نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
20. ارديبهشت 1395 - 11:54
حالا دیگر تنها دود خودروها ، وسایط نقلیه و کارخانجات نفت و گاز و یا فاضلاب تصفیه نشده نگران کننده نیست بلکه، باید باران خاک را هم که گاه به گاه بر سر مردم گچساران می بارد و سلامتی آنها را تهدید می کند، به این فهرست اضافه کرد.

به گزارش آفتاب جنوب،پدیده ریزگردها این روزها به شهرستان گچساران هم پیش روی کرده و آسمان بام نفت ایران را هم دستخوش گرد و خاک کرده است.با وزش باد شدید و وقوع پدیده ریزگردها در گچساران ،آسمان این شهر با موجی از هوای خاک‌آلود محو شده است که با افزایش غلظت و شدت گرد و غبار تردد و تنفس شهروندان مشکل ،به طوری که تشخیص فاصله دید برای عابران و رانندگان بسیار سخت شده است. 

 

عبدال ديانتی نسب رئيس حفاظت محيط زيست گچساران می گوید: آلودگی هوای اين شهرستان به دليل غلظت بالای گرد و غبار در شرايط هشدار قرار گرفته  و هم اکنون ميزان ذرات معلق در هوای گچساران به 220 ميكروگرم بر متر مكعب رسیده است.وی حد مجاز هوای سالم در شرايط عادی را 150 ميكروگرم بر مترمكعب برشمرد.

به گفته اردوان نوشادپور رئيس هواشناسی گچساران ميزان ديد افقی ناشی از پدید گردوغبار برای ششمین روز متوالی در این شهرستان بين چهار تا هشت كيلومتر بوده که ميزان ديد افقی در شرايط هوای سالم 10 كيلومتر است.

وی با بیان اینکه دمای هوای گچساران در 24 ساعت گذشته بين 22 تا 37 درجه سانتيگراد در نوسان بود،افزود:ميزان بارش باران در سال زراعی جاری در گچساران را 299.1 ميليمتر بوده است.

 

از ابتدای امسال تاکنون کارشناسان هواشناسی گچساران بارها از پیش بینی وزش باد همراه با گرد و خاک در این شهرستان خبر داده بود و شهروندان گچسارانی برای مدتی حدود 13 روز از سال جاری را شاهد هجوم ریزگردها و غبار آلود شدن آسمان این شهرستان هستند.

گرچه آمار دقیقی از میزان مراجعه شهروندان گچسارانی  به مراکز درمانی به علت عوارض ناشی از تنفس هوای خاک آلود در دست نیست، اما کیست که تبعات مخرب گرد و خاک در فضاهای شهری را انکار کند.

 

حالا دیگر تنها دود خودروها ، وسایط نقلیه و کارخانجات نفت و گاز و یا فاضلاب تصفیه نشده نگران کننده نیست بلکه، باید باران خاک را هم که گاه به گاه بر سر مردم گچساران می بارد و سلامتی آنها را تهدید می کند، به این فهرست اضافه کرد.

طبق توصیه های پزشکان ریزگردها در سه گروه کودکان و اطفال، زنان باردار و بیماران دارای مشکلات قلبی و ریوی به شدت اثرات سوء به جای می گذاردواین سه گروه در وضعیت هوای ناسالم و گرد و خاک جز در موارد ضروری از منزل خارج نشوند زیرا حساسیت بالای این افراد سبب می شود سریع تر در معرض خطرات ناشی از آلودگی هوا قرار گیرند.طبق توصیه پزشکان تنفس هوای خاک آلود سبب ایجاد و تشدید مشکلات تنفسی می شود و در هوای خاک آلود باید شهروندان هنگام خروج از منزل حتما از ماسک استفاده کنند تا کمتر در معرض عوارض بیماری زای گرد و خاک قرار گیرند.

 

زنان باردار، افراد کهنسال و مبتلایان به بیماری‌های تنفسی از رفت و آمد در خیابان پرهیز کنند وشهروندان حتی‌الامکان تا برطرف شدن این مشکل برای رفت و آمدهای غیرضروری از خانه خارج نشوند.

 

 این در حالی است که ولي بهره مند كارشناس اداره كل هواشناسی كهگيلويه و بويراحمد وضعیت جوی استان را در 48 ساعت آينده همراه با پديده گرد وغبار، رگبار پراكنده و رعد و برق پيش بینی می کند.

 

وی می گوید:با بررسی نقشه در 24 ساعت آينده با عبور امواج كم و بيش ناپايدار، افزايش ابر و باران دور از انتظار نخواهد بودوتيرگي آسمان استان در پی وجود ريزگردها در 48 ساعت آينده برقرار خواهد بود که اين وضعيت در هر دو منطقه سردسيری و گرمسيری استان پيش بينی می شود.

 

اداره كل هواشناسي كهگيلويه و بويراحمد از تداوم پديده گرد و غبار در مناطق گرمسيری اين استان از جمله گچساران تا 72 ساعت آينده خبر داد.

 

انتهای پیام/م

دیدگاه‌ها

گچساران بجز معضل گرما و گردخاک ، چرا آب شرب منطقه کارکنان در اکثر اوقات با فشار بسیار کم و ساعاتی از روز کلا قطع میباشد

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها