نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
16. فروردين 1396 - 10:27
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی عملکرد دولت فعلی در زمینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر را مثبت تلقی کرد اما رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت که دولت در این زمینه عملکرد ضعیفی داشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،غلامرضا تاجگردون در یک میزگرد تلویزیونی در زمینه بررسی عملکرد دستگاه‌های مبارزه با قاچاق اظهار کرد: گفته می‌شود که سالانه ۱۸ تا ۲۵ میلیارد دلار قاچاق کالا وجود دارد که ۷۰ درصد آن از مبادی رسمی قاچاق می‌شود البته به نظر من باید تفکیک و طبقه بندی در این زمینه صورت گیرد و مشخص شود که کالاها به چه شکل و به چه شیوه و کدام مبادی باید وارد شوند تا عنوان قاچاق نداشته باشند.

وی افزود: علی‌رغم مخالفت رئیس سازمان مناطق آزاد، مجلس به دلایل متعدد احساس کرد که مناطق آزاد نیاز به پاسخگویی دارد لذا مصوب کرد که مناطق آزاد به وزارت اقتصاد منتقل شود تا وزیر مربوطه بتواند در این زمینه پاسخ‌های لازم را داشته باشد.

نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی با بیان این که روند کنترل قاچاق با ابزارهای مختلف در کل کشور طی ۱۰-۱۵ سال گذشته مثبت بوده است، یاد آور شد: مهم‌ترین مبنای قاچاق قیمت است و تفاوت قیمت باعث شکل‌گیری قاچاق می شود. ما در گذشته هم نرخ تعرفه را به عنوان منبع درآمد می‌دیدیم و همین الان هم نرخ تعرفه بالا است.

وی یادآور شد: به نظر من در فرایند ورود کالا تا عرضه آن در بازار نوعی عدم هماهنگی در دستگاه‌های دولتی مشهود است و ما شاهد عدم تزریق منابع کافی هستیم اما مجموعا من این روند را در دولت فعلی مثبت تلقی می‌کنم و فکر می‌کنم در صورت اجرای احکامی که در برنامه ششم مصوب شده، وضعیت مبارزه با قاچاق درآینده بهتر خواهد بود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس شورای اسلامی با بیان این که وضعیت مبارزه با قاچاق در سال‌های اخیر بهبود یافته است، گفت: تا چند سال پیش بحث‌هایی وجود داشت که نهادهای امنیتی کار قاچاق را انجام می‌دهند و ما امضاهای طلایی را در گمرک‌ها داشتیم که اصلا با وضع امروز قابل مقایسه نیست. البته نبود تجهیزات هم در این زمینه بی‌تاثیر نبود. مثلا تا سه سال گذشته نمی‌فهمیدیم کالایی که از یک مبدا وارد شده آیا از نقطه دیگری خارج شده است یا خیر. تا همین چند سال پیش راحت به اسم این و آن، ماشین وارد کشور می‌شد.

تاجگردون خاطرنشان کرد: مواردی وجود دارد که کالایی با برند خارجی در داخل تولید می‌شود. گمرک اعتقاد دارد که تعرفه واردات قطعات لازم برای تولید این کالا، فلان قدر است و وزارت صنعت هم می‌گوید که من باید بگویم که تعرفه چقدر است و نهایتا جنس با برند خارجی بیرون می‌آید و در بازار عرضه می‌شود اما وقتی به فروشنده می‌گویند برگ سبز جنس کجاست، او می‌گوید تولید داخل است. این مشکل همچنان وجود دارد. ما اختیاراتی به گمرک، نیروی انتظامی، وزارت صنعت و ستاد مبارزه با مواد مخدر دادیم و واردکننده قطعه نمی‌داند که باید چکار کند. در واقع تعارض قانونی وجود دارد و برخی تولیدکنندگان دچار مشکل شده‌اند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در پایان اضافه کرد: ما به نیروهای مسلح می‌گوییم پول نداریم. بروید قاچاق بگیرید و پول پرسنل‌تان را بدهید.

منبع ایسنا

انتهای پیام/م

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها