان گچساران قرار دهد.

غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس پیش تر نیز در این خصوص گفته بود: شهرستان گچساران روزانه بیش از 600 هزار بشکه نفت تولید می‌کندودر حال حاضر شهرستان گچساران جزء مناطق ویژه اقتصادی در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در کشور بوده و دولت آن را تصویب کرده است.

وی گفت: از منظر اقتصادی و استفاده از زمان، فرصت مناسبی برای گرفتن اعتبار  صنایع پایین دستی نفت و گاز است که اعتباری بالغ بر 3 میلیارد تومان به صنایع پایین دستی اختصاص داده شد.راه‌اندازی پتروشیمی گچساران ملزم به راه‌اندازی پالایشگاه بید بلند است و پالایشگاه بید بلند باید احداث شود تا بتواند خوراک پتروشیمی گچساران و کهگیلویه را تأمین کند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس زمان‌بندی سال 97 پتروشیمی گچساران باید به اتمام برسد، افزود: پتروشیمی این شهرستان بعد از راه‌اندازی ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن اتیلن را دارد.

نماینده شهرستان‌های گچساران و باشت خاطرنشان کرد: امروز خوشحال هستیم که نماینده مردم کهگیلویه بزرگ نیز در کمیسیون انرژی تلاش خود را برای راه‌اندازی این دو واحد پتروشیمی انجام می‌دهد و امیدواریم تلاش‌هایمان به ثمر بنشیند،بالاخره روزی ذخیره نفتی این منطقه به اتمام خواهد رسید؛ از این رو امروز ما باید به فکر فردا و آینده باشیم.

انتهای پیام

دیدگاه‌ها

ياسرآقاي عزيز تو اين تحليلت خدا وكيلي مطلب جديدي نداشتي و فقط ميخواستي يا ازت خواسته بودن ادعاهاي كذب و دروغين سرهنگ امدادي را كه ظلم بسياري در حق بچه هاي گچساران روا داشته انعكاس بدي،اميدوارم قرار نباشه شما راهم با قول جذب .....

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها