نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
21. آبان 1397 - 16:28
برداشت بی‌رویه و بدون برنامه گیاهان دارویی در دیار بام نفت ایران از سوی مردم محلی، به ویژه سودجویان از کارهای نامطلوبی است که حیات این گیاهان نادر را تهدید می‌کند و ممکن است به انقراض آنها منجر شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،گیاهان دارویی، به سبب نقش درمانی که دارند، به عنوان ذخایر ژنتیک ایران زمین و هراستانی به شمار می‌روندبنابراین از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردارندو اگر از آنها به درستی استفاده نکنیم، خیلی زود تخریب و در نتیجه نابود خواهند شد،آشنایی مردم با گیاهان دارویی و خواص آنها از طریق رسانه‌ها، برگزاری همایش‌ها و دیگر موارد می‌تواند کمک شایان توجهی به توسعه گیاهان دارویی در مناطق مختلف، از جمله در کهگیلویه و بویراحمد کند.

هرچند اهلی کردن گیاهان دارویی و کشت دستی آنها در مزارع می تواند نقش موثری در افزایش این گیاهان داشته باشد که برداشت بی‌رویه و بدون برنامه گیاهان دارویی استان از سوی مردم محلی، به ویژه سودجویان از کارهای نامطلوبی است که حیات گیاهان را تهدید می‌کند و ممکن است به انقراض آنها منجر شود.

اگرچه کشت این گیاهان دارویی در مزارع تحت حفاظت می‌تواند تا حدی از نابودی آنها جلوگیری کندویکی دیگر از مواردی که تهدیدی جدی برای رشد گیاهان دارویی کهگیلویه و بویراحمد مطرح می‌شود، برداشت آنها بدون در نظر گرفتن ملاحظه‌های فنی است که به طور مثال برداشت برخی از گونه‌ هادر صورتی که با پیازش برداشت شود، از بین می‌رود. 

با این تفاسیر در استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان یک نیاز ضروری مطرح می شود که تشکل‌هایی در روستاهای این استان تشکیل شود تا راه صحیح برداشت گیاهان دارویی را به اهالی آموزش دهندکه در وهله اول این امر هم به بهره برداری گیاهان دارویی کمک می‌کند و هم به روند احیای گیاهان دارویی خواهد انجامید.

یکی از پژوهشگران و کارشناسان گیاه شناسی در این زمینه معتقد است که گونه‌های گیاهی در حال انقراض کهگیلویه و بویراحمد در صورتی احیا می‌شوند که وضعیت منابع طبیعی و محیط زیست استان درست شود، یعنی تمام اشتباهاتی که منجر به بهم ریختن نظم هیدرولوژیک طبیعت شده است به نحو شایسته ای جبران شود.

وی درادامه می گوید: متاسفانه در این استان برخی از افراد بدون آگاهی و با فرض اینکه گونه‌های گیاهی خودرو می‌تواند برای سلامتی آن‌ها مفید باشند اقدام به برداشت بی رویه آن‌ها می‌کنند که بعضا منجر به نابودی این گونه‌ها شده است.

این گیاه شناس درادامه می افزاید: گیاهان دارویی قدمتی به اندازه زیست انسان دارند ومتاسفانه موضوعی که باعث نگرانی می‌شود این است که این روزها عده‌ای سودجو وارد رویشگاه‌های این گیاهان دارویی نادر و کم یاب می‌شوند و این گیاهان را برداشت می‌کنند که برای صیانت از این مناطق باید محیط زیست مدیریت و نظارت بیشتری داشته باشد.

وی درادامه بیان می کند:کم بارشی در سال های اخیر هم از جمله دلایلی است که موجبات نابودی گونه‌های گیاهی نادراین منطقه را رقم زده است و بسیاری از گونه های گیاهی بخاطر خشکسالی ها اخیراستانمان با خطر نابودی و انقراض روبرو هستند هرچندگونه‌های گیاهی سرمایه‌های ملی ما هستند و مردم باید بدانند که برای حفظ و تولید آب نیاز به این گونه از گیاهان داریم.

ولی رمضانی ،رئیس حفاظت محیط زیست گچساران درگفت و گو با این پایگاه خبری تحلیلی دراین خصوص می گوید: سه گونه گیاهی دارویی مناطق حفاظت شده این شهرستان بر اثر برداشت بی رویه در معرض انقراض است.

وی می افزاید:این گیاهان دارویی شامل آویشن، لیزک و کارده بوده که به دلیل برداشت بی رویه این گیاهان خوراکی از سوی برخی از سودجویان در معرض انقراض است. 

وی درادامه تصریح می کند: آویشن کوهی یکی از گونه‌های با ارزش گیاهان دارویی در سطح کشور محسوب می‌شود که معمولاً در ارتفاعات بیش از یک هزار و 500 متر و در مناطق کوهستانی و نیمه کوهستانی رویش دارد. 

رمضانی معتقد است که 10درصد از گیاهان دارویی مناطق حفاظت شده این شهرستان بر اثر خشکسالی دهه گذشته خسارت دیده‌اند؛گونه‌های گیاهی و جانوری کوه خامی به دلیل سخت گذر بودن و کمبود محیط‌بان در معرض خطر سودجویان محیط زیست قرار دارد.

رئیس حفاظت محیط زیست گچساران  درادامه می گوید:این شهرستان با 52 هزار هکتار منطقه حفاظت شده با کمبود نیروهای محیط بان روبه روست که بر اساس استانداردهای بین المللی باید به ازای هر یکهزار هکتار یک محیط بان وجود داشته باشد که در گچساران به ازای هر چهار هزار هکتار مناطق حفاظت شده یک محیط بان وجود دارد.

وی می افزاید:کوه خامی با مساحت بیش از 25 هزار هکتار، کوه سرخ با 32 هزار هکتار و کوه دیل با 10 هزار هکتار مساحت از جمله مناطق حفاظت شده این شهرستان محسوب می‌شوند. 

بایدتوجه داشت که گیاه دارویی آویشن کوهی، بیشتر برای درمان بیماری‌های تنفسی، سینوزیت، میگرن و بیماری‌های اعصاب کاربرد دارد؛گیاهان دارویی در صورت برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری از سوی بخش دولتی و بخش خصوصی نقش مهمی در ایجاد اشتغال و به تبع آن رونق اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد به همراه دارند که متولیان امر باید به این موضوع توجه جدی کنند.

از دیگر مزایای گسترش گیاهان دارویی استفاده کمتر از داروهای شیمیایی است این کاربرد بدان معنا نیست که مردم سرخود و بدون آشنایی با خاصیت گیاهان دارویی به طور بی‌رویه آنها را مصرف کنند، زیرا مصرف غیر اصولی این گیاهان ممکن است عوارض نامطلوب به بار آورد و در صورتی که استفاده از گیاهان دارویی رواج پیدا کند، زیر کشت می‌روند و از خطر انقراض آنها جلوگیری می‌شود.

انتهای پیام

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها