نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
17. آذر 1396 - 8:55
تجلی اقتصاد مقاومتی با کاشت آلوئه ورا/
عزم کشاورز گچسارانی برای تولیداکسیرسبزطبیعت+تصاویر
دیار بام نفت ایران از مناطق مستعد کشت اکسیر و معجزه گر "آلوئه ورا" بشمار می رود و اینک یک کشاورز کارآفرین با کشت 30هزار مترمربع از این معجزه سبزطبیعت، چندین فرصت شغلی مستقیم و غیر مستقیم ایجاد کرده که این خود نمونه ای از تحقق اقتصاد مقاومتی در گچساران را نشان می دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،امروزه از محصولات کشاورزی به‌عنوان اصلی‌ترین منبع تأمین نیاز اولیه بشر، یعنی غذا نام برده شده و به همین دلیل این عرصه پس از پیدایش و گسترش جوامع انسانی نیز، نقش مهمی را در رفع نیاز افراد جامعه و تولید ملی و نیز تبادلات تجاری برعهده داشته است.

موضوع «اقتصاد» در حال حاضر مهم‌ترین مسأله در کشور است و مقام معظم رهبری تاکید زیادی در این زمینه دارند وکشاورزی هم یکی از راه های توسعه اقتصاد مقاومتی است .

این موضوع به‌قدری حائز اهمیت است که بسیاری از صاحب‌نظران بخش اقتصادی و دفاعی، عرصه کشاورزی را یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های ایجاد ، حفظ استقلال ،امنیت پایدار و با ثبات برای کشورها تلقی نموده و عاملی مهم و تأثیرگذار در معادلات بین‌المللی به حساب می‌آورند.

باید توجه داشت که راه اندازی طرح های مختلف اقتصاد مقاومتی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است می تواند در کنار تولید ، ایجاد اشتغال و کسب درآمد روحیه خود باوری را نیز در سطح جامعه فزونی بخشد.

هرچندبه دلیل استفاده کشاورزان گچسارانی از روش های سنتی و هدر رفت آب و تحمل هزینه های بالا، رشد و توسعه کشاوزی در این شهرستان به کندی پیش می رود و این درحالی است که  می توان با استفاده از مدل‌های تازه کشت ، کار و جذب افراد تحصیل کرده به مزارع در آینده ای نه چندان دورشاهد آغاز یک تحول مهم در کشاورزی شهرستان باشیم.

با این مقدمه کشت و کار "آلوئه‌ورا" این اکسیرارزشمند یک کسب و کار ارزان با درآمدزایی بالا و دارای مزیت‌های مهم اقتصادی است چرا که آلوئه‌ورا به دلیل ویژگی‌های زیستی خاص قادر است در زمین‌های خارج از رده و غیرحاصل خیز نیز ثمردهی کند .

در این راستا با یکی از مجریان و فعالان طرح اقتصاد مقاومتی درمنطقه امامزاده جعفرگچساران در این خصوص به گفت‌وگو می‌نشینیم. "علی حسن انصاری" از جمله کشاورزان خوش ذوق و کارآفرین گچسارانی است که چندسالی است  وارد کشت ،کار و پرورش گیاه آلوئه‌ورا شده است.

وی به  مدت 30سال در حوزه تولیدات کشاورزی فعالیت داشته و محصولاتی مثل گندم، جو، ذرت، برنج، سیب زمینی، گوجه، پیاز، هندوانه، یونجه،به لیمو ،بادرنجوبه، نعناع فلفلی و نیزآلوئه ورا  را کشت و کار نموده است.

انصاری درخصوص پرورش آلوئه ورا اینچنین اظهارمی کند: با توجه به کم شدن بارندگی ها در سال های اخیر ،پایین رفتن سطح ایستایی آب ها و نیز پایین آمدن کیفیت آب های کشاورزی باید نوعی گیاه مقاوم به خشکی در منطقه کاشت می شد که به همین دلیل کاشت گیاه آلوئه ورا را ازسال گذشته در برنامه کاری خود قرار دادم.

این کشاورز نمونه با اشاره به میزان تحقیقاتش درباره پرورش این گیاه ادامه داد:در این زمینه از مرکز آموزش وتحقیقات کشاورزی استان بوشهر اطلاعات کاملی از محصول آلوئه ورا کسب کرده و همچنین از کشاورزان پیشرو در منطقه بندر عباس وبرازجان بوشهر هم تحقیقاتی به عمل آوردم که با توجه به نتیجه و اطلاعات بدست آمده اقدام به کاشت این محصول در گچساران نمودم.

انصاری درادامه با اشاره به اهمیت و فواید این گیاه ارزشمند می گوید:رقم مورد توجه کاشت برای فرآوری "باربادنسیس میلر" است که در کشور از آن اسانس برای نوشیدنی واز ژل آن در ساخت انواع کرم های بهداشتی وآرایشی مورد استفاده قرار می گیرد.

وی می افزاید:با توجه به واردات میزان زیادی انواع مواد آرایشی و بهداشتی، تعداد معدودی کارخانجات فرآوری نیزدر کشور دایر شده که "آلوئه را" را خریداری می کنند که همین تعدادخود جای بسی امیدواری برای پیشرفت وجلوگیری از خارج شدن ارز را دارد.

این کشاورز گچسارانی درخصوص نحوه کشت این محصول در زمین کشاورزی اش ادامه داد:از سال 95 درحدود سه هکتار از مزرعه ام را به زیر کشت آلوئه ورا بردم و حدود 40هزار بوته در آن کاشتم .

انصاری با اشاره به هزینه اولیه این کار تصریح می کند:کاشت یک هکتار آلوئه ورا حدود35 میلیون تومان هزینه دارد و هیجده ماه طول می کشدتا اولین برداشت را داشته باشیم که 30تا 35 تن عملکرد دارد ،قیمت روز حدود هفتصد تومان برای هر کیلو آلوئه ورا در نظر گرفته شده که اگر 30 میلیون دیگر برای ایجاد تور و شید بندی هزینه شود تولید تا بالای پنجاه تن هم خواهد رسید.

وی اظهارمی کند:تعداد کارگران مورد استفاده برای کاشت حدود 40 نفر ، داشت دائم 2 نفر و برای برداشت در هر نوبت 30 نفر ومجموع دو مرحله 60 نفراحتیاج است،از هر بوته در سال حداقل 4 برگ قابل برداشت است و زمانی که وزن برگ آلوئه ورا به بالای 400 گرم برسد قابل برداشت خواهد بود.

این کشاورز نمونه درادامه با اشاره به مشکلات کشاورزان برای کشت این محصول می گوید:به نظر می رسد هنوز بستر برای تولید در سطح وسیع وجود ندارد و کارخانجات به طور فصلی خرید می کنند واین به ضرر کشاورز است.

وی تصریح می کند: متاسفانه جهاد کشاورزی هیچ نوع مساعدتی در این زمینه ندارد و فقط بدنبال  جمع آوری آمار است درحالی که کشاورزان قدرت این هزینه ها را برای تولید ندارند،از عمده مشکلات این محصول در گچساران سرمازدگی است که به شدت آسیب می رساند که حتما مزرعه باید شید بندی وتور زده شود که هزینه اش هم بالاست.

انصاری درادامه نیز توصیه ای به سایر کشاورزان گچسارانی دارد و می گوید:به عنوان یک کشاورز توصیه ام این است که باید دنبال کاشت گیاهانی مقاوم با مصرف آب کم باشید با توجه به اینکه آب های منطقه دارای بیکربنات ،املاحی با کلسیم ومنیزیم بالا وهمچنین سدیم هستند که تولید با این نوع آب مستلزم مصرف زیاد کود وانواع ریز مغزی ها است.

وی می افزاید:اگر بستر خرید مهیا شود آلوئه ورا همه مشکلات را می تواند تحمل می کند و تولید خوبی دارد ،مصرف آب این گیاه 5 روزی 2ساعت آبیاری قطره ای در فصل تابستان است و در پاییز هم 2 هفته یکبار آب نیاز دارد که پیشنهاد خوبی برای تولید این محصول است که امیدوارم مسئولین از طریق اعطای تسهیلات کم بهره در تولید و فرآوری این محصول توجه بیشتری داشته باشند.

انتهای پیام

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها