نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
11. مرداد 1393 - 18:26
کبک پرنده‌ای زیبا، آرام و وحشی است که در بسیاری از دشت‌ها، دامنه هاو کوهپایه های سرزمین چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد پراکنده‌است.

به گزارش آفتاب جنوب،کبک پرنده‌ای زیبا، آرام و وحشی است که در بسیاری از دشت‌ها، دامنه هاو کوهپایه های استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد پراکنده‌است، طول اين پرنده 33 سانتيمتر و جثه اي جمع و جور و اندازه اي متوسط داردو پروبال در روتنه خاكستري نخودي و در پهلوها نوارهاي بلوطي خرمايي سياه و سفيد، صورت سفيد است كه نوار پهن سياه ابرويي گوشواره مانندي در آن ديده مي شودو تا بالاي سينه امتداد پيدا كرده است.

 

پرنده زیبای سرزمین برف و آفتاب

 

 

 زير تنه زرد بلوطي و روتنه خاكستري مايل به صورتي است و حاشيه هاي دم خاكستري رنگش در هنگام پرواز و گسترده بودن، به رنگ بلوطي ديده مي شودو این پرنده زیبا در هنگام احساس خطر به سرعت به سوي حاشيه بالايي كوهستان مي دودکه پروازي پرسروصدا دارد و پرنده اي اجتماعي است که اين پرنده در دامنه هاي شيبدار سنگلاخي و صخره اي كوهستانی این سرزمین چهار فصل  زندگي مي كند و تقريباً در اكثر نقاط استان کهگیلویه و بویراحمد پراكندگي دارد.

 

پرنده زیبای سرزمین برف و آفتاب

 

 

کبک، مرغی معروف و پرنده‌ای مشهور در سرزمین برف و آفتاب «کهگیلویه و بویراحمد»است که این پرنده بیشتر در کوهسارها زیست می کند و پرنده‌ای از دسته ماکیان‌ها است که معمولا به جهت استفاده از گوشت وی، آن را شکار کنند.

 

پرنده زیبای سرزمین برف و آفتاب

 

پرنده زیبای سرزمین برف و آفتاب

 

کبک ها بسته به شرايط محيطي, يک مرتبه در سال توليد مثل مي کنندو فصل توليد مثل آن ها از فروردين آغاز شده و بسته به منطقه جغرافيايي ممکن است تا اواخر تير و اوايل مرداد نيز در مناطق سردسير ادامه يابد،تعداد تخم ها از 7 تا 21 عدد متغير است و بطور متوسط 24 روز روي آنها مي خوابد.

 

 

وزن کبک‌ها بین۵۱۰ تا ۶۸۰ گرم است و میانگین وزن در آنان ۵۹۵ گرم است، البته باید افزود که وزن کبک نر بین ۵۱۰ تا۸۰۰ گرم و وزن کبک ماده ۴۵۰ تا۶۸۰ گرم است.

 

پرنده زیبای سرزمین برف و آفتاب

 

پرنده زیبای سرزمین برف و آفتاب

 

 

ترکیب پرها در هر دو جنس نر و ماده یکسان است و رنگ این پرنده قهوه‌ای مایل به خاکستری در بالا و زرد کم رنگ در قسمت شکم است ویک خط سیاه از قسمت جلوی سر آغاز شده و پس از عبور از چشم‌ها و گردن، در قسمت بالای سینه تمام می‌شود و سر و سینه خاکستری پرنده را از قسمت سفید رنگ گلو جدا می‌کند. پهلوی پرنده با ترکیبی از رنگ سیاه و شاه بلوطی متمایل به سفید پوشانده شده و پرهای انتهایی بال، به رنگ شاه بلوطی هستند؛ نوک، لبه پلک‌ها، ساق و پاهای کبک به رنگ صورتی تا قرمز تیره هستند.

 

پرنده زیبای سرزمین برف و آفتاب

 

 

اگرچه هر دو جنس نر و ماده ممکن است دارای یک سیخک کوچک در قوزک پا باشند که به آن «مهمیز» می‌گویند، ولی این صفت معمولاً از مشخصات جنس نر است و کبک‌های نابالغ کوچکتر هستند و به رنگ قهوه‌ای و خاکستری هستند.

 

پرنده زیبای سرزمین برف و آفتاب

 

کبک ها در هنگام صبح و بعد از ظهر در روي زمين به چرا مشغولند، آنها مهاجرت نمي کنند و جابجايي هاي فصلي آنها فقط در ارتفاعات است؛ پرواز کبک معمولا در هنگام احساس خطر انجام مي شود و به مسافتهاي کوتاه و در سراشيبي محدود است وهنگام عبور از ناهمواريهاي سطح زمين, کبکها بر روي پاهاي خود جست مي کنند و ترجيح مي دهند بدوند تا پرواز کنند.

 

پرنده زیبای سرزمین برف و آفتاب

 

گروه اجتماعي اوليه از يک دسته کبک شامل تعداد گوناگوني از بالغ ها و جوجه هايشان تشکيل مي شود و بزرگترين گروه ها را مي توان در چشمه ها مشاهده کرد و گروههاي بزرگتر در زمستان تشکيل مي شوند،کبک ها شب را زير بوته ها و يا داخل صخره ها به سر مي برندو نرها به طور فعال از قلمرو خود دفاع مي کنند

.

پرنده زیبای سرزمین برف و آفتاب

 

 

شکار کبک از سالهای دیرین تاکنون در استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد و حتی در بین شکارچیان معمولی رایج و متداول بوده‌است و امروزه شکار آن در بسیاری از نقاط این استان رایج است و فصل شکار کبک در سرزمین برف و آفتاب اواسط تیرماه می‌باشد چرا که در اواسط تیرماه جوجه‌های کبک به سن سه ماهگی رسیده و می‌توانند جدا از پدر و مادر به زندگی خود ادامه دهند.

 

پرنده زیبای سرزمین برف و آفتاب

 

 

 شکار کبک به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد و در آن از ابزارهای متفاوتی نظیر تور، تله و اسحله شکاری استفاده می‌شود، راحت ترین روش برای شکار کبک، گذاشتن تله در اطراف منابع آب است که در چنین حالتی باید بامداد و یا هنگام غروب خورشید در کنار این منابع آبی در کمین نشست و پس از رسیدن کبک‌ها به این منطقه آن‌ها را با تور ، تله و یا اسلحه شکاری، شکار کرد و معمولاً در این روش از سوت‌های مخصوصی استفاده می‌شود که می‌توانند صدایی شبیه صدای کبک تولید نمایند و برخی از افراد نیز اقدام به ضبط صدای طبیعی کبک نر نموده و با پخش آن تلاش می‌کنند تا کبک را به نزد محل تله گذاری شده فراخوانند.

 

پرنده زیبای سرزمین برف و آفتاب

 

استان کهگیلویه و بویراحمدیکی از استان‌های کبک خیز کشور است که شکار کبک در آن بسیار رایج و متداول است ،کبک از جمله پرندگان بومی و زیبای طبیعت کهگیلویه و بویراحمد بوده که طی سالهای اخیر بر اثر شکار بی رویه، خشکسالی و از بین رفتن پوشش گیاهی به تعداد کم دیده شده بطوریکه بر اساس اظهارات کارشناسان محیط زیست این گونه در معرض خطر انقراض نسل قرار دارد و ممکن است طی چند سال  آینده در برخی مناطق این سرزمین بصورت انگشت شمار مشاهده خواهند شد.

 

پرنده زیبای سرزمین برف و آفتاب

 

در سالهای پیشین کبک در سرزمین برف وآفتاب بیشتر از زمان حال وجود داشت و بیشتر مشاهده می شد؛ ولی امروزه با شکار بی رویه شکارچیان نسل این پرنده زیبا در این منطقه رو به انقراض گداشته است و هرچه قدر مامورین محیط زیست در حفظ و نگه داری محیطی زیبا همراه با پرندگانی همچون کبک تلاش می کند، متاسفانه اشخاصی در تخریب محیط زیست دخیل می باشند و تلاش می کنند محیط زیست این منطقه را از بین ببرند.

 

پرنده زیبای سرزمین برف و آفتاب

 

بسیاری از خانواده‌ های این سرزمین کبک را می‌ شناسند و اکثر روستاییان میزبان این پرنده ی زیبا در مزارع خود بوده اند، گوشت کبک با سابقه ی مصرف طولانی به عنوان گوشتی لذیذ با خواص درمانی زیاد شناخته شده است و متاسفانه امروزه تصور بسیاری از مردم برای به دست آوردن گوشت کبک از طریق شکار است.

 

 گوشت کبک غذایی سالم و لذیذ

 

میزان پروتئین موجود در گوشت این پرنده در مقایسه با دیگر پرندگان ۵ تا ۱۰ درصد بیشتر است و انواع اسید آمینه ی ضروری در آن به وفور یافت می ‌شود،به همین دلیل است که در اغلب نقاط دنیا پزشکان برای بیماری‌ هایی چون ضعف اعصاب، ناراحتی‌ های روانی و بی‌ خوابی مصرف این گوشت را توصیه می ‌کنند.

این گوشت به دلیل چربی و کلسترول بسیار پایین از بروز بیماری‌ های قلبی ـ عروقی پیشگیری کرده و به دلیل غنی بودن از پتاسیم، مصرف به اندازه‌ ی آن برای افراد با فشار خون بالا مانعی ندارد.

 

پرنده زیبای سرزمین برف و آفتاب

 

گوشت کبک می ‌تواند نیاز بدن به فسفر، منیزیم، آهن و گوگرد را تامین کند و به تقویت حافظه و قوای جنسی بیفزاید و ضعف عمومی بدن را هم برطرف سازد.

در هر صد گرم گوشت کبک ۵/۲۴ گرم آلبومین، ۴/۱ گرم چربی و حدود ۱ تا ۵/۱ گرم مواد معدنی وجود داردو وجود مقدار زیادی از مواد معدنی در گوشت کبک نشان دهنده ی ارزش حیاتی آن است.

املاح معدنی موجود در گوشت کبک به خوبی جذب بدن می شود و به همین جهت در این زمینه مواد مورد نیاز بدن را در دسترس سلول قرار می دهد.

گوشت کبک برای همه ی افراد اعم از کودک و سالمند، غذایی سالم و سلامت بخش است.

گوشت کبک کمتر تولید اسید اوریک می کند، فعالیت کلیه را افزون می سازد و به دفع سموم بدن یاری فراوان می رساندو با توجه به این ویژگی ها برای همه ی افراد و در مورد همه ی بیماری ها، غذایی خوب و موثر است

.

پرنده زیبای سرزمین برف و آفتاب

 

يکي از راهکارهاي افزايش جمعيت گونه کمياب کبک، برقراري امنيت در مناطق حفاظت شده و جلوگيري از شکار اين پرنده نادر است و محيط زيست نه به عنوان ميراثي از گذشتگان بلکه امانتي از آيندگان در دستان ماست بياييد امانتداران خوبي باشيم كه فرزندانمان بخاطر بي مبالاتي ما را نفرين نكنند و محيط زيستمان را از اينكه هست بدتر نكنيم و دست در دست هم يكدل و يكصدا پيش بسوي محيط زيستي پايدار و بیایید محیط زیستی زیبا با پرندگانی زیبا داشته باشیم و در حفظ و نگه داری این گونه پرندگان کم یاب و نادر نهایت تلاش خود را کرده باشیم.

 

زیستگاه های اصلی این پرنده زیبا در کشوررا در نقشه زیر مشاهده نمایید.

 

پرنده زیبای سرزمین برف و آفتاب

 

 

انتهای پیام/م

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها