نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
11. بهمن 1397 - 12:29
جوانان ایرانی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با اتکا به توانمندی های خود در عرصه صنعت سدسازی ،کشورمان را جزو سازندگان بزرگ سد تبدیل کردند تا شعار «ما می توانیم» را در عمل به اثبات برسانند؛ سد های"کوثر" و "چم شیر" گچساران از بزرگترین پروژه هایی هستند که می توان آن را نماد خودباوری ملی و اوج صنعت سدسازی در ایران نامید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،دهه فجر و فرارسیدن چهلمین سالگردپیروزی انقلاب اسلامی،فرصت مغتنمی برای بازخوانی انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن در حوزه‌های مختلف است و هرچه از زمان پیروزی انقلاب اسلامی فاصله گرفته شود،اهمیت پرداختن به موضوع دستاوردهای انقلاب اسلامی و اهمیت تبیین دستاوردها و پیشرفت‌های جمهوری اسلامی بیش‌تر نمایان می‌شود.

ایجاد یأس وناامیدی در جامعه از اهداف دشمن

یکی از اهداف راهبردی دشمنان در جنگ نرم علیه انقلاب و نظام اسلامی، ایجاد یأس وناامیدی در جامعه و به‌ویژه در نسل جوان نسبت به آینده از طریق سیاه‌نمایی، بزرگ کردن مشکلات، زیر سؤال بردن و یا کم‌ارزش جلوه دادن دستاوردهای انقلاب و ناکارآمد نشان دادن نظام دینی است.

در طول این سال ها دولت های مختلف در شرایط بسیار حساس، بغرنج و سختی در زمینه های عمرانی و آبادانی شهرها و روستاهای اقصی نقاط کشور دستاوردها و آثار بسیار درخشانی از خود به جا گذاشته اند. این موفقیت ها و دستاوردهای عظیم در شرایطی محقق شده که کشور شرایط بسیار حساس هشت سال دوران جنگ تحمیلی، تحریم، تهدید و محدودیت های اقتصادی و سیاسی را تحمل کرده بود.

حرکت به سمت پیشرفت و ترقی

این انقلاب عظیم،دست آوردهای فراوانی در داخل و خارج از کشور داشته و سال ها طول می کشد تا همه  آثار و نتایج این پدیده الهی آشکار و مورد تحلیل قرار گیرد، اما یکی از مهمترین اقدامات بعد از پیروزی انقلاب اسلامی آبادانی کشور و انجام طرح ها و کارهای عمرانی و توسعه ای در تمامی ایران اسلامی بود که حجم بالای اقدامات صورت گرفته در حوزه های مختلف عمرانی ،‌گوشه ای هرچند کوچک از تلاش های مردم این سرزمین برای آبادانی و حرکت به سمت پیشرفت و ترقی است.

با همه مشکلات برشمرده پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی،‌ به رغم تحمیل جنگ هشت ساله،‌تحریم های ناجوانمردانه و فشارهای اقتصادی، تجاری و جلوگیری از مبادلات بانکی  نظام اسلامی در انجام فعالیت های عمرانی در هیچ بخشی غفلت نکرد و در بخش های مختلف عمرانی از قبیل راه روستایی، سد سازی،بزرگراه و آزادراه،ساخت و ساز و مسکن، آب شرب،ارتقای مراکز علمی و تحقیقاتی، گازرسانی و برق رسانی پیشرفت های چشمگیری در سراسر کشور نسبت به پیش از انقلاب انجام داد.

عمران و آبادانی اولویت خدمت رسانی به مردم

حال بعد از این سالها هرروز شاهد هستیم که با تلاش مسئولان و دولتمردان و با همت و غیرت مثال زدنی جوانان انقلابی،پروژه ها و طرح های بزرگ و کوچک عمرانی در ایام مختلف در اقصی نقاط کشور به بهره برداری می رسد تا نشان دهند که نظام اسلامی بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب با حفظ استقلال و آزادی و عدم وابستگی به غرب و شرق ،‌ پیشرفت، عمران و آبادانی را در سرلوحه خدمت رسانی به مردم کشور قرار داده است.

جدای از این موارد باید توجه داشت که توسعه کشاورزی در ایران به عنوان یکی از اهرم‌های پیشرفت اقتصادی همراه با عوامل مهمی چون افزایش جمعیت و به تبع آن تأمین آب شرب، بالارفتن سطح بهداشت، محدودیت منابع آب شیرین، برداشت بیش از حد از آب‌های زیرزمینی و سرانجام هجوم جبهه‌های آب شور به شیرین، احداث سدهای مخزنی را در اولویت کارهای عمرانی قرار می‌دهد. پس از انقلاب، ظرفیت و توان سدسازی قابل توجهی به وجود آمد که موجب سرعت گرفتن فعالیت‌های سدسازی در ایران شد. بسیاری از پیشرفت‌های کشور در زمینه سدسازی، مرهون تلاش دولت و ملت سرافراز ایران اسلامی در سال‌های پس از انقلاب است، به‌طوری‌که پیشرفت‌های مربوط به بعد از انقلاب اسلامی چه از نظر تنوع موضوع و چه از نظر وسعت و گستره عمل، به حدی گسترده بوده که در قیاس با وضعیت قبلی کشور و حتی بسیاری از کشورهای هم طراز منطقه و جهان، قابل بحث و بررسی نیست.

تبلورروحیه خودکفایی درکشور

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، وقوع جنگ تحمیلی و متعاقباخروج شرکت‌های پیمانکار خارجی، عدم وجود شرکت‌های توانمند داخلی در زمینه سدسازی موجب شد که این صنعت نیز همچون بسیاری پروژه‌های عمرانی بزرگ دچار توقف و رکود شود لکن پس از پایان جنگ تحمیلی به دلیل افزایش جمعیت و مشکلات تأمین آب شرب و کشاورزی و صدمات سیلاب رودهای بزرگ، ساخت سدهای بزرگ دوباره در دستور کار دولت‌های وقت قرار گرفت و به نوعی وارد مرحله جدیدی شد و صنعت آب کشور ایجاد خودکفایی در این زمینه را هدف بزرگ و متعالی خود قرار داد.

هم‌اکنون جمهوری اسلامی ایران با خودکفایی در صنعت سدسازی و دست یابی به فن آوری های نوین و پیچیده در این امر، به یک شاخص مهم و اساسی برای توسعه یافتگی دست پیدا نموده و تمامی مراحل مطالعه، طراحی، نظارت، ساخت، مدیریت و بهره‌برداری از سدهای مخزنی به دست توانای مهندسین کشور صورت می‌گیرد. در حال حاضر کشور ایران سومین کشور برتر سدسازی در دنیا است که قابلیت امکان اجرای طرح‌های بزرگ سدسازی و صدور خدمات مهندسی سدسازی برای سایر کشورها از جمله پنج کشور آفریقایی و آسیایی را که در حال اجرای سدهای بزرگ و پیچیده ای هستند، در کارنامه خود دارد ضمن آنکه دانش و تجربیات حاصله از روند اجرائی طرح‌ها، دستیابی به استانداردهای علمی، خودباوری و اتکای به نفس کارشناسان ایرانی و اتخاذ استراتژی‌های مناسب، در این امر مهم بی اثر نبوده است.

سد بزرگ کوثر،رهاورد انقلاب

یکی از این دستاوردهای انقلاب اسلامی سد بزرگ کوثر است که به عنوان سد زیبای استان چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد، در فاصله ۶۰کیلومتری شمال غرب گچساران قرار گرفته و این سد مخزنی چندمنظوره به روی رودخانه خیرآباد برای تامین آب شرب و صنعتی شهرها و بنادر حاشیه خلیج فارس ساخته شده است.

رودخانه خیرآباد از دو شاخه بهرام و دهدشت (سیدآباد) تشکیل شده که آب آن‌ها از رشته‌کوه‌های زاگرس در مناطق طسوج، دشت راق، دیگان و چشمه بلقیس چرام سرچشمه می‌گیرد، این سد به پیمانکاری شرکت سابیر در سال 83به بهره برداری رسید.

تامین آب مردمان جنوب

سد کوثر آب آشامیدنی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از مردم استان‌های هرمزگان، بوشهر، خوزستان و گچساران را تامین می‌کند که به این منظور، خط لوله با طول ۷۶۳ کیلومتر، بخش‌هایی از ۵ استان کهکیلویه و بویراحمد، خوزستان، بوشهر، فارس و هرمزگان در مجموع شامل ۷ شهر بزرگ و ۱۱ شهر کوچک، ۳۶ شهرک و ۴۷ دهستان با بیشتر از ۱۲۰۰ روستا را در برمی‌گیرد.

علاوه بر این، سد کوثر به منظور اهدافی چون تامین صنایع نفت و گاز گچساران، تامین آب کشاورزی دشت لیشتر در شهرستان گچساران، تامین آب کشاورزی اراضی بنه باشت بهبهان در سطح ۴۵۵ هکتار، تامین آب کشاورزی دشت زیدون در سطح ۵ هزار هکتار و تامین آب برای بهبود کنترل کیفیت آب رودخانه زهره به میزان ۷۰میلیلون متر مکعب در سال ساخته شده است.

محل سد در تنگه بسیار باریکی است و عرض تنگه در کف در تراز ۵۰۰ حدود ۱۰ متر و تکیه‌گاه‌های سد تا تراز ۵۷۵ متر دارای شیب بسیار تند ۸۰ درجه است،سد کوثر گچساران از نوع سدهای بتنی وزنی است که ارتفاع آن از پی در حدود ۱۴۴متر و طول تاج سد در حدود ۱۹۰متر است؛ عرض سد در پی در حدود ۶۳ متر و در تاج ۷متر است و تراز تاج سد ۶۳۸ متر از سطح دریا بوده و در محور سد تراز سد ۴۹۴ متر از سطح دریا بوده است.

زیباترین گردشگاه‌های جنوب کشور

هرچندجدای از این موارد باید گفت که دریاچه زیبای سدکوثر ، قابلیت آن را دارد که به یکی از زیباترین گردشگاه‌های جنوب کشور نیز تبدیل شود و مناظر زیبای اطراف رودخانه خیرآباد و طبیعت زیبای سد کوثر درگچساران یکی از مکان‌هایی است که می‌تواند گزینه مناسبی برای گذراندن تعطیلات پایان هفته اهالی جنوب ایران زمین باشد.

چمشیر؛نماد خودباوری ملی و اوج صنعت سدسازی

از دیگر پروژه های بزرگ صنعت سد سازی در کشورسد و نیروگاه چم شیر گچساران است که با تکیه بر توانمندی های فنی و علمی کشوردر حال احداث است و یکی از بزرگترین پروژه های ملی است که می توان آن را نماد خودباوری ملی و اوج صنعت سدسازی در ایران نامید.

در این میان باید تاکید کرد که این پروژه آنقدر دقیق و با در نظر گرفتن حساسیت‌ها درحال احداث است که وقتی فردی در فضای آن قرار می‌گیرد، به این باور می‌رسد که مهندسان کشور با خودباوری، این چنین پروژه عظیمی را به ثمر خواهند نشاند.

در باب این پروژه ذکر این نکته خالی از لطف نیست که کارگاه پروژه سد چمشیر خود به مثابه یک دانشگاه می‌ماند، دانشگاهی که در آن بهترین و کارآمدترین تجهیزات تا نیروی انسانی به کار گرفته شده است و می‌تواند فضایی برای آموزش مهندسان، دانشجویان و علاقمندان به این عرصه باشد.

باید توجه داشت که هر کار عظیمی به طور قطع مشکلات خاص خود را نیز دارد؛ اما نباید با مسائل حاشیه ای، کار و تلاش گروه عظیمی از مهندسان و دلسوزان این مرز و بوم را زیر سوال برد.مطالعات مرحله اول طرح شبکه آبیاری و زهکشی چم شیر در سال 73 آغاز و در تیرماه 84 به تصویب کارفرمای وقت، سازمان آب منطقه ای فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد رسید. پس از آن مطالعات مرحله دوم شروع و در سال 1391 به تایید و تصویب کارفرمای جدید پروژه، شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران رسید.

تامین آب کشاورزی دشت های پایین دست

با تکمیل این پروژه بزرگ ملی، بیش از 110هزار هکتار از اراضی جنوب کشور به زیر کشت خواهد رفت و مواهب اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی آن باعث توسعه منطقه و کشور خواهد شد.سد و نیروگاه چمشیر گچساران جهت کنترل روان آب ها و طغیان رودخانه زهره و تولید انرژی برقابی به میزان 482گیگاوات ساعت درسال وتامین آب کشاورزی دشت های پایین دست طراحی ودر حال ساخت است.

آبگیری سد چم شیر در شرایطی طی فصول آینده انجام خواهد شد که ایران در عرصه سدسازی، به یک قدرت مدعی تبدیل شده است چراکه توانسته در عرصه جهانی، به واسطه همین موضوع، نام خود را در فهرست برترین سدسازان جهان به ثبت رساند.

 تولید انرژی برقابی به میزان 482گیگاوات ساعت

سد چم شیر از نوع بتنی غلتکی ( RCC )در 25 کیلومتری جنوب شهر گچساران واقع شده است وطبق گفته مسئولین سد این طرح جهت کنترل روان آب ها و طغیان رودخانه زهره و تولید انرژی برقابی به میزان 482گیگاوات ساعت درسال وتامین آب کشاورزی دشت های پایین دست طراحی ودر حال ساخت است و با توجه به نزدیکی به شهر گچساران قابلیت گردشگر پذیر بودن نیز دارد.

با توجه به اهمیت استراتژیک آب در اوضاع کنونی و بحران‌های پیش رو در زمینه‌های امنیتی، اقتصادی و اجتماعی، آنچه بیش از پیش ضروری به نظر می‌رسد مدیریت بهینه منابع آب است، مدیریتی که یکی از راهکارهای اصلی آن سدسازی و مدیریت بهره‌برداری از آن است؛ چرا که پروژه‌های سدسازی برای حفظ حیات و تداوم امنیت ملی و نیز افزایش ظرفیت ذخیره سازی و گسترش منابع آب و استحصال انرژی برق‌آبی سازگار با محیط زیست بخصوص برای مناطقی که با کمبود آب و بحران آب مواجه هستند، لازم و حیاتی است.

مدیریت بهینه منابع آب کشور 

در پایان می‌توان اظهار کرد مجموعه سدهای در حال بهره‌برداری کشور هریک به سهم خود نقش قابل توجهی در مدیریت بهینه منابع آب کشور داشته و دارند و بخصوص در دوره نسبتاً طولانی خشکسالی در کشور، نقش برجسته ای در مدیریت خشکسالی ایفا نموده‌اند و تأمین نیازهای مختلف شرب، صنعت، کشاورزی و کنترل سیلاب‌های مخرب در این دوره، خود گویای میزان تأثیر و اثربخشی پروژه‌های تأمین آب و سد سازی است.


با این تفاسیر؛مقایسه دستاوردهای انقلاب اسلامی با شرایط قبل از انقلاب و شرایط دیگر کشورها نشان می دهد که انقلاب با وجود بحران هایی که دشمن ایجاد کرده در زمینه خدمات رسانی به آحاد مردم فعالیت های چشمگیر و بسیار مطلوبی داشته است.هرچندانقلاب اسلامی را باید سرآغاز تحولات بزرگ و بنیادین در ایران، منطقه، جهان اسلام و جهان غیراسلام دانست ،درحالی که رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام (ره) از انقلاب اسلامی با عناوینی چون «معجزه قرن» و «انفجار نور» یاد کرده و همین کلمات برای توصیف عظمت و بزرگی انقلاب اسلامی کفایت می‌کند.

انتهای پیام

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها