نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
23. خرداد 1395 - 15:29
چند روزی از ماه ضیافت الهی گذشته و در این روزها آنچه می‌شنویم، خبر گرانی است، از کالاهای ضروری غذایی گرفته تا کالاهایی که هیچ ربطی به این ماه ندارندوهمین گرانی ها باعث نارضایتی های شهروندان بام نفت ایران شده است.
به گزارش آفتاب جنوب،چند صباحی از ماه مبارک رمضان، ماه عبادت و بندگی، سپری شده است  و شهروندان گچسارانی ذهن و روح خود را فارغ از هر گونه تشویشی به ضیافت الهی معطوف کرده اند اما تأمین مایحتاج این ماه مبارک به دغدغه‌ای برای ساکنین بام نفت ایران تبدیل شده که شیرینی و حلاوت آن را به کام اقشار کم‌درآمد و متوسط این شهر تلخ کرده است.
 

گچسارانی ها همواره نگران این موضوع هستند که نکند با توجه به افزایش یکباره قیمت اقلام خوراکی در این شهر، ماه رمضان امسال هم خدای ناکرده شرمنده خانواده‌شان شوند،چراکه معمولاً هرساله با فرا رسیدن ماه پر خیر و برکت رمضان برخی از اقلام مصرفی در این شهر گران تر هم شده است.

 

 

هر چند قبل از آغاز ماه مبارک رمضان نیز به صورت آشکار و پنهان شیب ملایمی در افزایش قیمت برخی اجناس مصرفی در گچساران دیده می شد، اما با قرارگرفتن در این ماه ، تب افزایش قیمت ها به خیلی از کالاها نیز شیوع پیدا کرد واین در حالی است که با توجه به نیاز روزه داران به این گونه اقلام خوراکی باید از قیمت آن‌ها کاسته شود تا همه بتوانند در ماه رمضان از همه‌ نعمات الهی به نحو مطلوب بهره مند شوند.

 

در همین رابطه و با توجه به گلایه خیلی از شهروندان گچسارانی از افزایش قیمت کالاهای مصرفی در ماه مبارک رمضان، به سراغ برخی خریداران رفتیم تا در گزارشی به این موضوع بپردازیم.ازدحام جمعیت در گرمای طاقت فرسای بام نفت ایران در بازارمیوه فروشان این شهر درخور توجه است؛ هر چند این روزها بازار خیلی از کسبه با توجه به گرمای هوا در طول روز، داغ نیست اما اینجا گویا کاسبان سرشان حسابی شلوغ است. 

 



 

به سراغ یکی از خریداران می روم ،مرد جوانی که برای خرید به مغازه میوه فروشی مراجعه کرده از افزایش قیمت ها گلایه می کند و می گوید: از مهمترین اقلام خوراکی که در ماه مبارک رمضان برای روزه داران بسیار مناسب است همین میوه‌جات است که همان‌طور که ملاحظه می‌کنید، قیمت این نوبرانه ها  طوری نیست که همه بتوانند آن را خریداری کنند.

 

 

وی افزود:مثلا همین هندوانه به حدی گران شده که دیگر نمی توان زیر بغل گذاشت و فعلا به  تاج سر تبدیل شده ،هندوانه ای که در خیابان ها پشت وانت بارها به صورت حراج به فروش می رفت با  افزایش هرمی روبرو بوده و از 800تومان تا هزارو500تومان در هر کیلو هم رسیده است.





یکی دیگر از شهروندان گچسارانی که در حال خرید از فروشگاه مواد غذایی بود، گفت: انگار در گچساران به پیشواز گرانی رفتن در ماه رمضان به یک امری عادی مبدل شده و این در حالی است که با توجه به گرانی مواد غذایی در این شهر اکثر مردم با نگرانی‌هایی مواجه می‌شوند که امیدواریم مسئولان مربوطه کمی هم به فکر مردم روزه‌دار باشند.

 

بانویی که در حال خرید از بازار تره‌بار گچساران است نیز می گوید:قیمت اجناس در سایه بی توجهی مسئولان در نظارت بر بازار، به جای اینکه در این ماه کاهش پیدا کند نیز بیشتر شده و این گرانی ها به سفره خانوار ضربه زده و باعث می شود تا خیلی از خانوادها نتوانند نیاز فرزندان روز دار خود را به خوبی تامین کنند.

 

 

وی افزود:متاسفانه برخی از اصناف در گچساران لحظه شماری می کنند تا ماه رمضان از راه برسدو  اجناس مغازه هایشان را گران کنندکه امیدواریم با نظارت صحیح متولیان امر بر بازار و انصاف فروشندگان در فروش کالاهایشان شهروندان شیرینی این ماه را بهتر بچشند.

 



احمد یکی دیگر ازخریداران است که به بازار هلال احمر گچساران  آمده است،اما افزایش قیمت کالاها برای وی نگرانی هایی را به وجود آورده است، می گوید: امسال هم ماه رمضان موجی از گرانی کالا را با خود آورده است و به جای اینکه در گچساران رنگ و بوی رمضان مردم را سر ذوق بیاورد گرانی اجناس حس و حال معنوی رمضان را از فکر شهروندان برده است.

 

به گفته وی متاسفانه برخی از فروشندگان با افزایش قیمت کالاهایشان در این ماه به دنبال جبران کسادی بازار ماه های گذشته شان هستند و برخی دیگر از اصناف تنها بدنبال خلاص شدن از شر اجناسی هستند که  از مدت ها پیش در انبارشان خاک می خورده است.

 

این شهروند گچسارانی می گوید:افزایش قیمت ها در ماه ها و روز های اخیر اتفاق تازه ای در این شهر نیست و در طول سال هم چند بار شاهد افزایش قیمت ها به صورت خفیف نیز بودیم و این موج گرانی در ماه رمضان شرایط نامطلوبی بویژه برای کسانی که محتاج یک‌تکه نان هستند را فراهم کرده است.

 

به هر حال اگر این روزها خودتان هم گشتی در بازار گچساران بزنید تفاوت‌های قابل‌ملاحظه‌ای را در نرخ اجناس قابل‌عرضه مشاهده خواهید کرد، خرما کیلویی 4تا6 هزار تومان است و حبوباتی همچون عدس،لوبیاچیتی و چشم بلبلی ،لپه،نخود؛و نیز کشمش پلویی 7هزارو 500 تا 8 هزارتومان در بازار این شهرستان عرضه می‌شود.

 

 

قیمت برنج دانه بلند در بازار گچساران از 38 تا 43هزارتومان ، برنج محلی از 5 هزارو 500تا 10هزارتومان،انواع روغن مایع یک لیتری از 4تا 5 هزارتومان،یک و نیم لیتری از 6هزارو 500تا 8هزارتومان و روغن مایع 2 لیتری از 8هزار تا 9هزارتومان نرخ‌گذاری شده است.

 

 در بازار مرکزی گچساران گوشت گوساله ،بز،کهره و گوسفندبه ازای هر کیلو 24تا 27هزارتومان؛مرغ 7هزارتومان ، تخم مرغ بین 4تا 4هزارو 500 تومان ،قیمت انواع ماهی همچون زمین کن 5هزارتومان،ماهی شیر22هزارتومان،ماهی شعری 15تا20هزارتومان،ماهی قزل آلا 16هزارتومان،ماهی دلمی نیز 15هزارتومان عرضه می شود.

 

 

  قیمت انواع میوه در بازارچه میوه فرشان بر حسب کیلو ،سیب درختی 6هزارتومان،پرتقال 8هزارتومان،کیوی 6هزارتومان،موز6هزارتومان،زردآلو از 6هزار تا 10هزارتومان،انگور10هزارتومان،هلو 6هزارتومان،انبه 15هزارتومان و در خیابان 19 آبان (هلال احمر )زردآلو از 8تا 10 هزارتومان،گلابی 25هزارتومان،انگور یاقوتی 8هزارتومان،انبه 20هزارتومان،پرتقال 8هزارتومان،کیوی 6هزارتومان،هلو 6تا 10هزارتومان ،گیلاس از 10تا 15 هزارتومان،موز 6هزارتومان و هر عدد آناناس 16هزارتومان به فروش می رسد.

 

 

قیمت انواع تره بار، سبزیجات و صیفی جات همچون  گوجه فرنگی کیلویی از هزارو500تا 2هزار تومان،بادمجان 2هزارتومان،هویج 2هزارو 500تومان،گل کلم 2هزارو 500تومان،کلم برگ یک هزار و 500تومان،سیب زمینی از هزارو 200تا یک هزار 500،کدو یک هزار500تومان،فلفل دلمه ای 2تا 3هزارتومان،پیاز یک هزارو 500تومان،خربزه مشهدی کیلویی از هزارو 500تا 2هزارو 500،خربزه احمدی هزار و 500 و قیمت 6قلم سبزی خورشتی هر کیلو 2هزارتومان و سبزی خوردن 2 هزارو 500تا 3هزار تومان در بازار گچساران عرضه شده است.

 

 

با این اوصاف برچسب کالاها حکایت از سیر صعودی قیمت ها در بازارگچساران دارد وگرانی شامل حال کالاهایی که در ماه مبارک رمضان در سبد غذایی خانوار قرار می گیردتا اجناسی که هیچ ربطی به این ماه ندارندنیزشده است.حبوبات، مرغ،تخم مرغ و گوشت که باید نیازهای بدن را برای روزه داری در این ماه تامین کنند نیز با سیر صعودی قیمت روبرو بوده اند و اما قیمت خرما  که با آغاز ماه مبارک رمضان به طور نجومی افزایش یافته گویا این روزها طعم گرانی اش بر طعم شیرینش چربیده است.

 



قیمت مرغ که طبق معمول نوساناتی را به همراه دارد و برای اینکه از قافله عقب نماند،بی موقع قدقد گرانی سر داده و قیمت آن به کیلویی7هزار تومان رسیده است و کم کم در حال پرکشیدن از سفره های افطار اقشار کم درآمد شهرمان است .حبوباتی همچون نخود،لوبیاوعدس امسال در این ماه مبارک نیز کاسه داغ تر از آش شده اندو قیمتشان دستخوش تغییراتی شده که خبرگرانی آنها را در شهر جار می زنند.

 

 

برنج ایرانی(محلی) که طی چند ماه گذشته در بازار گچساران با روند صعودی مواجه بوده و به طور معمول نسبت به برنج خارجی تقاضای بیشتری داشته است در فروشگاه های سطح شهر کیلویی بین 6 تا 10هزار تومان عرضه می شود.در بازار امسال قیمت زولبیا و بامیه در برخی نقاط نیز به 8هزار و ۵٠٠ تومان رسیده و گویی زولبیا و بامیه به جای اینکه در ماه مبارک رمضان کام مردم گچساران را شیرین کند موجب دلزدگی شهروندان نیز شده است.

 

 

در پایان باید گفت مهم نیست که گرانی کالاها در ماه مبارک رمضان باشدیا در عید نوروز ویا مناسبت های دیگر، بلکه مهم بهانه و فرصتی برای گران شدن کالاهایی است که حتی در کیفیت برخی از آنها جای تردیدوجود داردوانتظار شهروندان بام نفت ایران این است که مسئولان نظارت بیشتری بر بازار داشته باشند و فروشندگان نیز انصاف بیشتری در این خصوص نیز به خرج دهند.

 

انتهای پیام/م

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها