نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
13. آذر 1395 - 9:56
در اذهان عمومی باقی مانده زمانی که برجام به عنوان یک سند بین المللی میان ایران و کشورهای 5+1 به امضا رسید، جریان اصلاحات و حامیان دولت بیش از همه دچار ذوق زدگی شدند. حامیان این جریان هم در خیابان ها به جشن و پایکوبی پرداختند و دولت هم که در طول 3 سال و نیم گذشته تمام تخم مرغ های خود را در سبد مذاکرات هسته ای چیده بود، از توافق به دست آمده به عنوان یک پیروزی بزرگ و رافع مشکلات اقتصادی مردم یاد کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،به نقل از  شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ برجام در شرایطی از سوی آمریکایی ها نقض و طرح تمدید تحریم های ایران برای 10 سال دیگر در مجلس سنای آمریکا بدون حتی یک مخالف به تصویب رسید که این ماجرا به مهمترین خبر رسانه های ایران وجهان در واپسین ساعات پنج شنبه شب تبدیل شد اما حامیان برجام و رسانه های دولتی و اصلاح طلب بدون اینکه حتی اشاره ای به اصل خبر مطرح شده داشته باشند، سکوت اختیار کرده و قصد عادی جلوه دادن اوضاع را دارند.

 

در اذهان عمومی باقی مانده زمانی که برجام به عنوان یک سند بین المللی میان ایران و کشورهای 5+1 به امضا رسید، جریان اصلاحات و حامیان دولت بیش از همه دچار ذوق زدگی شدند. حامیان این جریان هم در خیابان ها به جشن و پایکوبی پرداختند و دولت هم که در طول 3 سال و نیم گذشته تمام تخم مرغ های خود را در سبد مذاکرات هسته ای چیده بود، از توافق به دست آمده به عنوان یک پیروزی بزرگ و رافع مشکلات اقتصادی مردم یاد کرد.

 

اما مدت زیادی نگذشت تا موارد متعددی از تحریم‌های جدید، تمدید تحریم‌ها و تمدید وضعیت اضطراری از سوی دولت ایالات متحده به عناوین مختلف صورت گرفت. دولت اوباما بارها تاکید کرد توان تحریم‌های بیشتر علیه ایران را دارد و می‌تواند تحریم‌های قبلی را نیز بر اساس ادعاهایی همچون تروریسم یا حقوق بشر برگرداند.

هرچند دولت یازدهم نیز بارها گفته بود که این موارد نقض روح برجام است، اما متاسفانه متن برجام در این زمینه صراحت ندارد و چنین نقض‌هایی را به رسمیت نمی‌شناسد. این بار نیز در شرایطی که پیش از تصویب طرح تمدید تحریم های ایران هم، رهبر معظم انقلاب هشدار نقض برجام را مطرح کرده بودند، اما همچنان اهالی دولت و حامیان آن اتفاقات رخ داده رو نقض برجام نمی دانند.

 

تا جایی که محسن رهامی، رییس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در گفتگو با خبرنگار راه دانا؛ در خصوص طرح مجلس سنای آمریکا مبنی بر طرح تمدید تحریم های ایران برای 10 سال آینده، اظهار داشت: این ماجرا مستقیم با برجام ارتباط ندارد چراکه در برجام تحریم های مربوط به مسائل هسته ای لغو شد اما تصویب چنین طرحی قطعا با روح برجام مغایرت دارد.

 

از سوی دیگر نیز اشرف بروجردی فعال سیاسی اصلاح طلب در گفتگو با خبرنگار راه دانا؛ در خصوص مصوبه مجلس سنای آمریکا مبنی بر تمدید طرح تحریم های ایران به مدت 10 سال دیگر، اظهار داشت: باید ببینیم اجزای حرکت بعدی توسط دولت آمریکا چیست و اگر قرار باشد این اقدامات ادامه یابد، طبیعتا مقدمه ای است برای نقض برجام. اما خود این حرکت نقض برجام نیست و مقدمه ای برای اقدامات بعدی آمریکا در مسیر نقض این توافق نامه است.

 

این اظهارنظرها البته در شرایطی است که هنوز هیچ موضع رسمی از سوی رئیس جمهوری یا وزیر امور خارجه در جایگاه مسئول مستقیم مذاکرات مطرح نشده و اذهان عمومی منتظر هستند تا ببینند پدیدآورندگان برجام چه واکنشی نسبت به این اقدام ضد ایرانی آمریکایی ها نشان خواهند داد.

 

البته رئیس جمهور و وزیر امور خارجه تنها افرادی نبودند که نسبت به اتفاقات روی داده سکوت کرده اند. بلکه از همان ساعات ابتدایی که خبر تصویب طرح تمدید تحریم های ایران مطرح شد، رسانه های خبری و مجازی اصلاح طلب و حامی دولت با سانسور کردن ماجرا، سیاستی جز سکوت اختیار نکردند.

 

طفره رفتن تئوریسین ها از پاسخگویی

 

خبرنگار دانا در تماس های مکرری که با برخی فعالان اصلاح طلب و چهره های رسانه ای این جریان داشت، تنها موفق به گفتگو با 2 تن از اعضای این جریان شد و بسیاری از آنها نیز پاسخگوی این تماس ها نبودند. در بین این افراد نیز چهره هایی بودند که پس از اطلاع از موضوع مصاحبه، از پاسخگویی طفره رفته و مصاحبه نکردند.

 

محمد علی ابطحی یکی از این افراد بود که در پاسخ به این سوال که آیا به نظر شما طرح تصویب شده در سنای آمریکا نقض آشکار برجام نیست، عنوان کرد: من از موضوع خبری ندارم و نمی دانم ماجرا چیست.

 

نعیمه اشراقی نیز دیگر چهره اصلاح طلب است که پس از اطلاع از موضوع مصاحبه از پاسخگویی طفره رفت و صحبت درباره این ماجرا را به زمان دیگری موکول کرد.

 

صادق خرازی هم جزو اصلاح طلبانی بود که در پاسخ به این پرسش خبرنگار دانا عنوان کرد: شرایط مصاحبه ندارم.

انتهای پیام/م

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها