نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
29. بهمن 1396 - 5:04
مسئولان بایددر چینش مدیریتی استان از افراد صاحب نظر و نخبگان و چهره های جدید و غیر تکراری و غیر موروثی استفاده کنند .امروز رودربایستی و قرار گرفتن در حصار طایفه گری و منطقه گرائی و قوم گرائی در انتخاب مدیران ظلم نابخشودنی است و تاریخ شما را نخواهد بخشید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،روح الله قابضی-مدتها بود تصمیم داشتم درخصوص وضعیت مدیریتی استان و شهرستان گچساران مطالبی مطرح نمایم.هفته گذشته استاندار کهگیلویه و بویراحمددر اولین مصاحبه عمومی با خبرنگاران در خصوص وضعیت مدیریتی استان مواردی را مطرح کرد که مناسب دیدم در این خصوص نکاتی را خدمت خوانندگان محترم تقدیم نمایم.

موضوع مدیریت آنقدر مهم است که امروزه صاحب نظران علم مدیریت علاوه بر زمین و ساختمان و پول و تجهیزات و منابع انسانی،عنصر مدیریت را بنا به اهمیت به عنوان یک منبع سازمانی جداگانه در نظر گرفته اند.این موضوع در سطوح مختلف جامعه نیز مطرح است.به طوری که خیلی از نارکارآمدیها و مشکلات امروزی سازمانها به مدیریت آن مربوط است.در کشور ما به طور طبیعی پس از هر انتخابات و با تغییر دولتها انتظار می رود متناسب با شرایط سیاسی و اجتماعی جدید تغییری در آرایش مدیریتی کشور در استانها و شهرستانها رخ دهد .

البته این به معنای نفی جریان مقابل و حذف کامل رقیب نیست. اما به هر حال جریان پیروز در هر انتخاباتی معدل خواسته های عمومی مردم بوده و باید مورد توجه قرار گیرد.الحمدالله ساختار نظام جمهوری اسلامی به گونه ای است که امکان حذف یک جریان یا جناح یا سلیقه وجود ندارد .اما در قوه مجریه به لحاظ حساسیت بالا این موضوع بیشتر مورد توجه و انتظار و مطالبه عموم مردم است.

از این منظر در این نوشتار تحولات مدیریتی استان و شهرستان گچساران مورد بررسی قرار گرفته است. در علم اقتصاد از اصطلاح کشش یا حساسیت استفاده می شود به این معنی که درﺻﺪ ﺗﻐﯿﯿﺮات دو ﻣﺘﻐﯿﺮ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ چگونه است.این اصطلاح در سایر علوم از جمله علوم اجتماعی نیز دارای کاربرد است. منظور از کشش مدیریتی این است که آیا مدیران فعلی این استان و شهرستان ظرفیت و توان لازم برای همراهی با قطار توسعه استان و تحولات ملی و منطقه ای را دارند یا نه.یا به عبارتی دیگر آیا ظرفیت پاسخ گویی به مطالبات مردم و تغییرات اجتماعی و سیاسی حاصله در این افراد وجود دارد یا خیر.

در جلسات شورای اداری استان مدام شاهد بگو مگوی های زیادی بین استاندار محترم و مدیران هستیم .یا اینکه در جلسات شورای اداری شهرستان گچساران جناب تاجگردون نماینده مردم در مجلس بارها مدیران شهرستانی و استانی را مورد خطاب و عتاب و تشر قرار دادند که نسبت به وظایف خود کوتاهی کرده اند. اگر به ظاهر امر نگاه کنیم و سطحی بنگریم شاید موضوع طبیعی و یک بگو مگوی عادی باشد .

اما اگر با دید کارشناسی به موضوع نگاه کنیم در ورای این مسایل واقعیت مهمتری نهفته است.واقعیت این است که ظرفیت و توان فکری و مدیریتی و اجرایی مدیران فعلی استانی و شهرستانی با چینش های موجود همین است و این موضوع با عتاب و خطاب و توپ و تشر قابل حل نیست.فکر دیگر بایدش.

یادم است چند سال پیش خدمت یکی از نمایندگان محترم استان در مجلس بودیم بحث عملکرد یکی از مدیران کل بود. خدمتشون گفتم شما حمایت کنید تا ایشون هم خوب کار کند.نماینده محترم به زبان لری مطلبی گفت مبنی بر اینکه مدیر باید توان مدیریتی داشته باشد و والا هل دادن بی فایده است.(چو زیر کمش(شکم) کردن فایده نداره).پس از استقرار دولت تدبیر و امید و با اینکه تجربه خوبی از استاندار بومی نداشتیم با تلاش نمایندگان استاندار بومی برای این استان انتخاب شد .گرچه عادت داریم هر مدیری می آید قبلی را نفی و نقد می کنیم .اما واقعیت این است که ایشان آدم متواضع و متینی بود اما تسلطی بر امور استان نداشت. تمام هم و غم ایشان به کارگیری اقوام و بستگان و هم طایفه ای های خود در مناصب مدیریتی استان بود و آنچه مهم نبود شایستگی و لیاقت بود .

حتی بنا به اطلاع پست های اداری معمول استانداری که به لحاظ حقوق و مزایا در مرتبه بالاتری بودند نیز به هم طایفه ای و هم شهری های ایشان تعلق می گرفت. خیلی از مدیران استان حتی هیچ گونه حرف شنوی از ایشان نداشتند.با این وصف تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل.در کمال تعجب ایشان ظاهرا ارتقا هم پیدا کردند و به استان بزرگتری رفتند.

از استاندار جدید وتازه نفس انتظار می رفت نسبت به تغییر فضای مدیریتی حاکم براستان به فوریت اقدام کنند. اما ایشان پس از چند ماه حضور دراستان صرفا برخی جابجایی های محدود در مدیریت ها انجام داده اند .با مختصر اطلاعات و تجربه و شناختی که از فضای استان دارم باید خدمت ایشان عرض کنیم وضعیت فعلی این استان نتیجه عملکرد مدیران موجود است و قطار توسعه استان با جابجایی مدیران فعلی سرعت نخواهد گرفت. چون این افراد قبلا هم در مدیریت بوده اند و هر هنر و ابتکار مدیریتی داشته اند به کار گرفته اند.استان نیازمند تزریق خون جدید و یا به عبارتی هوای تازه است.

اخیرا رئیس جمهور محترم نیز فرمودند اگر افرادی واقعا دارای انگیزه ونشاط و توان لازم نیستند باید پست ها را رها کنند.اما باید گفت پست و مقام شیرین و دلچسب است و کسی رهایش نمی کند بلکه باید آنها را رهانید.از نماینده عالی دولت و نمایندگان مردم انتظار می رود در چینش مدیریتی استان از افراد صاحب نظر و نخبگان و چهره های جدید و غیر تکراری و غیر موروثی استفاده کنند .امروز رودربایستی و قرار گرفتن در حصار طایفه گری و منطقه گرائی و قوم گرائی در انتخاب مدیران ظلم نابخشودنی است و تاریخ شما را نخواهد بخشید.

تداوم روند مدیریتی قبلی این استان را به جایی نمی رساند.در سایت ها دیدم استاندار محترم فرموده اند برخی مدیران استان بی خیال هستند.واقعا جای تاسف است چرا باید چنین باشد.چه مصلحتی است که امکانات این استان و مردم محروم ان در اختیار مدیران بی خیال باشد.استاندار محترم اگر به چنین نتیجه ای رسیده اند باید قبل از رسانه ای شدن بلادرنگ نسبت به عزل این افراد هزینه ساز و ناکار آمد اقدام کند.باید برای مردم به طور شفاف این افراد و مهمتر از آن حامیان آنها را معرفی کنند.

استان در واقع نیازمند انقلاب و تحول و رفرم جدی مدیریتی است. اما استاندار محترم انقلاب مدیریتی را دارای هزینه می دانند . باید گفت هزینه وجود برخی از مدیران به مراتب از عدم وجود آنها بیشتر است. به همین خاطر و به احترام ایشان ما از اصطلاح شبه انقلاب مدیریتی استفاده کردیم.در غیر این صورت انتظار سرعت گرفتن قطار توسعه استان انتظار عبث و بیهوده ای است و در پس از پایان دولت دوازدهم در همین ایستگاه فعلی پیاده خواهیم شد.

در اینجا بد نیست خاطره ای از دکتر نجفی شهردار فعلی تهران نقل کنم.ایشان وقتی پس از سالها از وزارت آموزش و پرورش کنار رفت در جلسه تودیع از همه مدیران کشوری و استانی آموزش و پرورش خواست داوطلبانه استعفا دهند. با این استدلال که در طول این سالها ما هر چه در توان داشتیم انجام دادیم و طرح و ایده جدیدی نداریم.باید اجازه داد فکر جدید و افراد جدید به سیستم وارد شوند.

در شهرستان گچساران موضوع به قرار دیگری است .جناب تاجگردون از نمایندگان شاخص و با نفوذ و رئیس کمسیون برنامه و بودجه مجلس هستند .با توجه به اینکه در انتخابات مجلس رائ بالایی نیز آوردند طبیعتا انتظارات مردم در شهرستان گچساران و باشت از ایشان نیز به همین نسبت افزایش یافته است.بر این اساس در اولین دیدار عمومی ایشان بعد از انتخابات به مدیران هشدار دادند که کمربندها را محکم ببندند و آماده خدمت به این مردم باشند. با توجه به اعتبارات و امکاناتی که برای گچساران فراهم می کنند طبعا انتظار دارند مدیران منطقه نیز بتوانند هم پای ایشان در مسیر توسعه شهرستان حرکت کنند.

امروز معدل انتظارات مردم در این منطقه بالاست .قطعا کسانی باید در مدیریت شهرستان به کار گرفته شوند که بتوانند به این انتظارات بالا پاسخ دهند.متاسفانه در نتیجه برخی ملاحظات برخی مدیران های مهم این شهرستان به گونه ای انتخاب شده اند که نمی توانند این انتظارات را برآورده نمایند و ناتوان نشان داده اند. نشانه های این موضوع در جلسات شورای اداری گچساران مشهود است .حتی چندی پیش جناب تاجگردون اشاره داشتند که مدیران ضعیف پشت سر طوایفشان قائم شده اند.

اخیرا نیز در خصوص اعتبارات شهرداری گچساران و نحوه هزینه کرد آن نامه ای به شهردار گچساران نوشته اند.مطابق این نامه واقعا جای تاسف است که با اعتباراتی که با هزاران مشکل و مشقت و زخم و زبان به این شهر آورده می شود در مرحله اجرا و عمل در جای مناسب خود هزینه نشود.البته بخشی از این موضوع طبیعی است. اینکه انتظار داشته باشیم همه مدیران هم سطح و هم پای نماینده پیش بروند منطقی نیست چون چنین توان و ظرفیتی واقعا ندارند اما در هر حال باید قابل دفاع و در مسیر خدمت باشند. می گویند مرحوم علامه جعفری در مجلسی صحبت می کرد .حضار چون متوجه نمی شدند گفتند حاج اقا سطح درس را بیار پایین که ما هم بفهمیم.ایشان جواب داد به جای این کار شما باید سطحتون را بیارید بالا.حکایت مدیران و اقای تاجگردون در گچساران الان چنین حالتی است.البته نباید از دایره انصاف هم خارج شد اقلیتی از مدیران این شهر فوق العاده قوی ظاهر شده اند.به عنوان نمونه در آموزش و پرورش گچساران مدیریت جناب پورالحسینی به گونه ای بوده است که می توان گفت آموزش و پرورش گچساران در نقطه ای قابل اتکا و در طلائی ترین دوران مدیریتی خود قرار دارد و تراز آموزش و پرورش گچساران در استان و حتی کشور ارتقائ یافته است.این موضوع مورد قبول و اعتراف منتقدین و مخالفین جریان حاکم نیز قرار دارد.

امروزه در حوزه های مختلف در این شهرستان نیروهای توانمندی وجود دارد که می توان از ظرفیت و پتانسیل انها استفاده کرد و الگوی مدیریتی حاکم بر آموزش و پرروش را به سایر حوزه ها نیز تسری داد.در این خصوص حتی با وجود ساختار قبیله ای موجود هیچ منعی وجود ندارد و پتانسیل انسانی خوبی در منطقه وجود دارد. فقط باید به آنها اجازه حضور داده شود مطمئنا با انتخاب افراد شایسته پایگاه ههای منطقه ای و طایفه ای بیشتر تقویت خواهند شد. بر این اساس از جناب تاجگردون انتظار می رود رودر بایستی را در این موضوع کنار بگذارند و در دولت دوازدهم مدیران شهرستان را به گونه ای چینش کنند که انتظارات خود و مردم را برآورده نمایند.ظاهرا ضعف مدیریتی موجود با ایما و اشاره قبال تفهیم نیست.بلکه نیازمند اقدام عملی است.در شهرستان گچساران نیز هم چون استان نیازمند شبه انقلاب مدیریتی هستیم.

انتهای پیام

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها