نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
13. آذر 1396 - 11:57
روستای دیل درگچساران علاوه بر زیبایی‌‌های خدادادی دارای خاکی زرخیز و مناسب برای کشاورزی است که یکی از محصولات مرغوب آن در این روزها و برای نخستین بار، کشت طلای سرخ یا همان زعفران است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،اهمیت کشت و تولید طلای سرخ یا همان زعفران امروز به اندازه ای است که حالا می تواند ناجی اقتصاد بسیاری از روستاهای دیار بام نفت ایران باشد و این گیاه دارویی به قولی اقتصاد این مناطق محروم را شفا بخشد.

شاید بتوان گفت که کشت زعفران راهی هموار برای پیمودن مسیر توسعه ،رشد و نقش آفرینی در تحقق اقتصاد مقاومتی است تا شاید بتواندبه زندگی کشاورزان گچسارانی رونق و جلائی ببخشد و جای کسب و کار آنها را در بازار طلایی این محصول باز کند.

 یکی از مهمترین اولویت های بسیج مهندسین کشاورزی سپاه ناحیه گچساران در طرح ملی همگام باکشاورز  توسعه محصولات کشاورزی با در نظر گرفتن مصرف کم آب و با توجه به کم بارشی ها و خشکسالی ها اخیردر این منطقه است.

فرمانده سپاه ناحیه گچساران در بازدید از مزارع کشت زعفران در روستای دیل گچساران اظهارکرد: به دنبال تغییر کشت برخی محصولات کشاورزی در برخی از روستاهای این شهرستان  هستیم و در این راستا از کشت محصولات با مصرف کم آب حمایت می کنیم.

سرهنگ سید علی اصغر نورایی نسب گفت:محصول زعفران با توجه به اینکه آب بسیارکمتری مصرف می کنندو نیز دارای سود اقتصادی بسیار بالایی است برای اولین بار در این شهرستان و در روستای دیل کشت شده است.

فرمانده سپاه ناحیه گچساران با بیان اینکه کشت زعفران از اقدامات موثردراقتصاد مقاومتی است ،افزود:اکثر نقاط این شهرستان ظرفیت های بسیار مناسبی در حوزه کشاورزی دارند و با توجه به بحث کم آبی و کاهش منابع آبی کشت و توسعه گیاهان کم آب بر یکی از راه حل های مناسب در این زمینه است.

نورایی نسب تصریح کرد:زعفران از محصولات بسیار ارزشمند با سود دهی بسیار خوبی است که می تواندجایگزین تولیدات کشاورزی پرآب بر شود و با توجه به اینکه این محصول ازنظر نیاز آبی تنها به یک یا دو مرحله آبیاری نیاز دارد که می تواند در حوزه اشتغال و کارآفرینی برای جوانان نیز درآمدزایی خوبی به ارمغان بیاورد.

سرهنگ رحیم محمدی، مدیرکانون بسیج مهندسین گچساران درادامه اظهارکرد:اجرای طرح اقتصاد مقاومتی کشت زعفران در روستای دیل با محوریت بسیج مهندسین و با همکاری جهاد کشاورزی در از ابتدای سال 95در این روستا به صورت آزمایشی پیگیری شد.

وی افزود:یکی از اقدامات انجام شده بسیج مهندسین کشاورزی گچساران در طرح ملی همگام با کشاورز و اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی، شناسایی ظرفیت‌های حوزه کشاورزی در مناطق محروم بود که با همکاری مسئولان و کشاورزان برخی قابلیت‌های این شهرستان که کمتر به آن توجه می‌شد، نیز شناسایی شد.

محمدی تصریح کرد:کاشت زعفران در روستای دیل گچساران برای نخستین ‌بار در سال گذشته به صورت آزمایشی کشت شد که به خوبی نتیجه داد و با توجه به این موضوع، توسعه و ترویج این محصول استراتژیک در برنامه امسال بسیج مهندسین این شهرستان قرار گرفت که این محصول در حال حاضر آماده بهره برداری است.

وی ادامه داد:یکی از راه‌های برون رفت از مشکلات کم آبی و درپی آن ایجاد اشتغال برای جوانان روستایی،تغییر الگوی کشت و به‌روزرسانی صنعت کشاورزی است و با توجه به سازگاری زعفران با آب و هوای این منطقه کشت این محصول می تواند در امر اشتغال و درآمد روستاییان تاثیرگذار باشد.

محمدی گفت:باید در نظر داشت که محصول زعفران به عنوان یکی از گرانترین محصولات کشاورزی و با درآمدزایی بالا نسبت به دیگر تولیدات کشاورزی، نقش بسیار مهمی در معیشت خانوارهای روستایی ایفا خواهد کرد که می بایست از این ظرفیت برای جهش اقتصادی و قرارگرفتن در مسیر توسعه بهره برد.

تورج الیاسی کارشناس و مجری طرح آزمایشی کشت زعفران در گچساران اظهارکرد:محصول زعفران در 7مهرماه امسال و به صورت آزمایشی در زمینی به مساحت 100متر مربع در روستای دیل کشت شد.

وی افزود:میزان پیاز مصرفی حدود 50کیلو بود و اولین آبیاری زعفران در 14مهرماه صورت گرفت که آبیاری بعدی برعهده بارش ها و بارندگی ها خواهند بود، زمان گل دهی زعفران از اول آذرماه امسال در روستای دیل آغاز شد و تا به امروز در 4مرحله برداشت صورت گرفته است.

الیاسی تصریح کرد:با توجه به اینکه در این مناطق با بحران کم آبی و عدم مرغوبیت زمین های کشاورزی مواجه هستیم زعفران گیاه بسیار مقاومی در برابر گرما ، کم آبی وبه نوعی عدم مرغوبیت زمین است.

مجری طرح آزمایشی کشت زعفران درگچساران گفت:در سال 95 در حدود 40متر مربع زعفران کشت شدکه به گل دهی هم رسیدیم ،اما سوال اینجا بود که آیا برای سال دوم هم این محصول در این منطقه جواب خواهد داد یا نه، یا گرمای تابستان پیاز این محصول را از بین خواهد برد که خدا را شکر این موضوع جواب داد و گرمای گچساران تاثیری بر روی این محصول نداشت.

وی گفت:این محصول در دهستان بویراحمد گرمسیری به خوبی جواب داده است با توجه به مشکلات آب در منطقه و کم بارشی،زعفران گیاه بسیار عالی جهت جایگزینی و افزایش درآمد خانوار روستایی است و به لحاظ استراتژیک محصولی بسیار بازار پسند است که حتی قابلیت صادرات راهم دارد .

این کارشناس حوزه کشاورزی اظهارکرد:مناطق دیل، مارین، آرو ،اسپر، نیمدور و نازمکان در کشت زعفران مورد توجه است،البته به دنبال آزمایش در دیگر مناطق گچساران نیزهستم و امیدواریم که این گیاه دارویی با این مقاومت بالا حتی در منطقه امامزاده جعفرگچساران هم نتیجه بدهد.

مجری طرح آزمایشی کشت زعفران درگچساران افزود:اگر این موارد با استقبال کشاورزان روبروشود  در آینده نزدیک و دریک چشم انداز 5ساله به سمت صنایع تبدیلی زعفران گام برخواهیم داشت.

انتهای پیام

دیدگاه‌ها

شرط میبندم تو خود گچساران هم جواب میده چون از خانواده همین گیاه به صورت خودرو در گچساران وجود داره

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها