نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
18. تير 1403 - 17:10
یکی از مشکلاتی که اغلب افراد با آن مواجه می شوند، کیست دندان می باشد، متاسفانه اکثر افراد توجهی به کیست دندان نمی کنند و این مساله سبب می گردد وضعیت آن به مرور شدت بیشتری پیدا کند..

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، 

درمان خانگی کیست دندان

 

درمان خانگی کیست دندان

یکی از مشکلاتی که اغلب افراد با آن مواجه می شوند، کیست دندان می باشد، متاسفانه اکثر افراد توجهی به کیست دندان نمی کنند و این مساله سبب می گردد وضعیت آن به مرور شدت بیشتری پیدا کند..

از آنجایی که عموما افراد به دلایل متعددی شرایط مراجعه سریع و زودهنگام را به کلینیک دندانپزشکی ندارند، درمان خانگی کیست دندان تا حدودی می تواند شرایط درد و اوقات تلخی از بابت کیست دندان را کاهش دهد، تا افراد بتوانند در زمان مناسب به درمان تخصصی آن توسط دندانپزشک مجرب و حرفه ای بپردازند.

درمان خانگی کیست دندان چقدر موثر است؟

پیشتر اشاره کردیم که یکی از مهم ترین مشکلات دهان و دندان، کیست دندان است که باید در اسرع وقت به درمان تخصصی آن پرداخته شود.

اما گاهی شرایط حضور در کلینیک در زمان مربوطه دشوار بوده و می توان به درمان خانگی کیست دندان پرداخت تا به صورت موقت شرایط بهتری داشت.

در صورتی که با سوال درمان خانگی کیست دندان موثر است یا خیر؟ پیشنهاد می کنیم پیش از هر کاری از طریق تماس تلفنی با دندانپزشکان متخصص جهت درمان سریع کیست دندان مشورت نمایید.

در صورتی که درمان خانگی کیست دندان با مشورت دندانپزشک انجام گیرد میزان بروز مشکل کاهش می یابد، زیرا عفونت مربوطه باید به صورت تخصصی درمان شده و با درمان خانگی تنها می توان به صورت موقت به حل مشکل پرداخت و در صورت نادیده گرفتن وضعیت به مرور زمان، کیست دندان وضعیت وخیم تری پیدا می کند.

منظور از کیست دندان چیست؟

در پاسخ به سوال کیست دندان چیست و چه عوارضی دارد؟ باید بیان داریم کیست دندان، عموما زمانی ایجاد می شود که پیشتر عفونت هایی در دهان و دندان ایجاد شده اما افراد به این عفونت ها توجهی نکرده اند و با گذر زمان، کیست دندان ایجاد می گردد.

در راستای بررسی درمان خانگی کیست دندان، شاید این سوال ایجاد گردد چه زمانی افراد دچار عفونت و کیست دندان می شوند؟ فرضا یکی از دلایلی که سبب بروز عفونت در دندان می گردد رها کردن دندان شکسته یا نیمه شکسته به همان شکل است..

زمانی که دندانی دچار ترک خوردگی یا شکستگی می شود لازم است در سریع ترین زمان جهت درمان و بهبود وضعیت اقدام نمود در غیر این صورت، به مرور این دندان آسیب پذیری بالایی پیدا کرده و باکتری ها می توانند به راحتی به درون دندان نفوذ کنند..

نفوذ باکتری ها در دندان سبب بروز عفونت می گردد. و با عفونت کردن دندان شکسته نیز، درد شدیدی در دندان ایجاد می شود که لازم است که حتما به درمان تخصصی آن پرداخته شود.

درد دندان در این زمان ناشی از وجود چرک ایجاد شده از سوی عفونت درون دندانی است که به مرور تورم پیدا کرده و در صورتی که به موقع درمان نشود نیز کیست دندان به وجود می آید. و در این زمان عفونت می تواند به استخوان های دهان، لثه ها و..هم آسیب زند.

درمان خانگی کیست دندان

آیا کیست دندان علائمی دارد؟

جالب توجه است که کیست دندان همیشه همراه با علائم نبوده و گاهی هم برخی کیست ها نیز سبب بروز درد و ورم دهان و دندان، لثه و..گردند.لذا از جمله برخی علائم کیست دندان عبارتند از:

  • درد دندان ها
  • لق شدن دندان
  • ورم کردن لثه
  • بروز فاصله یا جا به جایی بین دندان ها
  • درد ناحیه ای از لثه به هنگام لمس و فشار
  • نداشتن حس در نیمه ای از صورت به سبب فشار کیست دندان بر روی عصب
  • و..

این ها علائمی از کیست دندان هستند که لازم است به محض اینکه متوجه شان شدید به دندانپزشک متخصص مراجعه نمایید.

حال در ادامه به برخی رایج ترین راه های درمان خانگی کیست دندان اشاره می کنیم ولیکن درمان سریع کیست دندان تنها توسط دندانپزشک متخصص انجام می گیرد.

درمان خانگی کیست دندان

درمان فوری کیست دندان در خانه

1.استفاده از کمپرس سرد

از قدیمی ترین راه های درمان خانگی کیست دندان، کمپرس سرد می باشد که می تواند میزان درد و ورم را تا حدودی کاهش دهد.

کافیست چندین تکه یخ را به صورت غیر مستقیم فرضا در یک پارچه یا حوله کاملا خشک قرار داده و حداکثر 15 دقیقه آن را در محل درد دندان نگه دارید، این نیز می تواند به کاهش درد به سبب کیست دندان کمک کند.

2.روغن میخک

جالب توجه است که میخک می تواند سبب کاهش درد در ناحیه لثه و دندان شود و از آنجا که ضد باکتریایی و ضد التهابی است می تواند به عنوان درمان خانگی کیست دندان نقش موثری داشته باشد.

لازم است چند قطره از روغن میخک بر روی پنبه ریخته شده و برای مدت زمان کوتاهی بر روی ناحیه ای از دندان که درد می کند قرار داده شود.

البته باید توجه داشته باشید، روغن میخک به عنوان راهی برای درمان کیست دندان در خانه، نباید غلیظ باشد و در صورت داشتن غلظت، کافیست آن را با آب مخلوط کرده و به عنوان دهانشویه از آن استفاده کنید، می توانید در این روش روغن میخک را در دهان چرخانده و شست و شو دهید.

3.آلوئه ورا

از جمله گیاهانی که می تواند به کاهش درد عفونی دندان کمک کند آلوئه ورا می باشد، این گیاه دارای آنتی اکسیدان بوده و به سبب خاصیت ضد باکتریایی و حتی ضد التهابی که دارد می تواند در بهبود وضعیت التهاب دندان و لثه موثر باشد.

5.سیر

شاید باورش سخت باشد اما از دیگر راه های درمان خانگی کیست دندان، استفاده از سیر می باشد.

لازم است یک حبه سیر تازه را به صورت کامل له کرده و بر روی دندانی که درد می کند قرار داد، شاید احساس سوزش کنید اما نگران نباشید سیر تاثیر بسزایی در برطرف شدن باکتری ها داشته و می تواند راه موثری برای درمان کیست دندان در خانه باشد، ولیکن مجددا توصیه می کنیم جهت درمان فوری کیست دندان حتما به دندانپزشک متخصص مراجعه کنید.

کافیست با متخصصن مربوطه تماس گیرید.

8.جوش شیرین

آیا می دانستید جوش شیرین ضد باکتریایی بوده و  به عنوان قاتل دندان درد خصوصا برای کیست دندان شناخته می شود؟

درمان خانگی کیست دندان با جوش شیرین، بدین نحو است که باید از  نصف قاشق چایخوری نمک استفاده کرده و آن را با آب گرم به همین میزان ترکیب کنید.البته میزان شدت گرمای آب نباید به حدی باشد که سبب آزردگی خاطر از سوزش دهان گردد.

به هیچ عنوان آب نمک ایجاد شده را قورت ندهید و پس از شستن و چرخاندن، آن را از دهان خارج کنید.

9.روغن درخت چای

درمان دندان درد خانگی فوری برای بزرگسالان با روغن درخت چای هم نباید فراموش کرد..این روغن ضد میکروب بوده و می تواند با عفونت های باکتریایی به خوبی رو به رو شود.

با بهره گیری از آن می توانید شاهد کم شدن میزان ورم لثه باشید اما مهم است حتما از دندانپزشک متخصص برای این نوع درمان خانگی کیست دندان مشورت بگیرید..

اصل مهم در استفاده از روغن درخت چای این است که نباید به صورت موضعی از آن استفاده کنید چرا که این کار در اغلب افراد باعث بروز تحریکات با میزان شدید می شود.

می توانید برای استفاده از این روغن، چند قطره از آن را با یک فنجان آب گرم ترکیب کنید. با رقیق شدن آن می توانید به عنوان دهان شویه از روغن درخت چای بهره گیرید و برای چند دقیقه فرضا حداکثر دو دقیقه آن را در دهان چرخانده و سپس آن را از دهان با تف کردن خارج کنید. به هیچ عنوان دهان شویه را قورت ندهید و پس از اینکه این دهانشویه به خوبی به ناحیه درد و تورم رسید آن را به بیرون تف کنید.

10.استفاده از مسکن های بدون نسخه

در صورتی که از سایر روش های درمان خانگی کیست دندان استفاده کردید اما وضعیت دندان بهتر نشد، می توانید از برخی داروها استفاده کنید.

اما تاکید می کنیم با وجود اینکه می توان از این داروها بدون نسخه استفاده کرد، حتما با دندانپزشک متخصص مشورت نمایید زیرا ممکن است به سبب عفونت موجود استفاده از داروها با توجه به وضعیت جسمانی و..سبب بروز مشکلات دیگری شوند و خطرناک باشند؛ بنابراین به این مساله توجه داشته باشید خصوصا اگر از داروهای دیگری هم به سبب مشکلات جسمانی، روحی روانی و..استفاده می کنید.

برخی از این داروها عبارتند از:

  • استامینوفن
  • ژلوفن
  • ایبوپروفن
  • نوافن

علل ایجاد کیست دندان

لازم به ذکر است که کیست دندان به خودی خود ایجاد نمی شود و دلایل متعددی می توانند سبب بروز کیست دندان و لثه شوند.

برخی دلایل کیست دندان عبارتند از:

  • دندان به شکلی غیر طبیعی رشد کرده باشد
  • درمان ریشه دندان سبب بروز کیست دندان شده باشد
  • دندان های دائمی به شکلی صحیح قرار نگرفته باشند
  • و..

اما مهم ترین دلیلی که می تواند سبب بروز کیست دندان شود، پوسیدگی دندان می باشد..زمانی که افراد نتوانند به خوبی به بهداشت و سلامت دندان هایشان رسیدگی کنند، دندان ها دچار پوسیدگی می شوند.

بنابراین اگر در دندان های خود شاهد پوسیدگی یا حتی حفره بودید لازم است در اسرع وقت برای درمان خانگی کیست دندان به دندانپزشک متخصص مراجعه کنید زیرا زمینه بروز عفونت و کیست دندان فراهم بوده و ممکن است با درد در دهان و دندان مواجه شوید.

 

 

نظرات کاربران

تازه های سایت