نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
29. دى 1397 - 7:08
با خداحافظی عبدالرحیم رحیمی از فرمانداری گچساران و انتخاب یکی از گزینه‌های مطرح کنونی که در رسانه‌ها و فضای مجازی از آنها نام برده می‌شود و حتی برای آنان حکم نیز می‌زنند، دوره‌ای پر آشوب و بحرانی بر شهرستان گچساران و شهرستان باشت حاکم شده و هیچ‌گونه بهبود شرایط در گچساران رخ ندهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،اسلام ذوالقدرپور_رویدادهای یک سال اخیر ایران را می‌توان پیامد سیاستگذاری موزائیکی دانست. سیاستگذاری موزائیکی، بر وجود مجموعه سیاستگذاری‌های ناهمگون و یا سیاستگذاری با مجموعه عناصر ناهمگون تأکید دارد. در این فرآیند سیاستگذاری، طرح‌ها و برنامه‌هایی تدوین و اجرا می‌شوند که از اثربخشی و کارآمدی لازم برخوردار نیستند، زیرا عناصر سازنده این سیاست‌ها به شدت در تنش با یکدیگر قرار دارند.

سیاستگذاری موزائیکی در ایران را می‌توان در ارایه، تدوین و اجرای سیاست‌های ناهمگون و متضاد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و … طی یک سال اخیر به خوبی مشاهده نمود، سیاستگذاری‌ای که نتیجه آن وضعیت کنونی اقتصاد کشور و نارضایتی شهروندان و حتی مسئولین ارشد کشور از این وضعیت می‌باشد.

استان کهگیلویه و بویراحمد را می‌توان نمونه برجسته سیاستگذاری‌های موزائیکی دانست که فاصله حرف مسئولین ارشد آن تا عمل و اجرای آنها، فاصله‌ای به اندازه چندین هزار سال نوری است!سیاستگذاری‌هایی که ناهمگونی اجزا و عناصر تشکیل دهنده آن، موجب ناکارآمدی و شکست این سیاست‌ها و حتی نابودی سرمایه انسانی استان نیز شده است.

ماجرای تغییر مدیران شهرستان گچساران و به خصوص فرماندار کنونی آن جناب آقای عبدالرحیم رحیمی را می‌توان بخشی از همان سیاستگذاری‌های موزائیکی دانست که در نهایت می‌تواند به یک شکست بزرگ و جبران‌ناپذیر برای مدیریت ارشد استان، نماینده مردم گچساران در مجلس و حتی دولت تدبیر و امید، منجر گردد.

سیاست تغییر فرماندار گچساران و انتخاب فرماندار آینده این شهرستان از چند محور دارای اهمیت است:

یکم- اقتدار فرماندار کنونی در بحران‌ها: حضور طولانی مدت حاج عبدالرحیم رحیمی در جایگاه فرماندار گچساران را می‌توان یک رویداد نادر در استان کهگیلویه و بویراحمد با تغییرات سریع مدیران محسوب نمود که طی چند سال اخیر به ایجاد ثبات مدیریتی و اداری گچساران کمک نموده است.

علی‌رغم تمام انتقاداتی که نسبت به جناب آقای عبدالرحیم رحیمی طی یک سال اخیر داشته‌ام، به صراحت می‌توان گفت که یکی از مهم‌ترین اهرم‌های موفقیت نسبی دولت یازدهم و دوازدهم در شهرستان گچساران، حضور آقای رحیمی در جایگاه فرمانداری گچساران بوده است.

هرچند برخی رفتارها یا واکنش‌های منفعلانه ایشان در مواقع خاص در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر و تأثیرگذار بوده است، اما حضور مستمر و اقتدارآمیز ایشان در تمام رویدادهای شهرستان را می‌توان یکی از مؤلفه‌های کاهش تنش‌ها و جلوگیری از ظهور و بروز بحران‌های بزرگ در دوره زمانی ۵ سال اخیر قلمداد نمود.

مشکلات کوچک و بزرگی مانند بیکاری، فقر، بی‌آبی و خشکسالی، مسایل اجتماعی، تنش‌های طایفه‌ای و … که طی حدود ۵ سال اخیر در شهرستان گچساران می‌توانست به بحران‌های بزرگ تبدیل شوند با حضور مقتدر فرماندار کنونی و تعاملات گسترده ایشان، به نوعی حل و فصل شده و شهرستان گچساران در یک فضای نسبتاً آرام نسبت به سایر شهرستان‌های استان قرار گرفته است.

می‌توان فارغ از همه انتقادات و حتی شایعات پیرامون فرماندار کنونی گچساران، عبدالرحیم رحیمی را یک فرماندار توانمند دانست که بخش مهمی از موفقیت خود را مدیون آشنایی پیشین با مسایل شهرستان، روابط و تعاملات گسترده سیاسی و اجتماعی با اقشار شهروندان و اقتدار خاص مدیریتی خود می‌باشد.

دوم- تشویش در انتخاب فرماندار آینده: دیگر جلوه ماجرای تغییر فرماندار گچساران را می‌توان انتخاب و انتصاب فرماندار جدید گچساران دانست که طی چند هفته اخیر همواره در افکار عمومی شهروندان گچساران، رسانه‌ها و فضای مجازی به شدت دنبال شده و در صدر مسایل خبری شهرستان گچساران قرار داشته است.

در حالی که تغییر و رفتن حاج عبدالرحیم رحیمی از فرمانداری گچساران قطعی شده است، انتخاب جایگزین ایشان یعنی فرماندار آینده گچساران هنوز در هاله‌ای از ابهام، باید و نبایدهای سیاسی، اجتماعی و مدیریتی خاص قرار دارد.

هرچند مجموعه وزارت کشور در دو شهرستان گچساران و باشت دارای سرمایه‌های انسانی توانمند و کارآمد در سطح استانی، منطقه‌ای و کشوری است که می‌توانند فرماندار گچساران باشند، اما گویا نیت و تصمیم مدیریت ارشد استان و جناب آقای تاج‌گردون بر انتخاب یک گزینه خارج از مجموعه وزارت کشور است!

گزینه‌های مطرح شده طی چند هفته اخیر که حتی شایعه تودیع و معارفه یکی از این گزینه‌ها نیز رسانه‌ای شده بود، پیشینه چندان روشن مدیریتی و توانمندی‌های سیاسی، اجتماعی و … لازم برای پست فرمانداری گچساران را در سابقه کاری خود نداشته و از سوی دیگر دارای ضعف بزرگ عدم تعامل با شهروندان نیز می‌باشند.

به نظر می‌آید اعلام برخی نارضایتی‌ها و انتشار گسترده برخی اظهارات انتقادی شدید میان شهروندان دو شهرستان گچساران و باشت پیرامون نیت آقای تاج‌گردون در انتخاب یک فرد خاص برای کسب آرای طایفه ایشان در انتخابات (احتمالاً) استانی مجلس آینده را می‌توان ازجمله علل طولانی شدن پروسه انتخاب فرماندار آینده گچساران دانست که البته این عوامل می‌توانند بر آینده سیاسی غلامرضا تاج‌گردون، تأثیر فراوانی نیز داشته باشند.

سوم- فرماندار گچساران و تأثیر آن بر شهرستان باشت: یکی دیگر از جلوه‌های خاص تغییر فرماندار گچساران و مؤلفه‌های انتخاب فرماندار آینده را می‌توان در تأثیرگذاری فرماندار گچساران بر شهرستان باشت، مورد بررسی قرار داد.

با توجه به پیشینه تاریخی همبستگی سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اداری و … دو شهرستان گچساران و باشت، سیاست‌های اداری و سیاسی گچساران همچنان بر سیاست و مدیریت شهرستان باشت اثرات گستره‌ای دارند. بنابراین انتخاب یک فرماندار توانمند و البته کارآمد و مقتدر در گچساران، می‌تواند موجب حفظ فضای نسبتاً آرام کنونی در باشت نیز گردد.

اما اگر استاندار محترم و حتی آقای تاج‌گردون بدون توجه به نقش مهم فرماندار گچساران در فضای سیاسی و اداری باشت، اقدام به انتخاب یک فرماندار با نیات خاص سیاسی نمایند که در باشت مقبولیت چندانی نداشته باشد، مدیریت شهرستان باشت نیز دچار تنش و بحران خواهد شد.

تغییر فرماندار کنونی گچساران بعد از حدود ۵ سال خدمت، امری قابل پیش‌بینی بود، اما انتخاب فرماندار آینده گچساران را باید پروسه‌ای دانست که بسیار قابل اهمیت است. اگر تغییر فرماندار گچساران با نیت و هدف تغییر و بهبود شرایط این شهرستان باشد، توجه به مسایل سیاسی، اجتماعی و مدیریتی گچساران و گزینه‌های مطرح، از اهمیت فراوانی برخوردار است.

تغییر و بهبود شرایط شهرستان گچساران که تأثیر گسترده‌ای بر مسایل و فضای سیاسی و اداری شهرستان باشت نیز دارد، در حال حاضر وابسته به انتخاب یک فرماندار توانمند، کارآمد و مقتدر است که از مسایل ریز و درشت سیاسی، اداری، فرهنگی، اجتماعی و … گچساران به خوبی آگاه بوده و با گروه‌های مختلف اجتماعی گچساران و حتی باشت نیز بتواند رابطه برقرار و تعامل نمایند.

به نظر می‌آید با خداحافظی عبدالرحیم رحیمی از فرمانداری گچساران و انتخاب یکی از گزینه‌های مطرح کنونی که در رسانه‌ها و فضای مجازی از آنها نام برده می‌شود و حتی برای آنان حکم نیز می‌زنند، دوره‌ای پر آشوب و بحرانی بر شهرستان گچساران و شهرستان باشت حاکم شده و هیچ‌گونه بهبود شرایط در گچساران رخ ندهد.

به هرحال امیدواریم استاندار محترم و آقای غلامرضا تاج‌گردون با عبرت گرفتن از ماجرای انتخاب شهردار کنونی گچساران و اختلافات گسترده در مدیریت شهری گچساران، ضمن بازنگری مجدد در انتخاب فرماندار جدید، شخصیتی را انتخاب نمایند که ضمن توانمندی و کارآمدی در بهبود شرایط، بتواند فضای سیاسی و اجتماعی نسبتاً آرام کنونی گچساران را نیز تثبیت و بلکه بهبود بخشد.

انتهای پیام

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها