نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
15. مهر 1396 - 10:44
عدم تأمین، تخصیص و پرداخت اعتبارات ماده ۱۸۰ استان طی چند سال اخیر که شاید مشکلی در سطح ملی نیز باشد را نمی‌توان رویدادی عادی قلمداد نمود. ضعف و ناتوانی برخی مدیران ارشد استان و حتی نمایندگان محترم استان در مجلس شورای اسلامی در این زمینه، قابل بررسی و پرسش است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،اسلام ذوالقدر پور-یکی از مهم‌ترین مباحث اقتصادی ایران و بلکه مشکل توسعه کشور را می‌توان در کسری بودجه سالیانه، جستجو نمود. کسری بودجه را می‌توان بخش جدایی ناپذیر از نظام بودجه‌بندی ایران قلمداد نمود که البته دولت و حتی مجلس در زمان بررسی و تصویب بودجه، سعی در پنهان‌سازی این کسری بودجه دارند!

طی چند سال اخیر و به خصوص از سال ۱۳۹۱ به بعد، کسری بودجه با رقم‌های بسیار بالایی در اقتصاد ایران، جلوه نمایی نموده‌ است که نمود برجسته آن را می‌توان در عدم تحقق بودجه‌های عمرانی مصوب در قانون بودجه سال‌های اخیر به خوبی مشاهده نمود.این کسری بودجه را می‌توان یکی از بارزترین مؤلفه‌های ناکارآمدی اقتصاد ایران و نظام بودجه‌ریزی آن قلمداد نمود که خود موجب ناکارآمدی و شکست برنامه‌های توسعه پنج ساله و حتی چشم‌انداز ۱۴۰۴ نیز شده است.

دولت طی چند سال اخیر سعی نموده است تا هر گونه کسری بودجه را با استفاده از فرمول‌های اقتصادی و بلکه توجیهات عوام‌فریبانه، تکذیب نموده و عدم وجود کسری بودجه سالیانه را نیز بخشی از موفقیت‌های اقتصادی خود قلمداد نماید.استان کهگیلویه و بویراحمد نیز طی چند سال اخیر دچار همین کسری و شاید بهتر بگوییم عدم تحقق یا تخصیص اعتبارات مصوب در قانون بودجه بوده است.

یکی از بارزترین بخش‌های کسری بودجه را می‌توان اعتبارات ماده ۱۸۰ (برنامه توسعه پنجم – طرح توازن) دانست که بر اساس اعتراف صریح جناب آقای دکتر نوروزی رئیس سازمان برنامه و بودجه کهگیلویه و بویراحمد، هیچ‌گونه تخصیصی از محل ماده ۱۸۰ به استان داده نشده است!

بر اساس مصوبات قانون بودجه و در راستای اهداف ماده ۱۸۰ برنامه پنجم توسعه که همان ” استفاده متوازن از امکانات کشور و توزیع عادلانه و رفع تبعیض و ارتقاء سطح مناطق کمتر توسعه ‌یافته و تحقق پیشرفت و عدالت” است، طی سال‌های اخیر اعتبارات ماده ۱۸۰ استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان یک استان کمتر توسعه یافته در قانون بودجه سالیانه به شرح زیر بوده است:

  • سال ۱۳۹۳                ۸۹ میلیارد تومان
  • سال ۱۳۹۴               ۱۴۸ میلیارد تومان
  • سال ۱۳۹۵               ۲۲۰ میلیارد تومان
  • سال ۱۳۹۶               ۲۷۳ میلیارد تومان

هر چند اطلاعاتی از تخصیص و پرداخت اعتبارات ماده ۱۸۰ سال ۱۳۹۳ در دست نیست، اما سخنان صریح دکتر نوروزی در جلسه شورای برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد که گفته‌اند “در سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ هیچگونه اعتباری از ماده ۱۸۰ به استان اختصاص داده نشده است”، به خوبی نشان می‌دهد که شاید مسئولین استان و به خصوص نمایندگان مجلس که مدعی کسب این اعتبارات هستند، در انجام وظایف خود کوتاهی نموده‌اند.

جمع اعتبارات ماده ۱۸۰ کهگیلویه و بویراحمد در سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ به۳۶۸ میلیارد تومان می‌رسد که خود می‌تواند بسیاری از مشکلات توسعه‌ای استان در بخش‌های مختلف را برطرف نماید. مشکلاتی که طی سال‌های اخیر منتظر اختصاص اعتبارات چند میلیارد تومانی یا حداکثر ۱۰ میلیارد تومانی بوده‌اند!

عدم تأمین، تخصیص و پرداخت اعتبارات ماده ۱۸۰ استان طی چند سال اخیر که شاید مشکلی در سطح ملی نیز باشد را نمی‌توان رویدادی عادی قلمداد نمود. ضعف و ناتوانی برخی مدیران ارشد استان و حتی نمایندگان محترم استان در مجلس شورای اسلامی در این زمینه، قابل بررسی و پرسش است.در میان تمام مسئولین ارشد استان، نقش و جایگاه نماینده شهروندان گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی برای پیگیری مشکلات بودجه و اعتبارات استان را می‌توان ظرفیتی بالقوه دانست که گویا همچنان قادر به بالفعل شدن نیست!

طی سال‌های اخیر همواره شاهد بوده‌ایم که جناب آقای دکتر تاج‌گردون از توانایی‌ها و تلاش‌های خاص خود برای افزایش بودجه و دریافت اعتبارات مختلف برای استان سخن گفته‌اند و بخش مهمی از اخبار رسانه‌های استانی نیز به موفقیت‌های رسانه‌ای ایشان در دریافت و تخصیص اعتبارات فراوان به کهگیلویه و بویراحمد اختصاص داشته است.

خبر اختصاص اعتبارات ۱۰۰۰ میلیارد تومانی بودجه سال ۱۳۹۶ به استان کهگیلویه و بویراحمد نیز از آخرین بمب‌های خبری دکتر تاج‌گردون بوده است که با لحاظ نمودن عدم تخصیص همان ۲۷۳ میلیارد تومان اعتبارات ماده ۱۸۰ مربوط به سال ۱۳۹۶ (معادل ۳/۲۷ درصد کل بودجه ادعا شده) در بهترین حالت و بدون در نظر گرفتن دیگر کسری‌ها و عدم تخصیص‌ها، عملاً شاهد کاهش ۲۷ درصدی بودجه سال ۱۳۹۶ استان خواهیم بود.

آیا تاجگردون باید پاسخگوی کسری یا عدم تخصیص اعتبارات استان باشند؟                                         

با توجه به نقش و جایگاه مهم آقای تاج‌گردون طی حدود شش سال اخیر در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس که همراه با ریاست ایشان بر این کمیسیون و حتی ریاست بر کمیسیون تلفیق بودجه نیز بوده است، ایشان بهتر از هر مدیر، مسئول و حتی دیگر نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، توانایی و ظرفیت تأمین و تخصیص اعتبارات و بودجه‌های مصوب استان را داشته و دارند. اما استان ما همچنان با مشکل تخصیص اعتبارات خود مواجه است!

هنوز فراموش نکرده‌ایم که دکتر تاجگردون در اوایل تیرماه امسال در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد که بحث اصلی آن توزیع اعتبارات نفت بود، در مقابل اعتراض دیگر نمایندگان استان و استاندار وقت، گفتند: ((اگر شائبه‌ای در مورد قانون بودجه داشتید باید به من می‌گفتید نه به تهران نامه می‌زدید، من در تهران برای خودم کسی هستم.))

با توجه به ادعای دکتر تاج‌گردون در مورد جایگاه خود در تهران و البته برخی واقعیات در مورد جایگاه رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در سلسله مراتب حکومتی ایران و به خصوص در زمینه توزیع بودجه و اعتبارات، می‌توان گفت که استان و شهرستان‌های حوزه انتخابیه رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از ظرفیت‌ها و توانایی‌های ایشان استفاده لازم را نبرده‌اند و همچنان با مشکل تأمین و تخصیص اعتبارات خود، روبرو هستند.

با توجه به وضعیت کنونی کشور و البته جایگاه آقای تاج‌گردون در مجلس شورای اسلامی به عنوان توزیع کننده اصلی بودجه و اعتبارات ایران و از سوی دیگر رابطه خاص و دوستانه ایشان با مسئولین دولت، باید از ایشان پرسش شود که:

آقای تاجگردون؛ چرا اعتبارات استان را تخصیص نمی‌دهید؟

بزرگ بودن مبلغ اعتبارات ماده ۱۸۰ کهگیلویه و بویراحمد طی سه سال اخیر که هنوز تأمین و تخصیص داده نشده است و از سوی دیگر تخصیص تنها  ۱۵۲میلیارد تومان از اعتبارات ابلاغی ۱۱۸۰ میلیارد تومانی بودجه ۱۳۹۶ به استان، نشان می‌دهد که استان در تأمین و دریافت اعتبارات خود به مشکل بزرگی برخورد نموده و گویا کسی توان یا اراده برطرف کردن آن را ندارد، حتی دکتر تاج‌گردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یا همان میرشکار اعتبارات!

بخش مهمی از این اعتبارات ابلاغی و شاید پوشالی که به استان وعده داده شده است، مربوط به دو شهرستان گچساران و باشت است که که اکنون بسیاری از طرح‌های مربوط به آنها متوقف شده و به کما رفته‌اند یا به کندی در حال پیگیری هستند. پس شاید لازم باشد تا آقای تاج‌گردون برای تحقق تمام وعده‌های خود به شهروندان شریف و فرهیخته گچساران و باشت، در کنار گزارش‌های زیبای رسانه‌ای، برای تأمین و تخصیص اعتبارات ابلاغی استان و به خصوص اعتبارات ماد ه ۱۸۰ نیز راهکاری جدید طراحی نمایند.

امیدواریم نمایندگان استان و به خصوص دکتر تاج‌گردون و همچنین استاندار محترم جناب آقای دکتر احمدی که خود نیز پیشینه عضویت در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و به خصوص بحث اعتبارات ماده ۱۸۰ را دارند، برای تأمین و تخصیص اعتبارات استان و به ویژه اعتبارات ماده ۱۸۰، هم‌اندیشی نموده و تاکتیکی مناسب اتخاذ نمایند.

انتهای پیام/م

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها