نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
4. شهريور 1396 - 8:23
از نظر سیاسی قوم لر به تناسب در ادوار مختلف افرادی در رده های حاکمیتی تا سطح معاون وزیر داشته است،اما متاسفانه چه به لحاظ توجه به زیر ساختها وانجام سرمایه گذاری مولد و چه از نظر میزان مشارکت در مدیریت سیاسی و اداری کشور هیچ وقت مورد توجه جدی قرار نگرفته اند و پاسخ درخور و مناسبی به حضور و مشارکت و از خود گذشتگی این قوم داده نشده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،روح الله قابضی-کابنیه دوازدهم در حالی به مجلس معرفی و رای اعتماد گرفت که با چند مورد شگفتی همراه بود،اما یکی از موارد قابل توجه در خصوص کابینه جای خالی وزیری از قوم لر در آن است.ما دنبال سهم خواهی و قومیت گرایی نیستیم اما از طرف دیگر نباید شایستگی و لیاقت و برجستگی نخبگان اقوام از جمله قوم لر در سایه قومیت قرار گرفته و نادیده گرفته شود.

با توجه به گستره قوم لر در کشور به نظر می رسد وجود حد اقل یک وزیر لر در کابینه حداقل درخواست و کمترین مطالبه این قوم بزرگ در کشور است.قوم لر فقط متعلق به چند استان مطرح لر نشین نظیر لرستان و کهگیلویه بویر احمد و چهار محال و بختیاری نیست بلکه اگر قوم لر با همه شعب و تیره و طایفه های مختلف آن در نظر گرفته شودعلاوه بر سه استان مذکور در بسیاری از استانها از جمله خوزستان ،فارس ،بوشهر همدان ،کرمانشاه ،ایلام و مرکزی قوم لر سکونت دارند.

این قوم علی رغم همه بی توجهی های صورت گرفته در ادوار مختلف همواره در صحنه های انقلاب حضور فعال داشته و وفاداری خود به نظام جمهوری اسلامی را به اثبات رسانده اند. از جمله اینکه همیشه با نسبت بالایی در انتخابات های متعدد شرکت داشته اند به طوری که روسای جمهور منتخب همواره رای قابل توجهی در این استانها به دست آورده اند.

در انتخابات اخیر ریاست جمهوری نیز همگان شاهد بودند در هنگام تبلیغات انتخاباتی چه استقبال پرشور و هیجانی از دکتر روحانی در استانهای لر نشین انجام گرفت.خوزستان با آن همه مشکلات عدیده ودر اوج بحران،لرستان با بیکاری و هزاران مشکل ریز و درشت صحنه هایی در حمایت از رئیس حمهور خلق کرده اند که هیچ وقت از اذهان پاک نمی شود.

شعار زیبا و پر معنی مردم خوزستان در استقبال از دکتر روحانی که “هوا نداریم اما هواتو داریم”خود گویای عمق مشکلات و مصائب این مردم اما در عین حال وفاداری و حمایت آنان از نظام و رئیس جمهور بود. اما متاسفانه چه به لحاظ توجه به زیر ساختها وانجام سرمایه گذاری مولد و چه از نظر میزان مشارکت در مدیریت سیاسی و اداری کشور هیچ وقت مورد توجه جدی قرار نگرفته اند و پاسخ درخور و مناسبی به حضور و مشارکت و از خود گذشتگی این قوم داده نشده است.

به طوری این مناطق در صف اول بیکاری و فقر وتوسعه نیافتگی قرار دارند . البته این موضوع به معنی نادیده گرفتن سایر مناطق کشور نیست بلکه حد اقل انتظار این است که اگر از دیگر استانها بیشتر مورد توجه قرار نمی گیرند حد اقل مساوی با آنها در نظر گرفته شوند.معتقدم کشور در این رابطه در حوزه مدیریت اداری و سیاسی از نوعی عدم توازن مزمن رنج می برد. 

بنابر این مطالبه یک وزیر در دولت نه تنها امتیاز بلکه کمترین حق این قوم است. کابینه دوازدهم در حالی کار خود را شروع کرد که به دلائلی دو وزارت خانه علوم و نیرو با سرپرستی شروع به کار کرده اند.خوشبختانه شرایط به گونه ای است که سرپرستی وزرات علوم ،تحقیقات و فناوری به یکی از فرزندان شایسته قوم لر جناب آقای دکتر سید ضیا هاشمی رسیده است.این موضوع از چند جهت قابل تامل است.یکی اینکه با توجه به موارد بالا اختصاص یک کرسی در هیات دولت به قوم لر حد اقل انتظار این مردم از جناب آقای دکتر روحانی است .

موضوع دوم به شخصیت علمی و اجرایی سیاسی جناب آقای دکتر هاشمی برمی گردد.ایشان از نظر علمی دانشیار بزرگترین دانشگاه ایران یعنی دانشگاه تهران هستند وچندین سال معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم را به عهده داشته اند بنابراین دارای شرایط لازم در این زمینه هستند.موضوع دوم به وزارت علوم و ویژگیهای وزیر علوم در دولت دوازدهم بر میگردد.

با توجه به شرایط خاص این وزارتخانه و مخاطبان آن که دانشجویان هستند و از طرفی وعده های داده شده در هنگام انتخابات چه در این دولت و چه در دولت قبل حد اقل انتظار این قشر انتخاب وزیری معتقد و همراه با سیاستهای رئیس جمهور است .رئیس جهمور محترم هم در هر دو دولت نشان داد که برای این وزارت مثل برخی وزرات خانه ها کوتاه نخواهد آمد و لذا شاهد بودیم که کار به معرفی سرپرست و استیضاح نیز کشیده شد.

جناب آقای دکتر هاشمی به عنوان فردی اصلاح طلب و معتدل و آرام در چندین سال حضور در معاونت فرهنگی وزارت علوم ارتباط خوبی با دانشجویان و تشکلهای دانشجویی و آرام سازی مثبت فضای عموی دانشگاهها داشته است و به طور کلی در آزمون وفاداری به سیاست های دولت تدبیر و امید سر بلند بیرون آمده است.موضوع سوم به انتساب ایشان به قوم لر بر می گردد.

از نظر سیاسی قوم لر به تناسب در ادوار مختلف افرادی در رده های حاکمیتی تا سطح معاون وزیر داشته است .حقیر شخصا برای پیگیری مشکلات مردم یا موارد شخصی به همه این عزیزان به نوعی رجوع داشته ام اما باید شهادت دهم در خصوص جناب آقای دکتر هاشمی موضوع به شکل دیگری بوده است .

قبول داریم که نوع مطالبات هم ولایتی های ما به لحاظ محرومیت ساختاری و عمق فقر و بدبختی موجود در مناطق لر نشین در خیلی از موارد غیر منطقی و شاید نشدنی باشد اما در خصوص برخی انتظارات منطقی و به خصوص در مواردی که حقی از این عزیران به خاطر نداشتن پارتی و رابطه در حال از بین رفتن باشد مدیران ملی و آنهایی که دستشان می رسد باید کمک کنند.

در چنین حالتی داشتن مشغله و گرفتاری از این عزیران پذیرفته نیست.انصافا در خصوص دکتر هاشمی این موضوع مصداق دارد .هر جا مطالبه به حقی وجود داشته علی رغم همه مشکلات و مشغله کاری به آن ورود کرده اند و آنچه از دستشان بر امده انجام داده اند.با عنایت به آنچه گفته شد به نظر می رسد ایشان از جمیع جهات شایسته جلوس بر این جایگاه است و در مقام مقایسه نیز از تعدادی از وزرای دولت فعلی اگر قویتر نباشد ضعیفتر نست.

لذا معتقدم در خصوص معرفی نامزد وزارت علوم حجت بر تصمیم گیران و شخص رئیس جمهور تمام شده باشد .امیدواریم جناب آقای دکتر روحانی به این خواسته به حق مناطق لر نشین توجه نموده و جناب آقای دکتر هاشمی را به عنوان وزیر علوم به مجلس معرفی کنند.قطعا مجلس شورای اسلامی نیز از این موضوع استقبال خواهد نمود و مشکلی در کسب رای اعتماد نخواهند داشت.

انتهای پیام/م

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها