نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
15. خرداد 1397 - 10:55
فعال سیاسی کهگیلویه و بویراحمد گفت:قیام 15خرداد42یک روزو یا یک واقعه نیست بلکه یک مسیر و یک حرکت فراگیر است که باید تحلیل و واکاوی شود تا ارزش و جایگاه آن درشکل دهی و شکل گیری مبارزات بیشتر شناخته و برای نسل جوان و دانشگاهی شکافته شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،یدالله مرادی ،فعال سیاسی کهگیلویه و بویراحمد در گفت گوی اختصاصی با این پایگاه خبری تحلیلی با اشاره به نقش و جایگاه قیام 15خرداد در شکل گیری نهضت و انقلاب اسلامی گفت:برای بررسی علل وقوع قیام تاریخی و سرنوشت ساز 15خرداد 42لازم است چند محوررا از ابتدا در نظر گرفت، بدنبال کودتای 28مرداد 32و سقوط دولت ملی مصدق یکدوره 10ساله سکون و سکوت برفضای مبارزاتی کشور علیه نظام شاهنشاهی شکل گرفته بود.

شوک بزرگ برهیمنه سلطنت پهلوی

وی افزود:از یکطرف نیز قدرت استعماری جدید بعد از کودتاه راه سلطه برامور نفتی ، سیاسی و اقتصادی کشور یافته بود ،یعنی آمریکا و جریان ملی گرایی عملا دچار انزوا شده بود وکمونیست ها و توده ای ها هم محمدرضا پهلوی را درقامت فردی که بدنبال نوسازی اقتصادی و بهبود وضع طبقه کارگرو کشاورز است می دیدندو عملا فعالیت چشمگیری علیه حکومت نداشتند.

سرآغاز شکوفایی نهضت و انقلاب اسلامی

مرادی تصریح کرد:گروه روشنفکران لیبرال منش هم به عمله نظام دیکتاتوری پهلوی درآمده بود و در چنین بستری بود که یک اندیشه جدید با رهبریتی جدید و با شعار و مشی جدید عَلَم مبارزه با حکومت پهلوی را برداشت و برتاج و تخت و هیمنه سلطنت یک شوک بزرگ وارد کرد.

این فعال سیاسی اظهارکرد:امام خمینی(ره) هرچند از شهریور 1320در حوزه ها و جامعه مذهبی به عنوان یک چهره سیاسی -روحانی وارد عرصه مبارزه شده بود ، حتی با نوشتن کتاب مشهور کشف الاسرار خود ریشه تفکرات الحادی و ضد دینی حکمی زاده ها و هدایت ها را به چالش کشانده بوداما هنوز درقامت یک رهبریت دینی ظهور نکرده بود.

15خرداد نقطه آغازین انقلاب اسلامی

وی درادامه گفت:حضرت امام راحل مبارزات مردمی و جریانات فکری و سیاسی را رصد می کرد ودر نهایت ملاحظه نمود که هیچکدام از اشخاص و گروه ها و جریانات سیاسی توانایی به صحنه آوردن مردم و قدرت مقابله با حکومت پهلوی را ندارند لذا در سال 41و 42علم مبارزه را بردوش گرفت و طرحی نو درانداخت که 15خرداد نقطه شروع این حرکت زیربنایی بود.

سیطره آمریکا و شوروی برایران

مرادی اظهارکرد:در عرصه جهانی نیز دوقدرت مطرح بزرگ جهانی یعنی آمریکا و شوروی هر دو به عنوان دوقطب نظام سرمایه داری و نظام سوسیالیستی با دو پیمان "ناتو و ورشو" جهان را بین خود به دو بلوک تقسیم کرده بودند و حکومت ایران هم مورد حمایت هر دو بود.

این فعال سیاسی تصریح کرد:شوروی که داعیه مبارزه با امپرالیسم جهانی را داشت با حکومت ایران که درهمسایگی اش بود با نگاه دولت منطقه ای و کشور با ثبات مورد حمایت قرار داه بود و آمریکا هم که ایران را تبدیل به پایگاه ماهواره ای نظامی برای کنترل شوروی درآورده بود ، عنوان ژاندارم منطقه را هم به شاه ایران عطا کرده بود و برنفت و ارتش هم سلطه کامل داشت.

15خرداد،نقطه عطف نهضت امام خمینی(ره)

وی افزود:لذا دراین شرایط گروه های سیاسی عملا بدون حمایت جهانی بودند و قادر به تداوم مبارزه نبودند این شرایط برای به صحنه آمدن جریان و رهبری مساعد شد که تکیه ای برهیچکدام نداشت و آن حضرت امام خمینی (ره)بود.

مبارزه برمدارجهاد،هجرت و شهادت

مرادی درادامه اظهارکرد:باید توج داشت که اهمیت و نقش 15خرداد 42به این بود که یک چهره دینی از حوزه های علمیه با ردا ، عبا و قبا به صحنه مبارزه با دولت پهلوی وارد شد که با ادبیات قرآنی و عبارات جهاد و هجرت و شهادت مبارزه را شروع کرد و با تمام افکارو عقاید سیاسی آن روز برمدارمادی گری و الحادی دست رد برسینه آنها زد.

شکل گیری دوره جدید مبارزات در15خرداد 42

این فعال سیاسی گفت:بعد از 10سال سکوت عامه مردم و طبقات پایین جامعه، حوزه های علمیه ،دانشجویان و جوانان جامعه به صحنه آمدند و مبارزه طلبی دوره جدید را رقم زدند.

وی افزود:دراین هنگام بود که حکومت پهلوی مغرور از حمایت قدرت های جهانی ، حذف گروه های ملی و کمونیستی ، زندانی نمودن بسیاری از اندیشمندان ، اعدام تعداد زیادی از چهره های مبارز از گروه ها و دسته جات مختلف بطور ناگهانی و شوک گونه از ناحیه یک مرجع تقلیدو یک چهره روحانی شناخته شده و سازش ناپذیر به مبارزه دعوت شد .

  پیوند محکم بین روحانیون و مردم

مرادی اظهارکرد:15خرداد 42برملا کننده شکاف عمیق جامعه مذهبی با حکومت پهلوی از یک طرف و پیوند عقیدتی و ناگسستنی روحانیت با مردم و جوانان عاشق مفاهیم بود یعنی طرحی نودر15خرداد رقم خورد که برای حکومت پهلوی ناشناخته بودبه همین جهت مبارزان آن دوره را انگ مارکسیسم اسلامی و یا فرزندان فئودالها(خانها) و صاحبان زمین می نامیدند.

وی تصریح کرد:15خرداد 42نشان دادکه وابستگی حکومت به قدرت های بزرگ باعث مشروعیت بخشی و مقبولیت آن نشده است و حتی انجام یک سری اقدامات اصلاح طلبانه هم باعث فریب و دشت کشیدن آنها از مبارزه نشده است.

قیام خونین 15 خرداد 42 زمینه ساز پیروزی انقلاب

فعال سیاسی بیان کرد:15خرداد 42نشان داد که این قم به تنهایی نیست که علیه حکومت پهلوی وارد مبارزه شده و می شود زیرا از مشهد ،اصفهان ، تبریز و شیراز هم اعتراضات و قیام ها شروع شد و حتی از شهری کوچک بنام "پیشوا" درجوار ورامین هم تاریخی ترین و خالص ترین قیام مردمی پدید آمد و معلوم شد که مبارزه و اعتراض سراسری است و درکل کشور فراگیر.

بی اعتنایی مردم به سوسیالیسم شوروی و لیبرالیسم آمریکایی

مرادی تصریح کرد:درنهایت 15خرداد علنا و عملا نشان داد ک مردم از تمام گروه ها و دسته جات سیاسی آن روز برای رهایی و تحول آفرینی ناامید شده اند و دیگر به سوسیالیسم شوری و لیبرالیسم آمریکا اعتناو اطمینانی ندارند و لذا به سوی انتخاب اسلام و قرآن و روحانیت روی آوردند.

قیام 15خرداد 42یک مسیرو یک حرکت فراگیر

وی افزود:به این جهت است که قیام 15خرداد42یک روزو یا یک واقعه نیست بلکه یک مسیر و یک حرکت فراگیر است و به همین جهت باید بطور مستمر نه تنها این روز گرامی داشته شود که باید تحلیل و واکاوی شود تا ارزش و جایگاه آن درشکل دهی و شکل گیری مبارزات بیشتر شناخته شودو برای نسل جوان و دانشگاهی شکافته شود.

اهداف قیام15خرداد42باید درجامعه نهادینه شود

مرادی گفت:باید از15خرداد42 به عنوان قله رفیع مبارزات رهایی بخش و عدالت طلبانه توجه شود و اگر اهداف و آرمان آن قیام تحقق نیافته است و دچار انحراف شده بخوبی حراست و پاسداری شود و به سمت نهادینه شدن و تحقق اهداف پیش برود.

انتهای پیام

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها