نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
31. تير 1396 - 9:57
خط قرمز مصرف آب درکهگیلویه و بویراحمد/
بی آبی کهگیلویه و بویراحمد را می سوزاند+تصاویر
کهگیلویه وبویراحمد از جمله استان‌هايی است که درچند سال اخیر با بحران آب روبرو بوده که در این مدت مناطق گرمسیری این استان خط قرمز مصرف را رد کرده‌اند و به همین دلیل شهرها و روستاهای فراوانی با معضل خشکسالی نیز دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،در حال حاضر مشکل آب و کم‌آبی در اکثر استان‌های کشور وجود دارد و به دلیل بارش‌های کم، بسیاری از شهرها از رونق افتاده اند و مردم نیز برای ادامه زندگی با دشواری مواجه هستند. این بحران در استان‌هایی که از نظر امکانات و شرایط محیطی دچار محرومیت هستند، بیشتر نگران کننده است و وضعیت را سخت‌تر می‌کند.

به غیر از کمبود آب و تأمین آب مورد نیاز، باید به فکر بهداشت افراد و محیط نیز بود، استان کهگیلویه وبویراحمد از جمله این استان‌هايی است که درچند سال اخیر با بحران آب روبرو بوده و طی دو سال گذشته مسئولان استان، در این مورد اخطارهای لازم را داده‌اند.

در این مدت شهرهای گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد خط قرمز مصرف را رد کرده‌اند و به همین دلیل شهرها و روستاهای فراوانی با معضل خشکسالی نیز دست و پنجه نرم می‌کنند.

به طورمسلم مشکلات این بخش از استان کم نیستند اما آب مهمترین مسئله‌ای است که شهرهاي موردنظر با آن مواجه ‌شدند. کمبود آب به این معناست که آبادانی، کشاورزی، صنعت و در نتیجه اقتصاد این مناطق نیز دچار تزلزل خواهد شد، در بهترین شرایط و پس از بارش برف و باران، این شهرها سال قبل هم در منطقه ممنوعه مصرف قرار داشتند و مستعد بروز خشکسالی بودند.

این درحالی است که مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد دراین خصوص می گوید: مصرف آب در بخش آشامیدنی و کشاورزی در این استان حدود 30 درصد بیش از متوسط کشوری است و همین امر نیز لزوم صرفه جویی و مصرف بهینه آب در استان را صدچندان می‌کند. 

سید علی لدنی نژاد می افزاید: بر اساس بررسی‌های انجام شده میزان مصرف آب از هر انشعاب غیرمجاز بین چهار تا هفت برابر انشعاب‌های مجاز است که تضییع بیت‌المال و مشترکان قانونمند را به دنبال دارد. 

وی اظهار می کند: آبیاری باغ‌ها، مزارع و صیفی جات با استفاده از آب آشامیدنی ممنوع و خلاف شرع و قانون است و در کهگیلویه و بویراحمد نیز برخورد جدی با این موضوع می‌شود

به گفته معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد یک هزار و 149 حلقه چاه غیرمجاز در استان وجود دارد که سالانه 70 میلیون متر مکعب آب از این تعداد چاه برداشت می‌شود.

رسول فرهادی می گوید:از این تعداد 300 حلقه در بخش صنعت، 157 حلقه در بخش آب و فاضلاب روستایی و شهری و دیگر چاه‌ها در بخش کشاورزی است که در دشت‌های دهدشت 246 حلقه، یاسوج 143، امامزاده جعفرگچساران  133 و لیشترگچساران نیز  53 حلقه چاه غیرمجاز وجود دارد.

وی درادامه می افزاید:در سال‌های گذشته 284 حلقه چاه غیرمجاز در نقاط مختلف استان با حکم قضایی مسدود شد ,تعهد این نهاد در سال جاری مسدود کردن 357 حلقه چاه غیرمجاز است که10 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.

وی اظهارمی کند: 2 هزار و 480 حلقه چاه مجاز در استان در بخش‌های وجو داردکه  از این تعداد تاکنون 480 حلقه آن به کنتور هوشمند مجهز شد.
این درحالی است مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد بر لزوم فرهنگ‌سازی و مشارکت در همه اقشار در زمینه مصرف بهنیه آب تاکید می کند و می گوید: دستگاه‌های اجرایی می‌توانند نقش موثری در این رابطه ایفا کنند.

به گفته سید علی لدنی‌نژاد بخش عمده‌ای از شهرها و روستاهای کشور با مشکل کم آبی بویژه در زمینه تامین آب شرب مواجه بوده که چند شهر استان کهگیلویه و بویراحمد شامل یاسوج، سوق، مادوان، لیکک، دهدشت و چیتاب نیز با این مشکل دست به گریبان هستند.

وی با با اشاره به بروز تنش آبی و مشکلات که به دنبال آن بوجود می‌آید، می افزاید: به وضعیتی که میزان تولید و مصرف آب با هم برابر شود، تنش آبی گفته می‌شود که مرحله هشدار است و می‌باید برنامه‌ریزی لازم برای جلوگیری از ورود به مرحله بحران آبی اندیشیده شود.

لدنی‌نژاد از اعضای شورای اداری استان خواست تا نسبت به مصرف بهینه آب در ادارات متبوع خود حساسیت بیشتری به خرج دهند و راهکارهای مناسب را برای جلوگیری از هدر رفت این کالای با ارزش در دستگاه اجرایی به کار ببرند.

وی سرویس مداوم کولرهای آبی، به حداقل رساندن آبیاری فضای سبز بوسیله آب شرب و آبیاری فضای سبز ادارات در ساعات خنک روز را از راهکارهای مناسب برای جلوگیری از هدر رفت آب دانست و معتقد است: نصب تانکر ذخیره آب با حجم کافی در پشت بام ادارات بیمارستان‌ها و مراکز حساس نیز باید مد نظر مدیران باشد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد از ائمه جمعه، مدیران و اصحاب رسانه خواست تا نسبت به تبیین اهمیت صرفه جویی و جلوگیری از هدر فت آب و نیز تقبیح انشعاب غیرمجاز آب همکاری لازم را با شرکت آب و فاضلاب داشته باشند.

لدنی‌نژاد ادامه داد: انتظار می‌رود مدیران دستگاه‌های اجرایی نسبت به پرداخت بدهی آب بهای خود اقدام کنند تا در روند خدمات رسانی مطلوب به مشترکان خللی ایجاد نشود.

کهگیلویه و بویراحمد با 700هزار نفر جمعیت وبا دارا بودن یک درصد مساحت و جمعیت کشور در جنوب غربی ایران به علت برخورداری از شرایط آب و هوایی مساعد بیش از 10 درصد از روان آب‌های کشور را به خود اختصاص داده که16 میلیون مترمکعب آب آشامیدنی شهروندان این استان از طریق چاه و منابع زیرزمینی تأمین می‌شود.

انتهای پیام/م

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها