نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
17. فروردين 1396 - 8:56
محمد زید بهبهانی از مبارزان سیاسی، نماینده دور اول مجلس شورای اسلامی، از فرمانداران و دادستان های دهه اول انقلاب اسلامی درگذشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،یعقوب بهبهانی فرزند ارشد آن مرحوم با اعلام درگذشت محمد زید بهبهانی گفت: وی ساکن اهواز بود و در سن ۸۸ سالگی و در حالی که از فرزند ۴۵ ساله معلول خود یعنی “طاها” که یادگار دوران تبعیدش بود پرستاری می کرد عصر روز چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۶ در منزل اینجانب درگذشت.
وی افزود: مرحوم محمد زید بهبهانی در روز بيست مهر ماه ۱۳۰۸ در ماهشهر و در خانواده‌اي ريشه‌دار و سنتی متولد شد. وی کارگر نقاشی در شرکت نفت بود. با اینکه تحصیلاتش در حد متوسطه بود ولی دانش حوزوی او در حد اجتهاد مطلق محاسبه می شد. به گفته برخی همفکران او، دانش و تسلطش در زمینه ادبیات حکمت و فلسفه مثال زدنی بود.
فرزند ارشد آن مرحوم اظهار داشت: محمدزید بهبهانی دارای سوابق مبارزاتی سیاسی با رژیم شاه، سال ها تحت تعقیب دستگاه ساواک بود و متحمل مجازات ها، بازدداشت های مکرر، کشیدن زجر و شکنجه و تبعید شد. او تا سن سی و هفت سالگی در ماهشهر ساکن بود ولی بعد از آن او را به جرم مبارزات ضدستم شاهی به دوگنبدان بخش مرکزی شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویر احمد تبعید کردند که تا پیروزی انقلاب محکوم به اقامت اجباری در آن منطقه محکوم شد که نتیجه آن فلج شدن فرزند پنج ساله اش بود.
یعقوب بهبهانی تاکید کرد: فعالیت پیگیرانه پدر بزرگوارم در براندازی رژیم سلطنتی منجر به زندان رفتن او و محکوم شدن وی به مجازات اعدام شد که به علت سقوط رژیم ستم شاهی رای مورد نظر اجرا نگردید.
وی یادآور شد: فرمانداری گچساران، دادستانی انقلاب اسلامی استان کهکیلویه و بویرحمد، دادستانی شهرستان بهبهان و نمایندگی اولین دوره ی مجلس شورای اسلامی از شهرستان بندر ماهشهر از جمله مسئولیت های انقلابی، سیاسی او بعد ار انقلاب اسلامی بود. در همین خصوص در سال ۱۳۹۳ به خاطر یک عمر مبارزه و خدمت و پژوهش از وی تجلیل به عمل آمد.
یعقوب بهبهانی با اشاره به دغدغه های پدر مرحوم خود برای تنظیم آثارش گفت: با کمک مجتبی گهستونی که مشاور و همراه همیشه گی پدرم برای تنظیم آثارش بود شاهد انتشار کتاب های “قلمرو شگفت انگیز علم از نظر قرآن”، “سوگنامه منظوم”، “پیام های قدسی ادب فارسی” و کتاب “خاطرات من” شامل بخشی از مبارزات انقلابی وی در انتشارات تراوا خوزستان بودیم. همچنین توسط مجتبی گهستونی کتاب جلد دوم خاطرات آن مرحوم که شامل صدها سند ساواک می شود در دست بررسی است که در آینده نزدیک منتشر می شود. در زمینه مستند سازی خاطرات آن مرحوم در بهمن ماه سال ۱۳۸۹ از طرف سیمای استانی خوزستان، بخش های متعددی از خاطرات و مبارزات وی در دوران پیش و بعد از انقلاب ضبط و پخش شد.
گفتنی است که آئین تشیع پیکیر این بزرگمرد روز جمعه ۱۸ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۸ صبح در بهشت آباد اهواز انجام می شود.

انتهای پیام/م

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها