نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
9. اسفند 1395 - 9:08
موسیقی دان کهگیلویه و بویراحمدی با بیان اینکه در 15 سالگی موسیقی را شروع کردم، گفت: موسیقی محلی قابل قیاس با مطربی نیست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،سایت صبح زاگرس در نظر دارد که هر هفته به معرفی یکی از  هنرمندان هم استانی بپردازد که سید حسین موسوی یکی از موسیقی نوازان هم استانی است که موسیقی را بسیار تاثیر گذار نام برده است .

موسیقی در استان کهگیلویه و بویراحمد به صورت ها و ابزار های مختلف انجام می شد که در میان لرهای کهگیلویه و بویراحمد نوازندگان این سازها از طایفه خاصی بودند که «مهتر» یا «توشمال» نامیده می‌شدند و در میان بختیاری ها نوازندگان را «میرشکار» می نامیدند. معمولاً طایفه‌ای که این نوازندگان عضوی از آن بودند از اقشار فرو دست آن جوامع محسوب می‌شدند و افراد عادی قبایل مجاز به نواختن آلات چنین موسیقی ای نبودند و این کار خوار شمرده می‌شد (مانند آنچه به طعنه و تحقیر در فارسی درباره مطربی و مطرب بودن به کار می‌رود).

اما موسیقی تنها به این طایفه منجر نشد و الان موسیقی مدرن و حتی محلی در دانشگاه ها تدریس می شود و جوانان بسیار زیادی نیز به این حوزه روی آورده اند.

سید حسین موسوی، متولد 65، شهرستان بویراحمد است و در شهر زندگی می کند، وی مجرد است و موسیقی را از سن 15 سالگی شروع کرده است.

وی روانشناس بالینی، مدرس دانشگاه پیام نور و علمی کاربردی است و سابقه 10 سال فعالیت در حوزه موسیقی را در کارنامه کاری خود دارد.

موسوی همچنین فارغ تحصیل رشته موسیقی ساز پیانو از دانشگاه اصفهان و هم اکنون نیز رئیس انجمن موسیقی هنرمندان استان کهگیلویه و بویراحمداست.

صبح زاگرس-در چه سالی موسیقی را شروع کردید؟- تقریبا 15 ساله بودم که اولین بار وارد یک گروه سرود در مدرسه 12 فروردین یاسوج شدم، یکی از دوستانم به نام سهیل لاهوتی که الان به رحمت خدا رفته با هم همسایه بودیم، سهیل در خانه شان ساز داشت به خانه شان می رفتم و  ساز میزدم.

 

در گروه سرود مدرسه تک خوان بودم، صدایی خوبی هم داشتم و از همان موقع موسیقی را به طور جدی و تجربی با ساز و گیتار شروع کردم.

جزء اولین مدرس های گیتار در یاسوج هستم و حتی یک مدت به صورت جدی موسیقی را تدریس کردم.

در کانون پرورشی و فکری کورکان و نوجوانان شهر یاسوج برای اولین بار تدریس موسیقی را برای کودکان شروع کردم چرا که احساس می کنم موسیقی برای پیشرفت نیاز به آموزش دارد و باید از دوران کودکی شروع شود تا کودکان بتوانند تفاوت موسیقی فاخر و موسیقی تاریخ مصرف گذشته و مطربی را از هم تشخصیص دهند.

با توجه به اینکه بویراحمدی نیستم اما بسیار به موسیقی بویراحمدی علاقه مند هستم و با وجود اینکه ساز تخصصی ام پیانو است اما به موسیقی محلی استان کهگیلویه و بویراحمد علاقه مند هستم و تجربه آهنگ سازی من محلی است.

صبح زاگرس-چه اجراهایی در حوزه موسیقی داشته اید؟- چند قطعه با صدای جواد طالبی اجرا داشتیم.

و قطعه  ای به اسم "بویری تبار" که موسیقی روز یاسوج به سفارش شهرداری یاسوج ساخته شد و در در روز یاسوج رونمایی شد.

کار دوم به اسم "بویراحمدی" است که با صدای جواد طالبی است که اولین بار از موسیقی پاپ ایرانی در کنار ساز محلی استفاده کردیم که خیلی مورد استقبال مردم قرار گرفت.

صبح زاگرس-موسیقی اصیل بویراحمد چه نام دارد؟ -از نظر ساز بندی تخصصی موسیقی استان کهگیلویه و بویراحمد پیشه، کرنا و نقاره است .

موسیقی چهارمحال و بختیاری نیز کرنا، سورنا و دهل است و تفاوت کرنای بویراحمد با بختیاری این است که صدای کرنای بویراحمد برد صدای خیلی خوبی دارد.

 

صبح زاگرس-آیا از ساز پیشه هنرمندان استان موسیقی داشتند و یا استفاده شده است؟- به صورت بزمی و دور هم نشینی ضبط شده است و آقای اسفندیار احمدی در کاست "کوه دنا" نیز از پیشه استفاده کرده است .

خوانندگان لری که می شناسم از حوزه بویراحمد نیستند، و بیشتر از شهرستان نورآباد ممسنی هستند.

نکته اینجا است که مرز های جغرافیایی نشان دهنده مرزهای فرهنگی نیستند و حوزه موسیقی استان کهگیلویه و بویراحمد کاملا با شهرستانهای نورآباد و کازرون ارتباط دارد و به همین علت است که که موسیقی آنها کاملا به همدیگر نزدیک است.

تعاملات فرهنگی زیادی دارند، مثلا همین استاد احمد احمدی و قباد،و آقای شنبه همگی نورآبادی هستند.

 استان کهگیلویه و بویراحمد به دو زبان قشقایی و لری صحبت می کنند و توانسته ایم این دو را در کنار هم قرار دهیم.

موسیقی قشقایی در شهرستان گچساران وجود دارد و البته شباهت های زیادی به موسیقی لری دارد .

تنها تفاوت موسیقی لری این است که  نقاره قشقایی ها کوچک تر و اما لری بویراحمدی بزرگتر است.

 

صبح زاگرس-آیا در استان ادارات زیربط به موسیقی محلی توجه داشته اند؟- واقعیت این است که سن گروه های هنری حرفه ای در استان حداکثر 10 سال است،یعنی از زمانی که این مدرسینی مانند آقای مجید اسلامی نژآد ، مجید انصاری و علی انصاری یا خودم و مابقی دوستان در آموزشگاهها در حال تدریس هستند سن هیچ کدام از آنها به 40 سال نمی رسد و و این نشان دهنده جوان بودن موسیقی استان است.

زمانی موسیقی به صورت مطربی در عروسی ها استفاده می شود که ما اصلا در مورد آن حرفی نداریم اما در واقع موسیقی اصیل و فاخر شاخه ای از همان موسیقی است.

 

مثلا کاست "شور گل" با آهنگ سازی جواد بشارتی به همت اداره ارشاد استان در دهه 70 اجرا شد که البته یک خواننده غیر بویراحمدی به نام استاد ملک مسعودی آن را خواند، یعمی ما در حدی نبودیم یا سن ما در حد نوازندگی و خوانندگی نبود و لی خوب جنس موسقی بویراحمدی بود.

 بعد از آن معروف ترین کار موسیقی کاست "ایل احساس" با صدای کورش رضوانی فر بود که الان بعد از این همه سال هنوز مردم به آن گوش می دهند.

اما الان یک خواننده با پرستیژ و خوش صدا هم استانی دیگر به نام "کاظم کریمی" که تجربه خوانندگی وی 5 الی 6 سال است به خوبی مورد توجه مردم قرار گرفته و پیشرفت بسیار خوبی داشته است و این نشان دهنده پیشرفت موسیقی استان در 7 سال اخیر است.

تعداد خواننده ها و نوازنده ها و حتی پیشرفت آنها به حدی بوده است که حتی آقای "کاظم کریمی" و "کورش رضوانی" در خارج از کشور اجرا داشتند.

در گذشته استان در حوزه موسیقی در سه مولفه آهنگ سازی، نوازندگی و خوانندگی مشکل داشت که الحمدالله الان دیگر مشکلی نداریم و آن لحجه محلی خودمان توانایی خودش را دارد که بتواند خودی نشان دهد.

 

صبح زاگرس- موسیقی محلی با موسیقی مطربی چه تفاوتی دارد؟- اصلا قابل قیاس نیست خواننده مطربی با یک خواننده موسیقی مدرن و محلی، باید در این حوزه سازمان های مسئول فیلتری قرار دهند، یک خواننده ای که در در عروسی می خواند و شبی 500 هزار تومان پول می گیرد و یک کار غیر حرفه ای و غیر آکادمیک و متاسفانه مبتذل تولید می کند و باعث خراب شدن فرهنگ شنیداری مردم می شود و وقتی این خوانندگان را در کنار افرادی مانند استاد جواد طالبی و اسفدیار احمدی قرار می دهد آدم به شدت اذیت می شود.

با توجه به پیشرفت شبکه های اجتماعی و عدم مدیریت صحیح در کانال های متفاوت تلگرامی یک قطعه ای از یک خواننده حرفه ای مانند آقای کریمی که 5 الی 6 میلیون تومان هزینه کرده سات را در کنار خوانندگان مطربی پخش می کنند و یه یک میزان بازدید می خورد که این یک مشکل بسیار بزرگ است.

باید تفاوتی بین موسیقی فاخر با موسیقی مطربی وجود داشته باشد، علت این است که خوانندگان موسیقی فاخری همچون بازیار، کاظم کریمی، کورش رضوانی، اسفندیار احمدی با وجود اینکه اینکه صدا و سیما تلاش های خوب برای معرفی آنها داشته است شناخته نشده اند  و قابل قیاس با خوانندگان مطبی نیستند.

 

صبح زاگرس-با توجه به اینکه شما تحصیلات در حوزه روانشناسی دارید، آیا موسیقی تاثیری بر سلامت روان افراد دارد؟- بله ، پژوهش های بسیاری صورت گرفته است که موسیقی ارتباط مستقیمی با سلامت روان افراد دارد و پژوهشی که بنده نیز در رابطه با اضطراب، استرس و افسردگی انجام دادم و موضوع پایان نامه ام بود نشان داد که موسیقی از نوع فاخر و خوب بر سلامت افراد تاثیر دارد.

صبح زاگرس- ظرفیت های بسیار خوبی در حوزه موسیقی در استان وجود دارد چه کاری باید انجام داد تا آنها شناخته شوند؟- اول اینکه یک دبیرخانه دائمی موسیقی چند ساله داشته باشیم که نتیجه آن می تواند جمع آوری آرشیوی از آواز ها، تصنیف ها و اشعار باشد.

مثلا همین شب آواز ها دومین کاری است که می توانیم در این راستا انجام دهیم که خیلی از خوانندگان محلی و لری که در نقاط دور هستند در این مکان حضور پیدا می کنند و یک سبکی را به ما نشان می دهند و ما موزیسن ها می توانیم با کار کردن روی این قطعه ها از آنها استفاده کنیم.

وقتی در استان تنها 6 آواز داریم خیلی نمی توان روی آنها کار کرد، اگر آرشیو بسیار بزرگی داشته باشیم می توان خیلی کار کرد.

مثلا حوزه هنری و صدا و سیما می تواند دوربین بر دارد و به نقطه نقطه استان برود و این ظرفیت ها را شناسایی  و ضبط کند که می توان به عنوان میراث فرهنگی استفاده کرد و یا از آنها پژوهش کرد.

اگر الان پژوهشگری بخواهد در این زمنیه تحقیق کند باید به کجا مراجعه کند.

سوم اینکه ما باید از شاعرانی استفاده کنیم که این موسیقی محلی را با شعر فاخر و ارزشی در حوزه های مختلف استفاده کنند.

صبح زاگرس-استاد در استان علاوه بر موسیقی بویراحمدی و ترکی، موسیقی بهمئی نیز وجود دارد آیا به این نوع به خوبی در صدا و سیما یا حوزه هنری و ارشاد پرداخته شده است؟- خیر، آواز محلی بهمئی من به جرات می گویم که تا به حال 5 بار در صدا و سیمای استان پخش نشده است و نشناخته است و در حالی که یک گوشه آواز خیلی زیبا و جنس آواز منحصر به فردی دارد.

صبح زاگرس-آیا موسیقی استان کهگیلویه و بویراحمد تنها بزمی است؟- موسیقی استان کهگیلویه و بویراحمد تنها بزمی نیست، بلکه موسیقی حماسی، شروه، سرو خوانی نیز دارد و در قالب ها و سبک های مختلف است.

 در زمینه های دفاع مقدس ما می توانیم از ظرفیت موسیقی محلی استان خودمان استفاده کینم که واقعا مسئولان در این زمینه کوتاهی کدره اند.

در حوزه نوحه و مداحی یک سری کارهایی انجام شده است اما همه باید وارد این کار شوند و دست به دست هم دهند که یک کار خوب انجام شود.

حرف آخر، متاسفانه امروزه موسیقی حتی محلی از حالت رو زمینی به زیر زمینی تبدیل شده است بدون اینکه فرد کوچکترین اطلاعاتی در حوزه آکادمیک در حوزه نوازندگی و آهنگ سازی داشته باشد این اجازه را به خودش می دهد تا آهنگ گذاری کند.

البته در گذشته این مورد را ندیدم مثل استاد حنانه، مشکاتیان و لطفی  که بسیار ضبردست بودند.

قطعات امروزی الان در حالت مدرن تاریخ مصرف گذشته هستند، شما 10 بار یک آهنگ یا موسیقی را گوشی بدهید روز 11 پاک می شود و تاریخ مصرف دارندچونکه در شعر و نوازندگی آنها خلاقیت نیست و شما می بینید یک خواننده رپ در هر ماه 5 الی 6 ترانه جدید بیرون می دهد که قبلا اینجور نبود و مثلا طرف بعد از پنج ماه یک تصنیف بیرون می داد.

 و اینکه باید به مقوله فرهنگی پیش از پیش مورد توجه قرار گیرد همانطور که مقام معظم رهبری روی این موضوع تاکید دارند و موسیقی نیز یکی از المان های فرهنگی است.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها