نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
10. تير 1396 - 14:45
شگفتی فصل گذشته فوتبال حضور تیمی از لیگ دسته دوم به نام نفت و گاز گچساران است که در جایگاه دوم خط حمله ایران و بالاتر از پرسپولیس قرار می گیرد و در جدال سخت با هفت تیم لیگ برتری در جام حذفی نتوانست به دور نیمه نهایی این رقابت ها صعود کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،دراین گزارش عملکرد تیم فوتبال نفت و گاز گچساران در فصل گذشته با تیم قهرمان لیگ برتر و تیم های صعود کننده به لیگ برتر و لیگ دسته اول مقایسه شده و به بررسی عملکرد تیم ها در قالب قویترین و ضعیف ترین خط حمله و دفاع در این سه سطح لیگ فوتبال کشور به صورت میانگین از تعداد بازی های انجام شده و گل های زده و دریافتی پرداخته شده است. 

در فصل گذشته لیگ فوتبال ایران 71 تیم در سه سطح لیگ برتر، لیگ یک و لیگ دو حاضر بودند که در مرحله اول عملکرد این تیم ها در فاز تهاجمی مورد بررسی قرار می گیرد،نتایج حاصله از آن نشان می دهد پرسپولیس تهران که توانست عنوان قهرمانی لیگ برتر ایران را کسب نماید  عنوان بهترین خط حمله را دارا بوده به طوری که توانست در 30 بازی تعداد46 گل را به ثمر برساند.

اما مهمترین نتیجه ای که از این تحلیل آماری بدست می آید  که شگفتی بسیاری نیز همراه خود داشته حضوری تیمی از لیگ دسته دوم فوتبال کشور به نام نفت و گاز گچساران است که در جایگاه دوم خط حمله ایران قرار می گیرد و این در حالی است که با یک فاصله بسیارکم در رقابت با هفت تیم دیگر لیگ برتر در جام حذفی نتوانست به دور نیمه نهایی این رقابت ها صعود کند.

این تیم از تیم های مدعی در جام حذفی فوتبال کشور بود و به نظر بسیاری از کارشناسان فوتبال به عنوان یکی از شانس های صعود به لیگ دسته اول محسوب می شد و با معرفی چندین بازیکن به تیم های لیگ برتری و لیگ یک در فصل جدید لیگ فوتبال ایران فراتر از سطح یک تیم لیگ دویی در سطح فوتبال کشور ظاهر شد.

این در حالی است که تیم فوتبال نفت و گاز گچساران در دور اول مسابقات لیگ دسته دوم 41 گل را وارد دروازه حریفان می کند و در مرحله دوم در 9 بازی پیش رو 8 گل را به ثمر رسانده و در مجموع با زدن 49 گل در فصل 96-95 جایگاه دومی خط حمله لیگ فوتبال ایران را به خود اختصاص دهد.

این عملکرد خوب تیم فوتبال نفت و گاز گچساران که همزمان شده بود با درخشش این تیم در جام حذفی متاسفانه با بداقبالی نفتی ها روبرو شد و این تیم جنگنده نتوانست در مرحله دوم از برخی بازیکنان کلیدی خود که بدلیل مصدومیت خانه نشین شده بودند استفاده کند و همین موضوع کار را برای کادر فنی فتی هاسخت کرد و در نهایت با وجود تلاش بسیار زیاد کادر فنی خصوصا داریوش یزدی سرمربی با اخلاق این تیم و بازیکنان گچساران به حق خود از فوتبال نرسیدند.

ارزش عملکرد خط حمله تیم نفت و گاز گچساران زمانی مشخص شده که حتی تیم های استقلال تهران لیگ برتری و گل گهر سیرجان در این آنالیز عملکرد خط حمله لیگ فوتبال ایران در رده های سوم و چهارم قرار می گیرند به طوری که استقلال تهران با 44 گل در 30 بازی و تیم گل گهر با 49 گل زده در 34 بازی برحسب حدنصاب میانگین در این جایگاه قرار گرفته اند.

پس از بررسی خط حمله تیم فوتبال نفت و گاز گچساران در فصل 96-95 به سراغ خط دفاعی این تیم می رویم که در فصل گذشته در 33 بازی 28 گل دریافت کرده که با میانگین 0/84 گل دریافتی که کمتر از یک گل در بازی می باشد در رده 17 ام خطوط دفاعی لیگ فوتبال ایران است و می توان در میان 71 تیم حاضر در سه سطح لیگ فوتبال ایران برای یک تیم دسته دومی عملکرد نسبتا خوبی باشد اما در مقایسه با تیم های حاضر در لیگ دسته دوم عملکرد متوسطی به شمار می آید.

در مقایسه ای که بین تیم فوتبال نفت و گاز گچساران در فصل 96-95 و پرسپولیس فصل 95-94 انجام شد می توان نتیجه گرفت پرسپولیس در همان فصل با وجود خط حمله قوی نتوانست قهرمانی لیگ برتر را کسب کند و تیم فوتبال نفت گچساران هم در فصل گذشته بدلیل عملکرد متوسط خط دفاع را می توان یکی از عوامل عدم صعود به لیگ دسته اول در این تیم شگفتی ساز دانست.

دراین گزارش خطوط دفاع و حمله نفت و گاز گچساران را با برخی تیم های موفق در لیگ دسته دوم، دسته یک و برتر مقایسه شده و به همین دلیل سه تیم پرسپولیس تهران، پارس جنوبی جم و برق شیراز را به عنوان تیم های هدف در نظر گرفته شده است.در مقایسه ای که انجام شد پارس جنوبی جم با 34 بازی و 14 گل خورده حدنصاب 14 گل خورده داشته ، تیم پرسپولیس تهران در 30 بازی 14 گل خورده و حدنصاب 15/8گل خورده ، تیم برق نوین شیراز با 32 بازی 16 گل دریافت و حدنصاب 17 گل را کسب کرده است.

در این مقایسه به خوبی می توان فهمید که تیم های قهرمان لیگ برتر، صعود کننده به لیگ برتر و لیگ دسته اول هرسه عملکرد خط دفاعی خوب داشته اند و اگر تیم فوتبال نفت و گاز گچساران هم با پتانسیل بالا در خط حمله ، عملکرد بهتری در خط دفاع از خود به نمایش می گذاشت شانس بیشتری برای صعود به لیگ دسته اول داشت.

نتیجه ای که از این گزارش به عمل آمده تنها با مقایسه آماری جداول لیگ ها و تعداد گل های زده و دریافتی بوده و بررسی عوامل خارجی از جمله مصدومیت بازیکنان، شرایط بد زمین و سایر عوامل محیطی در آن لحاظ نشده است .

 حتی بررسی خط میانی تیم ها و چگونگی تاثیر گذاری آنها در کسب این نتایج به نوعی می تواند در یک تفسیر جامع تر پرداخته شود و نقاط ضعف و قوت خط میانی تیم فوتبال نفت و گاز گچساران در کسب این نتایج مطمئنا بی تاثیر نبوده که بی شک اعضای کادر فنی در فصل جدید بایستی همه این شرایط را برای بستن یک تیم قوی لحاظ کنند.

تیم فوتبال نفت و گاز گچساران با وجود درخشش بی نظیر در جام حذفی و مرحله اول لیگ دسته دوم و حمایت های خوبی هم که از این تیم نفتی از سوی باشگاه مناطق نفتخیز حنوب و شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران شد متاسفانه نتوانست به لیگ دسته اول صعود کند که این اتفاق تلخ چیزی از شایستگی های این تیم و باشگاه 50ساله نفت و گاز گچساران کم نخواهد کرد.

در چند سالی که باشگاه نفت و گاز گچساران تیم داری در سطح لیگ دسته دوم و یک فوتبال را تجربه کرده ، نقاط ضعف و قوت بسیاری در موفقیت ها وناکامی های این تیم تاثیر گذار بوده که با بررسی دقیق آنها می توان عوامل فنی ومحیطی را مهم دانست.

اما نکته ای که بایستی به آن پرداخت این است که فوتبال نفت و گاز گچساران یک دوره گذار از آماتوری به حرفه ای را پشت سر می گذارد که این دوره سخت واما مهم ، جز با همدلی و تلاش در جهت حرفه ای سازی با همکاری ارکان فدراسیون فوتبال و مسئولان امنیتی، ورزشی و فرهنگی شهرستان گچساران امکان پذیر نخواهد بود.

نحوه عبور از این دوران و مدیریت عوامل فنی و محیطی نیازمند یک اراده واحد در میان علاقمندان به فوتبال در شهرستان گچساران برای عبور از این دوران سخت است که بی شک این اراده یا تاکنون نبوده یا اگر هم بوده قدرت چندانی برای هم افزایی بیشتر را نداشته است.

انتخاب کادر فنی وبازیکنان ، نگهداری و بهسازی اماکن ورزشی و تماشاچیان به عنوان سه رکن اساسی در طی این چندسال در مقایسه با سایرعوامل در موفقیت یا عدم موفقیت تیم فوتبال نفت و گاز گچساران نقش پررنگ تری داشته است.

هرگاه یکی از این سه رکن اساسی نتوانسته اند مسئولیت خود را به خوبی ایفا کنند این تیم به عنوان تنها نماینده گچساران در لیگ دسته دوم فوتبال انرژی لازم را برای دفاع از جایگاه فوتبال این شهر نداشته است.

و اما برعکس در سال 92 همه این سه رکن کنار هم قرارگرفتن و با کمک گرفتن از سایر عوامل  همچون حمایت رسانه ها و مسئولان نفت  فوتبال نفت و گاز گچساران توانست ستاره درخشان این منطقه در لیگ دسته اول باشد .

امروز که مدیرعامل، مدیرمنابع انسانی و سایراعضای هیئت مدیره و مسئولان ورزش شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران ، مدیرعامل باشگاه مناطق نفتخیز جنوب شرایطی آرام و به دور از تنش را برای حضور سرمربی تیم فوتبال در فصل جدید فراهم کرده اند لازم است سایر عوامل نیز به کمک این باشگاه آمده و برای موفقیت تنها نماینده فوتبال گچساران در لیگ دسته دوم همدل شوند تا طعم شیرین صعودی که فصل گذشته مردم جم از تیم پارس جنوبی جم چشیدند مردم گچساران نیزدر پایان این فصل نصیبشان شود.

بی شک تجربیات فصل های گذشته حضور تیم فوتبال نفت و گاز گچساران در لیگ های یک و دو نشان می دهد مربیانی که در این تیم حضور داشتند همگی انسان های شریف و پاک در فوتبال ایران بودند و با این تیم روزهای تلخ و شیرین بسیاری را تجربه کرده و تنها از مردم گچساران حمایت از تیم و کمک به موفقیت را انتظار داشتند.

فصل گذشته لیگ دسته دوم نیز تیم فوتبال نفت و گاز گچساران با حضور داریوش یزدی سالی ارزشمند و پاک را تجربه کرد و امسال نیز با برنامه ریزی صورت گرفته مطمئنا بدنبال ادامه آن موفقیت ها و خواهد بود و در این مسیر تنها با کنار هم قرار گرفتن سه رکن مهم کادرفنی و بازیکنان ، امکانات و تماشاچیان وحمایت مدیریت نفت و رسانه ها از این ارکان فصل پرباری را برای فوتبال این شهرستان رقم خواهد خورد.

انتهای پیام/م

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها