نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
20. مرداد 1401 - 15:30
آمارها نشان می‌دهد که 30 استان کشور پدیده فرونشست زمین را ثبت کرده‌ و با این مخاطره مواجهند،درحالی که فرونشست زمین در ایران بیش از ۵برابر متوسط جهانی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، فرسودگی بسیاری از ساختمان های قدیمی باعث می‌شود که با کوچکترین زلزله و یا اتفاق های دیگری ساختمان آسیب جدی ببیند و یا تبدیل به آوار شود و صدمات جبران ناپذیری برای ساکنین آن به بار آورد،اگرچه درسال های گذشته ساختمان ها فرسوده و پر خطر از سوی شهرداری ها شناسایی شده و برای تشویق مالکان وام هایی جهت نوسازی به آنها داده شده است.

وجود برخی ادارات کلنگی در گچساران

اما گذشته از املاک شخصی، گاهی دیده می شود که برخی از ادارات و ارگان های دولتی نیز کلنگی بوده و دارای بنایی با قدمت بالا و  فرسوده هستند که در حال حاضر ساختمان شهرداری دوگنبدان از این امر هم مستثنی نیست به دلیل فرسودگی با مشکلات بسیاری هم دست و پنجه نرم می کند.

باید توجه کرد که هر سازه و ساختمانی که از عمر مفید آن بگذرد فرسوده شده و امکان بروز حادثه برای ساکنان و افرادی که به آنجا رفت و آمد می کنند نیز محتمل است، برخی از ادارات ،نهادها و سازمان های گچساران نیز دارای ساختمانی فرسوده هستند که ملزم به نوسازی و یا تخلیه اند،چرا که از نظر قانون تنها سن بنا عاملی برای تعیین ملک کلنگی نیست؛ اما به گفته کارشناسان بناهایی که بالای ۳۰ سال سن دارند، کلنگی محسوب می‌شوند و باید بازسازی شوند.

هزینه هایی که به هدر می روند!

از سوی دیگر اقدامات مقطعی بهسازی همچون رنگ آمیزی، سفیدکاری،گچ کاری و ... نیز نمی تواند کمک بسزایی در استحکام و مقاوم سازی این ساختمان ها شود و تنها هزینه هایی که انجام می شود و در نهایت به هدر می رود.از آن‌‌جا که توجه به ساختمان های اداری فرسوده جهت نوسازی از ملزومات امروز به شمار می روند و وقوع هرگونه زلزله یا بلایای طبیعی در این بافت‌ها می‌تواند فاجعه‌ای بزرگ ایجاد کند.

موضع مهم نشست شورای فنی استان؟

با این تفاسیر نیز اواخر تیرماه امسال چهارمین نشست شورای فنی کهگیلویه و بویراحمد با حضور معاون عمرانی استاندار ، تعدادی از مدیران کل و کارشناسان عمرانی و فنی برگزار شدکه فرو نشست ساختمان شهرداری دوگنبدان(گچساران) و تمام شدن عمر مفید این ساختمان خود موضوع مهمی بود که در نشست شورای فنی استان به آن پرداخته شد و شهردار دوگنبدان بیان کرد که توان ساخت ساختمان جدید را ندارند.

هرچند در این نشست پیشنهاد برای اجاره و یا تهاتر ملک با ملک دیگری برای ساختمان به دلیل خطر و فرسودگی داده شد که شهردار در واکنش به این موضوع هم افزود که ساختمان عمر مفیدش تمام شده و باید در خصوص آن چاره اندیشی جدی شود .

فرصت یکماه به شهردار دوگنبدان چه بود؟

بنابراین با تصویب و تایید مسئولان فنی استان مصوب شد تا شهرداری دوگنبدان در مدت 1 ماه نسبت به جابه جایی ساختمان این شهرداری اقدام کند و در صورتی که این موضوع انجام نشود عواقب آن بر عهده شخص شهردار خواهد بود.

عمر 55ساله ساختمان شهرداری دوگنبدان

با این وجود در این نشست موضوعی مهم و البته نگران کننده مطرح شد که در نوع خود نیاز به کارشناسی بیشتر از سوی مسئولان و چاره جویی بیشتر دارد. باید توجه داشت که ساختمان شهرداری دوگنبدان دردهه چهل  شمسی ساخته شده و حدود ۵۵ سال از عمر آن می‌گذرد.ساختمانی که بنا به دستور معاون عمرانی استاندار باید ظرف آینده تخلیه و به مکان دیگری نقل مکان کند در غیر این صورت اگر بر اثر فروریختن احتمالی این ساختمان حادثه‌ای رخ دهد جوابگوی آن خود شهرداری دوگنبدان است.

اما در نشست شورای فنی کهگیلویه و بویراحمد به موضوعی دیگری هم اشاره شد درحالی که مدیرعامل آب منطقه ای استان معتقد بود این ساختمان نه به دلیل قدمت بالا بلکه به دلیل فرونشست زمین، چنین وضعیتی پیدا کرده و گرنه خود ساختمان مقاوم بوده است.

بالا آمدن سطح آب های زیرزمینی در گچساران

آرش مصلح گفته بود که شاید بتوان یکی از دلایل فرو نشست زمین را در شهر گچساران بالا آمدن سطح آب های زیرزمینی در این شهر دانست که طی سال های اخیر به خصوص ۲۰ سال گذشته این آب به صورت چشمگیری در سطح شهر بالا آمده است.

مدیرعامل آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد نیز افزوده بود که به دلیل املاح زیادی که در این آب وجود دارد خاصیت خورندگی آن بسیار زیاد است.امسال چند نفر در منطقه کارکنان جنوبی شهر دوگنبدان ساخت و سازهایی داشتند که به دلیل بالا بودن سطح آب زیرزمینی عملا امکان فعالیت از آنها گرفته شد چرا که سطح آب همچنان در حال بالا آمدن است.از آن‌سو  هم «سنگ پی» شهر در حال خورده شدن بوده و حتماً باید برای این موضوع مشاور گرفته شود و در کوتاه مدت در منطقه کارکنان جنوبی می‌توان از زهکش برای رفع مشکل استفاده کرد.

درحالی این موضوعات درباره بالا آمدن سطح آب های زیرزمین در گچساران مطرح شده است که آمارها اینگونه نشان می‌دهد که 30 استان کشور پدیده فرونشست زمین را ثبت کرده‌اند،هرچند فرونشست زمین، پهنه‌های وسیعی از کشور را درگیر کرده و تمامی استان‌های کشور با این مخاطره مواجهندبنابراین بادی توجه داشت که  فرونشست زمین در ایران بیش از ۵برابر متوسط جهانی است.

شکوهی، رئیس شورای شهر دوگنبدان در گفتگو با این پایگاه خبری تحلیلی در خصوص وضعیت ساختمان شهرداری این شهر گفت:اولا ساختمان شهرداری بسیار قدیمی است و قبل از دوران انقلاب هم بنا شده است، متاسفانه آب روهایی که در پشت ساختمان شهرداری وجود دارند موجب فرونشست بخشی از ساختمان شده است.

شهردار باید پاسخگو باشد

وی افزود:طبیعتا مکاتباتی هم از طرف شورای شهر صورت گرفت که ساختمان حتما بایستی تخلیه شود و با توجه به اینکه تاکنون مکان خاصی جهت نقل مکان درنظر گرفته نشده است، فعلا شهرداری در بلاتکلیفی به سر می برد. به هرحال اخطارهای لازم به جناب شهردار دوگنبدان نسبت به این مسئله داده شده که در هر صورت بروز هر اتفاقی باید پاسخگو باشند.

احتمال ریزش ساختمان فرسوده شهرداری

شکوهی پور ادامه داد:بنابراین شخص شهردار در حال تلاش هستند تا ملک جدیدی برای شهرداری پیدا کنند، چرا که این موضوع بسیار خطرناک است و هر امکان احتمال ریزش ساختمان فرسوده شهرداری وجود دارد.از این رو فرصت محدودی داده شده است که این ساختمان نیز هرچه زودترتخلیه شود.

با پاسخ منفی مواجه شدیم

رئیس شورای شهر دوگنبدان هم گفت:با این وجود نیز مکاتباتی با مجموعه دانشکده سما داشته ایم که هنوز جوابی نگرفته ایم. مکاتبات دیگری هم برای ساختمان فرهنگی اداره ارشاد گچساران(تپه آفتابگردان) صورت گرفت که با پاسخ منفی مواجه شدیم،به هرحال شهردار دوگنبدان به جد پیگیر حل این موضوع هستند.

رضا قشقایی، شهردار دوگنبدان در گفتگو با این پایگاه خبری تحلیلی در خصوص آخرین وضعیت ساختمان شهرداری این شهر هم گفت:ببینید این ساختمان سال 43ساخته شده و قدمت این ساختمان به لحاظ عمر مفید نیزگذشته است، اما ساختمان همچنان سرپاست بنابراین یک قسمتی به صورت الحاقی در پشت ساختمان وجود دارد که در سنوات گذشته اضافه شده است.

عمر مفید ساختمان گذشته است

وی افزود:این قسمت نیز در نتیجه بالا آمدن آب های زیرزمینی در سطح گچساران چند وقت پیش اصطلاحا با نشست نامتعارفی مواجه شد که این موضوع در ادامه نیز کنترل و مهار شد.اما بارندگی ها سیل آسای اخیر هم مانع شد که نتوانیم کار مهار بند را درست و حسابی انجام بدهیم و درگیر موارد دیگر شدیم.

مقاوم سازی انجام و در حال تکمیل است

شهردار دوگنبدان تصریح کرد:بنابراین خود اسکلت و اصل ساختمان مشکل خاصی ندارد عملا هم تاکنون سرپا بوده است، ولی واقعیت هم این است که عمر مفید ساختمان گذشته است و قسمت پشت ساختمان شهرداری نیز که راه پله ای بوده نشست کرده که بحث مقاوم سازی انجام و در حال تکمیل است.

قشقایی بیان کرد:اما با توجه به مصوباتی که در جلسه استان داشتیم، پیگیر این امر هستیم که مکان جدیدی را برای شهرداری فراهم کنیم، اگر چه از لحاظ قانونی نمی توانیم اعتباری برای ساخت ساختمان جدید از منابع دولتی داشته باشیم پس باید ملک مناسبی را در قالب اجاره ،یا تهاترملک و ...پیدا کنیم.

در سریعترین زمان ممکن نقل مکان می کنیم

وی ادامه داد:هرچند با چند دستگاه اجرایی شهرستان که مکان مناسبی هم داشتند مکاتباتی انجام شد، که این دستگاه ها هم موکول به ادارات کل در سطح استان و متولیان امر در تهران کرده اند و همچنان منتظر جواب هستیم.بنابراین پیگیر این موضوع هستیم که در سریعترین زمان ممکن نقل مکان کنیم.

براین اساس، متولیان امر در شورا و شهرداری دوگنبدان بایستی هرچه زودتر و با در نظر گرفتن اصول پدافند غیرعامل، طرح و راهکاری برای نقل مکان از ساختمان قدیمی شهرداری تدبیرکنند تا شاهد حادثه‌ای تاسف باردر آینده نزدیک هم نباشیم.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها