نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
28. فروردين 1397 - 10:37
بر اساس مطالعات جدید، شب زنده داری خطر ابتلا به انواع دیابت، مشکلات روحی و حتی مرگ زودرس را افزایش می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،این مطالعه که تقریبا نیم میلیون بزرگسال در انگلیس را برای بیش از شش سال و نیم در انگلیس تحت نظر قرار داده نشان می‌دهد افرادی که شب زنده دار هستند، ۱۰ درصد بیش از افراد سحرخیز در معرض خطر انواع عوامل مرگ و میر قرار دارند.

بیشتر بخوانید:

راه حل بی‌خوابی‌های شبانه چیست؟





به گفته متخصصان، زندگی دشوار شب زنده دارها در دنیای سحرخیزها و عدم هماهنگی بین ساعت داخلی بدن و دنیای خارجی برای این گروه از افراد باعث بروز مشکلات طولانی مدت در سلامتی آن‌ها می‌شود که نامنظم بودن برنامه زندگی این افراد نیز به این مشکلات دامن می‌زند.



از جمله این مشکلات می‌توان به انواع دیابت، اختلالات عصبی، روانی، گوارشی و تنفسی اشاره کرد. میزان تاثیر شب زنده داری در بروز اختلالات روحی و روانی بیشتر از دیگر اختلالات است به طوری که افراد شب زنده دار تقریبا دو برابر افراد سحرخیز به این دست اختلالات مبتلا می‌شوند.



همچنین تحقیقات نشان می‌دهد احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی و انواع خاصی از سرطان مانند سرطان پروستات و پستان در افراد شب زنده دار به مراتب بیشتر است.



علاوه بر اینها، حجم ماده سفید مغز در قسمت‌هایی از این عضو حیاتی که با افسردگی ارتباط دارد در این افراد کمتر است که باعث می‌شود ارتباطات هماهنگ و تقویتی بین مناطق مختلف سیستم عصبی کمتر شود.



به اعتقاد متخصصان، ویژگی شب زنده داری در افراد ناشی از ترکیبی از عوامل ارثی و محیطی آنهاست و از جمله راهکارهای سودمند برای کمک به این افراد به منظور تنظیم برنامه زندگی‌شان می‌توان به جلو انداختن تدریجیِ زمان خواب و اجتناب از کاربرد وسایل تکنولوژی در شب اشاره کرد که البته تدریجی بودن این راهکارها مهمترین نکته در آنهاست. همچنین به این افراد توصیه می‌شود از نور به ویژه نورهای تولیدی توسط گوشی‌ها و کامپیوترها در شب پرهیز کنند.



همچنین در صورت امکان انتخاب شغل‌هایی که ساعت کاری منعطف‌تری داشته و به سحرخیزی نیازی ندارند به این افراد توصیه می‌شود.



به گزارش سی ان ان، این مطالعه پیام مهمی به شب زنده داران است تا به مشکلات بالقوه سلامتی خود اهمیت بیشتری داده و شیوه زندگی سالمی را برگزینند. تغذیه سالم، ورزش کردن، خواب کافی نکات بسیار مهمی به ویژه در زندگی این افراد برشمرده می‌شوند.

 

منبع: ایسنا

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها