نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
28. فروردين 1396 - 11:31
به نظر می رسد با گذشت چند ماه از شروع به کار شرکت زاگرس نصب سپاهان (شرکت ساخت و نصب مخازن در پتروشیمی گچساران) بدلیل مشکلات مالی فعالیت این شرکت متوقف شده و ۱۰۰کارگر این شرکت بیکار شده اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،مهرماه سال گذشته بود که شرکت ساخت و نصب مخازن دوجداره پتروشیمی گچساران فعالیت خود را آغاز کرد وحدودأ دو ماه بعد از شروع کار این شرکت بود که غلامرضا تاجگردون نماینده گچساران و باشت در مجلس با گذاشتن عکسی از عملیات ساخت مخازن اتیلن در صفحه اینستاگرامش نوید روزهای خوب را به مردم گچساران داده بود.

به نظر می رسد با گذشت چند ماه از شروع به کار شرکت زاگرس نصب سپاهان (شرکت ساخت و نصب مخازن در پتروشیمی گچساران) بدلیل مشکلات مالی فعالیت این شرکت متوقف شده و ۱۰۰کارگر این شرکت بیکار شده اند.

چند کارگر این شرکت که ۴۵ روزاست از کار بیکار شده اند در تماس با این پایگاه خبری خواستار رسیدگی مسئولان به وضعیت آنها شده اند.

یکی از کارگران می گوید:بدلیل پرداخت نشدن پول از طرف کارفرمای پتروشیمی گچساران به شرکت زاگرس نصب سپاهان و عدم توانایی این شرکت در پرداخت حقوق کارگران، این شرکت تعطیل شده و کارگران از کار بیکار شده اند.

کارگر دیگر شرکت پیمانکاری پتروشیمی گچساران با گلایه از مسولین این پتروشیمی می افزاید:پول ندادن کارفرما به شرکت زاگرس نصب سپاهان برای خرید ورق و متریال برای ساخت مخزن و پرداخت نشدن صورت وضعیت های این شرکت باعث توقف فعالیت این شرکت شده است.

وی معتقد است:این شرکت فعال در پتروشیمی گچساران توان پرداخت حقوق کارگران و خرید لوازمات جهت ادامه فعالیت خود یعنی ساخت کوره و مخازن را ندارد و مسولین این شرکت گفته اند در صورت پرداخت شدن صورت وضعیت ها و تزریق منابع مالی از طرف کارفرما یعنی پتروشیمی گچساران می توانیم فعالیت مجدد خود را آغاز کنیم.

این کارگران درادامه از نماینده گچساران و باشت در مجلس تقاضا داشتند که با پیگیری مشکلات مالی پتروشیمی گچساران به فعالیت مجدد این شرکت و معظل بیکاری آنها رسیدگی کند.

این در حالی است که عادل نژاد سلیم اواخر شهریور ماه سال گذشته در جلسه بررسی وضع مجتمع پتروشیمی گچساران با بیان این که توسعه صنعت پتروشیمی در کشور، اولویت مهم هلدینگ خلیج فارس است، افزود: پتروشیمی گچساران از تنگناهای خود عبور کرده است و با تجهیزات خریداری شده پتروشیمی گچساران تا سال ۹۷ به بهره‌برداری می رسد.

مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس بر راه اندازی صنایع پایین دستی پتروشیمی گچساران تاکید کرد و گفت: تعهد می‌دهیم در این مسیر کوتاهی نکنیم.

وی با اشاره به تامین فاینانس پتروشیمی گچساران گفت: پس از این طرح هدف بعدی ما اجرای پتروشیمی دهدشت است که باید آن را به مناقصه بگذاریم.

مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس با اشاره به برنامه ریزی برای اجرای ۳۲ ماهه پالایشگاه بید بلند ۲ گفت: پالایشگاه بیدبلند ۲ که خوراک پتروشیمی‌های شهرستان گچساران و دهدشت را تأمین می‌کند باید وارد مدار شود تا خوراک این دو پتروشیمی مرتفع شود.به همین منظور نگاه ویژه‌ای به راه‌اندازی پالایشگاه بیدبلند ۲ داریم تا بتوانیم خوراک پتروشیمی‌های گچساران و دهدشت را تأمین کنیم.

وی افزود: تکمیل صنایع پایین دستی و پالایشگاه بید بلند ۲ برای ١٤ سال متوقف است و دست به دست می‌چرخد برای بازگرداندن پالایشگاه بیدبلند ۲ به چرخه تولید نیازمند صرف زمان و انرژی زیادی هستیم. مبلغ ۵۰۰ میلیون یورو برای اولین بار از محل فاینانس برای توسعه پتروشیمی‌ها اختصاص داده شده که از این مبلغ ۳۲۰ میلیون یورو به پتروشیمی شهرستان‌های گچساران و دهدشت اختصاص دارد.

وی افزود: عملیات پتروشیمی گچساران با اعتبار ۲۲۰ میلیون یورو در حال انجام است و اکنون ۴۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس پیش تر نیز در این خصوص گفته بود: شهرستان گچساران روزانه بیش از 600 هزار بشکه نفت تولید می‌کند.در حال حاضر شهرستان گچساران جزء مناطق ویژه اقتصادی در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در کشور بوده و دولت آن را تصویب کرده است.

وی گفت: از منظر اقتصادی و استفاده از زمان، فرصت مناسبی برای گرفتن اعتبار  صنایع پایین دستی نفت و گاز است که اعتباری بالغ بر 3 میلیارد تومان به صنایع پایین دستی اختصاص داده شد.راه‌اندازی پتروشیمی گچساران ملزم به راه‌اندازی پالایشگاه بید بلند است و پالایشگاه بید بلند باید احداث شود تا بتواند خوراک پتروشیمی گچساران و کهگیلویه را تأمین کند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس زمان‌بندی سال 97 پتروشیمی گچساران باید به اتمام برسد، افزود: پتروشیمی این شهرستان بعد از راه‌اندازی ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن اتیلن را دارد.

نماینده شهرستان‌های گچساران و باشت خاطرنشان کرد: امروز خوشحال هستیم که نماینده مردم کهگیلویه بزرگ نیز در کمیسیون انرژی تلاش خود را برای راه‌اندازی این دو واحد پتروشیمی انجام می‌دهد و امیدواریم تلاش‌هایمان به ثمر بنشیند.بالاخره روزی ذخیره نفتی این منطقه به اتمام خواهد رسید؛ از این رو امروز ما باید به فکر فردا و آینده باشیم.

قاسم محمودی مدیر عامل پتروشیمی گچساران تیرماه سال گذشته در خصوص روند پتروشیمی گچساران نیز گفته بود: پتروشیمی گچساران ۱۱سال پیش کلنگ زنی شد که با راه اندازی پتروشیمی گچساران مواد اولیه کارخانه پتروشیمی بروجن،دهدشت،ممسنی و کازرون نیز تامین خواهد شد .

وی با اشاره به اینکه راه اندازی پتروشیمی گچساران ملزم به راه اندازی پالایشگاه بید بلند می باشد تصریح کرد:پالایشگاه بید بلند باید احداث شود تا بتواند خوراک پتروشیمی گچساران را تامین کند .

محمودی با اشاره به اینکه بر اساس زمان بندی ۲۸ماه دیگر احداث پتروشیمی گچساران باید به اتمام برسد افزود:پتروشیمی گچساران بعد از راه اندازی ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن اتیلن را دارد .

وی با اشاره به ۳۳۴میلیون یورو واعتبار ارزی برای پتروشیمی گچساران گفت:در حال حاضر ۱۱۴میلیون یورو ارزی خریداری ودر پتروشیمی هزینه شده است . با راه اندازی پتروشیمی گچساران ۵۰۰نفر به صورت مستقیم و۱۵۰۰نفر غیر مستقیم مشغول به کار می شوند.

مدیرعامل پتروشیمی گچساران در پایان تصریح کرد:عملیات اجرایی این پروژه ۱۱ سال پیش در زمینی به مساحت ١۵٧ هکتار آغازشد که به دلیل برخی مشکلات چندین بار غیرفعال شد اما در سال های اخیر با پیگیری های تاجگردون نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی تاکنون فعالیت خود را به طور جدی آغاز کرده است.

اگر چه یک تا دو شرکت در حال حاضر در پترشیمی گچساران و به صورت دست و پا شکسته مشغول فعالیت هستند اما با این تفاسیر صدها  کارگراز کار بی کار شده در پتروشیمی گچساران نیز چشم به راه وعده های مسئولین هستند، در این سالی که به عنوان اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامگذاری شده، مسئولین می توانند با همت و تلاش برای حل مشکلات واحدهای صنعتی این شهرستان تلاش کنند.

انتهای پیام/م

 

دیدگاه‌ها

سلام آقای تاجگردون لطفأپیگیری کنیدتاهرچه سریعتر فعالیت ساخت پتروشیمی شروع بشه خیلیهاچشم انتظارن لطفأبه وعدهایتان سرعت عمل بدهیدچون چهارسال دریک چشم به هم زدن تمام میشود من که خیری ازرای دادن ب نمایندگان ندیدم لااقل کاری برای کارگران بیکارشده که آنهارادرپتروشیمی مشغول بکارکردیت بکنیدتابرگردن سرکارشان باتشکرازطرف گچسارانیه قدیمی بیکار

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها