نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
24. ارديبهشت 1396 - 11:54
وعده های پوچ دولت یازدهم در تحویل خاک خورده ترین پروژه تاریخ کشور/
بی مهری مسکن مهر به گچسارانی ها/ساختمان هایی که روی دست دولت مانده اند!+تصاویر
محرومانی که توان پرداخت اجاره بهای سنگین را ندارند در کنار این موضوع و چشم انتظار تحویل مسکن مهر خود عملی نشدن وعده های دولت یازدهم را در تحویل خاک خورده ترین پروژه تاریخ کشور دید می زنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،  پروژه مسکن مهر با هدف صاحب خانه کردن اقشار کم در آمد جامعه از سال 86 کلید خورد، این طرح در تعداد زیادی از شهرها و روستاهای کشور اجرایی شد و تا حدودی مرحمی بر درد خانه به دوشان گذاشت.

اگر چه مسکن مهری که روزی قرار بود، سرپناه مردم و اقشار کم درآمدجامعه باشد، این روزها نه تنها گرهی از مشکلات شهروندان و متقاضیان گچسارانی کم نکرده است، بلکه بر این مشکلات نیز افزدوده است در حالی که بیشتر خریداران واحدهای مسکن مهر که از اقشار کم درآمد و ضعیف این شهرستان هستند در ماه های پایانی عمر دولت تدبیر و امیدهنوز در انتظار تحویل واحدهای خود به سر می برند.

  مسکن مهری که در آئینه فراموشی دولتمردان تدبیرو امید خاک می خورد

طرحی که در ابتدا به صورت چشم گیر با موفقیت پیش می رفت و تا حدودی هم توانست نیاز تعداد زیادی از مردم را هم برطرف کند.اما رفته رفته با خواب و مرگ زودرس همراه شد، به گونه ای که با سرکارآمدن دولت یازدهم طرح راکد و اجرا و ادامه تکمیل آن به فراموشی سپرده شد.

 وعده های پوچ دولت یازدهم در تحویل خاک خورده ترین پروژه تاریخ کشور

 مسکن مهری که همچنان در آئینه فراموشی دولتمردان تدبیرو امید خاک می خورد،مردمانی  که سرمایه خود را هم سال ها قبل بابت تکمیل آن پرداخت کردند!و محرومانی که توان پرداخت اجاره بهاهای سنگین را ندارند در کنار این موضوع و چشم انتظار تحویل مسکن مهر خود عملی نشدن وعده های دولت یازدهم را در تحویل خاک خورده ترین پروژه تاریخ کشور دید می زنند.

با این تفاسیر بازار مسکن هم این روزها حال خوشی ندارد و همین اوضاع نابسامان امید ناامید مردم را تاریک تر کرده چرا که افرادی که متاهل، بیکار و مستاجر هستند بیش از همه در این بازار حال و روزشان خراب شده است.

غروب بی طلوع مسکن مهربه متقاضیان

 اگرچه ثبت نام،طراحی و ساخت واحدهای مسکن مهر از سال 86 به صورت رسمی آغاز شد، وبا گذشت حدود یک دهه از آغاز طرح، هنوز مردم و صاحبان این واحدها، به تکمیل این واحدها چشم دوخته اند و باید گفت که پس از گذشت 10سال باز هم شاهد غروب بی طلوع مسکن مهر به متقاضیان گچسارانی هستیم.

طرح مسکن مهر گچساران در مناطق شمالی مرکز شهر اجرایی شد و متقاضیان نیز به امید خانه دار شدن، برای دریافت تسهیلات و تشکیل تعاونی ها وارد عمل شدند که با گذر از بلوار گلستان،بعثت و نفت طرح مسکن مهر گچساران، مشکلات ساکنان و پیمانکاران این واحدها به خوبی نمایان می شود.

از ابتدای سال 92 و با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید تاکنون به دلیل عدم توجه کافی دستگاه‌های مسئول در تکمیل طرح‌های مسکن مهر در این شهرستان اعتراض گسترده متقاضیان را شاهد بوده ایم.

بهانه های دولت در تکمیل مسکن مهر

حال بعد از گذشت چندین سال، پروژه‌های مسکن مهر گچساران در مرحله سفت‌کاری، نازک‌کاری و نیز محوطه سازی باقی مانده و به بهانه های مختلف با پیشرفت کندی همراه شده که باید در نظر داشت تاخیر در تکمیل واحدهای مسکونی مهر و رها شدن این پروژه‌ها به هر دلیلی و به دنبال عدم تزریق اعتبارات جدید، علاوه بر اتلاف منابع و تحمیل هزینه‌های اقتصادی تبعات و پیامدهای اجتماعی گسترده‌ای نیز در پی خواهد داشت.

بافت های فرسوده ای که متروکه شد

رها شدن طرح ساخت و تحویل واحدهای باقیمانده مسکن مهر گچساران و دست به دست شدن این واحدها از پیمانکاری به پیمانکار دیگر، تنها نتیجه‌ای که در پی داشت هدر رفت زمان، افزایش قیمت و تقاضای پول بیشتر از متقاضیان برای تحویل خانه‌هایشان است و در حالی مسئولین از سالهای گذشته مردم را با وعده به سرانجام رساندن پروژه‌های نیمه تمام مسکن مهر مشغول کرده است که هنوز این معضل برطرف نشده و واحدهایی که پس از گذشت مدت زمانی از عدم واگذاری آنها به بافت های فرسوده ای که روند متروکه شدن را در پیش گرفته اند، تبدیل شده اند.

نبود زیر ساخت های مناسب مهمترین مشکل مسکن مهر

اگر چه واگذاری واحدهای مسکن مهر بدون امکانات زیربنایی به متقاضیان صورت پذیرفته است وبرخی از مردمی که مجبور شدند با وجود تامین نشدن زیرساخت ها و مشکلات واحدها در این منطقه، در واحدهای مسکونی خود ساکن شوند، نبود حس امنیت را از بزرگ ترین مشکلات خود بیان می کنند.

یکی از ساکنین مسکن مهر دراین خصوص می گوید:وجود فضای نامطلوب بهداشتی و عدم وجود زیرساخت های مناسب باعث شده است که بیشتر متقاضیانی که واحدها را تحویل گرفته اند برای اقامت رغبت چندانی نداشته باشند ودر این منطقه هیچگونه زیرساختی نظیر خط تاکسی، کلانتری،مدرسه  یا پارک وجود ندارد و مجبوریم حتی در برخی مواقع برای تامین نیازهای خود به فروشگاه های مرکزشهر مراجعه کنیم.


دلالانی که پول هنگفتی به جیب زدند
جوانی که خود را یکی از مالکان این واحدها معرفی می کند، گفت:طرح اولیه مسکن مهر دریافت مبالغ کمی از متقاضیان بود که این موضوع بدون در نظر گرفتن شرایط متقاضیان صورت گرفت وبرخی از این آشفته بازار، سود کلانی بردند و با دلال بازی توانستند واحدهایی را از متقاضیان خریداری کرده و به قیمت های بالا به دیگر متقاضیان بفروشند.

وی افزود:برخی از افراد که با وجود داشتن چندین باب منزل در این شهر باز هم بروی مساکن مهر این شهرستان سرمایه گذاری کرده اند و صاحب واحد هایی به طروق مختلف هم شده اند .

حلقه ازدواجمان را برای مسکن مهر فروختیم

یکی از متقاضیان مسکن مهر افزود: پس از گذشت چند سال و تعیین تکلیف شدن واحدها به خاطر  نبود امکانات زیربنایی نظیر آسفالت و محوطه سازی مناسب هنوز نتوانسته ایم در این واحدها اقامت کنیم و واحدهایی که آماده تحویل هستند نیز با وجود چنین مشکلاتی غیر قابل استفاده است.
بانوی جوانی در ادامه هم به ما گوشزد می‌کند حلقه ازدواج و فرش زیرپایمان را به امید خانه دار شدن در مسکن مهر فروختم و هنوز که هنوز است بعد از 10 سال با وجود 2بچه چشم به راه مسکن مهر نشسته ام.

ارسال پیامک های تهدید آمیزاز سوی مسئولان

وی گفت:با این حساب هم مسئول شهرسازی در هر سال با ارسال پیامک های تهدید آمیز پول بیشتری از متقاضیان برای تکمیل واحد ها مطالبه می کنند،که انگار قرار است مسکن مهر با پول و جیب شخصی متقاضیان تکمیل شود نمی دانم دولت بی تدبیریازدهم این وسط چکاره است.؟

بسیاری از کارشناسان عمران و شهرسازی براین باورندکه نارضایتی وبدبینی مردم از مسکن مهر نباید ادامه پیدا کند  و باید با  همت جمعی و تلاش بیشتر به بلاتکلیفی و ابهام در پروژه های مسکن مهر پایان داد.

این کارشناسان معتقدند:طبق قانون دولت موظف است که مسکن اقشار ضعیف جامعه را تامین کند و از اینرو همه با ایجاد واحد های مسکونی با هدف حمایت دهک های پایین جامعه موافق بودند اما این امر به درستی از سوی مسولان اجرا نشد و لذا اکنون برای به سرانجام رسیدن این پروژه ها باید تلاش کرد.

یکی از کارشناس برنامه ریزی شهری گچساران در این خصوص می گوید: ازهمان ابتدا شاهد مشکلات زیادی اعم از بحث اجرا، معماری، مبلمان شهری،عدم توجه به قواعد همسایگی و پیرامونی و همچنین عدم انجام کارعلمی و اصولی در مسکن مهر این شهرستان بودیم و ورود قابل توجه  بخش خصوصی مشکل دار  تحت عنوان پیمانکاران در بخش مسکن مهر یکی از مشکلات این طرح بود.

این کارشناس گچسارانی افزود:متاسفانه برخی پیمانکاران مسئله دار بدون هیچگونه پایش و توجهی وارد سیستم مسکن مهر شدند و به رغم دریافت اعتبارات، با بسیاری از تخلفات همراه شدندو از همه مهمتر آنکه بسیاری تعهدات آنها طبق زمانبندی معین و مشخص پیش نرفت و در کل یا نتوانستند یا نخواستند به تعهدات خود پایبند باشند.

848 واحد مسکن مهر باقی مانده درگچساران

به گفته رئیس راه وشهرسازی گچساران تاکنون حدود 50درصد از واحدهای مسکن مهر به متقاضیان واگذار شده است؛اسماعیل احمدی نیز در خصوص مشکلات متقاضیان و دارندگان واحدهای مسکن مهر گفت: 2 هزار و 652 واحد مسکن مهر در این شهرستان وجود دارد که تاکنون یک هزارو 224واحد مسکن مهر در گچساران به متقاضیان واگذار شده است.

وی اظهارکرد:در حال حاضر نیز 368واحد آماده واگذاری(سایت شاکری) و در مرحله معرفی به بانک جهت قسط بندی است،حدود 296 واحد مسکن مهر در گچساران متوقف شده و پیمانکار آن‌ها، پروژه را رها کرده اند که در حال رایزنی با دیگر پیمانکاران برای تکمیل این پروژه ها هستیم.

احمدی تصریح کرد:تلاش بر این است که 848 واحد مسکن مهر باقی مانده در این شهرستان(سایت بلوار بعثت) که در حال تکمیل هستندبه زودی نیز به متقاضیان واگذار شود.

نوید موسوی معاون مسکن راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد پیشتر دراین خصوص نیز گفته بود: در سال 93 و 94 واحدهای مسکن مهر در این استان به متقاضیان تحویل نشده بود و از یک هزار و 900 پروژه مسکن مهر غیرفعال در استان اکنون در سال 95 تعداد یک هزار و 300 واحد فعال شد.

وی با بیان اینکه امسال یک هزار و 110 واحد مسکن مهر در استان تحویل داده شد، عنوان کرد: تا پایان سال این آمار به 2000 هزار واحد می‌رسد. سهم مددجویان کمیته امداد، بهزیستی و ایثارگران در این واحدهایی که تا پایان سال واگذار می‌شود پیش بینی شده است و با رفع مشکلات انشعابات 950 واحد دیگر مسکن مهر تا پایان سال به این متقاضیان تحویل داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه استان در سال 93 رتبه 31  کشور را در واگذاری پروژه مسکن مهر داشت، تصریح کرد: امسال این استان جز10 استان برتر کشور در این زمینه است و پروژه مسکن مهر تا پایان شهریور ماه 96 در استان بسته می‌شود.

موسوی با بیان اینکه کمیته امداد، بهزیستی و مسکن مهر به ترتیب در اولویت واگذاری مسکن مهر قرار دارند، عنوان کرد: یکی از مشکلات تحویل مسکن به ایثارگران در این استان تمایل مردم به تحویل زمین به آنها است و با وجود مشکلات کمبود زمین این امر محقق نمی‌شود.

دولت برای تکمیل مسکن مهر برنامه ای ندارد

طبق آخرین قولی که وزیر مسکن به نماینده های مجلس داده است واحدهای مسکونی مهر تا پایان سال 95 می بایستی آماده تحویل می شدنداین در صورتی است که دولت یازدهم بر تعهدات خود پایبند نماند، اما از صحبت هایی که از گوشه و کنار به گوش می رسد دولت یازدهم با بهانه هایی همچون نبود منابع مالی این پروژه را از دستور کار اصلی خود کنار گذاشته است.

بدون شک طرح مسکن مهر، موجب رفع مشکل مسکن بسیاری از خانواده ها شد ولی به علت عظیم بودن پروژه  آن، هم دستخوش مدیریت‌های ضعیف و هم مورد سوءاستفاده بسیاری از سودجویان قرار گرفت، مسکن مهر چشم امید خیلی از خانواده‌های گچسارانی است که خانه‌دار شدن آنها را با حداقل هزینه های ممکن امکان‌پذیر خواهد کرد و اکنون کمی جدیت و مدیریت لازم است تا این پروژه بعد از 10سال به سرانجام خود برسد.

انتهای پیام/م

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها