نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
17. شهريور 1395 - 23:09
وقتی خودکشی های هفتگی درگچساران مُد می شود!؟
مرگ تلخ نوجوان گچسارانی با قرص برنج
پسر16ساله گچسارانی با خوردن قرص برنج به زندگی خود پايان داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،روز گذشته پسر نوجوانی از سوی خانواده اش به بیمارستان شهید رجایی گچساران منتقل شد که مشخص شد او دچار مسمومیت با قرص برنج شده است.

در ادامه او را به بخش مراقبت های ویژه منتقل کردند که تلاش چند ساعته پزشکان برای نجات جان او موثر واقع نشد ومتاسفانه این نوجوان گچسارانی روی تخت بیمارستان جان سپرد.

 

این درحالی است که افزایش خودکشی ها در گچساران در ماه های اخیر موجی از نگرانی و تاسف را بوجود آورده است، اتفاقی تلخ که اکنون شاهد تکرار آن هستیم.

 

روی دیگر این ماجرا نگرانی از مرگ های خودخواسته ای است که گویا این روزها درگچساران مد شده و هزاران جوان و نوجوان دیگر این شهر نظاره گر آخرین سکانس های زندگی نقش آفرینان این حوادث تلخ هستند، مثل دو پسر 15و 19ساله گچسارانی که خودشان را حلق آویز کردند، یا خودکشی دختری نوجوان با اسلحه ساچمه زنی یا خودکشی جوان 24 ساله در بهشت زهرا با مصرف قرص؟.

 

متاسفانه سن اقدام به خودکشی در کهگیلویه و بویراحمد پایین آمده و پوشش رسانه ای بازنمایی اخبار شرایط دیده شدن این نوع مرگ را فراهم می کندبا این حال به نظر می رسد در این سال های اخیر با توجه به شرایط معیشتی، اقتصادی و آسیب های اجتماعی، انگیزه ها و علل خودکشی ها نیزدستخوش تغییرات شده اند.

 

اگرچه افزایش خودکشی های اخیر در گچساران و کهگیلویه و بویراحمد و بازتاب این اخبار در فضای مجازی وشبکه های اجتماعی زنگ خطر را برای خانواده ها و مسئولان این استان به صدا درآورده است ؛که باید با شناسایی عوامل وقوع آن برای پیشگیری اساسی و مسئولانه گام برداشت.

 

روان شناسان معتقدند خودکشی زمانی رخ می دهد که هم بستگی اجتماعی فرد با جامعه کاهش می یابد.هرچند دلایل خودکشی در هر فرد با فردی دیگر متفاوت است، اما به طور کلی مهم ترین دلایل آن به مشکلات خانوادگی، فردی، سرخوردگی، تخریب هویت، تاثیر شبکه های اجتماعی و اعتماد به نفس پایین و طرد شدن از طرف خانواده و دوستان، بر می گردد.

 

در حالی پسر 16 ساله  گچسارانی جان خود را از دست داد که آمارهای موجود حکایت از افزایش مرگ ناشی از مسمومیت با قرص برنج دارد.

 

به گفته پزشکان، سم قرص برنج سمی است که بر روی سلولها تاثیر بدی می گذارد و تنفس سلولی را از بین می برد و باعث آسیب جدی به اعضا و ارگانهای دیگر بدن مثل کلیه ها و قلب می شود. مرگ با قرص برنج مرگ بسیار دردناکی است و فرد عطش زیادی به آب دارد. در این مرگ فرد تا زمانی که زنده است هوشیار و بیدار بوده و سوزش بدی در بدن خود احساس می کند، بر اساس علامت های بالینی فرد دچار خستگی و کمبود اکسیژن می شود. بطوریکه بدنش رو به کبودی رفته و دچار خفگی سلولی خواهد شد. این روند روندی غیر قابل برگشت است و مسمومیت با قرص برنج برابر با مرگ است.

 

 

یک روانشناس گچسارانی با اشاره به وجود انگیزه های متفاوت برای خودکشی کردن، گفت: متاسفانه با وجودی که مردم برای درمان بیماری هایی همچون سرماخوردگی شتاب دارند اما مراجعه به روانشناس و درمان بیماری هایی همچون افسردگی را به دلیل وجود تفکرات قدیمی خود اشتباه می دانند و در پی درمان آن برنمی آیند.

وی افزود: در واقع مشکلات جامعه و نیز اکثر مشکلات خانوادگی باعث ایجاد افسردگی در انسان ها می شوند اما عدم توجه به آن و عدم اعتقاد به روانشناسان مانع از مراجعه برای درمان می شود.

 

متاسفانه تاکنون نشست رسمی و عمومی در خصوص راهکارهای پیشگیری از این معضل در گچساران برگزار نشده که نیاز به تلاش و اقدامات بیشتر مسئولین در این خصوص را می طلبد.

خودکشی این جوان 16 ساله گچسارانی به نوعی سیزدهمین خودکشی چندماه اخیر در استان کهگیلویه و بویراحمد به شمار می رود.

انتهای پیام/م

دیدگاه‌ها

خاک بر سر مسعولین این شهر... برید بمیرید
اینم از مدیریت ضعیف شبکه بهداشت درمان قبلی که بیشتر تو حاشیه بود
برادر من به چه امیدی میشود امار خودکشی را کم کرد فقر مالی و فرهنگی ,دیدن ادمهایی که سرشان به تنشان نمی ارزد اما از نظر مالی در رفاه هستند و تنها راه درامدشان دزدی از مردم است را چطور تحمل کنیم و جوانان ما با چه امیدی به اینده نگاه کنند .ایراد شبکه های اجتماعی بیداری و اگاهی مردم است ولا غیر . تا دزدی هست منتظر امار بالاتر خودکشی باشید .ما شده ایم مثل کبکی که سرش را زیر برف کرده . امیدوارم امام علی ع حق این مردم را از شما بگیرد .

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها