نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
21. بهمن 1396 - 13:48
بیمارانی که شاید همین هزینه رفت و آمدهایشان را نیز نداشته باشند ،چهره‌شان درد دارد با مشتی ازغم؛ اما انگار سفر استانی تیم جراحان موسسه ملی مرهم به گچساران نقطه تلاقی لبخندهایی شده است که از گوشه و کنارکهگیلویه و بویراحمد جمع شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،تیم21نفری پزشکان داوطلب جراحی پلاستیک و ترمیمی "موسسه ملی مرهم" این بار به گچساران آمده‌اند، همان پزشکانی که از چند سال پیش سفرهای استانی‌شان را آغاز کردندو به مناطق محروم می‌روند تا نیازمندان را معالجه کنند.

خبر ورود تیم پزشکی جراحی پلاستیک از هفته‌ها پیش علاوه بر اینکه دررسانه ها و با بنرهایی در سطح شهراطلاع‌رسانی شده بود در شبکه های اجتماعی نیز دست به دست شده و حالا نه تنها از شهر و روستاهای گچساران حتی از دیگر مناطق اطراف هم بیماران آمده‌اند.

خانواده‌های که از راه های دور و نزدیک آمده‌اند، اغلب یا روستایی اند یا عشایرو از این اتفاق بسیار خوشحالند، درست مثل پدری که 40ساله است و کارگر ساختمانی و در سالن بیمارستان شهد رجایی منتظر ویزیت دکتر هرمزی است.می‌گوید: بچه‌ام به خاطر شکاف عمیق لب نمی‌تواند درست حرف بزند و امیدوارم دکترها مشکل پسرم را برای همیشه برطرف کنند.

براستی اینجا هر کسی برای خودش حکایتی از رنج و درد دارد و شاید هم به نوعی درد مشترک تمام حاضران در سالن انتظاربیمارستان شهید رجایی گچساران باشد،مادری خدارا شکر می کندکه تیم فوق تخصص پزشکی از تهران آمده اند و امروز دخترش را عمل خواهند کرد.

باید توجه داشت که مبتلایان به ناهنجاری شکاف کام و لب در محروم‌ترین استان‌های کشور زندگی می‌کنندونه فقط نبود جراح پلاستیک و فک و صورت اذیت‌شان می‌کند که نگاه مردم به این افراد هم کمتر از درد بیماری‌شان نیست.

حال نگاهی به بیماران می‌اندازم آنها با همه نداری‌شان کیلومترها راه را پیموده اند تا خودرا به بیمارستان شهید رجایی گچساران برسانند،یکی برای ناهنجاری فک و صورتش، یکی برای جراحی شکاف لب و تعداد زیادی هم برای هر دو شکاف کام و لب ودیگر موارد.

 همان خانواده های بیمارانی که شاید همین هزینه رفت و آمدهایشان را نیز نداشته باشند ،چهره‌شان درد دارد با مشتی ازغم؛ اما انگار سفر استانی تیم جراحان موسسه ملی مرهم به گچساران نقطه تلاقی لبخندهایی شده است که این روزها همزمان با طلیعه فجر انقلاب از گوشه و کنار کهگیلویه و بویراحمد جمع شده‌اند.

از کودکان دیار بام نفت ایران می‌ نویسم که انگار دست روزگار به چهره معصومشان چنگ زده و عارضه مادرزادی «شکاف لب» و «شکاف کام» سال‌هاست که بیرحمانه خنده را از لبانشان گرفته است ،اما حالا با آمدن تیم داوطلب جراحان پلاستیک انگار زندگی می‌خواهد روی دیگرش را هم به آنها نشان دهد.

این را به خوبی می دانم که کودکان "لب‌شکری" و "شکاف‌کام" اسیر پیله فقر و دردند، همان کودکانی که سال‌‌‌‌هاست رؤیاهای رنگی‌شان از ترس تمسخر دیگران به خاکستری دل‌مرده بدل شده اما پیدا و پنهانشان به عروسک هایی می مانند با کالبدی لطیف و باچشمانی عقیق که دوست دارند آرزوهای زیبایشان را به صدای بلند به دیگران بگویند.

بیمارانی که حالا دردشان در لیست شایع‌ترین ناهنجاری‌های مادرزادی سر و صورت جا خوش کرده است، هنوز علت بیماری‌شان مشخص نیست و به گفته پروفسور عبدالجلیل کلانتر هرمزی، سرپرست تیم جراحان پلاستیک؛هنوز علت مشخصی برای تولد نوزادان مبتلا به شکاف لب و کام وجود ندارد اما گفته می‌شود نداشتن تغذیه صحیح، مصرف همزمان دارو در حین بارداری و ازدواج‌های فامیلی و بیماری‌های عفونی در سه ماهه اول بارداری در بروز این ناهنجاری مادرزادی مؤثرند.

 پروفسور کلانترهرمزی این را هم به حرف‌هایش اضافه می‌کند که آمار مبتلایان به این بیماری در استان‌های مرفه با استان‌های محروم متفاوت است، چراکه این بیماری رابطه مستقیم با سطح آگاهی و رفاه مردم دارد.

وی می افزاید:هدف من و تیم پزشکی خدمت به مردم مناطق محروم است،هزینه عمل جراحی شکاف لب و کام بین 3 تا ٧ میلیون است ولی ما با دل و جان و به عنوان فعالیتی خداپسندانه و انسان دوستانه رایگان عمل می‌کنیم و این فعالیت همچنان ادامه خواهد داشت.

پروفسورکلانتر هرمزی ادامه می دهد که بیش از یکصد بیمار شکاف لب، شکاف کام و سایر بیماری‌های مادرزادی شکلی سر و صورت به‌صورت رایگان توسط این متخصصان درگچساران جراحی خواهند شد.

سرپرست تیم جراحان پلاستیک به این نکته هم اشاره می کند که پس از معاینه افرادی که نیاز به بستری و درمان بیشتر داشته باشد برای انجام جراحی به کلینیک‌های فوق تخصصی وابسته در تهران ارجاع داده می شوند.

این درحالی است که امیرهوشنگ سلیمانی،قائم‌مقام موسسه مرهم با اشاره به حضور برترین گروه فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی در کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان گچساران گفت: این گروه پزشکی از ۱۷ تا ۲۱ بهمن‌ماه جاری با حضور در استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان گچساران اقدام به جراحی بیماران شکاف لب، شکاف کام و ناهنجاری‌های مادرزادی سروصورت می‌کند.

وی با اشاره به سایر اقدامات این موسسه اظهار کرد: موسسه ملی مرهم با دارا بودن سرمایه اجتماعی کم‌نظیر پیشنهاد برگزاری مجمع سلامت منطقه‌ای جنوب و جنوب غربی کشور را به دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد داده است.

وی تصریح کرد: این طرح که بنام سه‌گانه خدمت نام‌گذاری شده با موافقت دانشگاه علوم پزشکی استان روبه‌رو شد و ۲۱ بهمن‌ماه مجمع منطقه‌ای سلامت با حضور استان‌های خوزستان، بوشهر، فارس، لرستان، ایلام و کهگیلویه و بویراحمد به میزبانی شهرستان گچساران برگزار می‌شود.

سلیمانی با اشاره به اینکه این موسسه پیشتاز خدمت‌رسانی در کشور است، گفت: موسسه ملی مرهم باتدبیر جوانان هم استانی تشکیل‌شده است و از سال ۹۵ تابه‌حال سه بار موسسه برتر کشوری شناخته‌شده و ازجمله مؤسسات مردم‌نهاد بنام در کشور به‌حساب می‌رود.

وی تصریح کرد: این موسسه با پیشنهاد طرحی تحت عنوان طرح «سه‌گانهٔ خدمت» در نظر دارد جهت ارائه خدمات بهتر و رایگان به بیماران نیازمند و بسیج کردن استان‌های جنوب و جنوب غربی کشور گامی مؤثر در این راستا بردارد.

قائم‌مقام موسسه ملی مرهم به خدمات تعریف‌شده این موسسه اشاره کرد و گفت: تشکیل مجمع سلامت منطقهٔ جنوب و جنوب غرب کشور متشکل از استان کهگیلویه و بویراحمد به‌عنوان میزبان، استان‌های خوزستان، فارس، بوشهر، کرمانشاه، ایلام و لرستان، اعزام تیم پزشکی فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی و ارتوپد به استان کهگیلویه و بویراحمد و انجام بیش از یک و نیم میلیارد تومان عمل رایگان و احداث پروژه چندمنظورهٔ بین‌المللی مرهم در زمینی به مساحت ۱۱۰ هزار متر و وقف درآمد حاصله در راستای حل مشکلات نیازمندان از خدمات تعریف‌شده موسسه است.

سلیمانی با لزوم همکاری مسئولان کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد و افزود: در استان کوچک و محرومیت کهگیلویه و بویراحمد انجام چنین خدمات ماندگاری موجب روشن شدن چراغ امید رفع مشکلات نیازمندان می‌شود لذا مسئولان در این زمینه ما را همکاری کنندتا نتیجه مطلوب حاصل شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد:موسسه ملی مرهم تا ریشه‌کن کردن بیماری شکاف لب، کام و جمجمه در استان کهگیلویه و بویراحمد به فعالیت‌های خود در این ادامه خواهد داد و تیم‌های فوق تخصصی به این استان اعزام می‌کند.

هرچند رئیس بیمارستان شهید رجایی گچساران نیز دراین خصوص می گوید: ۶۷ بیمار شکاف لب، شکاف کام و بیماری های ناهنجاری های مادرزادی  سر و صورت بصورت رایگان از سوی این متخصصان جراحی خواهند شد.

محسن حیدر پور ادامه می دهد: این تیم متخصص ۲۱ نفره در قالب یک کاروان از ۱۷تا ۲۱ بهمن ماه امسال در بیمارستان شهید رجایی گچساران برای بیماران خدمات جراحی رایگان انجام خواهند داد.

به گفته اورنگ ایلامی ،رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج هزینه‌های جراحی این تعداد بیمار 10 میلیارد ریال است که 100 درصد رایگان انجام خواهد شد.

باور کنید وقتی می‌بینیم آدم‌هایی که تا دیروز درگیر این ناهنجاری فک و صورت بودند حالا می‌توانند به زیبایی بخندند و اعتماد به نفس پیدا کرده‌اند از صمیم دل خوشحال می‌شویم و باید باور کنیم که هیچ چیز با ارزش‌تر از خوشحالی مردم نیست.

صدای تشکرخانواده های بیماران از تیم جراحان پلاستیک و ترمیمی فضای بخش را پر می‌کندو مادری که با لباس محلی عشایر خطه کهگیلویه و بویراحمد دربخش حضور دارد مدام دکترها را دعا می‌کند و می گوید:خدا خیرتان بدهد که فرزندم را معالجه کردید و ازغصه و نگرانی نجاتم دادید.

با این تفاسیر نباید از همت و تلاش های طاقت‌فرسای جراحان پلاستیک و ترمیمی، متخصصان ارتوپد، گوش و حلق و بینی ، بیهوشی و تکنیسین‌های اتاق عمل و بیهوشی که ساعت‌ها در اتاق عمل مشغول جراحی هستند بگذریم، پزشکان بی‌ادعایی که هر چند ماه شال و کلاه می‌کنند و به مناطق محروم می‌آیند تا گره‌ای از محرومان بگشایند، گره از مشکلات محرومانی که با آمدن آنها امیدوار می‌شوند که فراموش نشده‌اند.

و بدین ترتیب تیم جراحی پلاستیک و ترمیمی امشب به کار خودشان در این سفر پایان خواهند داد و گچساران و استان کهگیلویه و بویراحمد را به مقصدی دیگر ترک می کند، همان سفری که امید و سلامت را برای مردمان آن دیار به ارمغان خواهد آورد.امید به این که این حرکت های جهادی در حوزه درمان بیش از پیش در کشور تقویت شود تا معضلات و مشکلات در بخش درمان به پایین ترین حد خود برسد.

انتهای پیام

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها