نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
13. خرداد 1403 - 20:51
آنچه مسلم است، هر شغلی مخاطراتی را به همراه دارد و برای جلوگیری از بروز حادثه، باید نکات ایمنی مربوط به هر کار را جدی بگیریم. کار در معدن، یکی از شغل های خطرناک است و با توجه به خطرات جانی که در معدن وجود دارد، استفاده از تجهیزات ایمنی، آشنایی با علامت های ایمنی، رعایت نکات و ... در محیط کار معدن لازم است. در این مقاله با نکات ایمنی کارگران معدن آشنا می شویم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،

نکات ایمنی کارگران معدن

 

آنچه مسلم است، هر شغلی مخاطراتی را به همراه دارد و برای جلوگیری از بروز حادثه، باید نکات ایمنی مربوط به هر کار را جدی بگیریم. کار در معدن، یکی از شغل های خطرناک است و با توجه به خطرات جانی که در معدن وجود دارد، استفاده از تجهیزات ایمنی، آشنایی با علامت های ایمنی، رعایت نکات و ... در محیط کار معدن لازم است. در این مقاله با نکات ایمنی کارگران معدن آشنا می شویم.

ایمنی در صنعت، به مجموعه ای از عوامل و اقدامات گفته می شود، جهت جلوگیری از بروز حادثه انجام می شوند.

خطرات کار در معدن را می توان به بخش های مختلفی تقسیم کرد. این تقسیم بندی به نحوه مقابله با آنها و ایجاد الگوهای ایمنی کمک بسیار زیادی می کند. این خطرات را می توانیم به بخش های زیر تقسیم بندی نماییم:

روانشناختی 

بیولوژوکی

شیمیایی 

فیزیکی 

ارگونومی شناخت و بررسی این خطرات برای کارشناسان، ناظران و مدیران HSE بسیار با اهمیت می باشد. شناسایی و بررسی ریسک های موجود در این خطرات به نحوه مقابله و نوع آموزش مقابله با آن کمک بسیار زیادی می کند. وجود فضای بسته و پر از آلودگی معادن علاوه بر ایجاد خطر برای کارکنان می تواند برای افرادی که در فضای بیرونی آن نیز فعالیت می کنند خطر آفرین باشند. استفاده از وسایل حفاظت شخصی تجهیزات ایمنی مناسب میتواند از کارگران در برابر آسیبهای جدی محافظت کند. این تجهیزات، باید بر اساس شغل مورد نظر و تحت بررسی کارشناس HSE تهیه شود. هر کدام از این تجهیزات، با توجه به شغل مورد نظر و کاربردی که دارد، می تواند از رخداد های خطر آفرین جلوگیری کند یا از شدت آنها بکاهد. استفاده نکردن از وسایل حفاظت شخصی، موجب بروز بسیاری از آسیب های جبران ناپذیر به کارگر می شود. برخی از مهم ترین تجهیزات ایمنی در هنگام کار در معدن عبارت اند از:

کلاه ایمنی: یکی از مهم ترین تجهیزات حفاظت شخصی است. زیرا از رسیدن آسیب به سر کارگران جلوگیری می کند. خطراتی مانند سقوط سنگ، اجسام متحرک و برق گرفتگی.

چراغ هشداری: استفاده از یک چراغ هدلایت میتواند به افزایش سطح ایمنی شما کمک کند. هم اکنون می توانید چراغ هشداری هدبند هدلایت کربن لایت سری جدید را از ایمن نور خریداری کنید.

دستکش ایمنی: دستکش ایمنی از کارگران، از آسیب هایی مثل بریدگی، سوختگی و سایر آسیب هایی که در کار در معدن وجود دارد، جلوگیری می کند.

عینک ایمنی: به دلیل وجود گرد و غبار، اشعه های ماورا بنفش، جرقه های آتش و مواد شیمیایی در معدن، استفاده از عینک ایمنی ضروری است. کفش ایمنی: کفش ایمنی کارگران معدن، باید دارای استحکام باالیی باشد. زیرا معدن کاران همواره در سطوح ناهموار و خشن راه می روند و ممکن از با اشیاء برنده و تیز مواجه شوند. بنابراین، این کفش ها باید یک رویه محکم و یک زیره مقاوم باشند تا اجسام تیز نتوانند وارد کفش شوند و به پا آسیب وارد کنند.

ژاکت: به طور کلی یک ژاکت باید از چرم، نایلون بالستیک، کورودورا، کورالر و همچنین سایر مصنوعات ساخته می شود . بیشتر کاپشن های کارگران معدن شامل بالشتک هایی مخصوص آرنج، ستون فقرات و شانه ها هستند.

شلوار: شلوار نیز باید از همان مواد کاپشن باشد. جهت استفاده از کاپشن بسیار مهم است که از زانوها و باسن محافظت نماید. جنس شلوار بهتر است از جنس جین محکم باشد.

نصب برچسب ها و عالئم ایمنی یکی دیگر از نکات ایمنی که باید در معدن رعایت شود، نصب نکات ایمنی جهت مقابله با خطرات است. این نکات نصب شده به یادآوری و نحوه برخورد با خطرات کمک بسیار زیادی خواهد کرد. نصب و بررسی صحت این عالئم نیز یکی از وظایف کارشناسان می باشد. ایمنی انفجار معدن در بسیاری از موارد برای پیش بردن کار حفاری در معدن از انفجار استفاده می نمایند. استفاده از مواد منفجره در حفاری معدن باعث تسریع کار می شود. جهت انجام این کار که یکی از فعالیت های رایج در معادن می باشد باید سیاست ها و پروتکل های منحصربفردی جهت نحوه انجام آن و انبار مواد پایه ریزی شود. یکی از موار د ایمنی کار در معدن پیشگیری از اتفاقات حاصل از انفجار می باشد. استفاده از مواد منفجره عالوه بر موج انفجار شامل ریزش و پرتاب سنگ ها نیز می شود. نحوه ساخت و رعایت موارد امنیتی در انبار مواد منفجره یکی از مسائل پر اهمیت در معادن می باشد. در اطراف انبار نباید موادی که قابلیت احتراق سریع را دارند قرار بگیرد همچنین ورود به انبار با مواد منفجره و چاشنی ممنوع می باشد. از ایجاد حریق و استعمال دخانیت در انبار و اطراف آن باید خودداری نمود و همچنین از حضور در انبار با کفش های میخدار جلوگیری کرد. باید توجه داشته باشید که تجهیزات ضد حریق در قسمت های مختلف انبار تعبیه شود. این ابزار شامل انواع کپسول آتش نشانی می شود. در اینجا با برخی از مهمترین اصول ایمنی هنگام کار در معدن آشنا می شویم:

.1 از روشن کردن آتش در نزدیکی سنگ شکن خودداری کنید. آتش می تواند باعث انفجار و آتش سوزی شود.

.2از تجهیزات برقی در محیط مرطوب استفاده نکنید. تجهیزات برقی در محیط مرطوب می توانند باعث برق گرفتگی شوند.

.3 در هنگام کار با مواد منفجره، احتیاط های الزم را به عمل آورید. مواد منفجره می توانند باعث انفجار و آسیب های جدی شوند. .

4 از ایستادن زیر فک های سنگ شکن خودداری کنید. فک های سنگ شکن می توانند در هر لحظه بسته شوند و باعث آسیب های جدی شوند. .

5 از تردد در مسیرهای ناامن خودداری کنید. مسیرهای ناامن می توانند باعث زمین خوردن یا سقوط کارگران شوند.

.6 از کار کردن در محیط های پر گرد و غبار خودداری کنید. گرد و غبار می تواند باعث مشکالت تنفسی شود. .

7 از کار کردن در محیط های گرم یا سرد خودداری کنید. گرما یا سرمای شدید می تواند باعث خستگی و آسیب های جدی شود

نظرات کاربران

تازه های سایت