نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
21. آبان 1396 - 0:24
شهرک گلستان گچساران باوجود گذشت چندین سال از ساخت آن هنوز مردمان این منطقه از مشکلات زیادی از جمله نبود فضای سبز، پارک و موارد دیگر رنج می برند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، رشد سریع شهرنشینی و به دنبال آن افزایش مشکلات زیست محیطی اهمیت مفاهیمی چون کیفیت زندگی، برای مطلوب تر نمودن محیط های مصنوع را نمایان کرده است در این میان، فضاهای سبز شهری دارای ویژگی هایی است که آنها را به فضاهای مناسبی برای ارتقای کیفیت زندگی انسان تبدیل می­ کند. 

ایجاد فضای سبز و پارک بخشی از چهره مطلوب شهر را نمایان می سازد درحالی که یکی از نیازهای ضروری و پدیده های مطلوب زندگی شهرنشینی محسوب خواهد شد، احداث فضای سبز به ویژه در شهرگچساران که آب و هوای گرم و خشک دارد و با وجود برخورداری از منابع عظیم نفت و گاز ازهوای سالمی برخوردار نیست،از اقدامات غیرقابل انکار مسئولین است.

با گشت و گذاری درشهرک گلستان2 در دیار بام نفت ایران و همچنین گفت وگوهایی که با ساکنین این منطقه داشتیم نبود فضای سبز مناسب و کمبود مکان تفریحی به شدت احساس می شد و بیشترین گلایه های مردمی نیز از عدم وجود پارکی مناسب بود،در کل شهرک حتی یک پارک کوچک با وسایل بازی بسیار محدود برای بچه ها در نظر گرفته نشده است که در این خصوص توجه بیشتر مسئولان را برای ایجاد فضاهای سبز مناسب و پارک بازی با توجه به مکان درنظر گرفته شده را خواستار بودند.

حسرت یک وجب فضای سبز

یکی از ساکنان این منطقه خواستار پیگیری مشکل پارک وفضای سبز شهرک گلستان شد،وی در این خصوص می گوید:سال هاست که حسرت داشتن پارک و فضای سبز به دل مردم این منطقه از شهر مانده است واحداث یک پارک با امکانات تفریحی و ورزشی مناسب کم ترین انتظاری است که مردم از مسئولان این شهردارند. 

دیگری می افزاید:متاسفانه دررابطه با توسعه فضای سبزدرسطح شهرک گلستان اقدام خاصی صورت نگرفته وبه نوعی این امر مورد غفلت مسئولان قرار گرفته است.

این دانشجوی ساکن این شهرک ادامه داد:مسئولان گچسارانی همیشه وبا تبلیغات خوددر جلسات و نشست ها میانگین سرانه فضای سبز در این شهر را به ازای هر شهروند حدود 12 متر مربع بیان می کنند،درحالی که شهروندان این شهرک بزرگ از داشتن حتی یک مترفضای سبز و پارک محرومند؟!.

به گفته بانویی که در این شهرک ساکن است زنان ،کودکان و افرادسالمند فضای سبز و یا مکان مناسبی پیدانمی کنند که بتوانند ساعتی را در آن جا سپری کنند و به تفريحات سالم بپردازند.

هرچه بودجه است خرج کارکنان دولت کرده اید

وی با گلایه می گوید:آقایان مسئول به دادمان برسید زندگی مان را خاک خورد!هرچه بودجه است خرج کوی کارکنان دولت کرده اید،رنج ها کشیدیم تا بلوارگلستان را بعد از 6سال آسفالت کردید!حالا چند سال دیگر باید تحمل کنیم تا شهرک به ظاهر گلستان هم گلستان شود،چرا باید خاک پروژه در حال ساخت دریاچه مصنوعی به این مکان منتقل شود،بودجه پروژه های این شهرجای دیگری خرج می شوند حالا بدبختی اش هم نصیب ما شده است.

پارتی بازی دراحداث فضای سبز

این بانو می افزاید:آقای شهردار اینجا حتی فرصت نفس کشیدن نداریم این همه خاک و مشکلات بهداشتی امانمان را بریده است! تا کی باید این همه بی عدالتی را در این شهر تحمل کرد و دم نیاورد،فکرش را هم نمی کردیم احداث فضای سبز هم در این شهر پارتی بازی شود؟!.

جوان دیگری تصریح کرد:برای شهرستان نفتخیزی مثل گچساران با وجود مشکلات و محرومیت های فراوان مردم ، واقعا فاجعه ای بس بزرگ است که مشکل فضای سبز وپارک برخی مناطق را هم به آنها اضافه کنیم . 


 
وی بیان می کند:به برکت وجود دکل های فشار قوی برق در این شهرک مکانی برای ایجاد فضای سبز درزیراین دکل ها در نظر گرفته شده اما کدام فضای سبز،چرا نخاله های دریاچه مصنوعی باید در این مکان تخلیه بشوند؟.

این جوان می گوید:جای بسی تعجب است این شهرک فاقد یک پارک و حتی یک متر فضای سبز است درحالی که تاکنون شهرداران و شوراهای ادوار گذشته و فعلی هم هنوز هیچ برنامه ای برای رفع این مشکل و ایجاد یک پارک زیبا با وسایل سرگرمی و تفریحی نداشته اند هرچند این موضوع  باعث دلخوری و اعتراض مردم شده است.

یکی دیگر از شهروندان این شهرک از نداشتن فضای سبز در محل زندگی اش گلایه های زیادی دارد و ادامه می دهد: شهروندان این شهرک سالهاست چشم انتظار ساخت این زمین به اصطلاح پارک در محدوده محل زندگی خود هستند درحالی که ریختن نخاله های ساختمانی در این مکان باعث جمع شدن جانوران موذی، ایجاد بوی نامطبوع و نیز چهره بسیار زشتی به این مکان داده است.

يکي از ساکنان این منطقه که صاحب يک فروشگاه مواد غذايی است، می گويد:شهرک گلستان2 با اين که جمعيت زيادی دارد ولی از داشتن يک فضای سبز محروم است وهنوزهیچ گونه فعالیتی از سوی مسئولین مربوط صورت نگرفته است، آیا با ریختن خاک و نخاله های ساختمانی این محل به فضای سبز تبدیل می شود؟!.

وي می افزايد:هر کدام از اهالی این محل در رویای خود با دیدن این زمین به این وسعت و بزرگی در ذهنشان چیزی تصور می کنند، کودکان تصور می کنند فضای سبزی می شود که می توانند در آن بازی کنند ،جوانان هم در رویاهاشان هم امکانات ورزشی در آن قرار می دهند تا صبح ها با آن انرژی جوانی خود را فزونی دهند ،پیرمردها نیز تصور می کنند فضای سبزی می شود تا غروب ها در آنجا بنشینند و ساعتی درآن گپ بزنند.

فضای سبز رویای کودکان

 وی تصریح می کند:خلاصه چندین سال است که شور و نشاط خاصی در اهالی این شهرک که فاقد هرگونه پارک و فضای سبز است به وجود آمده است،اما هیچ خبری از تحقق آروزهای اهالی این نقطه از شهر نشدو تنها فقط بعد از سال ها کوهی از نخاله در این مکان ریخته شد.

با این تفاسیر هرچند تأمین سرانه های فضای سبز شهرگچساران یکی از اولویت های مهم مدیران شهری است؛ فضای سبزی که وجودش در بافت مسکونی شهرک گلستان و درمجاورت مسکن مهر آن هم با تراکم جمعیتی بالا بیشتر احساس می شود و همت بلند مسئولان شهری را می طلبد.

فضای سبز و پارک ها باعث شادابی و مطلوبیت چهره شهر شده و توسعه و توجه جدی به این موضوع باعث کاهش آثار آلودگی هوا ، صدا و همچنین فراهم کردن بستری مناسب جهت فعالیت های روزمره و به تبع آن رفاه حال شهروندان می شود و افزایش رطوبت، تعدیل دما، تلطیف هوا، سرگرمی کودکان و خانواده ها و پر کردن اوقات فراغت از اثرات بارز و روشن فضای سبز و پارک است.

امیدواریم با توجه به آغاز بکار اعضای جدید مجموعه مدیریتی شهرداری و شورای شهر گچساران  با جدیت بیشتری در این موضوع ورود کرده و با این خواسته مردمان شهرک گلستان که همواره آنرا از مسئولان درخواست می کنند، جامه عمل بپوشانند چراکه وجود پارک،فضای سبز،مراکز رفاهی و تفریحی در ایجاد شور و نشاط اجتماعی و تحرک و پویایی عموم مردم بسیار حائز اهمیت است.

انتهای پیام/

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها