نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
28. فروردين 1397 - 0:08
هیچ نشانه ای جدید از فرهنگ بومی و محلی شهر و یا استان ما به جایی صادر و شناسانده نشد و هیچ فرهنگ غیر بومی به شرکت کنندگان و مردم بومی ما شناسانده نشد و محتویات این همایش کاملا محدود و معمول بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،سید رسول حسینی نژاد - دو روز قبل همایش  قلم ، اقوام و آرامش در تالار اجتماعات  آزادی  شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران برگزار شد که جا دارد از تلاشها و زحمات برگزار کنندگان این همایش قدردانی کرده و امیدواریم همایش های بعد با برنامه ریزی و رویه مناسبتری  برگزار شود.

این همایش هم مثل سایر  همایش ها نقاط ضعف و قوت مخصوص خود را داشته و نمی توان یکطرفه به قاضی رفته و تلاش برگزار کنندگان را نادیده بگیریم.

در محوطه و فضای باز این همایش چند سیاه چادر بصورت غرفه برپا شده بود و موسیقی محلی استانی نواخته می شد و قسمتهایی از فرهنگ استان ما به نمایش گذاشته شده بود  که این رویه در هر مراسم  معمول بوده و البته از همه ظرفیتها و قابلیتهای  فرهنگ بومی در آن استفاده نشده بود.

حضور با تأخیر مهمانان این همایش از ایرادات جدی وارده به این همایش بود که در ابتدا خود باعث ایجاد تشنج در محوطه و فضای باز همایش شده بود.

در ورودی همایش یک بسته فرهنگی شامل  یک تلق و خودکار و ویژه نامه همایش توزیع می شد ، کار مثبتی بود اما وقتی ویژه نامه را نگاهی گذرا کردم و به اسامی و عکس های افراد در آن توجه کردم  کمی رنگ و بوی سیاست به مشام می رسید .

تحریریه ویژه نامه همایش جدا از افرادی که قلم و اندیشه برخی از آنان در مسایل اجتماعی چندان مفید نبوده اند سعی کرده بودند با گنجاندن نام برخی چهره ها از طیف های مختلف سیاسی به قولی دل همه را بدست آوردند تا این تصور از ذهن ها دور شود که صرفأ  یک گروه از طیف سیاسی خاص برگزاری این همایش را عهده دار بوده اند.

در ویژه نامه برخی برگزار کنندگان به انتشار نظرات تئوری و غیرکاربردی خود پرداخته بودند و در کنار برگزاری همایش سعی در مطرح کردن خود داشتند وشاید بهتر بود در ویژه نامه از نظرات چهره های تأثیر گذار کشوری و یا استانی و شهرستانی استفاده بیشتری می کردند.

ضمن احترام به برگزار کنندگان این همایش به صرف دعوت از دو چهره کشوری   نمی توان یک همایش را “همایش ملی “محسوب کنیم که آن هم خود شاخصه ها و فاکتورهای خود را دارد که این همایش از آن برخوردار نبود .

همایش ملی معمولا در مدت زمان بیشتر و با حضور همه یا اکثر اقوام در یک کشور برگزار میشود و این همایش صرفأ یک” همایش شهرستانی” بود.

هیچ نشانه ای جدید  از فرهنگ بومی و محلی شهر و یا استان ما به جایی صادر و شناسانده  نشد و هیچ فرهنگ غیر بومی به شرکت کنندگان و مردم بومی ما شناسانده نشد و محتویات این همایش کاملا محدود و معمول بود.

همچنین نمی توان از برخورد زننده و نامناسب برخی بانیان این همایش با خبرنگاران و عکاسان و ترک کردن سالن  همایش توسط آنان  به راحتی گذشت که در نهایت با پادرمیانی و عذرخواهی برخی مسولان به پایان رسید.

در همایشی با این موضوع مهم و متنوع و با زمان بسیار محدود تقدیر و تشکرهای تکراری  وقت زیادی از زمان  همایش را به خود اختصاص داده بود.البته به نسبت عنوان و موضوعات متنوع همایش در شیوه برگزاری تنوع خاصی قابل مشاهده نبود.

تعداد زیادی از کسانی که در این همایش تمجید شدند در سالن حضور نداشتند که در نوع خود جالب بود و به غیر از مهمانان دعوت شده برون استانی ،کسانی که پشت تریبون رفتند در خصوص موضوع همایش چیزی برای گفتن نداشتند و  موضوع یا ایده جدیدی در این همایش مطرح نشد و می توان گفت همایش بدون هیچگونه دستاورد و خروجی مفیدی  به پایان رسید.

تنها تیتری که در وصف این همایش می توان گفت که همایش شهرستانی  قلم ، اقوام و آرامش با حضور دو چهره ملی در گچساران برگزار شد .

طبق شنیده ها خود برگزار کنندگان همایش هم به برخی ایرادات وارده  اذعان داشته اند و شاید دلیل عدم موفقیت این همایش عدم استفاده از تجربه کسانی بوده که در برگزاری این گونه همایش ها تجربه داشته اند و نگاه سیاسی و گزینشی در  انتخاب مهمانان ،تجلیل شدگان و اهالی قلم از دلایل دیگر عدم موفقیت این همایش شهرستانی بوده است.

انتهای پیام

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها