نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
1. ارديبهشت 1397 - 21:49
رئیس جهادکشاورزی گچساران گفت:متاسفانه با توجه به خشکسالی های اخیر و کم بارشی ها برخی کشاورزان این شهرستان اقدام به کشت های صیفی و محصولات آب بر نمودند که این اقدام جای بسی تاسف برای کشاورزان آگاه به علم کشاورزی در این منطقه است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،علی مرادی ،رئیس جهاد کشاورزی گچساران درگفت و گوی اختصاصی بااین پایگاه خبری تحلیلی درخصوص وضعیت کشاورزی و بحران خشکسالی در این شهرستان گفت:در سال 1375،میانگین بارندگی در دشت امامزاده جعفر این شهرستان بالغ بر790 میلیمتر گزارش شده بود که میزان بارندگی امسال تا 26فروردین ماه حتی به 120میلیمتر هم نمی رسد.

وی افزود:با این تفاسیر که درسال 75میزان آبیاری دشت امامزاده جعفر به 20هکتار هم نمی رسید آبیاری های مدرن و جدید،اما امروز به حمدالله و به برکت خدمات نظام جمهوری اسلامی نظاره گر آبیاری 10هزار هکتار به صورت بارانی ، قطره ای و دیگر روش ها در این منطقه هستیم.

مرادی تصریح کرد:امروز درجهان شعار اصلی کشاورزی، مصرف بهینه آب است آنهم در کشورهای جهان سوم، اما در کشورهای پیشرفته کمترین آب مصرفی را به این امر اختصاص می دهند.

بیشترین تولید با کمترین آب مصرفی

مدیرجهاد کشاورزی گچساران اظهارکرد:کشاورزی می تواند برتر و مطرح باشد که با کمترین آب مصرفی بیشترین تولید را داشته باشد به طور مثال درکاشت یونجه کمترین آب را مصرف کند و بیشترین ماده خشک را بدست آورد، در مرکبات نیز کمترین آب را مصرف کند و بیشترین تولید را داشته باشد.

وی تصریح کرد:به طور کلی این روش به عنوان شعار اصلی درامر کشاورزی مطرح است نه اینکه کشاورزی که هم کود بیشتر و هم آب بیشتری مصرف می کند آنوقت در جامعه خود را به عنوان تولید کننده برتر معرفی کند.

دوره سی ساله خشکسالی درایران

مرادی گفت:طبق پیش بینی های "ناسا" که تعدادی از مغزها و نخبگان این سازمان متعلق به کشورمان هستند پیش بینی کرده اند که ایران 30سال خشکسالی به همراه دارد که امسال در سال نهم از این دوره سی ساله قرار گرفته ایم.

وی تصریح کرد:گذشتگان نقل کرده اند که حدود 110سال پیش با قایق حد فاصل تلخ آبشیرین تا منطقه امامزاده جعفر را طی می کردند و دراین مکان باتلاق و دریاچه ای از آب وجود داشته است که بعد از مدتی این دریاچه خشک شد.

رئیس جهاد کشاورزی گچساران افزود:در سال 1352به استثنای یک حلقه چاه آب مرکز تحقیقات کشاورزی و یک حلقه چاه آب در سمت راست جاده نرسیده به امامزاده جعفر دیگر هیچگونه چاه آبی در این منطقه وجود نداشت.

وجود 450 حلقه چاه آب در منطقه امامزاده جعفر

مردای در ادامه گفت:اما امروز علاوه بر آبی که از رودخانه زهره توسط وزارت نیرو و جهاد کشاورزی به دشت امامزاده جعفر هدایت شده است بیش از 450حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق(بدون چاه های شرکت نفت و وزارت نیرو) در این دشت حفر شده است.

وی اظهارکرد:بنابراین تهدیدهای بسیار جدی در زمینه کشاورزی درمقابلمان خودنمایی می کنند و متاسفانه نیز عده ای از کشاورزان ما هم بدون توجه به این مسائل و آینده کشور اقدام به کشت هایی می کنند که واقعا سزاوار این منطقه نیست.

رئیس جهادکشاورزی گچساران افزود: حوزه امامزاده جعفر به عنوان دشت پایلوت کشوری مطرح شده است منطقه ای که روزانه توسط معاون وزیرنیرو رصد می شود، هم از نظرتعداد چاه آب ، از نظر نفوذ پذیری باران و سایر روان آب ها و هم از نظر میزان بهره برداری که از این سطح می شود.

بهره کشی از دشت امامزاده جعفر

مرادی تصریح کرد:بهره برداری یعنی از منابعی برداشت کنیم که تعادل بخشی به آن بازگرد اما متاسفانه در این دشت درحال حاضر داریم بهره کِشی می کنیم یعنی بیش از توان یک موجود و یا یک عنصر داریم برداشت می کنیم بدون آنکه چیزی به آن بیافزاییم.

وی گفت:نتیجه همین خواهید شد که دقیقا به عینه مشاهده می کنیم که بارندگی ها کار ساز نیست و درحالی که گسترش سطوح کشاورزی و تنوع کشاورزی در دشت امامزاده جعفر را می بینیم ،بدون اینکه چیزی به زمین اضافه کرده باشیم.

رئیس جهادکشاورزی گچساران افزود:درسال 1364تعداد مزارع آبی منطقه امامزاده جعفر به 20هکتار هم نمی رسید ولی هم اکنون بالغ بر5هزار هکتار اراضی کشاورزی زیرکشت محصولات مختلف دراین دشت را شاهد هستیم.

عدم کشت محصولات آب بر درگچساران

مرادی تصریح کرد:متاسفانه با توجه به خشکسالی های اخیر و کم بارشی ها برخی کشاورزان اقدام به کشت های صیفی و محصولات آب بر نمودند که این اقدام جای بسی تاسف برای کشاورزان آگاه به علم کشاورزی در این منطقه است.

وی اظهارکرد:ما کشوری هستیم که مقابل دنیا ایستادگی کرده ایم پس بنابراین باید بپذیریم و پیشرو باشیم و جامعه را این وضعیت نجات دهیم ،درسال 57جمعیت ایران 32میلیون نفربوده اما امروز بالغ بر80میلیون نفر است ،زمین ها همان زمین ها و اراضی همان اراضی است و این جمعیت نیاز به غذا و تنوع ذائقه دارد .

مرادی گفت:درسال 57 حتی دو هکتار باغ مرکبات درایران وجود نداشت ،اما امروز درگچساران و باشت بیش از شش هزار هکتار انواع مرکبات وجود دارد،محصولاتی که روزی شاید در تصاویر و عکس ها می دیدیم اما امروز درسبد تغذیه خانوارها می بینیم.

وی اظهارکرد: امروز توت فرنگی دشت سرآب ننیز گچساران در ایران از نظر وجهه بازار پسندی و کیفیت حرف اول را می زند.

کشاورزان الگوی کشت را رعایت کنند

رئیس جهادکشاورزی گچساران گفت: با توجه به اینکه آبی که از سوی رودخانه زهره با مشکلاتی که این رودخانه در بالا دست و پایین دست دارد به دشت امامزاده جعفرهدایت می شود انتظار است که کشاورزان عزیر الگوی کِشتی که از طریق جهاد کشاورزی به کشاورزان داده می شود رعایت کنند و از کشت های آب بر و پر آب خودداری کنند و از کشت هایی که توصیه نمی کنیم جدا بپرهیزند.

مرادی تصریح کرد: کشاورزان از کشت های صیفی و جالیزی به شدت خودداری کنند که به نوعی ایجاد خطر برای نسل های آینده است ما نمی توانیم در رابطه با منابع طبیعی و سرمایه ای که خداوند دراختیارمان قرار داده است بی تفاوت باشیم ما مسئولیم همانندنسل های گدشته.

انتهای پیام

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها