نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
20. آبان 1397 - 19:45
استاد اقتصاد دانشگاه علوم و تحقیقات تهران گفت:دولت وقتی اعتباراتی اختصاص می دهد و بنگاه زودبازده فعالیتش را هم شروع کرد نباید حمایتش را از سر آن بنگاه اقتصادی بردارد درحالی که بسیاری از بنگاه های زود بازده در سطح کشور حمایت نمی شوند و نقدینگی جاری برای ادامه فعالیت ندارند که با ورشکستگی هم مواجه خواهند شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،سید یعقوب زراعت کیش، اقتصاد دان و مدرس دانشگاه علوم و تحقیات تهران در گفتگو با 18:30 در خصوص سهم بخش های عمده اقتصادی در اشتغال گفت: سهم بخش خدمات در مجموع تولید ناخالص داخلی کشور بیش از 50 درصد است که از مجموع 15 میلیون و 200 هزار میلیارد تولید ناخالص داخلی کشور در سال گذشته افزون بر 8 میلیون و 200 هزار میلیارد ریال به بخش خدمات اختصاص دارد، بنابراین وقتی بالغ بر 50 درصد تولید ناخالص داخلی به خدمات اختصاص دارد باید انتظار داشت که نیمی از اشتغال کشور نیز به بخش خدمات اختصاص داشته باشد.

سهم 30درصدی صنعت درایجاد اشتغال

وی افزود: در کشورهای پیشرفته صنعتی بالغ بر 70 درصد اشتغال در بخش خدمات است و هرچه کشور پیشرفته تر باشد سهم بخش خدمات نیز در اشتغال افزایش بیشتری پیدا خواهد کرد و این درحالی است که در کشورمان بخش کشاورزی پایین ترین سهم را در اشتغال دارد و بخش صنعت در ایجاد اشتغال نیز سهم 30درصدی دارد.

این کارشناس اشتغال تصریح کرد:در بسیاری از استان های کشور بخش غالب دانشجویانی که در سطح کشور مشغول به تحصیل هستند در رشته های علوم انسانی یا رشته هایی مشغول به تحصیل هستند که لزوما فنی و مهارتی نیستند.

کمبود نیروی کار ماهر درکشور

وی درادامه یکی از مهمترین موانع پیشروی افزایش اشتغال را نبود نیروی کار ماهر برشمرد وافزود:منظور از کمبود نیروی ماهر در کشور همین موضوع است که بالغ بر 70درصد از دانشجویان ما در خیلی از استان ها در رشته های علوم انسانی مشغول به تحصیل هستند.

اشتغال غیرتخصصی جوانان در صنایع

زراعت کیش اظهارکرد:یعنی به نوعی بسیاری از دانشجویان ما به عنوان یک نیروی کار ماهر و فنی از دانشگاه ها فارغ التحصیل نشدند ،بنابراین در خیلی از صنایع کشور همچون پتروشیمی و صنایع نفتی همین فارغ التحصیلان گروه های علوم انسانی و رشته هایی که فنی و مهارتی نیستند و در همان صنایع مشغول بکار شده اند.

حضور خارجی ها درصنایع استراتژیک کشور

این استاد دانشگاه تصریح کرد: علی رغم اینکه در دانشگاه ها براساس آمار پنج و نیم میلیون نفر مشغول به تحصیل هستند که در بسیاری از دانشگاه های کشور رشته های فنی خوبی هم داریم اما در صنایع استراتژیک و حساس کشور بعضا با حضور خارجی ها مواجه می شویم و خیلی از کارهای حساس و خدمات را ارائه می دهند.

عدم توجه دانشگاه ها به تربیت نیروی فنی

وی درادامه گفت:بنابراین به نظر می رسد که دانشگاه هایی که در واقع وظیفه و رسالتشان این بود که بیایند و نیروی کار ماهر ،تخصصی و فنی تربیت کنند در چند سال اخیراز وظیفه ذاتی خودشان هم دور شدند.

افزایش فارغ التحصیلان بیکار درکشور

این استاد دانشگاه اظهارکرد:این موضوع باعث شد که دانشجویانی زیادی فارغ التحصیل شوند و به حجم فارغ التحصیلان بیکار در سطح کشور هم اضافه شود، یکی از دلایل این است که علی رغم داشتن این تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی در کشور، اما غالبا افرادی هستند که مهارت های کافی و تخصص لازم را ندارند.

زراعت کیش درادامه با اشاره به جایگاه بنگاه های زود بازده در اشتغال تصریح کرد:بین سال های 84تا 88 اعتبارات بسیار زیادی در کشور به بنگاه های زود بازده اختصاص یافت ، درحالی که بالغ بر 60درصد از اشتغال تولید در کشورهای اروپایی و همینطور در شرق آسیا را بنگاه های کوچک و متوسط تشکیل می دهند.

عدم مدیریت دولت بربنگاه های زودبازده

وی افزود:سیاست خوبی در این زمینه شکل گرفت، اما متاسفانه به شکل درست این اعتبارات تخصیص داده نشد؛ یعنی سیاست بدرستی تعریف شد اما درمرحله اجرا خوب کار نشد و نتیجه این شد که حجم نقدینگی بسیار بالایی وارد اقتصاد کشور شد و از مسیرهم منحرف شد.

بنگاه های غیرفعال وارد چرخه اشتغال شوند

این مدرس دانشگاه درادامه اظهارکرد:بنگاه هایی که آن زمان استارت زده شد و بعضا شروع به فعالیت هم کردند امروز بسیاری فعال و بسیاری هم غیرفعال هستند که اگر آن بنگاه های نیمه فعال و غیرفعال باز هم وارد چرخه تولید و اشتغال شوند بسیاری از مشکلات اشتغال درکشور مرتفع خواهد شد.

زراعت کیش گفت:حال چرا  این بنگاه های کوچک و متوسط در سطح کشور نتوانستند موفق باشند خود علت های مختلفی دارد، در بحث بنگاه های زود بازده که اتفاقا پول خوبی هم تخصیص گرفت و یکی از دلایل گرانی در اوایل دهه نود در کشور اعتباراتی بود که از محل بنگاه های زود بازده تزریق به جامعه شد و موجب ایجاد تورم شد که عامل اصلی نبود، ولی یکی از عوامل بود.

نظارت ضعیف دولت بربنگاه های اقتصادی

وی تصریح کرد:سه عامل اصلی موجب شد که این بنگاه های کوچک و متوسط هم در بخش خدمات و هم دربخش روستایی نتوانستند موفق باشند که یکی نقش نظارتی بود که دولت می بایست همزمان با دادن این اعتبارات با بنگاه های زودبازده عمل می کرد.

تقدیم تسهیلات به افراد فاقد اهلیت

وی افزود:ضمن اینکه نظارت مجلس باید بردولت هم اعمال می شد و نحوه هزینه کرد این اعتبارات هم باید مدیریت می شد که متاسفانه این اعتبارات هزینه شد و به افرادی هم داده شد که اهلیت این کار را نداشتند.

اعلام خطر در تخصیص اعتبارات روستایی

زراعت کیش گفت:بنده یک اعلام خطری هم می کنم به خصوص در بخش این اعتباری که قرار است درآینده دوباره به بخش روستایی تخصیص داده شود که این اعتبارات می بایست براساس معیارها و مزیت های نسبی هرمنطقه ، استان و شهرستان تخصیص داده شود و به افرادی داده شود که درواقع اهلیت این کار را داشته باشند.

کم توجهی دولت به بنگاه های زود بازده

این اقتصاد دان افزود:دولت وقتی این اعتبارات را اختصاص می دهد و بعد از اینکه آن بنگاه فعالیتش را هم شروع کرد حمایتش را از سر آن بنگاه اقتصادی برندارد و بسیاری از بنگاه های زود بازده در سطح کشور حمایت نمی شوند و نقدینگی جاری برای ادامه فعالیت ندارند که با ورشکستگی هم مواجه خواهند شد.

زراعت کیش گفت:دولت بعد از اینکه اهلیت ها را شناسایی کرد و وام ها و تسهیلات را به افرادی که دارای شرایط لازم هستند،تقدیم کرد آن نقش نظارتی خودش را هم داشته باشد و دست از حمایت بنگاه ها هم برندارد.

انتهای پیام

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها