نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
28. فروردين 1397 - 10:38
احتمالا شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که فکر می کنید نخود خاصیت چندانی ندارد، اما سخت اشتباه می کنید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،این ماده‌ غذایی حاوی فیبر است و باعث دفع برخی از ترکیبات و مواد سمی از بدن شده و به این ترتیب قند و اسیدهای چرب موجود در خون را کاهش می‌دهد.

نخود از فیبرها، ویتامین B۹، هیدرات‌کربن، آهن، فسفر، منیزیم، ویتامین B، پتاسیم، زینک(روی)، پروتئین، ویتامین B۶، کلسیم و اسیدهای چرب اشباع نشده‌ پُلی تشکیل شده است البته باید بدانید که نخود از وجود ترکیبات مغذی دیگری مانند ویتامین E، آب، ویتامینB۳، سدیم، ویتامین B۲، سلنیوم، و ویتامین A نیز بی‌بهره نیست.

بیشتر بخوانید:

هر آنچه که درباره ویتامین B۱ نمی‌دانید

مواد غذایی سفید رنگ با خاصیت بالا

از آنجایی که این ماده‌ غذایی حاوی فیبر است باعث دفع برخی از ترکیبات و مواد سمی از بدن شده و به این ترتیب قند و اسیدهای چرب موجود در خون را کاهش می‌دهد، نخود به دلیل دارا بودن ویتامین B۹ به ساخت گلبول‌های قرمز و سفید کمک می‌کند و در جلوگیری از کم‌خونی و حفظ سلامت پوست نقش دارد.

ویتامین B۹ علاوه بر اینکه در تقسیم سلولی و رشد خوب جنین نقش دارد بلکه باعث کاهش خطر ناهنجاری‌های سیستم عصبی مرکزی جنین می‌شود, نخود با این ترکیب مفیدی که دارد امکان ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد و با تحریک اسیدهای گوارشی باعث بهبود اشتها می‌شود.

نخود حاوی میزان قابل‌توجهی ویتامین B۱ است که با سوخت و ساز کربوهیدرات‌ها به تولید انرژی در بدن کمک می‌کند؛ اگر به هر دلیلی (تغذیه‌ نامناسب، عادت ماهانه، بارداری یا عمل جراحی) دچار کمبود آهن شده‌اید, حتماً نخود مصرف کنید.

نخود به دلیل دارا بودن فسفر به تشکیل و حفظ استخوان‌ها و دندان‌ها، ترشح شیر، تقسیم سلولی و متابولیسم یا تشکیل بافت‌های عضلانی کمک می‌کند, وجود فسفر به شکل فسفولیپید در غشای سلول‌های مغز لازم و ضروری است, این ترکیب باعث ارتباط بیشتر سلول‌ها شده و عملکرد ذهنی و حافظه را بهبود می‌بخشد, نخود سرشار از منیزیم است که به تقویت عضلات و همچنین انقباض و آرامش آن‌ها کمک می‌کند.

وجود منیزیم برای تقویت دندان‌ها, اسکلت بدن همچنین کنترل فشارخون لازم است؛ این عنصر مورد نیاز بدن حافظ رگ‌ها است و از تشکیل لخته‌های خونی پیشگیری می‌کند, علاوه بر این‌ها منیزیم باعث افزایش گلبول‌های سفید شده و سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می‌کند, نخود به دلیل داشتن زینک(روی) در روند تشکیل سلول‌های استخوانی و رشد ارگان‌های تولیدمثل همچنین بهبود عملکرد پروستات نقش دارد.

زینک علاوه بر این، خواص آنتی‌اکسیدانی دارد و در جذب ویتامین A و سنتز پروتئین‌هایی مانند کلاژن نیز شرکت دارد و در دوره‌ بارداری به رشد جنین کمک می‌کند.

منبع: تسنیم

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها