نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
6. اسفند 1396 - 11:53
علت این اقدامات اعتراضی، اخراج ناگهانی کارگران حوزه حراست نفت و گازگچساران در سال گذشته است که خواستار بازگشت به کار و احقاق حقوق تضییع شده خود هستند، کارگران سابقه داری که مدعی هستند که هیچ جایگاهی در لیست جدید ارائه شده به وزیرنفت برای بازگشت به کار ندارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،گچساران از دیرباز بر پایه صنعت نفت بنا شده و به عنوان یک شهر نفتی در سطح کشور شناخته شده است.امروز با توجه به آمار تولید نفت خام شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران دارای رتبه دوم تولید نفت درکشور است وناگفته پیداست که این میزان تولید چه نقشی در اقتصاد کشور به عهده دارد،اما آنچه مهم است عدم توازن در این رابطه است.تناسبی میان میزان بهره برداری از نفت و گاز و میزان توجه دولت و حاکمیت به خواسته های به حق مردم این منطقه از دیرباز تاکنون وجود نداشته و ندارد.

در خصوص منابع نفت و گاز گچساران و مطالبات نفتی مردم دیاربام نفت ایران و خواسته های به حق مردم این منطقه مطالب زیاد گفته شده و بارها به مناسبت های مختلف این موضوع از طرف افراد مختلف فریاد زده شده است اما مطابق معمول متاسفانه آنچه به جایی نمی رسدهمان فریاد است.

مشکلات اقتصادی از جمله بیکاری ، فقر، اشتغال و تورم و ….عمدتا مشکلاتی ساختاری اقتصاد کشور بوده و مختص منطقه یا بخش خاصی از کشور نیست.اما متاسفانه آنچه که این موضوعات را در مناطقی مثل گچساران تشدید می کند بی توجهی به این مناطق در طول سالیان متمادی است که نتیجه این بی توجهی تاریخی به صورت تراکمی امروز خود را نشان می دهد.

اولین مشکل عمده شهرستان نفتخیزگچساران بیکاری جوانان و قشر تحصیل کرده است.بیکاری از جمله پدیده هایی است که دارای تبعات اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی فراوانی است.با توجه به شرایط خاص گچساران به صحیح یا غلط بخش عمده اشتغال معطوف به صنعت نفت است .

اجرای عدالت مطالبه اصلی جوانان

در سالهای اخیر ، موضوع جذب نیرو در این صنعت از حساسیت زیادی بین مردم برخوردار شده است ومتاسفانه موضوع جذب نیروی انسانی در این شرکت سال هاست محل اشکال بوده و روند قانون مندی نداشته و مورد اعتراض عموم مردم بوده است اگرچه امروز اجرای عدالت در این زمینه مطالبه اصلی شهروندان گچسارانی است.

اما آنچه بیش از پیش شهروندان گچسارانی را آزار می دهد بی کاری نیست بلکه بی عدالتی،پارتی بازی و تبعیض در جذب و استخدام نیرو درشرکت نفت و گاز گچساران است.متاسفانه روند جذب نیروی انسانی در گذشته در این منطقه به صورت فله ای ، بی ضابطه و بر مبنای روابط شخصی بوده به گونه ای که امروز برخی خانواده ها جملگی در این شرکت مشغول بکارهستند و برخی خانواده ها هم چندین جوان بیکار در خانه دارند.

با این اوصاف امروزه بیش از 35کارگر که به صورت حجمی از طریق شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران مشغول به کار شده واز ابتدای اسفند ۹۵ از کار اخراج شده بودند، با تجمعات اعتراض آمیزخود خواستار تحقق وعده های عملی نشده مسئولان در این خصوص هستند.

علت این اقدام اعتراضی، اخراج ناگهانی این کارگران حوزه حراست نفت و گازگچساران در سال گذشته است و آنان خواستار بازگشت به کار و احقاق حقوق تضییع شده خود هستند، کارگران سابقه داری که مدعی هستند که هیچ جایگاهی در لیست جدید ارائه شده به وزیرنفت برای بازگشت به کار ندارند.

همه دارای سوابق کارو بیمه هستیم

یکی از این کارگران اخراجی می گوید:ما همه دارای سوابق کارو بیمه هستیم و حقمان ضایع شده است و به جای ما اشخاص دیگری با پارتی و وابستگی خاص به مسئولین به کار گماشته شده اند و متاسفانه هیچ کدام از مسئولین نفت دراین خصوص پاسخ قانع کننده ای به ما نمی دهند.

دیگری ادامه می دهد:آقایان مسئول عاقبت مدیریت شما درنفت هم تمام می شود مطمئن باشیدکه باید درآخرت بلکه همین دنیا جوابگوی اعمالتان باشید؟،خدایی هم وجود دارد. چرا افرادی که هیچگونه سابقه کاری ندارند الان باید درلیست تاییده وزرات نفت جای داشته باشندمگر گناه ما بی پارتی ها چیست؟چرا هیچ مسئولی پاسخگو نیست؟

این درحالی که هوشنگ صیدالی،مدیرعامل نفت و گازگچساران درنشست فوق العاده شورای اداری گچساران با وزیرنفت ،تصریح کرده بود:از حضور شما(وزیرنفت) در گچساران تشکر می‌کنم به ویژه با دستور برگشت به کار تعدادی از نیروهای حراست شرکت نفت وگاز گچساران کام مردم این شهرستان را شیرین کردید؟؟؟؟؟؟؟!!!،شرایط برگشت به کار این تعداد نیرو مقدور نبود اما جنابعالی در این خصوص مجوز برگشت به کار را صادر کردید؟!!!!!.

کام پارتی داران شیرین شد

یکی دیگر از کارگران اخراجی دراین خصوص می افزاید: جناب صیدالی آن موقع خیلی خوب از زیرمسئولیت و روبرو شدن با کارگران اخراجی طفره می رفتیدو از روبرو شدن با ما کارگران امتناع می کردیدحالا که وزیرنفت دستور بکارگیری تعدادی از نیروها(پارتی داران) را داده است با افتخار خودتان را وارد این قضیه کرده ایدو می گویید که "کام مردم گچساران شیرین شده است" کدام مردم؟ کدام جوان؟ جای بسی تعجب است دست بردارید از این همه ریا کاری!

هرچندغلامرضا تاجگردون،رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اواسط بهمن ماه در جلسه بررسی طرح‌های عمرانی و اقتصادی گچساران با اشاره به اعتراض تعدادی از کارگران اخراجی شرکت نفت گچساران،گفته بود:ما پیشاپیش خدمت آقای استاندار در خصوص  تجمع عذرخواهی کردیم ،اما اگر مردم بیکار شوند یا نه شما پاسخگو نیستید ما را جلوی در می‌گذارید، آقای صیدالی به جلسه می‌آید، استاندار نیز با ماشین می‌آید نماینده باید جلوی در بایستد و پاسخگوی دولت باشد.

مردم پول و کار می‌خواهند

تاجگردون در ادامه تصریح کرده بود: آقای صیدالی که از درب پشت به جلسه آمد درحالی که مدیرعامل شرکت نفت وگازگچساران نیز گفت ما زودتر از شما به جلسه رسیدیم،امروز کسی به من زنگ زد که پیام دادم که نارضایتی خود را نسبت به شما اعلام کنم من نیز گفتم ۷۰ میلیون نفر از ما ناراضی هستند شما نیز یکی از این افراد.

وی نیزگفته بود: مردم پول و کار می‌خواهند و ما در جریان کمیسیون تلفیق هستیم و اگر چه تلاش کردیم در بودجه سال ۹۷ بیش از آنچه می‌شود به مردم توجه کرد، بنده به عنوان نماینده مردم از مسئولان عالیه استان خواهش می‌کنم توجه بیشتری به مردم داشته باشند؟؟!.

مردم سختی زندگی دارند

تاجگردون گفت:مردم سختی زندگی دارندو فشار تحمل می‌کنند!! ،ما باید در کنار مردم باشیم! و همه تلاش کنیم پاسخگو باشیم خوب است!، نه جلوی درفرمانداری پاسخگو نباشند اشکال ندارد به موقع‌اش نیز ما تلافی خواهیم کرد با مدیرانی که ما را تنها می‌گذارند که مدیران نفتی منظور است؟!.

اگرچه نماینده گچساران و باشت درمجلس  نیز در واکنش به تجمع اعتراض آمیز کارگران اخراجی نیزگفته بود:اولا کار خوبی نکردید که جلوی استاندار تجمع کردید اما به هرحال اشکال ندارد، من نیز معتقدم این لیست زیاد شده و من نیز همواره این موضوع را بیان کرده ام!؟.

وی افزود: روزگذشته از مدیرعامل شرکت نفت وگاز گچساران سوال کردم که نیروهای که قرار است جذب شوند باید از این افراد باشد!!! که وی اظهار کرد به روی  چشم و من نیز گفتم چهار نفر از منطقه  کمبل در این لیست را جذب کن اگر نیروی دیگر گرفته شود، حق نیست؟؟!!!.

تاجگردون تصریح کرد:حالا در هر صورت این کار به دراز کشیده شداما در عین حال پرونده شما هفته گذشته توسط آقای دلاویز که تلاش زیادی نیز در این خصوص داشته انددر حال پیگیری است؟!!.

اصرار ما بر جذب 70 نفراست

وی ادامه داد: اصرار ما بر جذب 70 نفر نیروی اولیه است؟!! نه ۳۰۰ نفر و از آنها نیز قول گرفتیم که هر نیرویی که قصد اضافه شدن آن را داشته باشند باید از شما باشد؟!!! این سخن ما با آقایان بود که فکر کنم به آن عمل کنند؟!! اما زمان آن مشخص نیست.

یکی از کارگران اخراجی با اشاره به این سخن تاجگردون نیز گفت:جناب تاجگردون همه این قضایا به شما مربوط است وباید پاسخگو باشید؟ مسئولان نفت بدون اذن شما آب هم نمی خورند تا چه رسد به جذب نیرو؟علی الظاهر لیست جذب کارگران اخراجی از آمار اصرار بر70 نفرتان هم گذشت!، مازاد این این لیست "142"نفره چه کسانی هستند که به جای ما بکارگیری شده اند؟.

این درحالی است که حجت الاسلام سید امین الله حجازی ،امام جمعه گچساران درحضور "وزیرنفت" با اشاره به نرخ جمعیت بالای گچساران در بیکاری گفت: همه استان کهگیلویه و بویراحمد شیعه اثنی عشری هستند پس خدمت به مومن و شیعه و حل مشکل مومن چقدر به انسان ارزش می‌دهد، تقاضا این است که  توجه خاص و ویژه به این استان محروم و بویژه به گچساران شود.

نسل جوان از بیکاری رنج می‌برد

امام جمعه گچساران تصریح کرد:نسل جوان از بیکاری رنج می‌برد، بیکاری معظلات فرهنگی ، مشکلات و ناملایمات ایجاد می‌کند که درخواست ما توجه به بحث اشتغال و فرهنگ است واگر قرار است در سطح کشور نیروی بکار گرفته شود قانونی شود تا مردم از نظام، دولت و انقلاب زده نشوند، آگهی جذب ،عمومی صحیح و قانونی و علنی و آشکار باید باشدتا این موضوع سبب برطرف شدن سوءظن مردم شود.

حال باید دید این سناریوی تکراری اخراج و اعتراض کارگران درحراست شرکت نفت و گازگچساران چه وقت به پایان خواهد رسید که امیدواریم درنهایت حق به حقدار برسد.

فیلم اعتراضی کارگران اخراجی را اینجا ببینید

 

انتهای پیام

 

دیدگاه‌ها

این نیروها چطور جذب شدن ؟مگه همین نیروها هم با رابطه و پارتی جذب نشدن؟خدا از مسببینش و کسانی که سکوت میکنن نگذرد.گناه فقر خانواده من گردنشون
به نام خدا همین کسانی که امروز داعیه احقاق حقوق پایمال شده شان را دارند.بایستی در خلوت خود و پیشگاه خداوند توضیح بدهند که باکدام ازمون و کدام شایستگی جذب شده اند .جز این بوده که حق هزاران جوان شایسته و تحصیل کرده گچسارانی که جز خدا به هیچ موجود زمینی وابسته نیستند را ضایع نموده اند. وخ و با سفارش این منصب را بدست اورده بودند؟امروز مدعیان اصلی بایستی فرزندان تحصیل کرده نخبه این شهرستان باشند که بایستی در پستوی خانه ها هود رو از خجالت پنهان کنند .
تاجگردون سیاس تر از این است که این دوستان فکر می کنند . مثل اینکه این دوستان خودشان به حق جذب شدند که حالا ادعای حق می کنند ؟ شماها هم از راه های جذب شدید که تاجگردون دیگران را جذب کرد.این خانه از پای بست ویران است ای برادر.

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها