نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
24. شهريور 1397 - 22:52
تاجگردون نوشت:یک مادر شهید عزیز و یک پیرمرد و پیرزن باباکلانی پای ثابت دیدارهای من از باباکلان است. مادر شهید تنهاست و وظیفه خودم میدانم همیشه به دست‌بوسی او بروم. از من ناراحت بود که چرا امسال عید سراغی از او نگرفتم. باوجوداینکه بسیار مهربان است ولی گله خودش را بیان کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،غلامرضا تاجگردون،رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گزارشی جدید درخصوص عملکردش می نویسد:مردم خوب دیارم؛ همانند روال گذشته گزارشی خلاصه وار تقدیمتان میکنم که امید است  با  دلگرمی های شما خوبان بتوانم پر انرژی تر از گذشته راه باقی مانده را طی کنم و برای دیارم خدمتی هرچند کوچک انجام دهم.

استیضاح و این روزهای مجلس

این روزها کلاً مجلس و انجام امور و وضعیت کشور تقریباً کسل‌کننده است. استیضاح وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی یعنی دکتر ربیعی که چند ماه پیش خودم سردمدار استیضاح بودم و این بار علیرغم اینکه تمایل داشتم استیضاحش رأی بیاورد، رأی آورد و نشان داد مجلس به هر دلیلی که به نظرم منطق نداشت پنج، شش ماه مملکت و این بخش را معطل کرده بود و دوباره به حرفی رأی دادند که شش ماه پیش‌گفته شده بود. علیرغم اینکه در جلسه استیضاح حضور نداشتم ولی تحلیل گران بازهم من را جزء سردمداران استیضاح می‌دانستند و برخی به من تاختند…

بعد از استیضاح دکتر ربیعی، استیضاح وزیر اقتصاد یعنی مسعود کرباسیان انجام شد و نمایندگان متناسب با فضای کشور که بسیار ناراحت از اوضاع اقتصادی هستند رأی به استیضاح دادند و کرباسیان که شاید نقش کمی در بحران‌ها را داشت به دلیل اینکه نمی‌توانستند دیگران را استیضاح کنند برکنار کردند.

هم‌زمان سؤال از رئیس‌جمهور مطرح‌شده بود. تصور خودم بر این بود با توجه به شرایط موجود که مشابه سال ۹۱ است مصلحتا سؤال کنار گذاشته شود که این‌طور نشد و قرار شد در سه‌شنبه سؤال در صحن علنی طرح شود.

نشست نخبگان گچساران و باشت طبق کارهای انجام‌شده و اعلام‌های صورت گرفته‌شده قرار بود در همین تاریخ یعنی سه‌شنبه انجام شود. ناگزیر بودم به احترام جمع نخبه و دانشگاهی به گچساران رفته و علیرغم اینکه می‌دانستم سؤال از رئیس‌جمهور هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت و فقط شاید عده‌ای را به دلایل سیاسی خوشحال کند، حضور در جمع این عزیزان (نخبگان) را ترجیح دانستم.

دوشنبه؛ با پرواز گچساران از تهران عازم شدم. از فرودگاه با بخشدار محترم تماس داشتم که به فرودگاه بیاید و ازآنجا و بدون اطلاع به مناطق روستایی برویم.

بازدید سرزده از سد چم شیر

سد چم شیر یکی از طرح‌های بسیار مهم آبی کشور است که از پیشرفت خوبی در دو سه سال گذشته برخوردار و از طریق فاینانس چین در حال انجام است. متأسفانه مدتی است مشکلات مالی، اجرای عملیات اجرایی را کند کرده است و کارگران زحمتکش این طرح چند ماهی است حقوق خود را دریافت نکرده‌اند. از جانب کارگران و مدیران خوب این سد در ایام اخیر چندین پیام آمد که برای بررسی مشکلات سد حضوراً سری زده و طرح را ببینم. سرزده رفتم و خوشبختانه مدیریت اجرایی سد هم حضور داشتند. باوجوداینکه بازدید سرزده بود ولی تبدیل به یک جلسه کاری خوب شد. مشکلات طرح تشریح شد و چندین تماس داشتیم و انشالله قرار شد در هفته‌های آتی تلاش بیشتری برای رفع مشکلات جاری طرح صورت پذیرد.

به نظر من مهندسین طرح علی‌رغم همه مشکلات، خیلی خوب و دلسوزانه کار را پیش می‌برند و همه مسئولین استان و شهرستان باید تلاش کنند این طرح مطابق برنامه جلو رفته و معطل نشود.

 بازدید از طرح آب‌رسانی کشاورزی به زمین‌های زراعی باباکلان

باباکلان منطقه مستعد و آبادی که مدت‌ها به فراموشی سپرده‌شده بود. مهم‌ترین وجه آبادی این منطقه، کشاورزی و باغداری بود که سال‌هاست رهاشده بود. از روز اول نمایندگی‌ام به فکر این بودم که در کنار خدمات عمرانی چگونه می‌توان رزق و معیشت مردم را بهتر کرد. بامطالعه انجام‌شده در خصوص تأمین آب قسمت‌هایی از زمین‌های کشاورزی منطقه، طرح آب‌رسانی از رودخانه زهره کلید زده شد و سال گذشته طرح آغاز و قرار شد ۶۵۰ هکتار از زمین‌های منطقه آب‌رسانی شود. علیرغم مشکلات شدید مالی و بالا رفتن قیمت لوله، طرح نسبتاً خوب اجرا می‌شود. گرمای نزدیک به ۵۰ درجه، کار در این منطقه را بسیار سخت می‌کند ولی بااین‌وجود کار در حال انجام است. اگرچه در سقوط هواپیمای تهران-یاسوج (دنا) مهندس اصلی این طرح نیز از بین رفت و امروز در جمع دوستانش نیست ولی زحمتکشان قرارگاه حرا خوب کار می‌کنند. کانال انتقال آب، مقدمات اولیه بند انحراف، مخزن، حفاری مسیر سخت انتقال لوله و انداختن حدود یک کیلومتر لوله انجام‌شده و اگر تأمین اعتبار شود و مردم و جهاد کشاورزی بجنبند شاید بشود در آینده نه‌چندان دور شاهد بهره‌برداری طرح باشیم. بعد از شروع این طرح، امید مجدداً به باباکلان برگشته و خوشبختانه زمین‌هایی که ارزش نداشت مجدد رو به افزایش قیمت رفته و شاهد رونق در این منطقه هستیم.

 بازدید از روستای باباکلان و طرح‌های اجرائی

دور قبل (مجلس نهم) که انتخاب شدم و از باباکلان رأی نسبتاً کمی آورده بودم به همراه مسئولین وقت به باباکلان رفته تا با مردم در مسجد دیدار داشته باشم. نه اینکه الآن نماینده هستم ولی واقعیت این است که مردم محروم این خطه سال‌ها بود طعم خدمت را فراموش کرده بودند البته اگرچه نباید از حق بگذریم برخی اقدامات هم انجام‌شده بود ولی چون مردم منطقه را ترک کرده بودند انگیزه خدمت هم کم شده بود.

در اولین دیدار تنها و مهم‌ترین درخواست از من فراهم کردن یک مخزن آب برای مسجد بود. چیزی که تأمینش از یک انسان معمولی و از جیب خود هم راحت بود ولی به نظرم رسید مردم می‌خواستند فرد مقابلشان را تست کنند تا بعد بتوانند از او درخواست‌های بزرگ‌تر کنند. خدمت در این منطقه آغاز شد و صدای خواسته پیرزن و پیرمرد باباکلانی در صحن سبز مجلس به صدا درآمد و طرح‌ها یک‌به‌یک آغاز شد. گازرسانی، بهسازی، شروع جاده اصلی، انتقال آب، ورزشگاه، آسفالت کل معابر، کتابخانه و… آغاز و بهره‌برداری شد و اعتماد مردم بعد از درخواست حداقلی به گوشه‌هایی از حقشان دست یافتند. در طول چند سال گذشته چندین بار سرزده و تنهایی به باباکلان آمدم و این‌طور بهتر اوضاع مردم را متوجه می‌شوم. سال قبل که ماه رمضان و برای افطار آمدم آن‌قدر اطرافیان و جمعیت آمده از شهر و برخی از آنانی که سال‌ها رأی مردم مظلوم باباکلان را به کاندیداها میفروختند نگذاشتند آن‌طور که مایل بودم با مردم محروم باباکلان ارتباط برقرار کنم. دو سه بار که سرزده و تنها آمدم بهتر از اوضاع مردم خبردار شدم.

ابتدا به همراه دهیار محترمه باباکلان که یک بانوی دلسوز و باسواد و پیگیر است و اعضاء محترم شورا، از طرح‌ها بازدید کردیم. کل مسیرها و کوچه‌ها بهسازی و آسفالت شده بود و حتی جلوی منازلی که تخلیه‌شده بودند آسفالت کرده بودند تا به آنان علامت دهند که برگردید و باباکلان آباد خواهد شد.

از مرکز جامع سلامت بازدید داشتیم و انصافاً با کمبود امکاناتی که داشتند خیلی خوب کار می‌کردند. سرکشی به منازل، طرح ده گردشی، داروخانه و غیره خوب کار می‌کرد و البته کمبودهایی داشتند که قرار شد من هم کمک کنم برای رفع مشکلات.

سالن ورزشی و بزرگ باباکلان در حال اتمام است. تقریباً می‌شود گفت بعد از یکی از سالن‌های شهر این سالن بزرگ‌ترین سالن و هدیه خوبی برای مردم شریف خواهد بود.

 بازدید از بن پیر و دیدار با شورا و معتمدین روستا

هر بار با جمع به بن پیر می‌رفتم فرصت شنیدن حرف‌ها فراهم نمی‌شد. سال قبل که بن پیر اومدم عضو فعال شورای روستا به‌شدت ناراحت بود و در دو زمینه زیرسازی روستا و آب شرب مردم حرف زد. خوشبختانه این بار راضی بود چون کار خوب جلو می‌رفت. زیرسازی کاملاً انجام‌شده و به‌زودی آسفالت خواهد شد و کار آب هم تقریباً در حال اتمام است. درخواست‌ها در حد اینترنت و اورژانس مطرح شد و مابقی درخواست‌ها که انشالله پیگیری خواهیم کرد و خوشحال شدم خداوند به من فرصتی داد مجدد دوستان خوبم را در این روستا زیارت کنم.

برنامه چهارم بازدید از کاکا مبارک

کاکا مبارک و مجموعه اطرافش اصلاً قابل‌مقایسه با چند سال پیش نبود. یادم میاد سال اولی که نماینده شدم و نوروز به منطقه آمدم و زوار در خاک و فضای نامطلوب استراحت می‌کردند. الآن پارک زیبا، اقامتگاه، پارکینگ، فضای خوب وجود دارد و البته مشکلاتی هم دارد که انشالله به‌مرور حل می‌شود.

دوستان خوبم یعنی خادمین کاکا و دیگر همسایگان و شورا را زیارت کردم و جلسه‌ای حدود دو ساعت تشکیل شد و مشکلاتشان را شنیدم. مشکلات دیگِ کمتر مشکلات عمرانی است و بیشتر مسائل اجتماعی مطرح است. البته به نظر من ادارات به اختلافات بیشتر دامن می‌زنند که برگشتن تذکرات لازم را دادم.

امیدوارم ادارات و مسئولین که مهمان این منطقه هستند بدانند آنچه می‌ماند مردم هستند و این منطقه متعلق به مردم همان‌جا است…

 بازدید از روستای بی‌بی حکیمه و زیارت مرقد حضرت

زیارت مرقد حضرت، هدف نهایی بازدید و انگیزه سفر… سال گذشته که از روستا بازدید داشتم مردم و خادمین عزیز در روستا از من خواستند که از طریق ایجاد مسیر مناسبی فاصله بین روستا و مرقد اصلاح شود تا مسافرین و زوار در روستا ساکن شوند و بتوانند پیاده به زیارت بروند. از بنیاد مسکن و فرماندار محترم درخواست و تأمین اعتبار کردیم و انصافاً با سرعت عمل و باکیفیت مسیر بسیار خوبی را طراحی و با سنگ و نور اجرا کردند. هر جای دیگِ این طرح اجرا می‌شد حتماً یک مقام عالی میامد و افتتاح می‌کرد ولی در منطقه این‌قدر طرح اجرا می‌شود که فرصت افتتاح نیست. به‌هرحال طرح بسیار زیبایی بود که هدیه به مردم خوب روستا شد و امیدوارم امسال مابقی مشکلات روستا که بر زمین‌مانده رفع شود.

پیاده به زیارت حضرت رفتیم. فضای خلوت و معنوی حاکم بود. زیارت انجام شد و مدیریت و برخی خادمین محترم مرقد را زیارت کردم و مشکلات آنان را شنیدم و انشالله رفع مشکل شود.

این بار بازهم مشکل اصلی عدم فهم مشترک بین خادمین و مسئولین بود. اگرچه خیلی کم شده و آن درگیری‌های اولی نبود ولی هنوز هم مشکلاتی وجود دارد.

 دیدار مجدد از باباکلان و دیدار برخی از مردم و عزیزان

در برگشت دیروقت شد ولی از چند عزیز و محلات مختلف ترک و لر و زحمتکشان نیروی انتظامی بازدید و دیدار داشتم.

یک مادر شهید عزیز و یک پیرمرد و پیرزن باباکلانی پای ثابت دیدارهای من از باباکلان است. مادر شهید تنهاست و وظیفه خودم میدانم همیشه به دست‌بوسی او بروم. از من ناراحت بود که چرا امسال عید سراغی از او نگرفتم. باوجوداینکه بسیار مهربان است ولی گله خودش را بیان کرد.

پیرزن باباکلانی که شنیده بود من به منطقه آمده‌ام منتظرم بود و قبل از اینکه من به منزلش بروم سراغم آمد. سراغ پیرمردش را گرفتم. حالش بد بود و بر بستر بیماری که امیدوارم خداوند شفای عاجل نصیب کند.

با دیدار از چند خانواده و معتمد روستا و شنیدن مشکلات روستا که خیلی دیروقت شده بود دل از روستا کنده و عازم شهر شدم. در انتهای روستا تعدادی نوجوان باباکلانی را دیدم پیششان ایستادم و چنددقیقه‌ای با آنان صحبت داشتم. مثل بزرگانشان صمیمی و دوست‌داشتنی…

امسال اولین سالی بود که هیچ شکایت ناامنی نشد. وظیفه خودم می‌دانستم در پاسگاه حضور پیدا کنم و از این عزیزان زحمتکش تشکر کنم و خسته نباشید به حضورشان عرض کنم.

حدود ساعت ۱۱:۳۰ شب روستا را ترک کردم. خوشحال بودم در برنامه فشرده یک‌روزه همه را دیدم، کارهایشان هم بررسی کردم و مردم عزیز به من نشاط و انگیزه دادند که با سرعت و جدیت مابقی کارشان را پیگیری کنم.

روز دوم؛ سه‌شنبه

 افتتاح ساختمان نظام پزشکی و بازدید از آموزش‌وپرورش

نظام پزشکی گچساران دعوت کرده بود ساختمان متعلق به این نظام را که خودشان ساخته بودند افتتاح کنیم. فرمانداری و شهرداری در خصوص مجوزات و زمین همکاری خوبی با آن‌ها داشتند.

به نظرم ساختمان خوبی بود و فعلاً نیازهای نظام پزشکی را رفع می‌کند. البته حق بر این است پزشکان محترم شهر در این خصوص مشارکت بیشتری داشته باشند.

برنامه‌های زیر در آن روز انجام شد:

–  بازدید از میز خدمت آموزش‌وپرورش کار بسیار ارزشمندی که در آن اداره انجام‌شده است.

–  زیارت گلزار شهدا

–  شرکت در جلسه برنامه نخبگان گچساران و باشت با حضور دانشگاهیان و مقامات استان و شهرستان و ملی

بخشی از سخنرانی و پاورپوینت من در عکسهای این صفحه آمده است.  همچنین برنامه های توسعه فرهنگی، ورزشی و نیز   برنامه توسعه اقتصادی منطقه صنعت

 برنامه توسعه فرهنگی – ورزشی؛

– تجلیل کامل از ورزشکاران حرفه ای

– نشست منظم با هنرمندان مرکز و استان

– مشارکت در تورنمنت های ورزشی-فرهنگی

– تلاش در جهت افزایش حضور ورزشکاران در عرصه های بین المللی

– شروع به ساخت سینمای قدیم شهر

– احداث مجتمع فرهنگی گچساران

– احداث حداقل ۶ کتابخانه جدید

– برگزاری نشستهای منظم فرهنگی در شهرستان (شعر، کتاب، موسیقی، هنر و …)

– احداث حوزه علمیه خواهران

– احداث حوزه علمیه برادران

– احداث ۲ فرهنگ سرا در سطح عملکرد شهرستان

– راه اندازی خانه هنرمندان

– توسعه فضاهای ورزشی جدید درون شهر و روستا و احداث حداقل ۴۰ زمین ورزشی جدید

– بازسازی اماکن ورزشی غیراستاندارد درون شهرستان

– توجه به ورزش حرفه ای

– ایجاد امکانات ورزشهای همگانی (جاده سلامت، پیست موتورسواری و …)

برنامه توسعه اقتصادی منطقه صنعت؛

– سرعت در ساخت پتروشیمی یک میلیون تنی اتیلن

– اخذ مجوزات پتروشیمی پلی اتیلن

– اخذ مجوزات پتروشیمی VAM

– اخذ مجوزات پارک انرژی

– اخذ مجوزات نیروگاه۵۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی (گازی)

– اخذ مجوزات نیروگاه ۱۰ مگاواتی خورشیدی

– اخذ مجوزات نیروگاه ۲۵ مگاواتی

– آغاز به کار کارخانه تولید گیاهان دارویی

– اخذ مجوزات کارخانه بیواتانول

 افتتاح و کلنگ زنی طرح‌های هفته دولت:

به مناسبت هفته دولت ۱۵ طرح عمرانی و اقتصادی در باشت کلنگ زنی و افتتاح شد.

 آسفالت محور پل بریم به گچساران، اصلاح شبکه آب شهری، ساخت جاده آشیری، گاوداری صنعتی و پرورش قارچ و احداث سردخانه، آزمایشگاه محصولات کشاورزی، کارخانه یخ و آبیاری تحت‌فشار از مهم‌ترین طرح‌های افتتاحی هفته دولت در باشت بوده است.

کلنگ زنی سد خاکی آبدهگاه از دیگر طرح‌ها کلنگ زنی در شهرستان باشت می‌باشد.

اعتبار طرح‌های عمرانی و اقتصادی هفته دولت در شهرستان باشت را ۱۲۰ میلیارد ریال اعلام‌شده است.

۴۳ پروژه عمرانی و طرح اقتصادی بااعتبار ۳۶۰ میلیارد ریال در پنجمین روز هفته دولت در شهرستان گچساران‌ هم‌زمان افتتاح و کلنگ زنی شد.

به گفته استاندار، افتتاح فاز دوم روشنایی محور امامزاده جعفر تا ماهور باشت بااعتبار ۳۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال، دبیرستان علم الهدی با ۱۸ میلیارد ریال اعتبار و کارخانه ذرت خشک‌کنی با ۲۵ میلیارد ریال اعتبار، ساختمان دهیاری روستای جنگ‌زدگان از مهم‌ترین طرح‌های افتتاحی است.

کارخانه تولید و بسته‌بندی فرآورده‌های لبنی با ۲۴ میلیارد ریال اعتبار، مخزن ۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعبی شهر دوگنبدان با ۱۷ میلیارد ریال اعتبار و گاوداری شیری ۱۰۰ رأسی با ۲۴ میلیارد ریال از مهم‌ترین طرح‌های کلنگ زنی است.

 بازدید از رینگ محله لبنان تا سادات

این طرح یکی از طرح‌های بسیار مهم در شهر است. رینگی که باید باز شود تا زندگی مردم بخصوص در محله کیامرثی و لبنان بهتر شود. بیش از صد خانه با تأمین اعتبار از مرکز خریداری شد. منازل در حال تخریب است و خوشبختانه با توجه به هماهنگی که بین بنیاد مسکن و شهرداری انجام دادیم کار به‌خوبی در حال انجام است. تأمین اعتبار نسبتاً مناسبی باهمکاری خوب فرماندار محترم صورت گرفته و از بنیاد درخواست کردیم که نقشش را بیشتر کند و مسئولیت اجرای این طرح را پذیرفته و انشالله شاهد سرعت بیشتر در اجرای طرح باشیم.

–  نشست امنیت غذایی در مرکز بهداشت و درمان

–  جلسه بررسی پارک نفت و رکود کارها

یکی از طرح‌های بسیار مهم شهر، طرح پارک نفت است. طرحی که حتماً ساختار و شکل شهر ما را عوض خواهد کرد و رفاه بیشتر مردم را فراهم می‌کند. تقریباً هر بار که به شهرستان می‌آیم یک جلسه در این خصوص دارم. اگرچه به دلیل اختلافات جدی بین شهردار و شورا طرح‌ها با رکود جدی روبه‌رو است و خیلی علاقه‌مندی به اجرا طرح‌ها وجود ندارد و فقط من و فرماندار و تا حدودی شهردار به طرح‌ها می‌رسیم ولی تداوم این روند آن‌هم با شکل‌گیری جدید قومیتی کردن اختلافات ما را به قهقرا می‌برد و اگر این موضوع ادامه پیدا کند باید مسئولین تصمیم قاطع بگیرند و منافع فردی و سیاسی و قومی حتی من را هم نباید لحاظ کنند. به‌هرحال تصمیمات خوبی برای طرح گرفته شد ولی بازهم امیدوار نیستم در این فضا این کارها که خوشبختانه اعتبار آنان هم تأمین‌شده خوب جلو برود. جالب است درگذشته ادارات و شهرداری و شورا که مشکل اعتبار را داشتند این روزها تنها چیزی که از آن گفته نمی‌شود اعتبار است… گویی اینکه ما وظیفه تأمین اعتبار را داریم و بقیه وظیفه دعوا کردن و اختلاف انداختن! به‌شدت نگران شهر و مردم وایندِ فرزندانمان هستم و اگر تا چند صباحی دیگر مشکل حل نشود و اینان برای توسعه شهر در کنار هم ننشینند ناگزیرم با مردم سخن بگویم و اصطلاحاً فرمان عمران شهر را به سمتی هدایت کنیم که کسی حق نداشته باشد منافع و یا ترجیحات شخصیتی خود را بر منافع شهر و مردم ارجح بداند…

– بازدید از بیمارستان در حال اتمام شهر باشت

خوشبختانه بیمارستان باشت با سرعت و کیفیت عالی در حال اتمام است و تجهیزات آن‌هم در حال تأمین است. این طرح جزء طرح‌هایی است که در کشور با سرعت خوب انجام‌شده و قرار است وزیر محترم بهداشت افتتاح کند. سری به طرح زدم که اگر آماده است وزیر تشریف بیاورند. به نظرم لازم است تمام خدمات آن آماده شود و بعد طرح افتتاح شود. انشالله در آینده نزدیک، باشت به یکی از آرزوهای دیرینه خود خواهد رسید. به یاد میاورم چند سال بیش باشت فقط یک درمانگاه معمولی بدون تجهیزات عمومی داشت. الآن بهترین کلینیک را دارد و بهترین بیمارستان در حال افتتاح است و انشالله بهترین تجهیزات هم نصب خواهد شد.

منطقه ویژه اقتصادی گچساران

منطقه ویژه اقتصادی گچساران چند سالی است در قالب لایحه بین دولت و مجلس در حال رفت‌وبرگشت است. خوشبختانه کلیات طرح تصویب شد و در جلسه یکشنبه موضوع طرح هم با جزییات به تصویب نمایندگان نیز رسید. امیدوارم لایحه به تأیید نهایی شورای نگهبان نیز برسد.

 سفر به بلژیک به همراه گروه پارلمانی مذاکرات با پارلمان اروپا

از دور نهم مجلس گروهی با ترکیب خاص از مجلس مأموریت مذاکرات با پارلمان اروپا را به عهده دارند. مسئولیت گروه با دکتر جلالی رئیس مرکز پژوهشهای مجلس است و چند بار این مذاکرات در ایران و بلژیک انجام‌شده است. امسال نیز این مأموریت با ترکیبی نسبتاً تغییر یافته به دلیل تغییر برخی از افراد در دور دهم نسبت به دور نهم انجام شد. پرواز از طریق استانبول و ساعت ۳ بغد از ظهر روز یکشنبه انجام شد و آخر شب با استقبال مسئولین سفارت ایران در بروکسل وارد این کشور شدیم.

اولین دیدار و ملاقات با گیرت بورژوا؛ نخست وزیر منطقه فلاندرز بلژیک

فلاندرز منطقه هلندی زبان بلژیک می‌باشد که تقریباً مهم‌ترین بخش اقتصادی بلژیک است. بیشترین حجم سرمایه‌گذاری در این منطقه است و اصطلاحاً پولدارترین منطقه بلژیک است. بیشترین مناسبات اقتصادی ایرآن‌هم با شرکت‌های موجود در این منطقه است.

علاوه بر بحث‌های عمومی و تعارفات دیپلماتیک و سیاسی، موضوع اصلی موردبحث با ایشان در خصوص برجام و خروج آمریکا و نحوه ارتباط و برنامه اروپا با این موضوع بود. در این جلسه از طرف مقابل بیشتر مسئولین سیاست خارجی فلاندرز نیز حضور داشتند.

از نکات برجسته صحبت‌های بورژوا:

–  ما و اروپا و از جمله بلژیک به جد خواستار تداوم برجام هستیم و می‌خواهیم به روابط خودمان با ایران ادامه دهیم.

–  ما بطور قطع مخالف رفتار آمریکا با برجام هستیم و اعتقاد داریم آمریکا خلاف وعده عمل کرده است.

–  بانک سرمایه‌گذاری اروپا را تشویق به سرمایه‌گذاری در ایران کرده‌ایم.

–  متأسفانه شرکت‌های ما برای سرمایه‌گذاری در ایران توسط آمریکا اذیت می‌شوند و اروپا قانون حمایت از اینان را تصویب کرده است.

–  حدود ۱۴۰ شرکت را برای سرمایه‌گذاری به ایران بردیم.

–  ما برای نقش دانشگاها در کشورمان اهمیت قائل هستیم و اکنون برخی از دانشگاهیان این کشور در خصوص برخی از موضوعات از ایران نگران هستند که درخواست داریم این موضوع را حل و فصل کنید. چرا که ما باید فشار اجتماعی را در کشورمان پاسخگو باشیم.

در پاسخ به صحبت‌های ایشان و برخی نکات دیگر که در این گزارش قابل ذکر نیست پاسخ لازم توسط دکتر جلالی و هیئت همراه داده شد.

پیمونز انسانی بسیار با روی گشاده و شوخ طبع بود. ابتدا ما را دعوت کرد از صحن مجلس و شکل‌گیری مجلس و نمایندگان و دیگر موضوعات صحن مجلس بازدید و صحبت کنیم. مجلس فلاندرز از یک ساختمان شفافی برخوردار بود. کف ساختمان شیشه‌ای بود و طبقه پایین قابل رویت و سقف مجلس هم شیشه‌ای که از بیرون از صحن قابل رویت بود.

دلیل درخواست بازدید بیانگر شفافیت کار مجلس بود. به شوخی گفتم اگر برخی از نمایندگان ایران که موضوع شفافیت مجلس ایران را مطرح می‌کنند فردا طرحی ارائه می‌دهند و درخواست می‌کنند ساختمان صحن ایران شیشه‌ای و شفاف شود.

شکل‌گیری احزاب در مجلس، نحوه قرارگیری دولت و مجلس در صحن و اینکه دولت می‌بایستی روبه‌روی نمایندگان بنشیند تا پاسخگویی او مشخص باشد و نحوه ائتلاف احزاب در مجلس از دیگر مباحث و موضوعات طرح شده در بازدید از صحن بود.

۴۷ درصد مجلس فلاندرز را زنان تشکیل می‌دادند و نقش زنان در پارلمان پررنگ بود.

مباحث طرح شده توسط رئیس مجلس نیز مشابه مباحث نخست وزیر بود. ایشآن‌هم مشابه قبل به موضوع برجام با حساسیت نگاه می‌کرد و باز نکته اصلیش توجه به مباحث حقوق بشر و زندانیان بود. البته به نظر می‌رسید کلاً اروپا بسیار تحت تأثیر سازمانهای ضدانقلابی باشد و حتی اگر با دید منتقدانه به سیستم قضایی ایران نگاه کنیم بازهم صحبت‌ها و اطلاعات ضد حقوق بشر اینان بسیار غلو انگیز بود و مشخص بود کل واقعیات و اطلاعات در اختیارشان نمی‌باشد و بعضاً به جاسوسانی که در ایران بازداشت شده‌اند به‌عنوان نقض حقوق بشر مطرح می‌کنند. البته معمولاً این یکی از مباحث همیشگی در طول سال‌های گذشته است و همیشه هم پاسخ ما مشخص بود.

 افزایش قیمت ارز در ایران

خبرهای رسیده از ایران در خصوص قیمت ارز بسیار گران کنتده است و هر لحظه قیمت ارز بالا می‌رود. موضوع مشخص است این اتفاق رفتار اقتصادی نیست و پاسخ هم نباید اقتصادی باشد. مردم به‌شدت نسبت به فضا بی اعتماد شده‌اند و متأسفانه هر روز ما به این بی اعتمادی دامن می‌زنیم.

امیدوارم هم دولت و هم ملت این چرخ را بخوابانند. اگرچه نقش شرکت‌های دولتی و نیمه دولتی در این قضیه کم نیست و دولت و یا حتی مجلس در این خصوص با سرعت و تدبیر ورود نمی‌کنند و استیضاح و این نوع اتفاقات هم نتوانسته مشکل را حل کند.

روز دوم سفر به لوکزامبورک و ملاقات با مسئولین لوکزامبورگ

فاصله بروکسل تا لوکزامبورک حدود سه ساعت بود. لوکزامبورگ کشوری کوچک اما تاثیرگذار در اتحادیه اروپاست. جمعیتی حدود ششصد هزار نفر و دارای سیستم حکومتی پادشاهی (دوک) با درامد سرانه بالا…

دیدار با وزیر امور خارجه لوکزامبورک

وزیر خارجه لوکزامبورگ چندین سفر به ایران داشته و افتخارش این بود در زمان خودش و در ایران معاهده سرمایه‌گذاری بین ایران و لوکزامبورگ را بسته و این اولین قرارداد خارجی بدون نظارت بلژیک است. نکات برجسته صحبت‌های ایشان:

–  تمام کشورهای اروپایی متأسف هستیم از خروج آمریکا از برجام

–  آژانس انرژی اتمی بارها و بارها گزارش داده‌اند که ایران تمام توافقات مربوط به برجام را عملی کرده است و تخلفی نداشته است.

–  ما هم مثل اتحادیه اروپا اتفاق نظر داریم تا وقتی که ایران بر تعهدات خود بر برجام می‌ماند ما هم باید بر تعهدات برجام باقی بمانیم.

–  لغو تحریم‌ها بیشترین اثر مثبت را بر زندگی عامه مردم داشته و اعتقاد داریم بازگشت مجدد تحریم‌ها فقط اقشار ضعیف جامعه ایران را تحت تأثیر قرار خواهد داد و این منصفانه نیست.

–  ما مصمم هستیم شرکت‌های خودمان را ترغیب کنیم به ایران بیایند اگرچه به‌شدت تحت‌فشار آمریکا هستند.

–  ما در اتحادیه اروپا قانون ممانعت از تحریم را تصویب کردیم که شرکت‌ها بتوانند در ایران سرمایه‌گذاری کنند.

–  شرکت‌های اروپایی تجربه خوبی از اعمال تحریم‌ها توسط آمریکا ندارند و ما وظیفه‌داریم این فشارها را کم کنیم.

–  ما به دنبال روش‌های جدیدی هستیم که هم بتوانیم خرید نفت از ایران را ادامه دهیم و هم درزمینه های تولید مواد غذایی در ایران سرمایه‌گذاری کنیم.

–  البته از منظر کلی و سیاسی به‌شدت نگران وضعیت منطقه خاورمیانه هستیم. سوریه، رفتار روسیه یمن و دیگر کشورها هستیم و درخواست داریم ایران و عربستان رابطه خود را بهتر کرده تا بتوانند مشکلات سوریه و یمن وکلا منطقه را حل کنند.

–  ما میدانیم اگر کشورها و بخصوص ایران مشارکت و همکاری نکند یک فاجعه انسانی شدیدی صورت خواهد گرفت.

–  و البته نکاتی در خصوص حقوق بشر داشتند که پاسخ‌های لازم را ارائه دادیم. از تصویب قانون کاهش اعدام در مبارزه با مواد مخدر تشکر کردند و گفتند اصولاً اروپا با اعدام مخالف است و اگرچه میدانیم دین شما چیز دیگری می‌گوید ولی بازهم لازم است تشکر می‌کنیم که این موضوع را در کشورتان اصلاح کردید.

در انتها این بحث را گروه و رئیس منتقل کرد که ما اعتقاد داریم کوتاه آمدن اروپا در بحث شرکت‌ها و ورودشان به ایران به‌منزله باج دادن به ترامپ است که باید اروپا در این قضیه از حیثیت خودش دفاع کند.

ملاقات با رئیس مجلس لوکزامبورگ

سال ۹۴ همین هیئت و البته با ترکیب دیگری از مجلس بازدید داشته و ملاقات با رئیس مجلس نیز بود. در آن سال و هم‌زمان با ورود ما به لوکزامبورگ پدر رئیس مجلس فوت کرد و با نائب رئیس مجلس دیدار داشتیم.

پروتکل و رسم آنان جالب است. در میدان ورودی شهر و جلوی پارلمان، پرچم کشور مهمان (ایران) افراخته می‌شود و رئیس مجلس از خیابان به استقبال هیئت می‌آید.

بعد از تشریفات خاص استقبال که به همراه روسای کمیته‌های مجلس صورت گرفت جلسه رسمی ادامه یافت.

رئیس مجلس به نظر می‌آمد بسیار به ایران علاقه‌مند است و باذوق از دیدارهایش با مسئولین ایرانی تعریف می‌کرد و بخصوص دیدارها و شخصیت زنده‌یاد مرحوم هاشمی رفسنجانی.

مطابق بحث‌های قبلی بازهم بحث اصلی برجام بود و اینکه آمریکا به تعهداتش عمل‌نکرده و شما باید ادامه دهید. آنان بسیار نگران این هستند که ایران ‌هم مشابه آمریکا از برجام خروج پیدا کند.

گروه ایرانی هم با جدیت بحث اعتقاد بر ایستادگی مردمشان صحبت کردند. او گفت انتظار داریم ایرانیان به دنبال اصلاحات بیشتر در کشورشان باشند. خیلی صریح به‌عنوان یک اصلاح‌طلب بهشون گفتم مهم‌ترین حرکت اصلاح‌طلبانه ایران در طول سال‌های اخیر موضوع برجام است و شما چه کردید.

ما امروز در ایران جوانان و مردم از ما که مدافعین برجام هستیم سؤال می‌کنند چه اتفاقی در زندگی ما صورت گرفته. چه پاسخی باید بدهیم؟

گفتم من به‌عنوان یک عضو اصلاح‌طلب کمیسیون ویژه برجام همان موقع هم احتمال می‌دادیم آمریکا از برجام خروج می‌کند چون منافع حداکثری‌اش تأمین نشده و لذا دوستان مخالف برجام همان موقع می‌گفتند برجام را نپذیریم ببینیم آمریکا در انتخاباتش چه می‌شود و برخی مثل ما می‌گفتیم ما ضرری نمی‌کنیم و عامل اختلاف نمی‌شویم بپذیریم و اگر آمریکا نپذیرفت آنگاه بحث کنیم.

امروز از ما این سؤال می‌شود نتیجه چه شد و می‌خواهید چه کنید. اصلاح‌طلبان و نمایندگان اصلاح‌طلب هم بیش از هر چیز منافع ملت و تمامیت ارضی کشورشان مدنظرشان است و دلیلی ندارد اگر اروپا مقابل ترامپ نایستد ما بر این موضع بمانیم.

رئیس مجلس لوکزامبورگ مثل دیگر مسئولین اروپایی گفت ما هم اعتقاد بر تداوم برجام داریم و میدانیم جوانان و قشر ضعیف جامعه به‌شدت در حال آسیب دیدن هستند؛ و ما هم احساس می‌کنیم برجام امید زیادی به جوانان ایران داده و الآن در حال مأیوس شدن هستند و ما از شما خواهش می‌کنیم ایران به‌هیچ‌وجه از برجام خارج نشود. او گفت ما برای رفع مشکلات اقتصادی که همه ریشه سیاسی دارد باید مذاکره کنیم و سیاسیون بیشتر باهم بنشینند.

نهار مهمان رئیس مجلس بودیم و ادامه بحث در خصوص موضوع مذاکرات ادامه یافت و البته حاشیه‌هایی هم داشت:

–  در حین بحث باغم یادی از مرحوم هاشمی رفسنجانی کرد و گفت به‌شدت خلاء ایشان در مناسبات بین‌المللی احساس می‌شود و هرگاه ما به ایران می‌رفتیم و با ایشان ملاقات می‌کردیم به آرامش می‌رسیدیم.

–  در طول بحث وقتی خیلی جدی صحبت می‌کرد گفت بیایید عینک‌هایمان را عوض کنیم و با عینک همدیگر موضوعات را نگاه کنیم و منم خیلی فوری عینکم را دادم و گفتم عوض کنیم و فضای جلسه عوض شد. عینکش را به چشم زدم و گفتم خیلی سخت است با عینک شما نگاه کردن و احتمالاً با عینک ما شاید شما راحت‌تر ببینید و او گفت بسیار پاسخ دقیق و ظریفی بود.

–  از ما سؤال کرد شنیدم شما سیستمی دارید که شما را رد صلاحیت می‌کند و نمی‌گذارد وارد مجلس شوید (شورای نگهبان)… منتظر جواب بود و همه ساکت بودن و من هم خیلی سریع جواب دادم: ماهی غذای امروز خیلی خوشمزه است؛ و او هم گفت خیلی ممنون جوابم را گرفتم و بحث را عوض کنیم. البته بعد پاسخ حقوقی لازم به او داده شد.

–  او یک جمله همراه با خاطره از مرحوم هاشمی نقل کرد که می‌گفت ما باید به حرف مردم گوش کنیم.

طرح شفافیت در مجلس

در سفر، خبرهای ایران و مجلس را هم مرور می‌کردیم. خبر آمد که طرح شفافیت که با امضاء حدود دویست نفر ارائه‌شده بود در رأی‌گیری فقط شصت رأی آورده است. اینکه طراحان با چه نیتی طرح را آماده کردند جای بحث است ولی این دوگانگی در تصمیمات نمایندگان یک معضل جدی در قانون‌گذاری است. من طرح را امضاء کرده بودم و حتماً هم به آن رأی می‌دادم ولی این معضل همچنان وجود دارد که نمایندگان‌همیشه نگران این هستند که در برخی از موضوعات نظرشان بیرون نرود چون خیلی از موضوعات منافع خاص دارد که مغایر منافع ملی است و بالعکس و لذا کتمان کردن رأیشان شاید سرجمع به نفعشان باشد. به نظر من باید این فضا برای نمایندگان فراهم شود که در صورت ارائه نظرشان مورد تعرض قرار نگیرند. نمونه این اتفاق را در دوره‌های قبلی هم داشتیم. به شخصاً هیچ‌گاه از ارائه نظرم ابایی نداشتم و اعتقاددارم مردم از صراحت نظر بیشتر استقبال می‌کنند.

روز سوم چهارشنبه ادامه جلسات در بلژیک؛

 دیدار اول با رئیس گروه دوستی ایران و بلژیک

ابتدای جلسه، رئیس هیئت توقعات ایران از اروپا و کشور بلژیک را مطرح کردند. مباحث تقریباً مشابه مباحث قبلی بود. ایشان‌ هم مشابه دیگر افراد موضوع برجام و نقطه نظرات اروپا را مطرح کردند.

البته موضوع حقوق بشر و توجه به یک پرونده خاص یکی از موضوعات موردبحث بود که در اکثر جلسات مطرح شد. البته پاسخ لازم داده شد و اینکه برخی از موضوعات به محیط کشور ما ربط دارد و دیگر کشورها هم باید در خصوص موضوعات ما اگر نظر دارند باید در چهارچوب محیط حقوقی ما نظر دهند.

او گفت ما در حال مطالعه دقیق با کارشناسان بین‌المللی در خصوص تحولات منطقه خاورمیانه هستیم و نگران اوضاع هستیم و باید ایران در این قضیه کمک کند که بحران‌های منطقه کاهش یابد.

ما از بعد از جنگ جهانی یاد گرفتیم که باید به معاهدات بین‌المللی پایبند باشیم. نظم جهانی بر ما تکلیف می‌کند که به موضوع برجام متعهد باشیم. ما در اروپا خودمان دنبال استقلال مالی اروپا از دلار هستیم.

 دیدار دوم با رئیس مجلس بلژیک

قبلاً هم با ایشان دیدار داشتیم. استقبال ایشان بسیار گرم و صمیمی بود. ملاقات انجام شد و مباحث خیلی خوبی مطرح شد.

ایشان گفتند ما قبلاً صحبت‌هایی باهم داشتیم و امروز هم ادامه همان صحبت‌ها را خواهیم داشت. ضمن احترام ویژه به ایران و ارتباطات و توافقات قبلی درخواست داشتند این مباحث ادامه پیدا کند. برخی از رئوس صحبت‌های رئیس مجلس بلژیک:

–  من اعتقاددارم مذاکره با یک ملت و نمایندگان ملت اشتباه نیست و باید مذاکرات را ادامه دهیم.

–  خوشحالم که ایران مشابه ترامپ احساسی عمل‌نکرده است و امیدوارم این رفتار منطقی را ایران ادامه دهد.

–  میدانیم عواقب و عوارض خروج آمریکا از برجام برای ایران زیاد بوده و خواهد بود ولی اروپا ناگزیر است در این قضیه از برجام و اروپا حمایت کند.

–  کشور ایران یک کشور تحصیل‌کرده و جوان است و این خیلی خوب است و ما باید همکاری کنیم.

–  ما وابسته به آمریکا نیستیم. قانون جدید برای رهایی از تحریم‌ها برای شرکت‌هایمان تصویب کردیم و در رابطه با آمریکا اگرچه آمریکا برای ما مهم است ولی مستقل رفتار می‌کنیم.

–  من در ملاقاتم با ایرانیان بسیار تحت تأثیر قرار گرفته و می‌گیرم و همواره سعی می‌کنم تلاش کنم حقشان تضییع نشود.

–  شفافیت در جریان روابطمان بخصوص مسائل سیاسی و امنیتی خیلی مهم است و دوست داریم شفاف باشیم.

بازدید و برگزاری جلسه با پارلمان اروپا

صبح پنج‌شنبه بازدید از پارلمان اروپا، موزه تاریخ اروپا و مرکز پژوهش‌ها و اسناد پشتیبان علمی پارلمان بود.

اگرچه ازنظر مستندسازی و تدوین تاریخ اروپا کار بسیار ارزشمند و علمی و دقیقی انجام داده‌اند ولی وقتی تاریخ اروپا را با تاریخ کشور کهنی مثل ایران مقایسه می‌کنیم می‌فهمیم که چه تاریخی داریم و نتوانستیم از آن استفاده کنیم.

بازدید از مرکز پشتیبان علمی و پژوهشی پارلمان اروپا جزء برنامه‌های صبح بود. کارهای انجام‌شده نشان می‌داد از پایه‌های علمی برای تصمیمات خود استفاده می‌کردند.

 ملاقات و ضیافت نهار به میزبانی خانم هایدی هاتالا معاون پارلمان اروپا

خانم هایدی هاتالا همراه با ضیافت نهار در یک نطق رسمی اعلام مواضع رسمی پارلمان اروپا را نسبت به حقوق ایران و اینکه اروپا وظیفه خود می‌داند به حقوق ایران توجه می‌کند تأکید داشت که انتظار داریم همچون گذشته با خویشتن‌داری موضوعات مرتبط را مدیریت کرده و جلو ببریم.

جلسه رسمی دوجانبه با هیئت پارلمانی روابط با ایران (یک جلسه موفق)؛

این جلسه هفتمین جلسه رسمی گروه پارلمانی ایران و اروپا می‌باشد. آقای لواندوفسکی رئیس هیئت است که در چند جلسه اخیر رئیس هیئت بود. ۳-۴ جلسه رسمی اخیر من حضور داشتم. جلسه حدود ۳-۴ ساعت به طول کشید و مباحث دوطرفه و نسبتاً دقیق طرح و موردبحث قرار گرفت. خروج آمریکا مهم‌ترین بحث جلسه بود و نسبت به جلسات قبل که معمولاً با تنش روبه‌رو بودیم این بار جلسه بسیار عالی برگزار گردید و اصطلاحاً مواضع ایران و گروه ایرانی بالا و مطالبه گر بود.

ابتدای جلسه رئیس گروه ایرانی آقای دکتر جلالی مواضع ایران را خیلی خوب بیان کرد و مباحث ارائه‌شده توسط گروه پارلمان و گوشه‌ای از صحبت‌های من به شرح زیر آمده است.

برخی اظهارات لواندوفسکی رئیس هیئت و دیگر اعضاء هیئت

–  یکی از شرکای اصلی ما یعنی آمریکا از برجام کنار رفته ولی مجموعه اروپا متعهد هستیم این توافق را ادامه دهیم.

–  ما روشی را انتخاب کرده‌ایم که دیپلماسی را بر دیگر روش‌ها برتر بدانیم.

–  تاریخ اروپا همیشه با تنش بوده و نمی‌خواهیم این سیاست تنش‌زا مجدد در اروپا وارد شود.

–  ما خاطرات خوبی از ایران داریم و اگرچه در برخی از امور باهم دیگر اختلاف داریم ولی ما باید به فرهنگ دیگر به شکل متقابل احترام قائل شویم.

–  ما در درون خودمان هم دچار چالش‌ها و بحران‌های جدی هستیم از جمله بحران مهاجرت به اروپا که دوست داریم این بحران هم سریع‌تر حل شود.

–  با توجه به خروج آمریکا اکنون شرایط فرق کرده و ما باید بدانیم چگونه بدون آمریکا کار کنیم و جلو رویم.

–  ما کوچک‌ترین شکی نداریم که ایران به‌تمامی تعهداتش عمل کرده و آژانس مرتب تأیید کرده و حتی بحث موشک‌های بالستیک هم ربطی به موضوع هسته‌ای ندارد و یک بحث انحرافی است.

–  ما با ایرانیان می‌خواهیم کار کنیم چگونه کار کردن مهم است.

–  البته درزمینه برجام زیاد موفق نبودیم، شرکت‌های بزرگ به دلیل اشتراک شرکت‌هایشان در حضور در آمریکا ترس از حضور در ایران دارند و ریسک را برای اینان بالابرده.

–  ما به دنبال اصلاح ‌جو هستیم و ترامپ هم به دنبال این است که یک جو نامناسب بوجود بیاورد.

–  آمریکا به دنبال مدخلیت ایران در موضوعات منطقه‌ای و حقوق بشر است و البته ما استدلالات آنان را قبول نداریم.

–  شما در موضوع تبادل دانش با اروپا می‌توانید خیلی کار کنید و در مسائل زیست‌محیطی خیلی می‌توانیم همکاری کنیم.

–  ما به دنبال روش‌هایی هستیم که چگونه می‌شود کانال‌های بانکی را باز کنیم.

–  ما در حال تهیه بسته‌های مالی برای حمایت از شرکت‌های کوچک هستیم.

–  ما نمی‌توانیم خیلی به شرکت‌های خصوصی فشار آورده و آنان بیشتر منافع خودشان را می‌بینند.

–  به‌هرحال شرکت‌های خصوصی بیشتر به دنبال منافع خودشان هستند ولی ما باید ریسک معامله با ایران را برای آنان جبران کنیم.

–  ما در حال سازمان‌دهی شرکت‌های کوچک برای ورود به ایران هستیم و شما هم باید کمک کنید این اتفاقات صورت بگیرد

–  ما اکنون با ترامپ وارد یک نوع مبارزه شده‌ایم و قاعدتاً انتظار می‌رود در این قضیه ما با تدبیر ورود کنیم.

دکتر جلالی و دیگر اعضاء برخی نکات را پاسخ محکم و مستدل ارائه دادند و من هم قسمت‌هایی را پاسخ داده و یا توضیح دادم. قسمت‌هایی از نقطه نظرات من:

–  اگر امروز آمریکا به شرکت‌های بزرگ شما گیر می‌دهد و شما کوتاه بیایید حتماً مرحله بعد شرکت‌های کوچک را هم اذیت خواهد کرد.

–  ما در زمان تصویب برجام همین اتفاقات را پیش‌بینی می‌کردیم و مخالفین برجام در آن زمان الآن میگویند چه منافعی از برجام برده‌اید.

–  ما با این اتکا که یک‌طرف معاهده اروپا است امضاء کردیم وگرنه مشخص بود آمریکا متعهد نیست.

–  درست است که شرکت‌های بزرگ دارند از کشور خارج می‌شوند ولی تاکنون حتی یک قرارداد کوچک هم‌بسته نشده و مقررات بانکی شما هم اجازه انتقال پول نمی‌دهد.

–  ما تضامین لازم و برنامه قطعی از اروپا می‌خواهیم. ما صد میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در کشور نیاز داریم این را می‌توانید در قالب شرکت‌های کوچک انجام دهید برنامه اجرایی شما چیست.

–  چه کسی باید امروز پاسخگوی فقیرتر شدن مردم ایران باشند و مردمی که امروز نگران داروی خودشان هستند. آیا اروپا پاسخگو هست؟

–  حق یک ملت تضییع‌شده… جوانان ما با امید پشت سر ما هستند ما که نباید آنان را ناامید کنیم و باید پاسخگوی آنان باشیم.

–  ما درهرصورت منافع خودمان را توجه می‌کنیم و اصالت و تمامیت ارضی کشورمان برای ما مهم است.

–  ما فکر می‌کردیم اروپا تحمل مقاومت در مقابل آمریکا را دارد.

–  مخالفین برجام در داخل کشور این روزها به‌صراحت میگویند که اروپا هم قابل‌اعتماد نیست و شما چه پاسخی دارید به آنان بدهیم.

–  در خصوص حقوق بشر شما جلسات چند سال گذشته ما را ببینید دیگِ امروز حرفی از برابری حقوق زن و مرد، دیه زن و مرد، اعدام مواد مخدر نمی‌زنید چون روی همه این مسائل کارشده و در حال انجام است، ولی غرب می‌رود در پستوها ببیند پرونده‌ای که حتماً قوه قضاییه ما در خصوص آن استدلال دارد پیدا می‌کنید و مطرح می‌کند. ما حقوق بشر را در چهارچوب قوانینمان حل می‌کنیم و هر مشکلی هم باشد حل می‌شود شما باید مشکلات و تن گناه‌های اصلی را حل کنید.

–  چرا فقط ایران باید پاسخگو باشد

این اولین جلسه در طول چند سال گذشته بود که به نظر می‌رسید اروپا هیچ حرف مشخص و مستدل در خصوص نقض توافقات و دیگر موضوعات داشته باشد و تقریباًهمه و حتی کسانی که در جلسات قبل بسیار موضع ضد ایرانی داشتند کاملاً با ایران ‌همراهی کرده و حق را در همه امور به ایران می‌دادند.

انتهای پیام

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها