نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
13. تير 1395 - 10:40
مهمترین خبر سیاسی هفته را تاجگردون با اقدام عجیبش در یاسوج رقم زد. غلامرضا تاجگردون با مدیران گچسارانی و باشتی در آبشار یاسوج ضیافت افطاری به پا کرد و زارعی را نیز به این مراسم دعوت کرد.

به گزارش آفتاب جنوب؛بیشترین اخبار سیاسی هفته گذشته در استان حول محور سفر هیات دولت به کهگیلویه و بویراحمد بود. هیات دولت هرچند بعد از ماه رمضان به کرمانشاه می‌رود اما با توجه به جنب و جوش‌های مسئولان استانی، بعد از کرمانشاه، نوبت استان محروم کهگیلویه و بویراحمد است که بعنوان اولویت‌های آخر دولت در سفرهای استانی میزبان رییس جمهور و تیمش باشد.

 

افطاری تاجگردون در حوزه زارعی

مهمترین خبر سیاسی هفته را تاجگردون با اقدام عجیبش در یاسوج رقم زد. غلامرضا تاجگردون با مدیران گچسارانی و باشتی در آبشار یاسوج ضیافت افطاری به پا کرد و زارعی را نیز به این مراسم دعوت کرد و بدین وسیله موج دیگری از تقابل بویراحمد-گچساران را رقم زد. بدنیست که نگاهی به تقابل‌های گچساران و بویراحمد در چند مدت اخیر بیاندازیم.

غلامرضا تاجگردون به واسطه ارتباطی که با دولت تدبیر و امید برقرار کرد به سرعت توانست به یار غار دولت در مجلس تبدیل شود، این دوستی تاجگردون با دولت منافعی نیز برای وی داشت، از جمله اینکه مسئولان کشوری و حتی وزرا به حوزه انتخابیه گچساران و باشت که تاجگردون نمایندگی آنها را برعهده داشتند می آمدند، آمد و شدی که بعد از یک مدت به تنشی بین مرکز استان و بام نفت ایران مبدل شد. شرایط به گونه ای شد که وزرا برای حضور در استان ابتدا در ایستگاه گچساران از پروزا پیاده می‌شدند و سپس راهی مرکز استان شده و در جلسه شورای اداری شرکت می‌کردند. حتی در برخی موارد تاجگردون شورای اداری را هم به گچساران و باشت می‌کشاند.

 

وزیر ارتباطات پس از حضور در گچساران و قول و وعده برای توسعه زیرساخت‌های ارتباطی در این شهرستان راهی یاسوج شد، این اولین بار بود که مردم به پدیده گچسارانی شدن مسئولان کشوری واکنش نشان دادند و در فضای مجازی، رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی این اقدام نوعی تقابل بین مرکز استان و گچساران دانستند و به ویژه مردم بویراحمد خواستار تغییر این رویه شدند.

تاجگردون اما به این اعتراضات واکنشی نشان نداد و دومین مسافر در سطح وزارت به کهگیلویه و بویراحمد، یعنی وزیر کار را هم ابتدا به گچساران برد. موضوعی که بازتاب آن از لحظه حضور وزیر در گچساران فراگیر شد و زارعی را مجبور به  واکنش کرد. غلام محمد زارعی نماینده بویراحمد و دنا در اظهار نظری اعلام کرد که به استقبال وزیر در گچساران نمی‌رود و وزرا باید ابتدا وارد مرکز استان شوند، سپس به سایر شهرستان‌ها سفر کنند.

 

تاجگردون چند جای دیگر بنای تقابل را گذاشته بود، در جایی اعلام کرد که بودجه راه آهن یاسوج به اقلید را وی تامین کرده است و زارعی اصلا خبر نداشته و در جایی دیگر که خبر از شهرستان شدن مارگون بود، نامه‌ای منتشر شد که طبق آن تاجگردون برای شهرستان شدن این بخش از بویراحمد مکاتباتی انجام داده است.

 

این قدرت نمایی تاجگردون برای بویراحمد و دنا اخیرا نیز نمود پیدا کرده است و نماینده گچساران و باشت، در چند مدت اخیر نیز ادامه یافته و احتمالا ادامه نیز خواهد داشت. تاجگردون در چند روز گذشته جلسه شورای اداری در گچساران و باشت تشکیل داد و مدیران استانی را به حوزه انتخابیه خود کشید تا برنامه به اصطلاح چهارساله توسعه گچساران و باشت در دوران نمایندگی وی تدوین شود و در همین جلسه اعلام کرد که گچساران کیمیا شهر می‌شود؛ تا اینجای ماجرا ایرادی نداشت و اتفاقا خوب هم هست که بام نفت ایران کیمیا شهر کهگیلویه و بویراحمد شود اما نکته اساسی اینجاست که تاجگردون برای اینکه نشان دهد در سطح استان و در میان مدیران استانی چقدر قدرتمند است، ضیافت افطاری با حضور مدیران گچساران و باشت تشکیل داد و زارعی را دعوت به این جلسه، غلام محمد زارعی نیز بدون اینکه به ماهیت این جلسه بیاندیشد، در جمع مدیران تاجگردون حاضر شد و با نماینده گچساران و باشت و ابزارهای قدرت وی در مرکز استان، سلفی گرفت.

 

انشاءلله هیات دولت از مرکز استان وارد کهگیلویه و بویراحمد می‌شود نه از گچساران

زارعی نیز قطعا در طول یکسال گذشته تقابل و قدرت نمایی تاجگردون را حس کرده است و به خوبی از این موضوع آگاه است. غلام محمد زارعی در پنج شنبه گذشته با خبرنگاران نشست خبری برگزار کرد و در آن حرف‌هایی زد که تک تک آنها جای بحث و تحلیل دارد اما در مقال حاضر به علت ضیق زمان و حوصله خوانندگان به چند مورد بیشتر نمی‌پردازیم.

زارعی در نشست خبری وقتی که در مقابل سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه «چند درصد احتمال دارد که هیات دولت از گچساران وارد استان شود» قرار گرفت، لبخندی که سوال خبرنگار قبلی بر لب داشت، بر لبش خشکید و با جدیت تمام پاسخ داد که انشاءلله هیات دولت از مرکز استان وارد کهگیلویه و بویراحمد می‌شود، نه از گچساران.

زارعی اما در همین نشست یکی از اولویت‌های خود را عمران شهری عنوان کرد و دقایقی در رابطه با گفت‌وگو با سایر نمایندگان استان که یاسوج مرکز و پیشانی استان است و باید همه نمایندگان و مسئولان استانی نگاه ویژه‌ای به مرکز استان داشته باشند، صحبت کرد. با این صحبت‌های زارعی منظور تاجگردون از کیمیا شهر شدن گچساران بیشتر آشکار می‌شود، به ویژه وقتی که نماینده مرکز استان از وضعیت اسف‌بار نبود زیرساخت‌ها در یاسوج خبر می‌دهد و نماینده گچساران از گل و بلبل شدن این شهر.

 

تناقض زارعی در زمینه مدیریت‌ها

زارعی هنگامی که در نشست خبری خود در مقابل سوال‌های متعدد خبرنگاران در زمینه مدیریت‌ها و نمایندگان وابسته به مدیران قرار گرفت، به تناقض افتاد و یکی به میخ زد و یکی به نعل. هرچند زارعی اذعان کرد که وظیفه نماینده قانونگذاری و نظارت است، اما گفت که در زمینه مدیران نیز نمایندگان دخالت دارند و این دخالت را چنین توجیه کرد که وقتی نماینده به وزیر رای اعتماد می‌دهد آیا حق ندارد که در عزل و نصب یک مدیر نیز نظر بدهد. زارعی همچنین در ادامه توجیه خود برای دخالت نمایندگان در امور جاری چنین گفت که وقتی نماینده وزیر را عزل می‌کند و از رییس جمهور سوال می‌پرسد، آیا حق ندارد که از مدیر استانی سوال بپرسد.

خب در پاسخ به این توجیه نماینده بویراحمد و دنا باید گفت که «نه! حق ندارد». چون اگر نماینده در امور اجرایی با این توجیه دخالت کند، اصل تفکیک قوا به عنوان یکی  از اصول اساسی دموکراسی به خطر می‌افتد. همچنین رای اعتماد دادن به وزار و سپس استفاده از این توجیه برای دخالت در عزل و نصب مدیران مانند این است که مردم خودشان نمایندگانشان در مجلس را انتخاب کنند، سپس برای استیضاح وزیر نیز همه مردم به مجلس بروند و رای بدهند! هرچیز فرآیند قانونی خودش را دارد و همچنان که خود اقای زارعی اعتراف کرد، وظیفه نماینده قانونگذاری و نظارت بر حسن اجرای قانون است و نمایندگان باید به دولت اجازه بدهند که با گزینه‌های خود سیاست‌هایی را که واسطه آن رای آورده‌اند، در امور اجرایی کشور پیاده کنند.

این توجیه زارعی توجیه رنگ و رو رفته‌ای است که دیگر تمام نمایندگان ادوار مختلف از آن استفاده کرده‌اند و واقعیت چیز دیگری است.

 

دست خالی مسئولان استان برای هیات دولت

زارعی همچنین در نشست خود از تلاش مدیران برای آماده‌سازی مجموعه‌ای پروژه خبر داد که قرار است هیات دولت در استان آن را افتتاح کند. یکی از این پروژه‌ها بخش قلب و آنژیوگرافی بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج بود.

در گذشته رسم بر این بود که هیات دولت هنگامی که به استان‌ها سفر می‌کرد پروژه‌های بزرگ را افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار می‌داد. حالا پس از سفر هیات دولت به آذربایجان غربی و افتتاح پتروشیمی مهاباد که سالها پیش مورد بهره‌برداری قرار گرفت، باید فهمید که دولت دیگر چیزی برای افتتاح در کشور ندارد و علت تاخیر در سفر دولت به  برخی از استان‌ها از جمله کهگیلویه و بویراحمد را نیز همین نبود طرح و پروژه قابل افتتاح دانست.

دولت در اوایل کار خود هنگام سفر به استان‌ها پروژه‌هایی که از دولت قبل باقی مانده بود و در این دولت به اتمام رسیده بود را افتتاح می‌کرد و با افتخار در کنار آنها عکس یادگاری می‌گرفت اما حالا وضعیت دولت تدبیر و امید به حدی رسیده است که یک بخش کوچک از یک بیمارستان قدیمی در مرکز استان را که پیشتر در حد افتتاح برای معاون استاندار بوده است، افتتاح می‌کند.

اما در این راستا توصیه‌ای به مسئولان استان داریم که لااقل بزرگواری کنید و پروژه‌های نیمه تمام را افتتاح نکنید که بعدا به واسطه همین روبان بریدن‌ها امکان اخذ اعتبار و تکمیل آنها وجود نداشته باشد و برای خشنودی هیات دولت می‌توانید، ورزشگاه یاسوج را برای بار چندم افتتاح کنید و راه آهن یاسوج- اقلید را دوباره کلنگ بزنید و هندوانه‌های پتروشیمی دهدشت را به فروش رسانده و دوباره آنجا را نیز کلنگ زنی کنید.

 

خادمی و شام آخر!

موسی خادمی، استاندار کهگیلویه و بویراحمد در چند مدت اخیر مهمترین خبر عزل و نصب در استان است و تمام مردم احتمال‌های ماندن و یا رفتن وی را بررسی می‌کنند. عده‌ای می‌گویند که خادمی تنها مدتی پس از سفر هیات دولت در استان ماندگار است و پس از آن می‌رود و عده‌ای نیز بر باقی ماندن بر کسوت استانداری تا انتخابات سال 96 تاکید دارند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد مدت‌هاست که مورد انتقاد منتقدین قرار گرفته است، اصلاح طلبان معتقدند که خادمی ذره‌ای به آنها نزدیک نبوده و اصولگرایان نیز بر این باورند که استاندار کهگیلویه و بویراحمد در طول سه سال مدیریت، عملکرد قابل دفاعی نداشته است و در این سه سال فقط حرف زده و سخنرانی کرده است.

هرچند که وزارت کشور رسما اعلام کرد که تغییر استانداران دیگر در دستور کار وزارت کشور نیست و حالا نوبت فرمانداران رسیده  است اما همچنان منتقدین و کارشناسان خادمی را در لبه پرتگاه عزل می‌دانند و بر این امر پافشاری می‌کنند که این اقدام وزارت کشور در راستای آرام کردن فضا و تغییرهای مدیریتی در فضایی ملایم و بدون تنش است، به ویژه پس از اینکه عزل استاندار خوزستان حواشی زیادی را برای دولت درست کرد، حالا دولت در شرایطی به عزل مدیران ارشد استانی نمی‌پردازد که حاشیه دیگری برای خود درست کند.

موسی خادمی، ضیافت افطاری برای خبرنگاران و اصحاب رسانه کهگیلویه و بویراحمد ترتیب داد و به نوعی با دلجویی از منتقدین رسانه‌ای خود در حالی که حرف‌های تند خود در تاختن به منتقدین را تکرار نمی‌کرد، به رسانه‌ها توصیه کرد که فضا را برای حضور هیات دولت آماده کنند و در این راستا به مردم امید بدهند.

انتهای پیام/

 

 

دیدگاه‌ها

تاجگردون طبل توخالی

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها