نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
9. اسفند 1395 - 9:10
استان کهگیلویه‌وبویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد و از استان‌های کوچک و کم‌جمعیت کشور است. بیشتر مساحت این استان را مناطق مرتفع و کوهستانی تشکیل می‌دهند و بلندترین قله‌های رشته‌کوه دنا، طولانی‌ترین چین‌خوردگی رشته‌کوه بزرگ زاگرس، در این استان قرار دارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،استان کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی واقع شده است و با توجه  به موقعیت جغرافیایی و ویژگی‌های اقلیمی‌اش به سرزمین چهار فصل واقع شده و به «پایتخت طبیعت ایران» مشهور است.

بزرگ‌ترین پارک جنگلی جنوب کشور در شمال شهر یاسوج واقع شده، این استان یکی از مقاصد مهم گردشگری کشور در فصل بهار و تابستان است و علاوه‌بر داشتن جاذبه‌های طبیعی فراوان، از جاذبه‌های تاریخی و مذهبی ویژه‌ای برخوردار است، برای نمونه می‌توان موارد زیر را نام برد:

جاذبه های گردشگری

آبشار کمردوغ شهرستان کهگیلویه که برای رسیدن به آن باید از جاده‌های کوهستانی و پرپیچ‌و‌خم واقع در جنگل‌های بلوط گذر کرد؛

 

دریاچه‌ کوه‌گل در مجاورت شهر گردشگری سی‌سخت که در ارتفاعات قرار گرفته و برای رسیدن به آن باید مسیر کوتاهی را کوه‌پیمایی کرد؛

 

روستاهای گردشگری مارین و نیمدور شهرستان گچساران؛

 

امامزاده بی‌بی‌حکیمه‌ گچساران که محل دفن حکیمه‌خاتون خواهر امام رضا(ع) است و موقعیت جغرافیایی ویژه‌ای دارد؛

 

شهر تاریخی بلاد شاپور (هفت‌گنبد) در نزدیکی شهر دهدشت که بنای اولیه‌ آن مربوط به دوران ساسانی است و از شهرهای مهم مذهبی و تجاری دوره صفویه بوده است؛ و نقوش برجسته و سنگ‌نوشته‌های تنگه باستانی سولک در شهرستان بهمئی که مربوط به حکومت الیمایی از حکومت‌های محلی دوره اشکانی است.

سوغات خوراکی

کهگیلویه‌وبویراحمد یکی از استان‌های برتر کشور در زمینه‌ تولید گردوست و بیش از ۷هزار هکتار باغ بارور گردو دارد. وضعیت جغرافیایی باعث شده تا گردوی این استان به‌عنوان یکی از مرغوب‌ترین گردوهای کشور شناخته شود و مشتریان زیادی در بازار گردوی کشور داشته باشد. بیشترین سهم را در تولید گردوی استان شهرستان‌های بویراحمد ، دنا و چرام دارند. برداشت گردو در استان از نیمه‌ اول شهریورماه شروع می‌شود و تا اوایل نیمه دوم مهرماه ادامه پیدا می‌کند.

این استان، با تولید هزار تن عسل در سال، یکی از قطب‌های تولید این محصول در کشور است. عسل تولیدشده در استان از کیفیت بالایی برخوردار است و جایگاه ویژه‌ای در صادرات عسل به کشورهای حاشیه‌ خلیج‌فارس دارد. دلیل عمده مرغوبیت این عسل تغذیه‌ طبیعی زنبورها در بیشتر ایام سال است که علتش بهره‌مندی استان از پوشش گیاهی غنی در مراتع کوهستانی و جنگل‌های طبیعی است. کندوداران استان از اواخر خردادماه برداشت عسل را از کندوها شروع می‌کنند و این فعالیت تا پایان مردادماه ادامه می‌یابد.

 

هر سال بیش از ۳۶هزار تن انگور از باغ‌های کهگیلویه‌وبویراحمد برداشت، و حجم عمده‌ای از این محصول تازه‌ی تازه به بازارهای مصرف در سایر استان‌های کشور ارسال می‌شود. کشت انگور در استان، هم به‌صورت کشت آبی و هم به‌صورت دیم‌کاری، انجام می‌گیرد. شهرستان‌های دنا و باشت و چرام تولیدکنندگان اصلی انگور در استان هستند و برداشت انگور از اواسط مردادماه در استان آغاز می‌شود. مهم‌ترین انواع انگور استان عبارت‌اند از یاقوتی، عسگری، سیاه، ریش‌بابا، رجبی و رطبی.

 

وجود منابع آبی بسیار در این استان اوضاع مناسبی برای پرورش آبزیان مهیا کرده است. ماهی قزل‌آلا یکی از آبزیان سردآبی است که بیشتر حجم تولید استان را در این حوزه به خود اختصاص داده است. این استان، با تأمین ۱۰درصد از نیاز بازار داخلی، رتبه چهارم کشور را در زمینه تولید و پرورش و تکثیر ماهی قزل‌آلا دارد. ماهی قزل‌آلای منطقه گردشگری موگرمون، در شهرستان لنده، از نظر کیفی در سراسر کشور آوازه است.

صنایع‌دستی

مهم‌ترین محصول کهگیلویه‌وبویراحمد در حوزه‌ صنایع‌دستی انواع گلیم است که بافت آن در بین زنان عشایر و روستایی بیشتر مناطق استان رواج دارد. از انواع گلیم مشهور استان یکی «گچمه» است که عشایر قشقایی ساکن استان می‌بافند. گچمه نوعی گلیم گل‌برجسته است که علاوه‌بر زیرانداز به‌عنوان رویه‌ پشتی نیز کاربرد دارد. در بافت گچمه، بافت حاشیه و نقوش به‌روش قالی‌بافی صورت می‌گیرد و بافت زمینه مانند گلیم است. دیگر از گلیم‌های مشهور استان «مشته» است که فقط زنان روستای درغک بخش دیشموک در شهرستان کهگیلویه آن را می‌بافند. گلیم مشته گلیمی است یک‌رو و ضخیم که روش بافت منحصربه‌فردی دارد.

در بافت این نوع گلیم، نقش را در یک طرف آن می‌بافند و در روی دیگرش نمایان می‌شود. درواقع، آن رویه گلیم که هنگام بافت روی دار است رویه زیرین آن است و رویه پشتی که پشت دار است روی آن است و نقش بر آن نمایان می‌شود. این نوع گلیم، به‌دلیل رها شدن پرزهای اضافی در قسمت زیرین، نسبت به سایر انواع گلیم قطر بیشتری دارد.

البته در استان، علاوه‌بر گلیم‌های گچمه و مشته، گلیم «ساده» هم، که به گلیم «تخت» یا «دورو» نیز مشهور است، بافته می‌شود. گلیم ساده را به‌روش پودگذاری و بی‌پرز می‌بافند، به این صورت که نخ پود با عبور از لابه‌لای تارها طرح موردنظر بافنده را پدید می‌آورد.

صبح زاگرس

انتهای پیام رج/4120

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها