نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
25. تير 1397 - 16:44
یادداشت اینستاگرامی آقای تاج‌گردون حاوی این پیام است که مدیریت ارشد استان یعنی استاندار و برخی مدیران کل و حتی مدیران شهرستانی از انجام وظایف خود در شهرستان گچساران، امتناع نموده و عمداً حاضر به انجام وظایف خود نیستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،اسلام ذوالقدرپور-در اغلب کشورهای توسعه یافته و حتی کشورهای در حال توسعه جهان، بسیاری از رهیافت‌ها و رویکردهای حکمرانی خوب، مشخص شده و به صورت قانون یا آئین‌نامه‌های خاص مورد توجه و اجرای مسئولین و سیاستگذاران ارشد این کشورها قرار می‌گیرند.

یکی از مهم‌ترین رهیافت‌های حکمرانی خوب را می‌توان در فعالیت‌های پارلمان‌ها یا مجالس کشورهای مذکور مشاهده نمود که رویکردها، وظایف و اختیارات نمایندگان، مشخص شده و چگونگی پاسخگویی به شهروندان نیز کاملاً شفاف و مدون شده می‌باشد.

در ایران و بعد از گذشت حدود ۱۱۳ سال از انقلاب مشروطه و تدوین اولین قانون اساسی مدرن و بعد از گذشت ۴۰ سال از عمر نظام جمهوری اسلامی، هنوز هم ضعف‌های اساسی در چگونگی اجرای وظایف نمایندگان مجلس ایران و به خصوص رویکردهای پاسخگویی و نظارت آنان وجود دارد.

استان کهگیلویه و بویراحمد و نمایندگان محترم آن در مجلس شورای اسلامی نیز دچار همین سرگردانی اختیارات و وظایف نمایندگی شهروندان شریف استان هستند.

با توجه به پیام اینستاگرامی هفته گذشته جناب آقای دکتر غلامرضا تاج‌گردون در مورد مشکلات و رکود حاکم بر برخی پروژه‌های عمرانی گچساران که اعلام نموده‌اند:  ((من که خسته‌ شدم، رسانه‌ها مشکلات پروژه‌ها را به گوش مسوولان برسانند))، به نظر می‌رسد که تکلیف شهروندان گچساران و نماینده محترم‌شان در حالتی از  سردرگمی و تشویش قرار دارد.

طی حدود ۷ سال اخیر که آقای دکتر تاج‌گردون در جایگاه نمایندگی شهروندان فرهیخته گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی قرار داشته‌اند، همواره به عنوان یکی از ارکان اصلی سیاستگذاری مجلس ایران در مباحث اقتصادی و … معرفی شده‌اند.

حضور آقای تاج‌گردون در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، ریاست بر کمیسیون مذکور و ریاست بر کمیسیون تلفیق بودجه‌های سالانه و نیز حضور در جلسات سران سه قوه را می‌توان ازجمله جلوه‌های برتری قدرت سیاستگذاری و حتی تبلیغات رسانه‌ای ایشان طی ۷ سال اخیر برشمرد که گویا اکنون توسط برخی مدیران کل استان و استاندار محترم کهگیلویه و بویراحمد به شدت زیر سوأل رفته است.

پیرامون درخواست آقای تاج‌گردون که اعلام خستگی نموده و از رسانه‌ها کمک خواسته‌اند، چند محور زیر قابل بررسی است:

 یکم:  وقتی شما خسته شده‌اید، تکلیف شهروندان چیست؟

اعلام خستگی اخیر را می‌توان سیاست جدید آقای تاج‌گردون دانست که در برابر مشکلات گچساران و عدم توجه مدیران ارشد استان به توصیه‌های ایشان، اتخاذ شده است.

مهم‌ترین جلوه اعلام خستگی دکتر تاج‌گردون را می‌توان آشفتگی ساختاری و نظارتی استان دانست که یک نماینده مدعی را به نوعی اعلام تسلیم و شکست در مقابل مدیران ارشد استانی وادار می‌نمایند.

وقتی نماینده مجلس که حدود ۵ سال در رأس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و … قرار دارند و همواره یکی از سیاستگذاران ارشد ایران نیز محسوب و معرفی می‌شوند، از کم‌کاری، دروغ گویی و ضعف برخی مدیران ارشد استان سخن می‌گویند و در برابر رفتار این مدیران، اعلام شکست نموده‌اند، شهروندان گچسارانی چگونه می‌توانند و باید از حقوق شهروندی خود دفاع نمایند؟

مدیرانی که در برابر اختیارات و قدرت ادعایی آقای تاج‌گردون در سطح ملی، مقاومت نموده و حاضر به انجام وظایف خود و پاسخگویی به نماینده مجلس نیستند، چگونه به درخواست‌های شهروندان گچساران یا دیگر نقاط استان یا رسانه‌های استانی توجه و عمل می‌نمایند.

 دوم: تکلیف نماینده مجلس با استاندار و مدیران کل چیست؟

یادداشت اینستاگرامی آقای تاج‌گردون حاوی این پیام است که مدیریت ارشد استان یعنی استاندار و برخی مدیران کل و حتی مدیران شهرستانی از انجام وظایف خود در شهرستان گچساران، امتناع نموده و عمداً حاضر به انجام وظایف خود نیستند.

اگر یادداشت دکتر تاج‌گردون را نوعی فرافکنی و فرار به جلو برای رهایی از انتقادات و نارضایتی‌های شهروندان گچساران و باشت قلمداد نکنیم، به نظر می‌آید پیام نماینده محترم برای شهروندان گچساران اینست که ایشان توانایی و قدرت لازم برای پرسش از مدیران ارشد استان را ندارند و در مقابل آنها تسلیم شده‌اند!

اگر به زمان انتخاب و انتصاب برخی از این مدیران ارشد استانی و حتی استاندار محترم، نگاهی مجدد بیاندازیم و اخبار آن روزها را بازخوانی نمائیم متوجه می‌شویم که اغلب طرفداران و بخصوص نویسندگان هوادار آقای تاج‌گردون از نقش برجسته ایشان در انتخاب و انتصاب مدیران و حتی استاندار محترم سخن گفته و تحلیل‌های مختلفی در مورد موفقیت ایشان در برابر دیگر نمایندگان استان منتشر نمودند، اما گویا دکتر تاج‌گردون ضمن اعلام خستگی در مقابله با مدیران ناتوان و سهل‌انگار، دست‌های خویش را به علامت تسلیم نیز بالا برده‌اند و شاید از تلاش برای انتصاب برخی از همین مدیران کل و حتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز پشیمان شده‌اند.

 سوم: درخواست از کدام رسانه:

 درخواست آقای تاج‌گردون از رسانه‌های استان برای بیان و انتشار مشکلات گچساران و رساندن این مشکلات به گوش مسئولان را نیز می‌توان نوعی اعلام شکست و یا فرافکنی از سوی ایشان محسوب نمود که به جای استفاده از اهرم‌های نظارتی مجلس و اختیارات نمایندگی خود برای برخورد با مدیران ناتوان و ناکارآمد، می‌خواهند توپ را به میدان رسانه‌ها بیاندازند.

اما رسانه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد که گویا از دوران طلایی خود کمی فاصله نیز گرفته‌اند، علیرغم تمام تلاش‌های خود طی چند سال اخیر برای بیان و انتشار مشکلات استان و شهروندان، چندان مورد حمایت و توجه مسئولین استان نبوده‌اند.

رسانه‌ها، خبرنگاران و تحلیلگران مستقل، توانا و مقتدر استان طی چند سال اخیر به شکل‌های مختلف مورد تهمت و محدودیت برخی مدیران و نمایندگان محترم قرار گرفته و آماج برخی تهمت‌های ناروا نیز بوده‌اند.

آخرین مورد از این‌گونه تهمت‌ها را می‌توان در سخنان یکی از فرمانداران محترم و بسیار نزدیک آقای تاج‌گردون مشاهده نمود که در پاسخ به یک تحلیل و نقد رسانه‌ای به رفتار ایشان، نویسنده تحلیل و دیگر نویسندگان استان را به دریافت پول ( مبالغ حتی ۲۰۰ هزار تومانی) برای نوشتن مقاله در سایت‌های استانی، متهم نموده‌اند!

به نظر می‌رسد سیاست عقیم‌سازی برخی رسانه‌ها، خبرنگاران و تحلیلگران مستقل و توانای استان و به خصوص گچساران و باشت از سوی برخی مدیران و حتی نزدیکان نماینده محترم، موجب شده است تا برخی رسانه‌های استان در فضای محافظه‌کاری قرار گرفته و تنها به مسایل سیاسی مرتبط به نماینده پرداخته و نقد و تحلیل‌های مستقل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و … جای خود را به سیاست بازی‌های خانوادگی و جناحی بدهند.

بر اساس ادعای برخی طرفداران آقای تاج‌گردون که ایشان را قدرت برتر استانی و ملی در سطح اول اقتصاد و به خصوص بودجه و اعتبارات معرفی نموده و حتی از “دولت تاج‌گردون” در طی ۵ سال اخیر نیز سخن می‌گویند، تمام مدیرانی که در حوزه گچساران، باشت و حتی مرکز استان با حمایت دکتر تاج‌گردون و حتی بدون حمایت و رایزنی ایشان ( در گچساران و باشت) به جایگاه مدیریتی می‌رسند، اعضای دولت دکتر تاج‌گردون هستند و حق هیچ‌گونه انتقادی نیز ندارد.

اما اکنون به نظر می‌رسد یادداشت دکتر تاج‌گردون و اعلام خستگی ایشان را می‌توان پیامی روشن دانست که حاکی از فروپاشی دولت ادعایی برخی طرفداران ایشان می‌باشد. دولتی که گویا استاندار محترم به عنوان یکی از پایه‌های اصلی آن، اکنون مورد خشم و سرزنش آقای تاج‌گردون قرار گرفته‌ و حتی دکتر تاج‌گردون، رسانه‌ها را نیز به کمک طلبیده‌اند تا بتوانند در مقابل استاندار به موفقیت برسند.

فارغ از هرگونه حب و بغض نسبت به دکتر تاج‌گردون و برخی مدیران مورد عتاب ایشان، رسانه‌های استان به وظیفه خود در بیان دغدغه‌ها، مشکلات و پرسش‌های شهروندان استان یا شهرستان گچساران و … پرداخته و زبان گویای شهروندان هستند. اما امیدواریم آقای تاج‌گردون و سایر نمایندگان نیز تکلیف خودشان و شهروندان را با استاندار محترم و یا برخی مدیران کل ناتوان و ناکارآمد مشخص نموده و پاسخگوی این‌گونه انتصابات نیز باشند.

انتهای پیام

دیدگاه‌ها

تاج گردون همیشه موفق دوستت داریم.شهرمان با تو آباد است

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها